Subaru Impreza 2.0 R Sport – Ano, ale…

Subaru Impreza 2.0 R Sport – Ano, ale…

 
 

Nové Subaru Impreza je jako dodávka s logem Ferrari. Nedůvěřujete mu, jen doufáte, že uvnitř zůstalo stejné. Zůstalo?

Ruku na srdce. Co vás napadlo, když jste poprvé viděli novou Imprezu? Většinu upřímných reakcí by náš admin, po překonání lehkého nervového otřesu, musel pravděpodobně smazat. Ano, japonská automobilka se hledá hodně dlouho. Svému nejzábavnějšímu vozu se pokouší vetknout nějaký výraz celé desetiletí a v poslední době měnila masky a tvar světel tak často, jako holky z Moulin Rouge své prádlo.

Jenže pro opravdové fanoušky Impreza nikdy nebyla o kráse ve smyslu dokonalé estetiky. Tvary se podřizovaly účelu, a přestože Subaru těžce zkoušelo naši trpělivost, patrně bychom jim odpustili i křivky s ladností buldozeru. Podstatný byl hlavně boxer pod kapotou s báječně drsným zvukem, pohon všech kol a z něj vyplývající jízdní vlastnosti nebo robustní konstrukce, ze které jste cítili každý kilometr zkušeností, posbíraných na rychlostních zkouškách. Jedním slovem charakter. Jenže není tohle už za hranicí dobrého vkusu a na pomezí pochybné sexuální orientace designéra?

obrázek [555 x 264]
 

Na to nemám jednoznačnou odpověď, ale pravdou je, že moje nejhrubší slova otupil čas a přímá konfrontace. Má to ale pár podmínek, přesněji v každém rohu auta jednu. Aby Impreza vypadala snesitelně, musí mít minimálně 17palcová kola. Podivně klenuté blatníky, dlouhá příďzakulacené boky utopí cokoliv pod tímto průměrem. A musí mít šířku. Náš testovací vůz byl vybavený pneumatikami Yokohama Advan o rozměru 205/50 R17, ale pár milimetrů nadto by vzhledu jen prospělo. Verze 2.0 R Sport má navíc sériově snížený přední nárazníknástavce na prahy, které pomáhají zmírnit zavalitost karoserie. Naživo to pak opravdu nevypadá špatně.

Nejkontroverznější je pochopitelně záď, kde ubyl jeden prostor. Už to není sedan (ve Spojených státech je v prodeji i tento typ), ale nejoblíbenější druh karoserie v Evropě, čímž jsme se dopracovali k odpovědi, proč je nová Impreza hatchback. Z jakého důvodu si ale proboha v Japonsku myslí, že jsme se všichni zbláznili do falešných difuzorůtuningových světel?

obrázek [555 x 270]
 

A ještě jedna výtka, tentokrát věcnější, která souvisí s rozhodnutím useknout záď. Ne že by si majitelé předchozí generace Imprezy pořizovali své auto především kvůli velikosti zavazadlového prostoru (a u modelů WRX nebo STI bylo, na sedan průměrných 395 litrů, vlastně ještě méně), ale schopnost Subaru měnit se ze sportovního na rodinné auto, byla vždycky svým způsobem fascinující. Tím více pak bije do očí fakt, že Japonci obrátili logiku zcela naruby. Jasně nám naznačí, že stavěli auto na míru našim zvyklostem, a přesto zmenšili zavazadelník na (v nižší střední třídě hluboce podprůměrných) 300 litrů. Se sofistikovanou víceprvkovou zadní nápravou, doplněnou o diferenciál pohonu zadních kol, to asi jinak nešlo, a být majitelem STI, zvysoka na to kašlu, ale opět se dostáváme do konfrontace s jejich záměrem prodávat v Evropě více běžných modelů.

Abychom pouze nekritizovali. Přístup do zavazadelníku je velice dobrý, tvaru nelze nic vytknout a zadní dělená sedadla lze sklopit do dokonalé roviny, čímž získáte mnohem zajímavějších 1216 litrů.

V testovaném kusu jsou příjemná sportovní sedadla, multifunkční volant s ovládáním tempomatu a audiosystému, který zahrnuje měnič na 6 CD, xenonová světla, klimatizace, stabilizační program, 6 airbagů nebo kompletní elektrifikace. A samozřejmě pohon všech kol, kombinovaný s redukční převodovkou. Všechno ve standardu.

Ne, nesnažím se vám namluvit, jak má tohle auto výhodnou cenovku, ale s přihlédnutím na skutečně bohatou výbavu nelze tvrdit, že jde o úplně přehnanou cenu. Tady se však přímo vnucuje otázka, jestli nebylo možné nabídnout levnější model s pohonem předních kol, bez redukční převodovky.

Asi vás nudím, jdeme jezdit. Nová Impreza je zatím k mání pouze se třemi zážehovými motory. Náš vůz měl pod kapotou střed nabídky. Dvoulitrová jednotka má ve srovnání s předchozím nastavením o 8 kW (11 k) nižší výkon, na druhou stranu se maximální točivý moment zvýšil o 10 Nm - nové Subaru tedy disponuje výkonem 110 kW (150 k) a 196 Nm. Nejvyšší rychlost se sice snížila o 10 km/h (na 193 km/h), ale tahle oběť za lepší průběh točivého momentu ve středních otáčkách stála.

Abyste ovšem auto dostali do varu, musíte udržet ručičku otáčkoměru nad 3000 ot./min. Kvůli ztrátám v pohonu všech kol potřebuje Impreza ke zdolání 100 km/h ne příliš zajímavých 9,6 s, ale specifický zvukový projev motoru vám vykreslí dynamiku v růžovějších barvách. Všechno se děje lehce, bez vibrací, jen s poněkud obtěžující hlučností nad 5000 ot./min. Horší je to s pětistupňovou manuální převodovkou. O vozech Subaru se ví, že jejich motory potřebují pořádný záběh, ale trochu déle se musí čekat i na to, než si „sednou“ také zuby v převodech. A bylo zřejmé, že ty naše to po ujetí 2500 km ještě nestihly. Řazení vyžadovalo trochu více síly a zpátečku někdy nešlo zařadit napoprvé. Snad dostane rozum i nárok motoru na palivo, protože průměr jedenáct litrů ve smíšeném provozu je i na čtyřkolku moc.

Naopak spojka, brzda, plyn a jejich vzájemná poloha zaslouží pochvalu. Jsou v jedné ose s volantem, meziplyny byly hračkou i pro takovou obrnu jako jsem já a dávkování účinku každým pedálem je velice citlivé. Jinak výbornou ergonomii všech ovladacích prvků trochu kazí jen volant, který by mohl mít větší rozsah výškového nastavení. Řidiči s vyšší postavou se nezbaví dojmu, že mají věnec příliš nízko. O svou dávku komfortu se však nemusí obávat žádný z pasažérů, pokud mu nezůstane místo uprostřed zadní lavice. Vpředu i vzadu, nebo klidně za sebou, se bez omezení prostoru nad hlavou nebo v oblasti kolen usadí i cestující s výškou nad 190 cm, ale omezená šířka interiéru nedovolí převážet pátého člověka na delší vzdálenosti. Navíc jeho bezpečnostní pás není ukotvený v opěradle ani u stropu, ale musíte si ho nešikovně vytáhnout z pravé strany zavazadlového prostoru.

obrázek [555 x 348]
 

Jestliže bychom za největší vizuální překvapení považovali storno tradičního kufru, po technické stránce vás nejvíce šokuje podvozek. Nikdy bychom nevěřili, že to jednou napíšeme, ale nová Impreza je komfortní a pohodlné auto. Měkké pružiny a poddajné tlumiče snadno zamaskují i rozbitou silnici, takže kvalita jízdy je v podélném směru výborná. Podruhé budete žasnout při nájezdu do zatáčky. Auto se nakloní do úhlu, který jsme v nižší střední třídě naposledy viděli u Austinu Allegro, jen s tím rozdílem, že Subaru se drží silnice jako rtěnka límečku. Vzájemný pohyb kol a karoserie při zatáčení je tak výrazný a bez odporu, že byste se klidně nechali přesvědčit o tom, že Impreza nemá stabilizátory.

Jakkoliv však budete vozem pohazovat zprava doleva, nedá se vyvést z tempa. Přední kola vydrží dlouho vzdorovat nedotáčivosti a díky viskózní spojce mezinápravového diferenciálu a chytrému přenosu točivého momentu máte spoustu trakce na výjezdu přesně na té nápravě, která má lepší přilnavost. Ubráním plynu můžete utahovat stopu nebo odhodit zadní kola, přidáním byste se však záď snažili utrhnout marně. Na to máte málo výkonu a je jasně cítit, že šasi je připravené pro mnohem zajímavější přeplňované motory. Díky přesnému řízení lze příď auta intuitivně směrovat k apexům, ale k lepšímu pocitu by přispěl vyšší odpor posilovače a zpřesnění odezvy kolem středové polohy.

Závěr

Subaru mělo několik možností, jak oslovit větší počet zákazníků. Proces civilizace Imprezy se odrazil na maxilmálním pohodlí, ale tolik proslavená aktivní bezpečnost přitom neutrpěla. Těšíme se na první ostřejší verzi WRX. Ta totiž teprve ukáže, v čem tkví mezigenerační posun sportovních vlastností tohoto Subaru.

První cena vozu498.800,-Kč (1.5 R Active (79 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací598.800,-Kč (2.0 R Active (110 kW))
Základní cena testovaného vozu723.800,-Kč (2.0 R Sport (110 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků723.800,-Kč (2.0 R Sport (110 kW))

Plusy

  • schopnost podvozku pohlcovat nerovnosti a odolávat nedotáčivosti
  • stáčivost vozu
  • zvuk motoru má charakter
  • strmé řízení
  • ergonomie interiéru

Minusy

  • velké náklony karoserie v zatáčkách
  • malý zavazadlový prostor
  • vyšší spotřeba
  • hrubá převodovka
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Impreza 2.0 R Sport

Cena v základní výbavě: 723 800 Kč Cena v testované výbavě: 723 800 Kč

Základní výbava:Stálý pohon všech kol, čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy vpředu i vzadu, ABS, stabilizační program VDC, systém pomoci pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist), redukční převodovka, posilovač řízení, systém ISOFIX, imobilizér, multifunkční volant, rádio s CD přehrávačem a měničem na 6 CD (s podporou MP3 a WMA), připojení AUX, klimatizace, tempomat, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sportovní sedadla vpředu, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, kožené čalounění řadicí páky a ruční brzdy, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, xenonové světlomety s ostřikovači, mlhovky, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, chromovaná koncovka výfuku, střešní spoiler, prahové nástavce, spoiler na předním nárazníku, zadní nárazník s deflektorem, 17palcové disky kol, ukazatel průměrné spotřeby

Výbava testovaného vozu:základní

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
Technické údaje
Motor Subaru Impreza 2.0 R Sport
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1994
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 196 / 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 6.9 / 8.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 301 / 1216
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 460
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4415
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1300
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Subaru Impreza 2.0 R Sport
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 5
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,21
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii

Japonská automobilka si pro australský trh připravila…

Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video) Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video)

Isle of Man TT je sice určeno pro motocykly, když se tu…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…