Auto Union: Stříbrné šípy se čtyřmi kruhy slaví 75 let

Auto Union: Stříbrné šípy se čtyřmi kruhy slaví 75 let

 
 

Stříbrné šípy – toto označení nebylo používáno jen pro závodní vozy Mercedes-Benz, ale i pro jejich přímou konkurenci, tedy Auto Union.

Německé monoposty obou výrobců dominovaly celé zlaté éře závodů Grand Prix před druhou světovou válkou, tedy období 1934-1939. Mimochodem, v roce 1938 byly schopny monoposty Auto Union dosáhnout na berlínském Avusu rychlosti 380 km/h. S úzkými pneumatikami, které byly na hony vzdáleny dnešním širokým slickům, to znamenalo mít kromě řidičských schopností i pořádný kus odvahy... Své pojmenování si monoposty vysloužily podle nelakovaných hliníkových karoserií.

Trojice vozů Auto Union typu A debutovala na závodní dráze právě před 75 lety – 27. května 1934. Místem prvního startu byl právě berlínský Avus a za volanty tehdy seděli král vrchů Hans Stuck, August Momberger a princ Hermann zu Leiningen, mimochodem spolu s Heinrichem-Joachimem von Morgenem vítěz prvního ročníku Velké ceny Československa 1930.

Největším rozdílem oproti konkurenčním vozům bylo umístění motoru vzadu. Sezona 1934 byla navíc první, ve které byla vypsána tzv. váhová formule. Ta neomezovala zdvihový objem motoru ani složení paliva, pouze suchá hmotnost vozu musela být maximálně 750 kg. Závodní stroj pro automobilku, která vznikla v roce 1932 spojením čtyř značek Audi, DKW, Horch a Wanderer, navrhl slavný Ferdinand Porsche. Vidlicový šestnáctiválec dával zprvu 184 kW (250 k) při 4500 min-1. Značku Auto Union nesly před válkou právě jen monoposty pro Grand Prix.

Debut na Avusu vypadal pro celý tým zprvu velmi dobře. Hans Stuck zajel nejrychlejší kvalifikační kolo průměrem 245 km/h. V závodě, který se jel v silném dešti, vedl již o celou minutu, ale zastavila jej porucha spojky. A tak nejlepší vůz Auto Union, který řídil Momberger, skončil až na třetím místem za dvěma Alfami Romeo Guye Molla a Achille Varziho. Patřilo mu alespoň nejrychlejší kolo časem 5 min 12 s, což představovalo průměrnou rychlost 225,8 km/h. Konkurenční tým Mercedes-Benz se ovšem na start díky technickým problémům nepostavil vůbec.

Porsche stál za vývojem tří vozů Auto Union – typ A skončil svou kariéru s výkonem 217 kW (295 k), následující typ B z roku 1936 měl 276 kW (375 k) a typ C z let 1936-1937 dokonce 383 kW (520 k), přičemž zdvihový objem vzrostl až na 6 litrů. Základní koncepce vozu zůstala nezměněna po celou dobu, díky masivnímu točivému momentu 870 Nm ve 2500 min-1 (!) stačila automobilům jen čtyřstupňová převodovka. 32 ventilů bylo poháněno jediným vačkovým hřídelem, původně celistvý klikový hřídel byl později nahrazen novým, který se skládal z jednotlivých segmentů, sešroubovaných drážkovými spoji.

Nejslavnějšími piloty vozů Auto Union byli Bernd Rosemeyer, Hans Stuck, Hermann Paul Müller, Ernst von Delius, Rudolf Hasse a Achille Varzi. Pro sezonu 1938 vypsala AIACR (předchůdce dnešní FIA) novou formuli s maximálním objemem motoru 3 litry. Auto Union vyrukoval s typem D, který už ovšem nebyl dílem Ferdinanda Porsche, ten z firmy odešel. Vývoji nového vozu šéfoval Robert Eberan von Eberhorst a jeho srdcem byl vidlicový dvanáctiválec.

Cena jednoho závodního vozu činila v roce 1935 50.000 RM (říšských marek), těsně před válkou vrostla až na 70.000 RM. Celkové náklady se zvýšily takřka dvojnásobně, přičemž celý závodní tým Auto Unionu čítal šest desítek lidí. Je také dostatečně známo, že automobilový sport štědře dotoval tehdejší nacistický režim, jeho příspěvky činily až dvacet procent rozpočtu stáje.

V šesti sezonách se vozy Auto Union zúčastnily celkem 61 závodů, třicítku z nich tvořily Velké ceny. Výsledkem bylo 24 vítězství, 23 druhých a 17 třetích míst, třešničkou na dortu pak titul evropského šampiona pro Bernda Rosemeyera v roce 1936.

Více jsme o stříbrných šípech psali v článku Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 

Štítky Formule 1 Audi

 

Přidat názorDiskuse: Auto Union: Stříbrné šípy se čtyřmi kruhy…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…