Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SAFARI RALLY KENYA - rally splněných přání

Michal Hochman
Diskuze (0)
Letošní ročník rally Safari by se dal nazvat "Rally splněných přání". Nedávno pronesl své přání Colin McRae, že by chtěl být první, kdo pokoří magickou hranici 25. vítězství v MS a vyhrál...

11.- 14. července 2002

8. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Drivers

8. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Manufacturers

5. Podnik 2002 FIA Cup for Drivers of Production Cars (Group N)

Povrch šotolina

25. Vítězství Colina McRae v MS

Letošní ročník rally Safari by se dal nazvat "Rally splněných přání"! Nedávno pronesl své přání Colin McRae, že by chtěl být první, kdo pokoří magickou hranici 25. vítězství v MS a vyhrál. Marcus Grönholm si přál před Safari něco robustnějšího, aby se dostal do druhé etapy, nedostal nic mimořádného, a skončil po pár kilometrech v první RZ. Šéf týmu Citro—n Guy Fréquelin měl přání nasbírat co nejvíce zkušeností a dojet do cíle. Jeho vozy dokončili rally na třetí a páté pozici. Loňský úspěch chtěla zopakovat Škodovka a bodovat. Bodoval benjamínek továrního týmu Roman Kresta. Harri Rovanpera si přál umístit se na bedně, a zopakoval si loňské druhé místo. Stejně tak měl přání M. Martin zopakovat úspěch z předchozí Akropolis, přání se mu vyplnilo, dokonce jej o dvě příčky vylepšil. Panizzi měl přání uspět na jiném povrchu než asfaltu, bodoval, a poopravil si tak nálepku "asfaltového specialisty" Naproti tomu závěr soutěže byl ve "znamení trojek". Čest a body zachraňovali třetí jezdci továrních týmů a vedli si jako staří mazáci.

Na start letošního jubilejního 50. Ročníku Rally Safari se postavilo 48 p osádek, a cíl vidělo pouhých dvanáct statečných, z toho tři jezdci nebyli v elitní skupině A8. Z vítězství se radoval Colin McRae, (* 05.08. 1968), který vyhrál Safari již po třetí. Poprvé to bylo v 1996 na Subaru a podruhé v roce 1999 na Fordu. Bylo to první vítězství pro Ford Focus WRC v MS. Jako první jezdec MS dosáhl magické hranice 25. vítězství v seriálu MS. Poprvé startoval C. McRae v MS v roce 1987 ve Švédsku, s vozem Vauxhall Nova a dojel na 36 místě. Prvního vítězství dosáhl ve svém jubilejním 20. startu v MS na rally Nový Zéland v roce 1993 s vozem Subaru Legacy RS 4wd. Svého 25. vítězství dosáhl v roce 2002 na voze Ford Focus WRC 02 v jubilejním 50. Ročníku Rally Safari.

Colin McRae (1)

Po první RZ zkoušce dojíždí na sedmé pozici se ztrátou 1minuty a třiceti vteřin za vítězným T. Mäkinenem. Druhou RZ vyhrává, jede bez problémů a stahuje náskok Mäkinena. V servisní zóně se žertem podivuje, kudy jede Mäkinen, že je neustále rychlejší. Ve třetí rychlostní zkoušce kontruje Mäkinen a zvyšuje náskok na 2,30 minuty. Je to dáno i pomalejším defektem, který McRaemu nedovoluje jet na plno. Poslední RZ vyhrává a snižuje ztrátu na vedoucího T. Mäkinena na pouhých 16,1 vteřiny. Druhá etapa začíná drobným konfliktem s Mäkinenem, ten má problémy se zadními tlumiči. Z čehož profituje McRae a dostává se do vedení průběžné kvalifikace. Po dlouhé době nemá žádné potíže s tlumiči. Šestá RZ je zrušena, v 7. RZ je druhý, a zvyšuje náskok na druhého Rovanperu na 3,28 minuty. Jede profesorskou jízdu, a druhou etapu končí s 2,26 minutovým náskokem. Ve třetí etapě vyhrává první RZ (10) a dává jasně najevo, že kráčí za svým 25. vítězstvím. Poslední RZ rally (11 a 12) jede časy, na třetí a sedmé pozici a potřetí vyhrává Rally Safari.

Harri Rovanpera (2)

Zachraňuje čest vozů Peugeot, zopakoval si loňské druhé místo a potvrdil tak roli černého koně Rally Safari. Je nejúspěšnější týmovou trojkou ze všech týmů. V první RZ zkoušce dojíždí na osmé pozici, mohutně útočí a probojoval se v druhé RZ na průběžnou pátou pozici ze ztrátou 2,25 minuty na vedoucího Mäkinena Jede bez problémů, a atakem dokončuje první etapu na čtvrté průběžné pozici. Po problémech Mäkinena, se posouvá na třetí průběžnou pozici. Ve druhé etapě napodobuje McRae a najde si na RZ rychlou stopu, to ho posouvá na druhou pozici průběžného pořadí. Ve třetí etapě se pokouší ještě o atak prvního místa, ale ztrátu se mu podaří pouze snížit. Končí na skvělém druhém místě.

Thomas Radström (3)

Potvrzuje pravidlo překvapení na rally Safari. V první RZ dojíždí na druhém místě za vedoucím Mäkinenem, s pouhou ztrátou 21vteřin. Ve druhé RZ má potíže se zadními tlumiči, a propadá se na sedmou pozici v průběžném pořadí, na které končí první etapu. Pátá RZ druhé etapy nic nemění, dojíždí osmý. Na sedmé RZ je šestý. Zlomová je pro Radstöma osmá RZ, kde trefil na jednom z brodů kámen, a přišel tak o levou část, kola a do cíle etapy přijel jako plazivý had. Vše se podařilo opravit a pokračuje se dál. V deváté RZ bojuje, dojede na pátém místě, a po odstoupení Erikssona, Sainze, a Mäkinen se posunuje na čtvrtou pozici průběžného pořadí. Třetí etapa je nádherným soubojem s Martinem o bednu. V souboji je úspěšnější a končí třetí.

Markko Martin (4)

Třetí jezdec na továrním voze Ford Focus WRC začíná první RZ bez rozpaku a dojíždí na třetí pozici. Druhá rychlostní zkouška je s defektem, Martin mění kolo, ztrácí drahocenný čas dojíždí dvanáctý, a propadá se na osmou pozici. Ve třetí a čtvrté rychlostní zkoušce dojíždí shodně pátý a první etapu končí na šesté průběžné pozici. Druhá etapa je ve znamení boje. Je rychlý, na 5. RZ dojede sice až desátý, ale posouvá se na pátou pozici, v 7. RZ je již pátý, po odstoupení Erikssona a Sainze je dokonce třetí. Po problémech v servisu po deváté rychlostní zkoušce je dodatečně penalizován 11,30 minutami a propadá se na pátou průběžnou pozici. Třetí etapa je ve znamení souboje s Radstömem o "bednu". Nejdříve poráží v 11. RZ S. Loebla, a je průběžně čtvrtý na Radstöma ztrácí okolo 5,35 minuty. V poslední 12. RZ mohutným atakem útočí na třetí pozici, stahuje sice náskok Radstöma, ale prohrává o 2,49 minuty a končí pod stupni vítězů.

Sebastien Loeb (5)

Překvapení v táboře týmu Citro—n podtrhuje Sebastien Loeb. První rychlostní zkoušku dojíždí sice na třinácté pozici, ale ve druhé RZ je třetí, což znamená devátou průběžnou pozici. Ve třetí RZ zlomil tlumič kola, a propadá se na dvanácté místo. V poslední RZ první etapy dojíždí šestý, a posouvá se zpět na devátou průběžnou pozici. Skvěle se Loeblovi vydařil vstup do druhé etapy. Pátou RZ, vyhrál s desetivteřinovým náskokem před Sainzem. V sedmé RZ je sedmý, ale v 8. RZ dojíždí druhý a závěrečnou RZ druhé etapy vyhrává, což znamená posun v průběžné klasifikaci na čtvrté místo za Radstöma. Třetí etapa je soubojem s Martinem o čtvrté místo, kdy v 10. RZ je čtvrtý, s minimálním náskokem před Martinem, v 11. RZ dojíždí až sedmý, ale 12 RZ vyhrává. V konečném součtu tak prohrává s Martinem o pouhých 20,1 vteřiny.

Gilles Panizzi (6)

Start asfaltového specialisty byl zpestřením startovního pole. Vzhledem k letošním změnám soutěží v kalendáři a hlavně po vítězstvích na Korsice a ve Španělsku, s přihlédnutím na vývoj MS se dal start Panizziho očekávat. V Akropolis sice na body nedosáhl, ale překvapivě bodoval na rally Safari a má slušné vyhlídky na skvělé umístění v letošním seriálu MS. V první RZ musí zastavit a měnit pneumatiku, ale ve druhé RZ je šestý, a posouvá se na 19 pozici, a po prvním dnu je třináctý. Ve druhé etapě je v 5 RZ sedmý, v 7 RZ je pátý, 8 RZ vyhrává a v 9. RZ je druhý. To v součtu druhého dne znamená šestou průběžnou pozici. Solidní jízda asfaltového specialisty, který po 1. RZ nebyl mezi prvními 25 soutěžícími. Ve třetí etapě hlídá cenný bod, před R. Krestou. V 10. RZ je šestý, 11. RZ vyhrává, v poslední 12. RZ je třetí. Uhájil tak konečnou šestou pozici s cenným jedním bodem do seriálu MS jezdců.

Roman Kresta (7)

Tři body pro tým Škoda. Minimální zkušenosti nasbíral R. Kresta v loňském ročníku rally Safari, kdy musel odstoupit pro technické problémy. Přesto si v letošní rally počínal jako zkušený mazák. V první etapě jezdil časy okolo jedenáctého místa, to stačilo na umístění v průběžném pořadí v první desítce na desáté pozici. Neměl téměř žádné problémy a jel na jistotu, udržoval si desátou pozici s možností přinést další bod do konečného hodnocení značek. Po odpadnutí K. Erikssona se stal posledním zástupcem týmu Škoda. V osmé RZ dojíždí na osmé pozici a dostává se na minimální odstup J. Kankkunena. V deváté rychlostní zkoušce dojíždí na šesté pozici, poráží J. Kankkunena a průběžně je po druhé etapě na sedmé pozici. To už jsou ve hře tři body do hodnocení značek. V první RZ třetí etapy začne "vibrovat" zadní kolo (odešlo ložisko kola), a souboj o šestou pozici s G. Panizzim na kterého ztrácel R. Kresta 3,23 minuty byl u konce. Klidnou jízdou udržel za zády J. Kankkunena, a dojel do cíle s největším životním úspěchem v seriálu MS Rally na konečné sedmé pozici, a jako benjamínek týmu přinesl tři body, do celkového hodnocení, které znamená senzační čtvrté místo týmu ŠKODA v průběžném pořadí MS značek. V poslední době byl R. Kresta ve víru událostí, které byli k jeho prospěchu. Oženil se, na Bohemii vyhrál a na Safari zajel zatím svůj životní úspěch.

Juha Kankkunen (8)

Dva body do seriálu MS značek. V závěru soutěže prohrává souboj o tři body s R. Krestou, a po problémech s tlumiči dovezl pošramocený Hyundai pro dva body, které mají cenu zlata.

Alister McRae (9)

Jeden bod do seriálu MS značek. Po počátečních problémech si drží bodovanou pozici do MS značek a dokončuje soutěž na devátém místě, leč s bodíkem. V to nedoufal ani největší optimista týmu.

Poznámka:

Thomas Radström, Sebastien Loeb a Gilles Panizzi nemohli bodovat do MS značek, připsali si však body do MS jezdců. Citroen se zúčastní kompletního seriálu MS až v příštím roce, Gilles Panizzi nebyl angažován týmem, přednost dostal M. Grönholm a R. Burns a H. Rovanpera. V MS mohou bodovat pouze tři vozy nahlášené před soutěží na FIA.

Umístění dalších jezdců

Ford Motor Company

V jednu chvíli byl velmi spokojený šéf týmu Ford M. Wilson, měl totiž v jednu chvíli tři vozy Ford na prvních třech místech. Přesto může být spokojený se třetím vítězstvím Fordu v řadě, i bodovým úspěchem M. Martina.

Carlos Sainz

Jede skvěle, drží si čtvrtou pozici, a zrychluje. Na 3. RZ je třetí, a končí první etapu na třetím místě. Po problémech T. Mäkinena, ve druhé etapě je průběžně druhý. Problémy má teprve s defektem na sedmé RZ, klesá na je průběžnou třetí pozici. Konečná pro něj je 8. RZ, kdy končí s poruchou olejové pumpy, následným nulovým tlakem oleje.

Peugeot Total

V první rychlostní zkoušce odstupuje M Grönholm, odstupuje i R. Burns v osmé RZ, čest týmu zachraňuje H. Rovanpera skvělým způsobem, dojíždí druhý. Dobře si vede i asfaltový specialista G. Panizzi s tovární podporou, bohužel pro Peugeot neboduje v MS značek.

Marcus Grönholm

Je úžasné jak si předpověděl svou účast na Rally Safari lídr průběžné kvalifikace Marcus Grönholm. Před startem žertoval: "musel bych vyměnit svůj Peugeot 206 WRC za něco robustnějšího jinak se nedostanu ani do druhé etapy"! Měl pravdu! Po startu první RZ hlásil problémy s motorem, a odstoupil v první RZ.

Richard Burns

Odstupuje v 8. RZ, když v jejím závěru zničí tlumič. Bojuje, snaží se dovést stroj do servisní zóny, ale zapadne do díry z níž se mu již nepodaří dostat. Přitom si nevedl zle, v závěru prvního dne je na osmé pozici, ve druhé etapě vyhrává 7. RZ.

Subaru 555 Word Rally Team

Letošní mizérie Subaru pokračuje, vůz T. Mäkinena a ani druhý vůz P. Solberga se nepodaří dostat do cíle. Letošní účinkování Subaru je ve znamení všechno nebo nic.

Petter Solberg

Tradiční problémy v letošní smolné sezóně. V 1. RZ má problémy se spojkou, ztrácí téměř patnáct minut, a je na 17 průběžné pozici, ale pokračuje dál. Velký bojovník, však končí svůj boj pro problémy s elektronikou motoru v průběhu 4. RZ. (V letošní sezóně poměrně časté problémy). Odstupuje ze sedmnácté průběžné pozice.

Tommi Mäkinen

Smůla. Závod měl rozjetý velmi dobře. Vyhrál první RZ, a dostal se do čela průběžného pořadí Rally Safari. Vyhrál i třetí RZ a s nepatrným náskokem vede po první etapě. Problémy začínají hned v páté RZ, kdy má potíže se zadními tlumiči, propadá se na šestou průběžnou pozici. Na 7. RZ musí zastavit pro výměnu kola, a 8 RZ znamená stop kdy končí s poničeným závěsem předního kola, odstupuje z šesté průběžné pozice.

Mitsubishi Marlboro Ralliart

Pokračuje letošní trápení s vozy, přesto je padesátiprocentně úspěšný, když boduje A. McRae, v seriálu MS značek.

Francois Delecour

Jezdí tradiční časy okolo devátého až sedmnáctého místa, v pořadí 1. RZ 10, 2. RZ 17, 3. RZ 9, problémy s motorem však znamenají stop, a odstupuje v cíli 3. RZ.

Škoda Motorsport

Velké ambice se postupně ztrácejí, ale v závěru soutěže vytěží z minima maximum. S heslem vše pro "R. Krestu" a ziskem tří bodů se posouvá na čtvrtou průběžnou pozici MS značek.

Toni Gardemeister

Potvrzuje zkušenosti Škodovky s Rally Safari. Jede skvělé časy po první RZ je na šestém místě. Po 2. RZ zkoušce je s devátým časem na šesté pozici ale ve 3. RZ ztrácí bodované místo a je na sedmé průběžné pozici. Ve čtvrté RZ cca 20 km před cílem uráží levé zadní kolo a končí.

Kenneth Eriksson

Má skvěle rozjetý závod, v průběžném pořadí první etapy se pohybuje mezi třetím a čtvrtým místem, po první etapě je nakonec pátý. V páté RZ bojuje a posouvá se zpět na čtvrtou pozici. V 7. RZ čtvrtou pozici sice udrží ale po projetí časové kontroly RZ je nucen několik set metrů od servisní zóny odstoupit se zlomenou poloosou, seč se snažil závadu provizorně opravit.

Hyundai Castrol World Rally Team

Nic horšího už nás potkat nemohlo prohlásil šéf týmu Hyundai D. Whitehead po odstoupení A. Schwarze a F. Loixe. Přesto velkou útěchou byli dva body do hodnocení značek, které v závěru vyválčil J. Kankkunen s porouchaným vozem ve které snad ani nikdo nedoufal.

Armin Schwarz

Přes problémy s turbem dojíždí v 1. RZ na 17. místě se ztrátou téměř sedm minut (6,51), problémy jsou natolik vážné, že ze soutěže odstupuje pro změnu s porouchaným alternátorem v druhé RZ.

Freddy Loix

Si v letošním, ročníku moc nezazávodil, odstupuje v 1. RZ pro poruchu spojky.

Průběžné pořadí jezdců po 8 závodech

1. Marcus Grönholm (FIN) Peugeot 37 bodů
2. Colin McRae (GB) Ford 30 bodů
3. Carlos Sainz (ESP) Ford 23 bodů
4. Gilles Panizzi (FR) Peugeot 21 bodů
5. Richard Burns (GB) Peugeot 19 bodů
6. Harri Rovanpera (FIN) Peugeot 18 bodů

Průběžné pořadí týmů po 8 závodech

1. Peugeot 83 bodů
2. Ford 69 bodů
3. Subaru 35 bodů
4. Škoda 8 bodů
5. Mitsubishi 7 bodů
6. Hyundai 6 bodů

Dalším závodem je 8.-11. srpna 52. Neste Rally Finland

Michal Hochman
Diskuze (0)