Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srpen na Veterán.auto.cz: Fiat 124 a jeho ruští následníci

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Nosným tématem měsíce srpna se na serveru Veterán.auto.cz stal italský Fiat 124. Ve třech dílech jsme se totiž následně věnovali historii jeho licenční výroby v SSSR a Rusku.

Fiat 124 se stal evropským Automobilem roku, vznikl v mnoha verzích včetně sportovních a posloužil jako základ výrobního programu nové sovětské automobilky VAZ. Za technikou stál Dante Giacosa, tvary karoserie berliny se zrodily u Bertoneho. Originální spidery vyladěné firmou Abarth bojovaly na tratích rychlostních zkoušek. Rusové si sedany a kombi upravili zprvu za pomoci italských inženýrů. Ve velké zemi na východě se jejich modernější deriváty vyráběly až do loňského roku! Jen na okraj: licenčně vznikaly také ve Španělsku u Seatu, zdomácněly na indických silnicích díky společnosti Premier a staly se i součástí historie jihokorejské Kie.

Jinou italskou věhlasnou karosárnou byla společnost Pininfarina. Firmu, která je dnes hlavně designérským studiem, vedl po mnoho let syn zakladatele Sergio Pininfarina. Loni odešel na věčnost. Byť byl hlavně manažerem a věnoval se i politice, jeho schválením procházely všechny návrhy studií i sériových vozů. Byl jich bezpočet - a to nejen italských značek. Za jeho vlády vznikl také vzpomínaný Fiat 124 Spider, který se zde nakonec stavěl jako Pininfarina Spidereuropa a exportoval do USA!

Z Itálie je to jen skok do Francie. Renault 12 se může chlubit podobně dlouhým životopisem jako Fiat 124, byť přišel o čtyři roky později. Do konce století přežil v Turecku v továrně Oyak, ale hlavně v šatech rumunské Dacie. Užitkové verze vyběhly z linek až v úvodu druhé poloviny minulé dekády, zatímco francouzské originály se s nimi rozloučily už v sezóně 1980. Verze Gordini byly úspěšné v soutěžích a závodech. V Československu byly známější rumunské licenční vozy, byť se u nás nabízely i původní francouzské, ovšem pouze v Tuzexu. Velkým konkurentem Renaultu byl a je Citroën. Legendární „kachna“ 2CV se rodila celých jedenačtyřicet let a v její genezi najdeme i vzácnou Saharu se dvěma motory a pohonem obou náprav. Dochovala se jich necelá třicítka a platí se zlatem.

Rovněž Mercedes-Benz má bohatou historii, obzvláště, když k ní přičteme i existenci samostatných firem Benz a Daimler. Tovární muzeum ve Stuttgartu se tak má čím pochlubit a vzácné exponáty vozí často i přes oceán. Jako letos do kalifornského Pebble Beach, kde se pyšnil vínovým landauletem ročníku 1907 a zeleným, jen o tři léta mladším soutěžím vozem pro Jízdu prince Jindřicha. Oba ještě nesly emblém samostatné automobilky Benz & Cie. z Mannheimu. Prototypy CW 311 jsou z úplně jiného soudku a období. Na nich už najdeme tradiční trojcípou hvězdu, jenže za jejich zrodem stáli zaměstnanec Porsche a majitel tuningové firmy! Původní vůz se stal dokonce filmovou hvězdou. Eberhard Schulz nakonec pokračoval ve stavbě pod vlastní značkou Isdera.

Citroën 2CV Sahara (1957-1971) – Kachna na druhou

Citroën 2CV je jedním z nejslavnějších aut historie, znají ho snad všude na světě. Unikátní verzí byla Sahara s pohonem všech kol díky dvěma motorům. Legendární jednoduchá, ale na svou dobu bezpečná lidovka se sériově vyráběla v letech 1948-1990, první prototypy vznikly už před válkou. Citroëny TPV (Toute Petite Voiture – velmi malé vozidlo) představovaly to nejlevnější, co mohlo...

na čtyřech kolech...

Celý článek: Citroën 2CV Sahara (1957-1971) – Kachna na druhou

Fiat 124 – chvála prostoru

Rodinný automobil střední třídy Fiat 124 vyhrál evropskou anketu Auto roku 1966/67. V Itálii se vyráběl do roku 1974, jinde ve světě až donedávna. Fiat se svými malými vozy významně podílel na motorizaci Itálie, vyráběl ale i větší auta. Z poválečné historie si připomeňme typy 1400/1900 (1950–1957), 1800/2100/2300 (1959–1969) a 1300/1500 (1961–1967). Právě posledně jmenovaný Fiat 1300/1500 byl...

Celý článek: Fiat 124 – chvála prostoru

Fiat 124 Spider a Coupé – sportovní fešáci

Krátce po premiéře rodinného automobilu Fiat 124 se začaly vyrábět jeho sportovní verze Spider a Coupé, poháněné čtyřválci DOHC. Prakticky současně s uvedením rodinného automobilu Fiat 124, který vyhrál v evropské anketě Auto roku 1966/67, nabídl Fiat sportovně založeným zákazníkům další dvě verze tohoto vozu. V listopadu 1966 představil na Turínském autosalonu otevřený Fiat 124 Sport Spider...

Celý článek: Fiat 124 Spider a Coupé – sportovní fešáci

Mercedes-Benz CW 311 (1978-1982) – Concorde s trojcípou hvězdou

Koncem sedmdesátých let minulého století vznikl v Německu velmi zajímavý supersport, který nesl trojcípou hvězdu. Přímo v Untertürkheimu se však nenarodil. Za projektem CW 311 stál konstruktér Eberhard Schulz. V této branži nebyl žádným nováčkem, svoje první kupé Erator GTE postavil už v roce 1969. O devět let později začal pracovat na moderním klínovitém supersportu pro dva. Ve vlastní režii v dílně...

Celý článek: Mercedes-Benz CW 311 (1978-1982) – Concorde s trojcípou hvězdou

Mercedes-Benz představí v Pebble Beach dva unikátní historické vozy

Značka Mercedes-Benz se má do historie za čím ohlédnout. A to až do doby, kdy vlastně ještě neexistovala. Benz & Cie a Daimler-Motoren-Gesellschaft byly až do roku 1926 samostatné automobilky, které si navzájem konkurovaly. Začaly spolupracovat až v úvodu dvacátých let minulého věku, ale na poli užitkových a nákladních vozů. Je zajímavé i to, že jejich zakladatelé, Carl Benz...

Celý článek: Mercedes-Benz představí v Pebble Beach dva unikátní historické vozy

Renault 12 – pohodlí a styl

Elegantní sedan se stupňovitou zádí a předním pohonem Renault 12 se ve Francii vyráběl v letech 1969–80 a překonal hranici 2,8 milionu vyrobených vozů. Před 44 lety se začal vyrábět Renault 12, elegantní sedan se stupňovitou zádí a předním pohonem. U nás se prodávala především rumunská licenční verze Dacia 1300. Podvozkové díly Renaultu 12 využívala dvojice stylových kupé Renault 15 a 17...

Celý článek: Renault 12 – pohodlí a styl

Sergio Pininfarina (1926–2012) – pocta umělci

Syn zakladatele nejslavnější italské karosárny Sergio Pininfarina loni v červenci zemřel. Připomeňme si některé z jeho nejkrásnějších výtvorů. Battista Farina (1893–1966) se narodil v Turíně jako desáté z jedenácti dětí Farinovy rodiny. Odmalička mu říkali „Pinin“, což v piedmontském nářečí znamená něco jako nejmenší bratr. Jeden z jeho starších bratrů Giovanni se vyučil karosářem...

Celý článek: Sergio Pininfarina (1926–2012) – pocta umělci

VAZ 2101 a 2102 (1970-1988) – Žigulík přijíždí

Před rokem 1989 byly sovětské žigulíky asi těmi nejkvalitnějšími auty, které v bývalém Československu bylo možné „běžně“ koupit. 15. srpna 1966 podepsala tehdejší sovětská vláda, respektive ministerstvo automobilového průmyslu licenční smlouvu s italským Fiatem, která se týkala jeho horké novinky: modelu 124, evropského Automobilu roku 1966/67. Součástí ujednání byla i stavba nové...

Celý článek: VAZ 2101 a 2102 (1970-1988) – Žigulík přijíždí

VAZ 2103 a 2106 (1972-2006) – Více přepychu z Togliatti

Po základních modelech 2101 a 02 přišly na řadu luxusnější VAZy 2103 a 06. Lišily se hlavně čtyřsvětlovými maskami a větší porcí chromu na karoserii. VAZ 2103 se začal vyrábět jako druhý samostatný model volžské automobilky v roce 1972 a představoval zásadní vzhledovou modernizaci, spolupracovali na ní ještě Italové. Byl vlastně sovětskou verzí Fiatu 124 Special, ale nikoli kopií...

Celý článek: VAZ 2103 a 2106 (1972-2006) – Více přepychu z Togliatti

VAZ 2105, 2107 a 2104 (1980-2012) – Logický vývoj

VAZ 2105 se objevil v lednu 1980. Jeho motor měl poprvé v dějinách ruského (sovětského) automobilového průmyslu vačkový hřídel poháněný ozubeným řemenem. Vývoj tvarů ruských Lad se jevil možná jako pomalý, ale každopádně docela harmonický, i když se to na první pohled zrovna nezdá. Mezigenerační změna od první 2101 ke 2105 byla poměrně výrazná, jednalo se o rozsáhlou modernizaci...

Celý článek: VAZ 2105, 2107 a 2104 (1980-2012) – Logický vývoj

Aleš Dragoun
Diskuze (0)