Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Impreza 2.0 R Sport – Ano, ale…

Miro Mihalik redakce AUTO.CZ
Nové Subaru Impreza je jako dodávka s logem Ferrari. Nedůvěřujete mu, jen doufáte, že uvnitř zůstalo stejné. Zůstalo?

Ruku na srdce. Co vás napadlo, když jste poprvé viděli novou Imprezu? Většinu upřímných reakcí by náš admin, po překonání lehkého nervového otřesu, musel pravděpodobně smazat. Ano, japonská automobilka se hledá hodně dlouho. Svému nejzábavnějšímu vozu se pokouší vetknout nějaký výraz celé desetiletí a v poslední době měnila masky a tvar světel tak často, jako holky z Moulin Rouge své prádlo.

Jenže pro opravdové fanoušky Impreza nikdy nebyla o kráse ve smyslu dokonalé estetiky. Tvary se podřizovaly účelu, a přestože Subaru těžce zkoušelo naši trpělivost, patrně bychom jim odpustili i křivky s ladností buldozeru. Podstatný byl hlavně boxer pod kapotou s báječně drsným zvukem, pohon všech kol a z něj vyplývající jízdní vlastnosti nebo robustní konstrukce, ze které jste cítili každý kilometr zkušeností, posbíraných na rychlostních zkouškách. Jedním slovem charakter. Jenže není tohle už za hranicí dobrého vkusu a na pomezí pochybné sexuální orientace designéra?

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni
 

Na to nemám jednoznačnou odpověď, ale pravdou je, že moje nejhrubší slova otupil čas a přímá konfrontace. Má to ale pár podmínek, přesněji v každém rohu auta jednu. Aby Impreza vypadala snesitelně, musí mít minimálně 17palcová kola. Podivně klenuté blatníky, dlouhá příď a zakulacené boky utopí cokoliv pod tímto průměrem. A musí mít šířku. Náš testovací vůz byl vybavený pneumatikami Yokohama Advan o rozměru 205/50 R17, ale pár milimetrů nadto by vzhledu jen prospělo. Verze 2.0 R Sport má navíc sériově snížený přední nárazník a nástavce na prahy, které pomáhají zmírnit zavalitost karoserie. Naživo to pak opravdu nevypadá špatně.

Nejkontroverznější je pochopitelně záď, kde ubyl jeden prostor. Už to není sedan (ve Spojených státech je v prodeji i tento typ), ale nejoblíbenější druh karoserie v Evropě, čímž jsme se dopracovali k odpovědi, proč je nová Impreza hatchback. Z jakého důvodu si ale proboha v Japonsku myslí, že jsme se všichni zbláznili do falešných difuzorů a tuningových světel?

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni
 

A ještě jedna výtka, tentokrát věcnější, která souvisí s rozhodnutím useknout záď. Ne že by si majitelé předchozí generace Imprezy pořizovali své auto především kvůli velikosti zavazadlového prostoru (a u modelů WRX nebo STI bylo, na sedan průměrných 395 litrů, vlastně ještě méně), ale schopnost Subaru měnit se ze sportovního na rodinné auto, byla vždycky svým způsobem fascinující. Tím více pak bije do očí fakt, že Japonci obrátili logiku zcela naruby. Jasně nám naznačí, že stavěli auto na míru našim zvyklostem, a přesto zmenšili zavazadelník na (v nižší střední třídě hluboce podprůměrných) 300 litrů. Se sofistikovanou víceprvkovou zadní nápravou, doplněnou o diferenciál pohonu zadních kol, to asi jinak nešlo, a být majitelem STI, zvysoka na to kašlu, ale opět se dostáváme do konfrontace s jejich záměrem prodávat v Evropě více běžných modelů.

Abychom pouze nekritizovali. Přístup do zavazadelníku je velice dobrý, tvaru nelze nic vytknout a zadní dělená sedadla lze sklopit do dokonalé roviny, čímž získáte mnohem zajímavějších 1216 litrů.

V testovaném kusu jsou příjemná sportovní sedadla, multifunkční volant s ovládáním tempomatu a audiosystému, který zahrnuje měnič na 6 CD, xenonová světla, klimatizace, stabilizační program, 6 airbagů nebo kompletní elektrifikace. A samozřejmě pohon všech kol, kombinovaný s redukční převodovkou. Všechno ve standardu.

Ne, nesnažím se vám namluvit, jak má tohle auto výhodnou cenovku, ale s přihlédnutím na skutečně bohatou výbavu nelze tvrdit, že jde o úplně přehnanou cenu. Tady se však přímo vnucuje otázka, jestli nebylo možné nabídnout levnější model s pohonem předních kol, bez redukční převodovky.

Asi vás nudím, jdeme jezdit. Nová Impreza je zatím k mání pouze se třemi zážehovými motory. Náš vůz měl pod kapotou střed nabídky. Dvoulitrová jednotka má ve srovnání s předchozím nastavením o 8 kW (11 k) nižší výkon, na druhou stranu se maximální točivý moment zvýšil o 10 Nm - nové Subaru tedy disponuje výkonem 110 kW (150 k) a 196 Nm. Nejvyšší rychlost se sice snížila o 10 km/h (na 193 km/h), ale tahle oběť za lepší průběh točivého momentu ve středních otáčkách stála.

Abyste ovšem auto dostali do varu, musíte udržet ručičku otáčkoměru nad 3000 ot./min. Kvůli ztrátám v pohonu všech kol potřebuje Impreza ke zdolání 100 km/h ne příliš zajímavých 9,6 s, ale specifický zvukový projev motoru vám vykreslí dynamiku v růžovějších barvách. Všechno se děje lehce, bez vibrací, jen s poněkud obtěžující hlučností nad 5000 ot./min. Horší je to s pětistupňovou manuální převodovkou. O vozech Subaru se ví, že jejich motory potřebují pořádný záběh, ale trochu déle se musí čekat i na to, než si „sednou“ také zuby v převodech. A bylo zřejmé, že ty naše to po ujetí 2500 km ještě nestihly. Řazení vyžadovalo trochu více síly a zpátečku někdy nešlo zařadit napoprvé. Snad dostane rozum i nárok motoru na palivo, protože průměr jedenáct litrů ve smíšeném provozu je i na čtyřkolku moc.

Naopak spojka, brzda, plyn a jejich vzájemná poloha zaslouží pochvalu. Jsou v jedné ose s volantem, meziplyny byly hračkou i pro takovou obrnu jako jsem já a dávkování účinku každým pedálem je velice citlivé. Jinak výbornou ergonomii všech ovladacích prvků trochu kazí jen volant, který by mohl mít větší rozsah výškového nastavení. Řidiči s vyšší postavou se nezbaví dojmu, že mají věnec příliš nízko. O svou dávku komfortu se však nemusí obávat žádný z pasažérů, pokud mu nezůstane místo uprostřed zadní lavice. Vpředu i vzadu, nebo klidně za sebou, se bez omezení prostoru nad hlavou nebo v oblasti kolen usadí i cestující s výškou nad 190 cm, ale omezená šířka interiéru nedovolí převážet pátého člověka na delší vzdálenosti. Navíc jeho bezpečnostní pás není ukotvený v opěradle ani u stropu, ale musíte si ho nešikovně vytáhnout z pravé strany zavazadlového prostoru.

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni
 

Jestliže bychom za největší vizuální překvapení považovali storno tradičního kufru, po technické stránce vás nejvíce šokuje podvozek. Nikdy bychom nevěřili, že to jednou napíšeme, ale nová Impreza je komfortní a pohodlné auto. Měkké pružiny a poddajné tlumiče snadno zamaskují i rozbitou silnici, takže kvalita jízdy je v podélném směru výborná. Podruhé budete žasnout při nájezdu do zatáčky. Auto se nakloní do úhlu, který jsme v nižší střední třídě naposledy viděli u Austinu Allegro, jen s tím rozdílem, že Subaru se drží silnice jako rtěnka límečku. Vzájemný pohyb kol a karoserie při zatáčení je tak výrazný a bez odporu, že byste se klidně nechali přesvědčit o tom, že Impreza nemá stabilizátory.

Jakkoliv však budete vozem pohazovat zprava doleva, nedá se vyvést z tempa. Přední kola vydrží dlouho vzdorovat nedotáčivosti a díky viskózní spojce mezinápravového diferenciálu a chytrému přenosu točivého momentu máte spoustu trakce na výjezdu přesně na té nápravě, která má lepší přilnavost. Ubráním plynu můžete utahovat stopu nebo odhodit zadní kola, přidáním byste se však záď snažili utrhnout marně. Na to máte málo výkonu a je jasně cítit, že šasi je připravené pro mnohem zajímavější přeplňované motory. Díky přesnému řízení lze příď auta intuitivně směrovat k apexům, ale k lepšímu pocitu by přispěl vyšší odpor posilovače a zpřesnění odezvy kolem středové polohy.

Závěr

Subaru mělo několik možností, jak oslovit větší počet zákazníků. Proces civilizace Imprezy se odrazil na maxilmálním pohodlí, ale tolik proslavená aktivní bezpečnost přitom neutrpěla. Těšíme se na první ostřejší verzi WRX. Ta totiž teprve ukáže, v čem tkví mezigenerační posun sportovních vlastností tohoto Subaru.

První cena vozu 498.800,-Kč (1.5 R Active (79 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 598.800,-Kč (2.0 R Active (110 kW))
Základní cena testovaného vozu 723.800,-Kč (2.0 R Sport (110 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků 723.800,-Kč (2.0 R Sport (110 kW))

Plusy

  • schopnost podvozku pohlcovat nerovnosti a odolávat nedotáčivosti
  • stáčivost vozu
  • zvuk motoru má charakter
  • strmé řízení
  • ergonomie interiéru

Minusy

  • velké náklony karoserie v zatáčkách
  • malý zavazadlový prostor
  • vyšší spotřeba
  • hrubá převodovka
Miro Mihalik redakce AUTO.CZ
Subaru Impreza 2.0 R Sport
Cena základní sestavy 723 800 Kč
Výbava základní sestavy Stálý pohon všech kol, čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy vpředu i vzadu, ABS, stabilizační program VDC, systém pomoci pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist), redukční převodovka, posilovač řízení, systém ISOFIX, imobilizér, multifunkční volant, rádio s CD přehrávačem a měničem na 6 CD (s podporou MP3 a WMA), připojení AUX, klimatizace, tempomat, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sportovní sedadla vpředu, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, kožené čalounění řadicí páky a ruční brzdy, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, xenonové světlomety s ostřikovači, mlhovky, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, chromovaná koncovka výfuku, střešní spoiler, prahové nástavce, spoiler na předním nárazníku, zadní nárazník s deflektorem, 17palcové disky kol, ukazatel průměrné spotřeby Kč
Cena testované sestavy 723 800 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1994
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 196 / 3200 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 6.9 / 8.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 301 / 1216
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 460
Rozměr pneu: 205/50 R17
Subaru Impreza 2.0 R Sport
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4415
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1300
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano