Slovenský trh v roce 2010: Pořadí značek
Šrotovné, tedy dotace na nákup nového automobilu při současném vyřazení 10 a více let starého vozidla, skončilo k 31. 12. 2009. Pro celý slovenský trh měla tato událost v uplynulém roce negativní efekt. Za 12 měsíců zde bylo zaregistrováno 70.951 nových osobních a užitkových aut, což je oproti roku 2009 pokles o -21,5 % (meziročně -19.475 jednotek).
Lídrem zůstává česká Škoda, která na něm naopak vydělala. Prodalo se sice jen 13,6 tisíce škodovek, což je o rovných 10 % méně, ale její podíl na trhu vzrostl ze 16,7 na 19,2 %. Nejoblíbenějším modelem se stala stejně jako v České republice Octavia (6,4 tis.) před Fabií (4,9 tis.). Důvod navýšení podílu je jasný: ostatní dovozci si radikálně pohoršili.
Francouzský Renault sice skončil znovu druhý, jeho propad je ale naprosto radikální, ztratil takřka polovinu předloňských počtů (-48,4 %). Místo zhruba 9,7 tisíc vozů s diamantem ve znaku jich našlo nové majitele jen necelých 5 tisíc. Jaký efekt způsobil konec dotací, lze vyčíst z prodejů malého sedanu Thalia. Nejoblíbenější šrotovací auto dosáhlo 4.606 kusů za celý rok 2009, o dvanáct měsíců později ale vykazuje pouze 522 registrací! Celkový podíl francouzské automobilky klesl z 10,7 na 7 %.
Třetí Volkswagen má u meziročního srovnání také negativní znaménko, dvouciferné číslo za ním ale začíná jedničkou, stejně jako například u sedmého Hyundaie, nebo desátého Fordu. To mu pomohlo k tomu, aby na bronzový stupínek vyskočil z šestého místa! Všichni ostatní konkurenti v Top 10 mají ztráty přes 30 %. Tento údaj se týká Peugeotu, Kie, Citroënu, Fiatu a Toyoty. Ta je v oficiálních statistikách ZAP SR uváděna dohromady s Lexusem, my jsme počty luxusnější odnože pro relevantnější porovnání odečetli.
Samozřejmě, v žebříčku existují i značky, které si polepšily. První je BMW (poměrně radikálních +38,3 %), mnichovští navíc porazili Mercedes-Benz i Audi. Mazda, která načíná třetí desítku, má dokonce +68,2 %, Mitsubishi těsně přes 40 %. Podobná čísla vykazují také užitkové Iveco a Land Rover. Trochu perličkou je Mini, jenže britský výrobce v německých rukou najdeme až na konci třetí desítky a hranice 100 kusů se pro něj stala nedostižnou metou.
Slovenský trh – registrace nových automobilů za rok 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | ŠKODA | 13631 | 15140 | -1509 | -10,0% | 19,2% |
2. | RENAULT | 4988 | 9668 | -4680 | -48,4% | 7,0% |
3. | VOLKSWAGEN | 4926 | 5613 | -687 | -12,2% | 6,9% |
4. | PEUGEOT | 4742 | 7019 | -2277 | -32,4% | 6,7% |
5. | KIA | 4373 | 6349 | -1976 | -31,1% | 6,2% |
6. | CITROËN | 4329 | 6221 | -1892 | -30,4% | 6,1% |
7. | HYUNDAI | 3370 | 3872 | -502 | -13,0% | 4,7% |
8. | FIAT | 3053 | 4364 | -1311 | -30,0% | 4,3% |
9. | TOYOTA | 2930 | 4597 | -1667 | -36,3% | 4,1% |
10. | FORD | 2913 | 3505 | -592 | -16,9% | 4,1% |
11. | SUZUKI | 2883 | 3679 | -796 | -21,6% | 4,1% |
12. | OPEL | 2669 | 2809 | -140 | -5,0% | 3,8% |
13. | BMW | 2150 | 1555 | 595 | 38,3% | 3,0% |
14. | MERCEDES-BENZ | 1949 | 1908 | 41 | 2,1% | 2,7% |
15. | SEAT | 1704 | 2075 | -371 | -17,9% | 2,4% |
16. | AUDI | 1569 | 1476 | 93 | 6,3% | 2,2% |
17. | NISSAN | 1544 | 1505 | 39 | 2,6% | 2,2% |
18. | DACIA | 1222 | 2482 | -1260 | -50,8% | 1,7% |
18. | CHEVROLET | 1222 | 2084 | -862 | -41,4% | 1,7% |
20. | HONDA | 969 | 976 | -7 | -0,7% | 1,4% |
21. | MAZDA | 863 | 513 | 350 | 68,2% | 1,2% |
22. | MITSUBISHI | 853 | 601 | 252 | 41,9% | 1,2% |
23. | VOLVO | 597 | 644 | -47 | -7,3% | 0,8% |
24. | SUBARU | 269 | 204 | 65 | 31,9% | 0,4% |
25. | IVECO | 258 | 177 | 81 | 45,8% | 0,4% |
26. | LAND ROVER | 175 | 122 | 53 | 43,4% | 0,2% |
27. | LADA | 146 | 440 | -294 | -66,8% | 0,2% |
28. | ALFA ROMEO | 114 | 184 | -70 | -38,0% | 0,2% |
29. | LEXUS | 99 | 90 | 9 | 10,0% | 0,1% |
30. | MINI | 79 | 27 | 52 | 192,6% | 0,1% |
31. | PORSCHE | 68 | 77 | -9 | -11,7% | 0,1% |
32. | JAGUAR | 50 | 42 | 8 | 19,0% | 0,1% |
33. | LANCIA | 48 | 68 | -20 | -29,4% | 0,1% |
34. | Jeep | 41 | 82 | -41 | -50,0% | 0,1% |
35. | Dodge | 28 | 49 | -21 | -42,9% | 0,0% |
36. | Renault Trucks | 24 | 50 | -26 | -52,0% | 0,0% |
37. | Chrysler | 23 | 31 | -8 | -25,8% | 0,0% |
38. | Saab | 18 | 53 | -35 | -66,0% | 0,0% |
39. | Piaggio | 15 | 9 | 6 | 66,7% | 0,0% |
40. | Gonow | 11 | 0 | 11 | - | 0,0% |
40. | Mitsubishi Fuso | 11 | 15 | -4 | -26,7% | 0,0% |
- | Ostatní značky | 25 | 51 | -26 | -51,0% | 0,0% |
- | CELKEM | 70951 | 90426 | -19475 | -21,5% | 100,0% |
V pořadí je takřka padesátka výrobců, do přehledu jsme vybrali Top 40 plus jednoho, který měl stejný počet vozů. Chybí tedy například Smart. Nelze se divit ani poklesům v případě Cadillacu a Ssangyongu, kteří jsou rovněž v kolonce Ostatní. Taktéž logický je 66% propad u Saabu vzhledem k existenčním problémům. Lada s Dacií doplatily na konec šrotovného (obzvláště klasická Niva byla velmi populární), o polovinu méně ale má například i americký terénní specialista Jeep.
Trh osobních a užitkových automobilů do 3,5 tuny prochází v současné době značným oživením. Až do září 2010 přitom meziročně vykazoval červená čísla, nejhorší byl v tomto směru duben s -52 % (!). Říjen přinesl pozitivní výsledek +11 %, listopad dokonce +36,2 % a prosinec jen o něco mírnějších +28,7 %. Tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat i v letošním roce, nárůsty odbytu by vzhledem k loňským prudkým poklesům mohly být v procentech ještě vyšší.