Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
68 Fotogalerie

Americký trh v roce 2010: Pořadí značek

Ford první, Toyota až třetí a nejdynamičtěji rostoucí značkou Buick – americké statistiky prodeje aut přinesly nejedno překvapení.

V prodejních statistikách amerického trhu za rok 2010 předstihl Ford i Chevrolet japonskou Toyotu.

Americké automobilky, které se úspěšně vypořádaly s existenčními problémy, tedy vrátily Toyotě úder – Japonci se museli v minulém roce vypořádat s kauzou zasekávajících se plynových pedálů i nezvykle velkým množstvím svolávacích akcí. Image Toyoty proto v USA utrpěla a výsledkem je mírná ztráta v počtu prodaných aut. Značky Ford i Chevrolet naopak vykázaly růst.

Všechny tři jmenované značky se dostaly přes 1,5 milionu prodaných aut. Ve srovnání s obdobím před vypuknutím ekonomické krize se ale nejedná o dvakrát optimistická čísla – tehdy se Ford i Chevrolet dokázaly přehoupnout přes 2,4 milionu.

Jedinou další značkou, která v roce 2010 prodala v USA více než milion aut, je Honda, Severní Amerika tak pro ni zůstává klíčovým trhem.

Nejúspěšnější evropskou značkou v USA je Volkswagen, který se stejně jako před rokem nachází mezi Subaru a Mazdou. Dvanáctá příčka navíc znamená umístění hluboko za Hyundaiem i Kiou.

Americký trh v roce 2010 - pořadí nejprodávanějších značek
Poř.značkaprodej 2010prodej 2009změna
1.Ford1.756.4391.445.742+21,49 %
2.Chevrolet1.565.6321.344.629+16,44 %
3.Toyota1.534.2661.554.174-1,28 %
4.Honda1.096.8741.045.061+4,96 %
5.Nissan805.159689.014+16,86 %
6.Hyundai538.228435.064+23,71 %
7.Dodge383.675327.574+17,13 %
8.Kia356.268300.063+18,73 %
9.GMC334.981259.779+28,95 %
10.Jeep291.138231.701+25,65 %
11.Subaru263.820216.652+21,77 %
12.Volkswagen256.830213.454+20,32 %
13.Mazda229.566207.767+10,49 %
14.Lexus229.329215.975+6,18 %
15.Mercedes-Benz225.007190.604+18,05 %
16.BMW220.113196.502+12,02 %
17.Ram212.952195.112+9,14 %
18.Chrysler197.446177.015+11,54 %
19.Buick155.389102.306+51,89 %
20.Cadillac146.925109.092+34,68 %
21.Acura133.606105.723+26,37 %
22.Infiniti103.41181.089+27,53 %
23.Audi101.62982.716+22,86 %
24.Mercury93.19592.299+0,97 %
25.Lincoln85.82882.847+3,60 %
26.Mitsubishi55.68353.636+3,82 %
27.Volvo53.94861.435-12,19 %
28.Mini45.64445.225+0,93 %
29.Land Rover31.86426.306+21,13 %
30.Porsche25.32019.696+28,55 %
31.Suzuki23.99438.689-37,98 %
32.Jaguar13.34011.955+11,59 %
33.(Saturn)12.300268.686-95,42 %
34.Smart5.92714.595-59,39 %
35.Saab5.4468.680-37,26 %
36.(Hummer)3.8129.046-57,86 %
37.(Pontiac)1.182178.300-99,34 %
Celkem - za uvedených 3711.596.16610.638.203+9,00 %

Mimo čelní pozice neprošel zbytek tabulky nijak dramatickými změnami. Na chvostu se usadily značky, které v loňském roce ukončily svoji činnost – Pontiac, Hummer a Saturn. Vzhledem k tomu nejsou jejich nízká prodejní čísla ani drastický pokles překvapivé.

Nejlepší meziroční změnu vykázal Buick (+52 %), následovaný Cadillacem (+35 %) a GMC s Porsche (+29 %). V těsném sledu se nacházejí ještě Infiniti a Acura.

Se zápornou bilancí skončilo jen několik značek – konkrétně Toyota (-1 %), Volvo (-12 %), Saab (-37 %), Suzuki (-38 %) a s drastickým propadem o 60 % Smart.

Asijské značky v USA

Pokud porovnáme jen asijské značky, je jasnou jedničkou i nadále Toyota.

Honda má (v evropském kontextu možná překvapivě) více než milion prodaných aut, což představuje zhruba 9 % trhu, na Toyotu ale už výrazně ztrácí.

Třetí největší japonskou značkou na americkém trhu je Nissan.

Před zbývající japonské značky se dokázala zřejmě už napevno vklínit korejská dvojice Hyundai a Kia, která se v součtu dotahuje na Nissan s Infiniti.

Americký trh v roce 2010 - pořadí japonských a korejských značek
Poř.značkaprodej 2010prodej 2009změna
1.Toyota1.534.2661.554.174-1,28 %
2.Honda1.096.8741.045.061+4,96 %
3.Nissan805.159689.014+16,86 %
4.Hyundai538.228435.064+23,71 %
5.Kia356.268300.063+18,73 %
6.Subaru263.820216.652+21,77 %
7.Mazda229.566207.767+10,49 %
8.Lexus229.329215.975+6,18 %
9.Acura133.606105.723+26,37 %
10.Infiniti103.41181.089+27,53 %
11.Mitsubishi55.68353.636+3,82 %
12.Suzuki23.99438.689-37,98 %

Trojice japonských prémiových značek je symbolicky seřazena ve stejném pořadí jako mateřské automobilky – Lexus, Acura a Infiniti.

Podobného odbytu jako Lexus dosahují i Subaru a Mazda, jejich loňské prodejní výsledky jsou okolo čtvrt milionu aut. Zbývající dvě automobilky – Mitsubishi a Suzuki – neprodávají více než desítky tisíc aut ročně a na americkém trhu se řadí k malým značkám.

GM stále v čele

Mezi koncerny si prvenství udržel General Motors. Po odečtení zaniklých značek má 2,2 milionu prodaných aut a +21 %. Koncern Ford si připsal +19 % na 1,9 milionu, přičemž růst táhne výhradně Ford – Mercury a Lincoln dokázaly zvýšit odbyt jen nepatrně.

Dále následují Toyota s Hondou, Chrysler je v pořadí koncernů až pátý. Pro Evropana může být překvapivým zjištěním, že nejprodávanější značkou této skupiny je Dodge, následovaný Jeepem a Ram Trucks, mateřský Chrysler je nejmenší a představuje jen zbývající pětinu prodaných aut.

Americký trh v roce 2010 - pořadí koncernů
Poř.koncernprodej 2010prodej 2009změna
1.GM2.215.2272.084.492+6,27 %
=nový GM2.202.9271.815.806+21,32 %
2.Ford Mo Co1.935.4621.620.888+19,41 %
3.Toyota Mo Co1.763.5951.770.149-0,37 %
4.American Honda1.230.4801.150.784+6,93 %
5.Chrysler Group1.085.211931.402+16,51 %
6.Nissan NA908.570770.103+17,98 %
7.Hyundai-Kia894.496735.127+21,68 %
8.VW Group (jen VW+Audi)358.459296.170+21,03 %
9.BMW Group265.757241.727+9,94 %
10.Jaguar Land Rover45.20438.261+18,15 %

Americký trh je zřejmě na nejlepší cestě k ozdravení. V loňském roce rostly prakticky všechny segmenty, nejvíc však střední SUV (+42 %) a luxusní SUV (+26 %).

Nejžádanějším modelem je již tradičně Ford F-Series (528 tisíc ks). Mezi osobními vozy vede Toyota Camry/Solara (327 tisíc ks) a mezi SUV Honda CR-V (204 tisíc ks).