29.9. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Scania G320 GX2 Hybrid: Nejsilnější hybrid

 

Scania nabízí pohon na naftu či elektřinu s pětiválcovým motorem ve třech výkonových úrovních. Vyzkoušeli jsme nejsilnější.

Po usednutí do třínápravového distribučního vozidla naloženého na maximum nás napadlo, že kombinace čisté bionafty s paralelní elektrickou složkou je velké sousto. Snaha o snižování provozních nákladů se však pro výrobce užitkových vozidel stala nutností a každodenním chlebem, tak proč nezkombinovat dvě netradiční řešení.

Bez recirkulace

Scania umí u pětiválce dosáhnout emisní úroveň Euro VI bez nutnosti EGR. Platí to pro nejvýkonnější úroveň 235 kW, která poháněla zkoušený automobil. Po výjezdu z chrášťanského areálu českého zastoupení Scanie jsme jeli jen na elektřinu, protože trasa směřovala z mírného klesání směrem na Rudnou a stav nabití akumulátoru ukazoval tři čtvrtiny. Zkusili jsme sešlápnout akcelerátor téměř k podlaze, zda dojde k automatickému nastartování vznětového motoru. To se u většiny hybridních pohonů stávalo, aby výrobce zajistil zejména dynamiku. Hybridní ústrojí Scanie se však nízkou polohou akcelerátoru nenechalo znervóznit a první tři stovky metrů jelo distribuční vozidlo jen na elektřinu. Na ukazateli nabití akumulátorů však jednotlivá políčka mizela rychle.

Nastartuje pod plným plynem, když sešlápneme akcelerátor až na podlahu, napadlo nás. V tu chvíli kabinou proběhlo mírné zachvění a ozval se zvuk pětiválce, který se hned dal do práce.

Obojí

Tato kombinace hybridních složek pohonu s maximálním využitím elektrické části a rychlou reakcí při plném sešlápnutí pedálu se nám líbila. Spojila maximální ekonomiku provozu s dostupností značné dynamiky. Samozřejmě že tyto skutečnosti nemohou nastat zároveň.

Když jsme elektrickým rozjezdem vyčerpali využitelnou kapacitu akumulátorů 1,2 kWh a automaticky nastartoval pětiválec, následovalo okamžité dobíjení akumulátorů. Instruktor ze Scanie nám doporučil stiskem tlačítka zvolit režim Rychlého dobíjení. Po další cca minutě dvou došlo k plnému obnovení kapacity baterií. To mělo smysl pro případ, že bychom pak vjeli například do bezemisní zóny, do oblasti s požadavkem nízkého hluku zejména v noci či logistického parku, kde bychom se pohybovali nízkou rychlostí.

Technické parametry
Kabina CG16L
Spalovací motor DC09
Počet válců/ventilů 5/20
Objem válců (cm3) 9291
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 140
Kompresní poměr 18:1
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/min-1) 235/1900
Točivý moment (N.m/min-1)1600/1050–1300
Převodovka dvanáctistupňový Opticruise
Rozsah převodovky 11,32–1,00
Elektromotor (kW) 130
Elektromotor (N.m) 1050
Celková kapacita akumulátorů (kWh) 4,8
Využitelná kapacita akumulátorů (kWh) 1,2
Znak náprav 6x2
Rozvor (mm) 4700

Běžná jízdy

Po plném nabití akumulátorů o celkové kapacitě 4,8 kWh jsme zastavili a tlačítkem vynutili tzv. Tichý režim, který spočíval v maximálním využití elektřiny. Rozjezd třínápravového vozidla bez zvuku spalovacího motoru působil nezvykle. Předpokládali jsme, že s kapacitou 1,2 kWh se nám nepodaří z klidu rozjet ani na čtyřicetikilometrovou rychlost. Realita se však od naší představy lišila, vznětový agregát naskočil až po překonání hranice 50 km/h.

Tentokrát jsme možnost rychlého dobíjení ignorovali a čekali, za jak dlouho se akumulátory dostanou do maximální kondice. Během jízdy na spalovací motor docházelo k pozvolnému dobíjení, které pokračovalo i po uvolnění akcelerátoru a jízdě na převodový stupeň. To byl ideální způsob dobíjení, protože neodebíral žádnou naftu.

Scania zkoumá možnosti odpočinku pro zvýšení bezpečnosti řidičů

Bionafta

Scania se hodně věnuje využití až stoprocentní bionafty, která se v Česku vyrábí zejména ze žlutě kvetoucích polí řepky olejky. O ekologickém přínosu tohoto paliva i vzhledem k jeho náročné výrobě se již dlouhá léta vedou polemiky. Výrobci tohoto paliva samozřejmě zdůrazňují jeho obnovitelnost, druhá strana však připomíná ničení zemědělské půdy extrémně náročnou plodinou a pyl řepky jako agresivní alergen, který trápí české obyvatele, z nichž již zhruba čtvrtina vykazuje alergické reakce. Proto kvetoucí řepka významně podporuje také farmaceutický byznys.

Z hlediska zisku se dopravním firmám bionafta jako levnější palivo vyplatí, proto Scania nabízí široké pole těchto motorů včetně osmiválce. Do distribučního provozu však stačí pětiválec, který ve spojení s elektromotorem umístěným před převodovkou nabízí dohromady obrovský točivý moment i výkon.

To se projevilo při rozjíždění s vozidlem ve stoupání, protože na plný akcelerátor třínápravový automobil zrychloval velmi svižně. Výrobce přičítá hybridnímu pohonu přibližně osmnáctiprocentní úsporu nafty či bionafty. Scania naprogramovala akumulátorům s celkovou kapacitou 4,8 kWh využitelnost jen čtvrtinovou, proto lze očekávat jejich dlouhou životnost, což také přispívá k příznivým celkovým nákladům na vozidlo.

Scania o hybridu

Magnus Höglund, který je ve společnosti Scania Trucks zodpovědný za alternativní paliva a pohonné jednotky, říká: „Úmyslně jsme se rozhodli nezvyšovat jízdní dosah v čistě elektrickém režimu, ale spokojili jsme se s vzdáleností dvou kilometrů na rovném po vrchu při celkové hmotnosti soupravy 15 tun. Myslíme si, že dopravci kladou největší důraz na dlouhou životnost baterie a dobré jízdní vlastnosti. Při běžné jízdě dosahuje úspora paliva 18 procent ve srovnání s klasickou naftou.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na dodavatele potravin

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na…

Řetězec Globus dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 183 milionů korun, a to za porušení…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…