Škoda Roomster 1,2 12V HTP - malé velké auto

Škoda Roomster 1,2 12V HTP - malé velké auto

 
 

Po testech Škody Roomster s nejsilnějším vznětovým a zážehovým motorem přišla na řadu základní varianta s tříválcem 1.2 litru o výkonu 47 kW. Jak jezdí malé MPV s malým motorem?

Ano Roomster má za sebou teprve šest měsíců života, na mnoha trzích se ještě nestihl pořádně adaptovat, a tak zřejmě nelze (co se prodejů týče) vyvozovat žádné závěry. I v mateřské České republice pravděpodobně ani zdaleka nevyplýtval všechen potenciál, spíše se chystá na útok v roce 2007. Škodu Auto může u srdce hřát skutečnost, že se Roomster dočkal poměrně vřelého přejetí ve většině zemí Evropy, Bulhaři a Švédi mu dokonce přiřknuli titul MPV roku.

Auto roku to sice není, ale lepší ocenění nějaké, než žádné, že? Na Auto.cz jsme novou Škodu Roomster podrobili zatím dvěma testům, hned v úvodu jsme vyzvali na souboj s redakční metodikou dobře vybavený model s nejsilnějším vznětovým motorem 1.9 TDI 77 kW, na konci prázdnin roku 2006 se na test dostavil Roomster se zážehovým čtyřválcem 1.6 16V také o výkonu 77 kW.

Zážehová šestnáctistovka plní v Roomsteru úlohu nejsilnějšího benzínového motoru, což znamená, že jsme v prvním půlroce života vozu z hlediska motorizací úspěšně prohnali to nejlepší, co můžete do Roomsteru pořídit. Bylo na čase trochu snížit nároky a usednou za volant modelu, na který v autosalonech Škody ukáže spousta klientů. Bylo na čase vyzkoušet Roomster se základním zážehovým tříválcem 1.2 litru o výkonu 47 kW.

Dobře (do)vybavený základ

Když základ, tak základ, řekli si lidé ve Škodovce a poslali nám auto vybavené tak, aby nevzbudilo dojem chudého příbuzného, ale zároveň dokázalo, že i v téměř základní výbavě neurazí a poskytne dostatečný komfort. Roomster dostal základní tmavě modrý převlek, jenž sice nevypadá nijak zvlášť atraktivně, ale účel splní. Pokud chcete parádu, musíte platit. Ale nebojte, ceny příplatkových položek se pohybují v rozumných mezích.

obrázek [545 x 262]

Za metalízu si Škoda účtuje přijatelných 8500 korun, barevné kombinace interiéru dostanete zdarma. Bude-li se vám i s metalízou zdát, že váš Roomster vypadá příliš obyčejně, připravte si 15.000 korun na hliníková 15palcová kola. Nutno podotknout, že příplatková kola autu sluší, i když za ideální považuji rozměr 16palců. Tato kola se ovšem nabízí pouze ve spojení s vyššími výbavami.

Interiér vyvedený v kombinaci černé a modré barvy vypadá sympaticky. Základní provedení si pochopitelně nemůže dělat ambice na ohromující hodnocení, absence jakýchkoliv zdobných prvků a převaha prostých černých plastů nenadchne, ale díky dobrému zpracování základní provedení interiéru Roomsteru ani neurazí. Až na pár drobností nemám vůči kokpitu Škody Roomster výhrady.

Těmi drobnostmi myslím výhradně tvrdé materiály palubní desky a výplně dveří (měkčená horní část palubní desky vás čeká až ve vyšších verzích), nepěkná tlačítka klimatizace/ventilace a přihrádku před spolujezdcem. Lépe vybavené modely nahrazují propast krytou přihrádkou a napravují tak jeden z největších designových prohřešků základního modelu. Ta černá díra, neboli odkládací plocha, vážně nevypadá dobře.

Nastoupit, sklopit, uvolnit a vyjmout

Už v prvním testu Roomsteru jsem chválil výborný přístup na zadní sedadla a do zavazadlového prostoru daný v prvním případě velkým vstupním otvorem a v případě druhém velkým otvorem a nízko položenou nakládací hranou. Příjemně se nastupuje i řidiči a spolujezdci, a to navzdory menšímu vstupnímu otvoru a zdánlivě nebezpečné hraně dveří.

Roomster mě potěšil příjemnými sedačkami s dostatečně širokým a dlouhým sedákem a opěradlem, jehož boční vedení odpovídalo výkonu motoru. Zbraní s největší průrazností pochopitelně zůstává systém posouvání, sklápění a vyjmutí sedadel nazvaný Varioflex. Sedačky můžete posouvat dopředu, dozadu, ale dokonce také do strany, vyjmutí zabere ani ne minutu.

obrázek [300 x 228] Sedačky sklopíte a uvolníte z podlahy v podstatě třemi pohyby, čtvrtým pohybem potom sedačku vyjmete z vozu a uložíte, kam potřebujete. Sedačky nejsou těžké, takže operace „vyjmutí“ bude hračkou i pro ženu. Snad jediný neduh zadních sedaček spočívá v jejich nevelké šířce. Sedět vzadu 300 km bych opravdu nechtěl…. a v žádném případě ve třech. Šířka interiéru totiž není pro tři dostatečná.

Tři válce do města, čtyři mimo něj

Zážehový tříválec s objemem 1.2 litru bývá v našich a možná nejen našich zeměpisných šířkách často terčem nejrůznějších posměšků. Jednotka s označením HTP, zdvihovým objemem 1198 cm3, maximálním výkonem 47 kW při 5400 otáčkách a točivým momentem 112 Nm při 3000 otáčkách si vysloužila nejrůznější označení, faktem ovšem zůstává, že jde ve Fabii i Roomsteru o velmi rozšířenou motorizaci.

Jednotka pochopitelně nemá oslnivý výkon a točivý moment, její hlas také není z těch, které byste bez omrzení poslouchali nepřetržitě šest hodin, ale kvůli výkonu a zřejmě i kultivovanému projevu si tříválec nikdo nekupuje. Nic naplat, v Roomsteru a Fabii jde o nejlevnější motorizaci, a tak se s ní buďto smíříte, nebo připlatíte 30.000 Kč za zážehový čtyřválec 1.4 16V.

Benzínová dvanáctistovka se skvěle hodí do Roomsteru coby městského vozítka určeného na nákupy, převoz dětí do školy nebo v případě užitkové verze rozvoz zboží atd. Co si budeme namlouvat, křižovat v Roomsteru se základním tříválcem republiku není dobrý nápad. Rozjet auto z klidu na 130 km/h samozřejmě chvíli trvá, ještě více trpělivosti budete potřebovat, budete-li nuceni zpomalit na řekněme 90 km/h a následně se znovu rozjíždět na 130 km/h.

Ve městě a na okreskách si ovšem auto počíná dobře. Točivý moment 112 Nm vrcholí ve 3000 otáčkách, přičemž na větší část z této hodnoty se můžete těšit už 1700 otáčkách. V rámci možností tedy motor slušně zabírá už v nízkých otáčkách a citelně sílí do 3500 otáček. Výkon sice poté dále roste, ale točivý moment prudce klesá a jednotka posiluje velmi pozvolna a v 5000 otáčkách rychle uvadá.

obrázek [300 x 210] Není jistě překvapením, že předjíždění vyžaduje v 1150 kg těžkém voze delší čas, divoké manévry v kopci si raději rozmyslete. Příjemná zvuková kulisa skutečně není tím, co byste u Roomsteru 1.2 HTP měli vyhledávat. Jednotku charakterizuje zastřený hlas a poměrně neklidný chod na volnoběh. Již v nízkých otáčkách se nedá dvanáctistovka rozhodně označit za ztělesnění kultivovanosti, ve vysokých otáčkách může chraplák motoru i trochu vadit.

Spotřeba nezklame, ale ani nijak zvlášť nepotěší. V kombinovaném cyklu budete s největší pravděpodobnosti jezdit za nějakých sedm litrů, budete-li se pohybovat převážně ve městě, překročí spotřeba osmilitrovou hranici.

MPV s chováním osobního vozu

Čímže se Roomster kromě originálního designu vnějšku a koncepce vnitřku odlišil od svých konkurentů, ukázaly oba předchozí testy vozu a test třetí tento fakt potvrdil. Podvozek sestavený z komponent Fabie (přední náprava) a Octavie Tour (zadní náprava) zajišťuje vynikající držení stopy a minimální náklony v zatáčkách, což jsou vlastnosti, které ještě donedávna k většině malých MPV patřily (a k mnoha z nich patří dodnes).

Roomster se nejenže v zatáčkách téměř nenaklání nebo naklání minimálně, ale výborně drží stopu ve vysokých rychlostech a dokonce kličkuje mezi kužely tak, že z něj získáte pocit osobního vozu (ne automobilu kategorie MPV). Škoda Roomster k tomu navíc připadá přesné řazení, bohužel zakončené velmi nepěknou řadicí pákou, a citlivé řízení s optimálně nastaveným posilovačem. Svou práci odvádí na výbornou i brzdy.

Špičkové jízdní vlastnosti si vybraly svou daň v podobě tužšího podvozku a tedy lehce sníženého komfortu daného omezenou schopností absorbovat nerovnosti. Za zmínku ještě stojí skvělý výhled dopředu, ale i dozadu.

Naplněná očekávání

Roomster přivezl do segmentu malých MPV vše, co se od něj očekávalo a přidal i něco navíc. Vzdušnost, praktičnost a variabilita se v této třídě považuje za standard, špičkové jízdní vlastnosti jsou však příjemným překvapením. Zájemci o malé MPV mají o čem přemýšlet.

Plusy

  • prostorný a variabilní interiér
  • velký zavazadelník
  • dobré jízdní vlastnosti
  • dostupné a funkční položky příplatkové výbavy
  • dobrá ovladatelnost

Minusy

  • nižší komfort odpružení
  • příliš dlouhá páka podélného nastavení předních sedadel
  • malá šířka v úrovni loktů
  • úzké zadní sedačky
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Roomster 1.2 HTP

Cena v základní výbavě: 339 900 Kč Cena v testované výbavě: 423 900 Kč

Základní výbava:ABS+MSR+Dual Rate, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, imobilizér, posilovač řízení, úchyty ISOFIX, příprava pro rádio, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, samostatná zadní sedadla - Varioflex, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný sloupek řízení, mechanické zavírání dveří, mechanické stahování oken a nastavení vnějších zpětných zrcátek

Výbava testovaného vozu:ASR (+3.000,-), přední mlhové světlomety (+4.000,-), 15palcová kola z lehkých slitin (+15.000,-), elektrické ovládání oken vpředu a centrální zamykání s dálkovým ovládáním (+16.000,-), klimatizace s poloautomatickou regulací (+35.000,-), autorádio Dance s CD a MP3 přehrávačem (+8.000,-), ovladač pro rádio (+3.000,-)

Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů

Investice do systému Car-Pass zavedeného v Belgii by se v…

V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v projevu na…

Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud

Krajský soud v Praze se v pondělí vrátí ke korupční kauze…

Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů

Americký provozovatel alternativní taxislužby Lyft získal…

 

Štítky Škoda Testy MPV

Technické údaje
Motor Škoda Roomster 1.2 HTP
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 41 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 112 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.5 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1555
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1150 / 515
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4205
b) šířka (mm): 1684
c) výška (mm): 1607
d) rozvor (mm): 2617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1010
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Roomster 1.2 HTP
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,34
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o vnoučka. Žije u manželky vraha!

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o…

Vyrůstá daleko od svých blízkých v domácnosti pro něj úplně cizí ženy. Malému Míšovi je teprve osm let, prožil…

Vyorálek z První republiky se nezdá! Důvěrnosti s Geislerovou

Vyorálek z První republiky se nezdá! Důvěrnosti s…

Společné vtípky a srdečný smích, důvěrné vítání a něžné polibky na tvář. Takovým způsobem se k sobě měli dva Aňa…

 

iSport.cz

Hubník se vrátil po dvou měsících, ještě nemá formu: Gól si vyčítám

Hubník se vrátil po dvou měsících, ještě nemá formu:…

Kapitán Roman Hubník po téměř dvou měsících nastoupil v základní sestavě Plzně, ale svůj návrat po zranění si…

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než opory, chyboval Hubník

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než…

Tohle nebyla Plzeň, která už deset kol v kuse válcuje českou fotbalovou ligu. Fotbalisté Viktorie ve čtvrteční…

 

Reflex.cz

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…

Údajní ruští dobrovolníci bojující po boku ukrajinských separatistů už mají pomník

Údajní ruští dobrovolníci bojující po boku…

Socha věnovaná ruským „dobrovolníkům“ bojujícím na východní Ukrajině byla odhalena přibližně sto kilometrů od…