Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Španělsko zavádí další, páté kolo šrotovného

David Bureš
Diskuze (17)
Španělským prodejům automobilů vládní pobídky loni pomohly. Zdejší vláda doufá, že jim šrotovné pomůže i letos.

Pobídky na nákup nových automobilů jsou mnohými odborníky kritizovány, Španělsko ale na tuto kritiku nedá a v současnosti zahajuje již páté kolo šrotovného. To má nejen zvýšit prodeje aut, ale také omladit zdejší vozový park.

Na takzvaný plán PIVE 5 vynahradí španělská vláda 175 milionů eur, což je v přepočtu asi 4,8 miliardy korun. Vláda očekává, že tyto prostředky budou dostačovat na celý rok, v předchozích kolech šrotovného ale byl vyhrazený kapitál vyčerpán mnohem dříve.

Při započtení nejnovějších plobídek vyhradilo Španělsko v posledních dvou letech na pět kol šrotovného už 465 milionů eur, což odpovídá asi 12,7 miliard korun.

Podmínky pro využití těchto pobídek zůstávají stejné. Zákazníci na nákup nového automobilu dostanou slevu 2.000 eur (1.000 eur od státu a 1.000 eur od prodejce), pokud jej vymění za více než deset let staré auto. Nový vůz nicméně musí vypouštět méně než 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr jízdy.

Rodiny na nákup vozu s více než pěti sedadly mohou od vlády dostat až 3.000 eur (zhruba 82.000 korun). Zdravotně postižení pak při zakoupení vozu navíc zaplatí nižší sazbu daně z přidané hodnoty.

Hlavním úkolem šrotovného je zvýšit prodeje automobilů a udržet tak zaměstnanost v automobilovém sektoru. Odborníci ale s tímto prohlášením nesouhlasí, tvrdí, že pobídky na koupi vozu prodeje nezvyšují, ale pouze posouvají. Po době růstu tak stejně přijde pokles prodejů.

V loňském roce šrotovné prodejům na španělském trhu pomohlo. Během roku 2013 zde bylo registrováno 723.936 osobních automobilů, o 3,3 procenta více než o rok dříve.

Šrotovné rovněž pomůže s omlazením vozového parku, jehož výsledkem bude i pročištění ovzduší. Nové vozy totiž mají nižší emise oxidu uhličitého než ty staré. Odborníci odhadují, že ve Španělsku díky loňským kolům šrotovného klesl počet vozů starších než 10 let o 220.000 až 230.000 kusů.

David Bureš
Diskuze (17)
15. 1. 2014 12:05
Co je lepší?
Někde měli šrotovné, ale u nás ekovýpalné a devizové intervence.
Avatar - Stejsn
15. 1. 2014 11:43
K tomu jen citát:
Ještě nikdy v historii lidstvo nedosáhlo blahobytu ničením starých fungujících věcí.
Avatar - šmoula nešika
15. 1. 2014 00:09
Re: Kde máte ty odborníky?
Ano, to jsou logické argumenty.
Avatar - WinDiesel
14. 1. 2014 21:21
Re: Vrtá mi hlavou jedna otázečka , vlastně dvě
Ty jsi to nepochopil. Cílem je pročistit ovzduší od emisí CO2, bezbarvého to neškodného plynu bez zápachu.
14. 1. 2014 21:05
Vrtá mi hlavou jedna otázečka , vlastně dvě
Kde vezme španělská váda , vládnoucí zemi před bankrotem , peníze co chce rozdat na to šrotovné ? Jestliže se díky šrotovnému "prodá" o několik aut víc , neprodá se po skončení šrotovného těch aut zase o to méně ??