Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sobotka: Tendr na provozovatele mýta by měl být do poloviny 2017

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Výběrové řízení na nového provozovatele mýta, který by měl nahradit stávající firmu Kapsch, by mělo být vypsáno nejpozději v polovině roku 2017.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) také dostal za úkol informovat do konce července vládu o tom, jak příprava tendru postupuje. Novinářům to po jednání vlády se Svazem měst a obcí ČR řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Ministerský předseda zopakoval, že je potřeba postupovat zákonnou cestou a zajistit výběr mýta i po konci letošního roku, kdy vyprší smlouva se společností Kapsch. "Pro vládu je důležité, aby paralelně s tím řešením ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem bylo rozběhnuto výběrové řízení, které by mělo být technologicky neutrální a mělo by být vypsáno nejpozději v polovině 2017," řekl Sobotka.

Kabinet dnes podle něj akceptoval doporučení na řešení situace, které ministerstvo dopravy předložilo. "Ministr dopravy je člen vlády, který je odpovědný za tuto oblast. Přišel s návrhem, který podložil odbornými posudky, a vláda se tedy přiklonila k tomu řešení," doplnil Sobotka.

Vláda schválila tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Během této doby má nynější dodavatel získat bez výběrového řízení od státu zhruba šest miliard korun. Úřad nyní může s firmou začít vyjednávat o detailech.

Souhlasu s návrhem ministerstva předcházela ostrá koaliční výměna názorů. ČSSD například poukazovala na to, že se proti prodloužení smlouvy vyslovily dvě vládní pracovní komise.

SkyToll: Prodloužení smlouvy s Kapschem je nezákonné

Prodloužení správy mýtného systému se společností Kapsch bez výběrového řízení je podle slovenského výběrčího mýta, společnosti SkyToll, nezákonné. Firma, která dlouhodobě usiluje i o správu českého mýta, se proti němu bude bránit zákonnými prostředky. ČTK to řekl mluvčí SkyTollu Anton Bódis.

"SkyToll zaslal už 21. června 2016 ministru dopravy ČR dopis, v němž jej upozornil na to, že JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění) je tak, jak je zamýšleno, v rozporu se zákonem. V dopise jsme ministra informovali i o zákonných prostředcích, kterými se naše společnost bude bránit před případným protiprávním jednáním," uvedl Bódis. Zda podá návrh na prošetření postupu ministerstva u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), firma dnes neuvedla.

Nynější kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Po prodloužení smlouvy s Kapschem chce během této doby najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní.

"Vítáme, že vláda odblokovala situaci a nic už tak nebrání dojednání podmínek pro budoucí provozování mýta v Česku. Věříme, že se nevyskytnou další komplikace, které by celý proces zabrzdily a stát bude i v příštích letech vybírat od kamionů miliardy korun," uvedl Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch v České republice.

Komplikace ale očekává ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), podle něhož je reálné, že se některý ze zájemců o kontrakt na antimonopolní úřad obrátí. Zatím se antimonopolní úřad mýtem nezabývá. Ohledně mýtného systému v současné době nevedeme žádné správní řízení a nebudeme nyní nikterak předjímat náš případný budoucí postup v této věci," řekl ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.

Opozice kritizuje rozhodnutí o mýtu, STAN ho chce napadnout

Opoziční strany kritizují rozhodnutí vlády schválit tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Předseda Starostů a nezávislých (STAN) Petr Gazdík uvedl, že případné uzavření kontraktu jeho strana právně napadne. Šéf ODS Petr Fiala vyzval ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) k odchodu. Vláda podle něj potvrzuje svou bezradnost a výběr mýta od ledna příštího roku je ohrožen.

Gazdík ČTK řekl, že nejvhodnější způsob právního postupu proti smlouvě ještě prověří právníci. "Přichází v úvahu podnět na státní zastupitelství nebo trestní oznámení na neznámého pachatele," jmenoval některé z možných způsobů. Vláda podle něj darovala firmě Kapsch šest miliard. Jedná se o částku, kterou má stát firmě zaplatit za tři roky, než se připraví otevřená soutěž pro hledání nového provozovatele.

Předseda STAN poukázal na to, že komunální politici jsou podle něj často stíháni. "Přestože postupují s péčí řádného hospodáře. Tady stát zřejmě nepostupuje s touto péčí a vláda to posvěcuje," řekl Gazdík ČTK. Tisíce korun se stíhají, ale miliardy vyhazují oknem, uvedl. "Co na to policie?" napsal na twitteru.

Předseda poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát označil za příčinu "riskantního" řešení vlády předchozí velké manažerské selhání ministra Ťoka. Pokud podají konkurenční firmy protest k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nebo policii, je ohrožen výběr mýta od začátku příštího roku, uvedl Laudát v prohlášení.

Fiala v tiskovém prohlášení rovněž varoval, že výběr mýta je ohrožen. Dnešní rozhodnutí vlády potvrzuje její bezradnost, uvedl. Ťokův postup podle něj přichází v úvahu jen tehdy, pokud nelze vyhlásit otevřené výběrové řízení. "Dan Ťok ani jeho předchůdce Antonín Prachař se o žádné výběrové řízení nepokusili a spokojili se s tvrzením, že bez Kapsche to nepůjde," uvedl. Ťoka proto vyzval k odchodu. Na jeho místo by měl přijít někdo, kdo problematice skutečně rozumí, řekl.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
12. 7. 2016 14:53
Re: Správa ČTK 2019
Asi tak. Vzhledem k tomu, že budou volby tak není potřeba na mýtu makat a po volbách se řekne, že se to nestihne, protože už není čas...
Avatar - stegi
12. 7. 2016 13:40
Správa ČTK 2019
Vláda schválila prodloužení správy mýta s firmou Kapsch.
Ministerský předseda zopakoval, že je potřeba postupovat zákonnou cestou a zajistit výběr mýta i po konci letošního roku, kdy vyprší smlouva se společností Kapsch. "Pro vládu je důležité, aby paralelně s tím řešením ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem bylo rozběhnuto výběrové řízení, které by mělo být technologicky neutrální a mělo by být vypsáno nejpozději v polovině 2020,"