Světová produkce osobních automobilů v roce 2007 (velký přehled)

Světová produkce osobních automobilů v roce 2007 (velký přehled)

 

S téměř 10 miliony ročně vyrobených automobilů vede automobilový svět Japonsko. Spojené státy loni vyrobily 7,74 milionu aut a Německo 5,2 milionu automobilů. Čtvrté místo patří Číně, která asi už letos vstoupí mezi TOP3.

Svět automobilů se dá přirovnat k býčí aréně, ve které se početná skupina toreadorů z celého světa (výrobci) snaží prodat své umění a zaujmout co nejvíce býků (kupujících). Ačkoliv se před několika málo lety zdálo, že je třeba soustředit se pouze na toreadory z USA, Japonska a třetího vzadu, toreadora evropského, nyní je všechno jinak.

Ačkoliv celý automobilový trh v roce 2007 narostl o 4,5 % na celkových 56.355.562 vyrobených osobních automobilů (pozn.: metodika magazínu Automobil Revue nezapočítává například vozy typu pick-up a motorové čtyřkolky), v Číně byl tento nárůst čtvrtinový (přibližně o milion vozů!). Také Indie povyrostla nadprůměrně, o necelých 15 % na 1.577.119 vyrobených osobních automobilů. Díky celosvětově větší produkci vozidel se dá říci, že všechny významné země, vyrábějící osobní automobily si svá prodejní čísla z roku 2006 vylepšily. Výjimku tvoří například Francie (propad objemů výroby z 2.734.107 na 2.598.351 kusů) nebo USA (z 8.127.597 na 7.742.386). Zbytek světa si poměrně spokojeně roste. Automobilově (ale i celkově) rychle se rozvíjející trhy v Brazílii, Indii a Číně slibují v příštích letech stále větší přesun výroby do těchto zemí, kde doslova každým dnem přibývají stovky potenciálních zákazníků na straně jedné a na straně druhé je zde stále velmi levná pracovní síla, jejíž cena je nesrovnatelná s tou ze západního světa (či vyspělých asijských zemí).

Země podle výroby osobních automobilů20062007
Japonsko9.757.0179.945.112
USA8.127.5977.742.386
Německo5.007.2645.209.996
Čína4.124.3035.028.807
Korejská republika3.515.7043.783.300
Francie2.734.1072.589.351
Španělsko2.257.9202.370.164
Brazílie2.069.8682.350.578
Kanada2.182.9102.167.973
Indie1.375.3801.577.119
Mexiko1.495.6811.559.917
Velká Británie1.451.0041.533.211
Rusko1.166.2341.149.861
Írán994.9431.053.348

Výroba osobních automobilů podle kontinentů

Podíváme-li se na věc komplexně a zvolíme-li měřítko na úrovni kontinentů uvidíme, že otěže světové výroby automobilů ve svých rukou pevně třímá asijský kontinent. Na něm se totiž v roce 2007 vyrobilo 23.287.548 osobních automobilů, v Evropě (i když si oproti předešlému roku polepšila přibližně o 1,1 milionu, započteno je i Rusko) „jen“ 18.226.836 a v Severní Americe 11.470.276 kusů. Tento pohled je sice zajímavý, nicméně o výrobě samotné nám toho moc neříká. Není z výčtu vidět, že v Číně byl téměř milion vozů vyroben evropskou Volkwagen Group, další zhruba milion zajistily japonské značky a například téměř půl milionu vozů má na svědomí koncern General Motors. Dalším neméně důležitým faktem je skutečnost, že necháme-li stranou Japonsko a Korejskou Republiku, v Asii se vyrábí hlavně levná a na výrobu jednoduchá auta. Zato v Evropě je prémiových a luxusních výrobců tradičně velmi mnoho. Tabulky na konci článku proto ukazují, kolik se ve vybraných automobilově významných zemích vyrobilo automobilů za rok 2007 podle značek výrobců.

Výroba osobních automobilů podle kontinentů [ks]20062007
Asie21.616.45823.287.548
Evropa17.533.90818.226.836
Severní Amerika11.806.18811.470.276
Jižní Amerika2.333.9902.701.983
Afrika a Austrálie644.831669.009

Země česká, domov automobilů

Zastavme se ale ještě na starém kontinentu, který má ve svém srdci situovánu jednu překrásnou kotlinu. Je poměrně zajímavé, že množství automobilů Škoda, vyrobené u nás, je v podstatě stejné jako množství automobilů značky Fiat, které bylo vyrobeno v Itálii. Česká Republika zaostává za tímto jihoevropským státem (a tradiční baštou automobilové výroby) z pohledu vyrobených osobních vozů nečekaně málo. V Itálii se za rok 2007 vyrobilo 928.743 osobních vozů, v ČR 910.826. Nezapomínejme ale na to, že více než 300.000 kusů z domácí výroby bylo vyrobeno pod hlavičkou TPCA a jedná se tedy o nadprůměrně levné vozy, zatímco v Itálii se relativně dražších vozů značek Maserati, Lamborghini, Ferrari, Lancia a Alfa Romeo prodalo také téměř 300.000.

Pokud bychom se na automobilový evropský trh zadívali federálními brýlemi, odloženými 1.1 1993, byli bychom pátí největší evropští výrobci osobních vozů a šlapali bychom na paty čtvrté Velké Británii. Takto se musí Česká a Slovenská republika spokojit s šestým, resp. devátým místem v tabulce. I tak si ale jak ČR tak SR může pogratulovat, protože obě země skončily (a to poměrně drtivě) před tradiční severskou a automobilově světově známou zemí, Švédskem. To je ale na dobré cestě, Volvu se daří (překonalo hranici 200.000 vyrobených vozů) a to díky neustálému rozvoji své modelové řady. Naopak Saab, kdysi perla severského automobilového průmyslu, stále upadá a pád, zdá se, nebere konce. Ačkoliv objem světové výroby vzrostl o již zmiňovaných 4,5 %, Saab se o necelých 7 % propadl.

Výroba osobních automobilů v Česku [ks]20062007
Škoda542.684602.407
Toyota100.437105.276
Peugeot101.668104.566
Citroen91.53998.569
Kaipan168
CELKEM v ČR836.344910.826

Největší je...Toyota

Zakončeme ale o něco veseleji a to bitvou o křeslo světového výrobce číslo 1. Podle metodiky katalogu Automobil Revue je na prvním místě nikým neohrožována Toyota s 8.067.328 vyrobenými osobními vozy za rok 2007 (nárůst o 2,9 % oproti předchozímu roku). Místo druhé si drží koncern General Motors s 7.043.781 vozy (- 1,4 %) a na bronzovou medaili se obrazně řečeno ve finiši prodral Volkswagen Group s 5.841.153 vozy (+ 10,2 %) před čtvrtý Ford MC s Mazdou, kteří vyrobili 5.762.079 osobních automobilů (- 0,7 %). Nezapomínejme ale to, že u každé statistiky je třeba podívat se, z čeho se vlastně skládá. Tato například nezahrnuje do osobních automobilů vozy s karoserií pick-up, což ve výsledku pochopitelně uškodí hlavně automobilkám ze Severní Ameriky, kde jsou tyto vozy velmi populární a jejich prodejní čísla jsou velká.

Z globálního hlediska je tedy třeba shrnout, že trend nastolený před několika lety nástupem asijských „automobilových draků“ pokračuje. Ačkoliv se tradiční světoví výrobci osobních automobilů jako jsou Spojené Státy, Japonsko, Německo či Francie snaží, nedaří se jim udržet si stávající podíl na výrobě automobilů a již vzpomínané dynamicky se rozvíjející země ukrajují z výrobního koláče čím dál tím větší část. Ať nás zrychlující se přesun výroby automobilů do Asie těší nebo ne (ona je konec konců logická a byla předpovídána již před mnoha lety), je pozitivní, že náš automobilový trh v Evropě i ve světě roste a rozvíjí se.

Přehled výroby nejvýznamnějších světových výrobců osobních automobilů

Výroba osobních automobilů v Japonsku [ks]20062007
Toyota3.438.3823.399.535
Honda+Acura1.277.0991.288.577
Suzuki1.038.2961.061.767
Mazda906.547952.290
Nissan873.000840.870
Mitsubishi657.344741.204
Daihatsu626.942648.289
Subaru402.561403.428
Lexus208.437250.000
Scion180.000200.000
Infiniti147.593142.000
Peugeot+Citroen (PSA)016.834
Ostatní500500
CELKEM v JPN9.757.0179.945.112

V Japonsku je celkově vzato klid, většina automobilek si v podstatě udržela svůj objem výroby osobních vozů z roku 2006. Výjimku tvoří na jedné straně Lexus, Mitsubishi a Mazda, kterým objem výroby stoupl, naopak u Nissanu byl zaznamenán lehký, přibližně čtyřprocentní pokles.

Výroba osobních automobilů v USA [ks]20062007
Honda876.079923.489
Ford1.021.792779.138
Toyota710.013735.558
Chevrolet930.842726.355
Nissan668.407621.466
Jeep526.513620.039
Dodge426.515565.343
GMC261.095296.542
Hyundai236.773250.519
Nummi (Pontiac+Toyota)257.868249.563
Pontiac285.051248.561
Cadillac236.398207.126
Mercedes-Benz173.600174.356
Saturn292.580167.555
Chrysler171.492164.783
BMW104.632157.530
Ford (továrna Mazdy)178.365144.459
Buick135.254125.893
Subaru105.293109.177
Acura98.30191.973
Mercury80.31180.808
Mitsubishi92.49980.069
Hummer72.44262.295
Lincoln77.48256.950
Mazda71.49554.321
Mazda (továrna Ford)15.04323.785
Infiniti12.89312.346
Saab5.6455.476
Opel2614.109
Isuzu2.3632.502
Ostatní300300
CELKEM v USA8.127.5977.742.386

Ve Spojených státech amerických přepustil (podle metodiky magazínu Automobil Revue) Ford svým propadem první místo v žebříčku výroby osobních automobilů Hondě, která naopak lehce posílila. Ford měl totiž největší zásluhu na meziročním propadu výroby zhruba o 400.000 vozů. Další velký propad zaznamenal Saturn, naopak většina japonských automobilek výrobu oproti roku 2006 navýšila. Znatelný nárůst výroby osobních vozů zaznamenaly také americké značky Jeep a Dodge. Také automobilce BMW se dařilo, dokladem toho je nárůst přibližně o 50 %. BMW výrazně navýšila výrobu také v Německu a v Číně. V první pětici největších výrobců osobních vozů jsou tři automobilky z Japonska.

Výroba osobních automobilů v Německu [ks]20062007
Volkswagen1.019.0151.196.600
Mercedes-Benz939.000965.000
BMW896.500950.651
Ford818.832749.631
Audi745.004728.780
Opel516.570549.349
Porsche66.11967.500
Chrysler (továrna Karmann)4.8052.000
Maybach310242
Wiessmann143188
Irmscher VM2530
Gumpert915
Yes2010
Bentley9120
CELKEM v Německu5.007.2645.209.996

Rok 2007 se v Německu nesl ve znamení navyšování výroby u Volkswagenu a propadu Fordu. Jak již bylo řečeno, BMW si výrazně polepšil a dotahuje se v žebříčku produkce osobních automobilů v Německu na zatím druhý Mercedes-Benz. Výroba všech vozů Bentley se vrátila do Crewe a tak je u počtu vyrobených Bentley v Německu nula.

Výroba osobních automobilů v Číně [ks]20062007
Volkswagen619.826817.457
Toyota280.529439.535
Honda (Guangzhou)328.065415.946
Chery307.155384.998
Buick311.966320.689
Nissan (Fengshen)211.087273.982
Mazda131.029212.661
Hyundai (Beijing)261.997183.493
Tianjin201.664182.049
Geely175.024181.915
Ford (Chang´an)130.572173.327
Chevrolet146.348156.947
Citroen119.612120.288
Brilliance Jinbei62.788117.457
Suzuki (Changhe)69.072115.702
Suzuki (Chang´an)112.210103.894
Kia (Donfeng Yueda)114.523102.501
Audi77.632100.006
BYD60.13597.947
Peugeot82.25092.667
Chancheng61.66487.568
Hafei68.12542.727
Lifan7.62442.265
Škoda038.539
Mitsubishi27.54434.226
BMW032.760
Huapu31.17730.911
FAW Hongqui10.11124.756
Changfeng21.44421.820
Roewe (SAIC)017.459
Fiat30.90216.031
Huatai5.86812.315
Chengdu FAW6.1639.656
Volvo (Chang´an)3.8006.219
Mercedes-Benz5.5986.411
Dongnan13.8655.602
MG (Nanjing)02.408
Beijing Jeep4.6661.916
Huali2.1881.707
Fuqi613233
Jiangnan19.4670
CELKEM v Číně4.124.3035.028.807

Čínský nástup v produkci automobilů je velmi výrazný. Pohled do tabulky odhalí, že velkým dílem za to mohou, kromě automobilek domácích, automobilky z Evropy a Japonska. Produkce Volkswagen Group zde narostla o přibližně 250 tisíc kusů, Toyoty o 160 tisíc kusů, Hondy o 90 a Mazdy o 80 tisíc osobních vozů. Naopak nedařilo se automobilkám Hyundai a Kia, které zaznamenaly propad. Nás může potěšit energický nástup Škody na tento trh, podobně je na tom i BMW.

Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí

Tvrdě proti Rusku, zavelel americký Kongres a schválil…

Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích

Rok od spuštění vládního podpůrného programu pro…

Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Měla k tomu vážný důvod! Pavla Tomicová (55), která se na tiskovce k novému seriálu ČT Trapný padesátky…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…