Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slovenský trh v roce 2010: Pořadí značek

Aleš Dragoun
Diskuze (64)
Trh u našich východních sousedů doplatil na konec šrotovného v závěru roku 2009, ztratil celkově přes 20 %.

Šrotovné, tedy dotace na nákup nového automobilu při současném vyřazení 10 a více let starého vozidla, skončilo k 31. 12. 2009. Pro celý slovenský trh měla tato událost v uplynulém roce negativní efekt. Za 12 měsíců zde bylo zaregistrováno 70.951 nových osobních a užitkových aut, což je oproti roku 2009 pokles o -21,5 % (meziročně -19.475 jednotek).

Lídrem zůstává česká Škoda, která na něm naopak vydělala. Prodalo se sice jen 13,6 tisíce škodovek, což je o rovných 10 % méně, ale její podíl na trhu vzrostl ze 16,7 na 19,2 %. Nejoblíbenějším modelem se stala stejně jako v České republice Octavia (6,4 tis.) před Fabií (4,9 tis.). Důvod navýšení podílu je jasný: ostatní dovozci si radikálně pohoršili.

Francouzský Renault sice skončil znovu druhý, jeho propad je ale naprosto radikální, ztratil takřka polovinu předloňských počtů (-48,4 %). Místo zhruba 9,7 tisíc vozů s diamantem ve znaku jich našlo nové majitele jen necelých 5 tisíc. Jaký efekt způsobil konec dotací, lze vyčíst z prodejů malého sedanu Thalia. Nejoblíbenější šrotovací auto dosáhlo 4.606 kusů za celý rok 2009, o dvanáct měsíců později ale vykazuje pouze 522 registrací! Celkový podíl francouzské automobilky klesl z 10,7 na 7 %.

Třetí Volkswagen má u meziročního srovnání také negativní znaménko, dvouciferné číslo za ním ale začíná jedničkou, stejně jako například u sedmého Hyundaie, nebo desátého Fordu. To mu pomohlo k tomu, aby na bronzový stupínek vyskočil z šestého místa! Všichni ostatní konkurenti v Top 10 mají ztráty přes 30 %. Tento údaj se týká Peugeotu, Kie, Citroënu, Fiatu a Toyoty. Ta je v oficiálních statistikách ZAP SR uváděna dohromady s Lexusem, my jsme počty luxusnější odnože pro relevantnější porovnání odečetli.

Samozřejmě, v žebříčku existují i značky, které si polepšily. První je BMW (poměrně radikálních +38,3 %), mnichovští navíc porazili Mercedes-Benz i Audi. Mazda, která načíná třetí desítku, má dokonce +68,2 %, Mitsubishi těsně přes 40 %. Podobná čísla vykazují také užitkové Iveco a Land Rover. Trochu perličkou je Mini, jenže britský výrobce v německých rukou najdeme až na konci třetí desítky a hranice 100 kusů se pro něj stala nedostižnou metou.

Slovenský trh – registrace nových automobilů za rok 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.ŠKODA1363115140-1509-10,0%19,2%
2.RENAULT49889668-4680-48,4%7,0%
3.VOLKSWAGEN49265613-687-12,2%6,9%
4.PEUGEOT47427019-2277-32,4%6,7%
5.KIA43736349-1976-31,1%6,2%
6.CITROËN43296221-1892-30,4%6,1%
7.HYUNDAI33703872-502-13,0%4,7%
8.FIAT30534364-1311-30,0%4,3%
9.TOYOTA29304597-1667-36,3%4,1%
10.FORD29133505-592-16,9%4,1%
11.SUZUKI28833679-796-21,6%4,1%
12.OPEL26692809-140-5,0%3,8%
13.BMW2150155559538,3%3,0%
14.MERCEDES-BENZ19491908412,1%2,7%
15.SEAT17042075-371-17,9%2,4%
16.AUDI15691476936,3%2,2%
17.NISSAN15441505392,6%2,2%
18.DACIA12222482-1260-50,8%1,7%
18.CHEVROLET12222084-862-41,4%1,7%
20.HONDA969976-7-0,7%1,4%
21.MAZDA86351335068,2%1,2%
22.MITSUBISHI85360125241,9%1,2%
23.VOLVO597644-47-7,3%0,8%
24.SUBARU2692046531,9%0,4%
25.IVECO2581778145,8%0,4%
26.LAND ROVER1751225343,4%0,2%
27.LADA146440-294-66,8%0,2%
28.ALFA ROMEO114184-70-38,0%0,2%
29.LEXUS9990910,0%0,1%
30.MINI792752192,6%0,1%
31.PORSCHE6877-9-11,7%0,1%
32.JAGUAR5042819,0%0,1%
33.LANCIA4868-20-29,4%0,1%
34.Jeep4182-41-50,0%0,1%
35.Dodge2849-21-42,9%0,0%
36.Renault Trucks2450-26-52,0%0,0%
37.Chrysler2331-8-25,8%0,0%
38.Saab1853-35-66,0%0,0%
39.Piaggio159666,7%0,0%
40.Gonow11011-0,0%
40.Mitsubishi Fuso1115-4-26,7%0,0%
-Ostatní značky2551-26-51,0%0,0%
-CELKEM7095190426-19475-21,5%100,0%

V pořadí je takřka padesátka výrobců, do přehledu jsme vybrali Top 40 plus jednoho, který měl stejný počet vozů. Chybí tedy například Smart. Nelze se divit ani poklesům v případě Cadillacu a Ssangyongu, kteří jsou rovněž v kolonce Ostatní. Taktéž logický je 66% propad u Saabu vzhledem k existenčním problémům. Lada s Dacií doplatily na konec šrotovného (obzvláště klasická Niva byla velmi populární), o polovinu méně ale má například i americký terénní specialista Jeep.

Trh osobních a užitkových automobilů do 3,5 tuny prochází v současné době značným oživením. Až do září 2010 přitom meziročně vykazoval červená čísla, nejhorší byl v tomto směru duben s -52 % (!). Říjen přinesl pozitivní výsledek +11 %, listopad dokonce +36,2 % a prosinec jen o něco mírnějších +28,7 %. Tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat i v letošním roce, nárůsty odbytu by vzhledem k loňským prudkým poklesům mohly být v procentech ještě vyšší.

Aleš Dragoun
Diskuze (64)
29. 1. 2011 10:17
Re: Šrot
Tvůj diletantský názor je jen důsledkem zfanatizování od stejně diletantských politiků a novinářů. Přitom snad není tak těžké pochopit, že průmysl peníze státu přináší a ne naopak. Taky by jsi mohl pochopit, že hlavní bylo udržet v krizi zaměstnanost a ne vyvolat u lidí propouštěním strach a tím snížit spotřebu, což by vyvolalo další propouštění. Tohle pochopili v Německu / a nejen tam /, proto se tam také nepropouštělo a kombinací různých opatření / šrotovné, kurzarbeit,.../ se podařilo krizi přežít bez velkých otřesů. Výsledkem je nynější německý růst ze kterého těží i remcalové a chytrolíni u nás i u vás. Paradoxně jsou většinou tito remcalové nejvíc napojeni na veřejné finance. Na závěr se zkus smířit s tím, že šrotovné tady zdaleko nebylo jen pro autoprůmyslu. Jen podpora tohoto sektoru čistě pragmaticky přinesla za nejméně peněz nejvíce užitku.
28. 1. 2011 23:44
Re: Šrot
Skús niekedy používať čosi, čomu sa hovorí zdravý sedliacky rozum. Každému aspoň priemerne uvažujúcemu dieťaťu je jasné, že dotované ničenie funkčných vecí (v tomto prípade áut) nikomu nepomôže. A rozhodne nie ekonomike.

O tie miliardy, ktoré sa takýmto neobratným spôsobom naliali do automobiliek, sa mohli napr. znížiť dane.

Keby to bolo tak ohromne úspešné v "celom vyspelom svete", tak tu dnes máme "rozbitné" pre sklársky priemysel (ktorý u nás veľmi trpí a pred časom zamestnával štvrť národa), ale aj napr. "knihopáličské" (veľmi úspešné po každej revolúcii - dokonca netreba ani dotovať, len sfanatizovať dav!). Teraz by vynikajúco horeli ekonomické žvásty nositeľov nobelových cien a ich miesto v domácich knižniciach rýchlo zaplnili skvelé traktáty o dokonalom šrotovnom... Konečne by mal knižný priemysel miesto, aké mu vo vyspelom a vzdelanom svete musí patriť. :yes:
28. 1. 2011 19:40
Re: Malé automobilky
Stručně řečeno, lidi, co mají na meďoura apod. na něj maj vždycky, krize nekrize, recese nerecese - ti si auto koupí vždycky. Rozhodující ale je, jestli si lidé můžou dovolit koupit auta v řádů stotisíců. Když ano, je dobře, když ne - je špatně. Jednoduchý, jako facka.
28. 1. 2011 19:31
Re: Šrot
Šrotovné nebylo nic jiného, než svým způsobem odpuštění daně (nebo její části) - jak se tedy liší od klasického nástroje typu daňových úlev, daňových prázdnin a apod. nebo dotací do podpůrných systémů - silniční sitě a ostatní infrastruktury? Porblém je, že ty úlevy dostala jen část odvětví )i když nepřímo se to odrazí až třeba u výroby a distribuce motorových paliv), pravda je, že automobilový průmysl je nejkomplexnější odvětví. V podobnývh ekonomických situacích dost často představuje alternativu zbrojení - a s ním nebezpečí válečného konfliktu. Když to hodně zjednoduším, tak je lepší, když si sto lidí koupí auto, než když si erár pořídí (samozřejmně od soukromé firmy) - tank.
28. 1. 2011 15:42
Re: Malé automobilky
>:-[]