Tatra 815 proti dampru Cat 772

Tatra 815 proti dampru Cat 772

 
 

Phoenix-Zeppelin předvedl v Ostravě dvě různé aplikace motoru Caterpillar C18 ACERT v netradičním pojetí.

Na ostravské haldě Ida se proti sobě postavil pevný dampr Cat 772 a závodní speciál Tatra 815 – oba stroje osazené motorem Cat C18 ACERT. Ukázky výkonu, jízdních vlastností a ovladatelnosti obou strojů měly demonstrovat univerzální využití této pohonné jednotky.

Caterpillar vyrábí motory pro průmyslové využití, které jsou využívány jako zástavbové motory nebo pro pohon těžkých nákladních vozidel. Motor Cat C18 ACERT patří k nejuniverzálnějším jednotkám v portfoliu Phoenix-Zeppelin. S drobnými modifikacemi jej lze použít i jako hnací agregát závodního nákladního automobilu.

Návštěvníci předváděcí akce mohli poznat, jaké je projet se v závodním speciálu Tatra 815 a srovnat tento zážitek s jízdou v pevném dampru Caterpillar 772. Oba stroje se liší konfigurací a využitím, ale spojuje je srdce bijící pod kapotou – motor Caterpillar C18 ACERT.

Přeplňovaný vznětový řadový šestiválec C18 o objemu 18,1 litru má blok válců odlitý v jednom celku ze šedé litiny, má četná zvyšující výztužná žebra a masivní přepážky pro hlavní ložiska klikového hřídele, která zvyšují tuhost bloku. Caterpillar také přešel od používání otvorů s trubkovými závity na závitové otvory s těsněním O-kroužky, čímž se omezila potenciální možnost netěsností a úniku provozních kapalin. Tato konstrukce dovoluje použít vyšší kompresní poměr motoru a zvýšit tak jeho výkon.

Technologie ACERT snižuje vznik emisí v průběhu spalování. Jedná se o elektronicky řízené vstřikování paliva v závisloti na zatížení a otáčkách motoru. Technologie ACERT snižuje teplotu spalovací směsi a umožňuje postupné dávkování paliva do motoru. Následkem toho motor vyloučí podstatně méně tuhých částic do ovzduší.

Optimalizované provedení motoru Caterpillar umožňuje dodržet emisní předpisy Stupeň IIIA stanovené Evropskou Unií pro nesilniční aplikace.

Dampr Caterpillar 772 disponuje výkonem 399 kW a točivým momentem 2696 Nm. S motorem spolupracuje sedmirychlostní převodovka a stroj o hmotnosti 37.100 kg je schopen vyvinout maximální rychlost 79,7 km/h. Nosnost tohoto vozu je 45.400 kg.

Dampr je možné napojit na systém Cat Product Link, který monitoruje všechny potřebné atributy stroje od spotřeby až po jeho zatížení v čase. Mnozí majitelé své strojníky na základě těchto dat hodnotí a dále je vzdělávají, aby dosáhli efektivnějšího provozu dampru.

Proti Dampru se postavila Tatra 815 Czech Dakar Teamu. I tento stroj je poháněn motorem Cat C18 ACERT, ale nejen díky dvojici turbodmychadel s mezichladiči má výkon zvýšen na 710 kW při 2100 min-1 a točivý moment 3500 Nm při 1300 min-1. Závodní speciál s desetistupňovou převodovkou a hmotností 9.700 kg (plně připraven na závod) je schopen dosáhnout maximální rychlosti 175 km/h (pro Dakar se omezuje na 150 km/h).

Spolupracujeme s TipCars.com
Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Video: Driftovat se dá s čímkoliv! Co třeba s hasičskou tatrou? Video: Driftovat se dá s čímkoliv! Co třeba s hasičskou tatrou?

Karlovarští hasiči dokázali, že se za volantem dokáží…

Jeden z prvních dakarských speciálů zpátky v Kopřivnici. Po 30 letech! Jeden z prvních dakarských speciálů zpátky v Kopřivnici. Po 30 letech!

Do Kopřivnice se po 30 letech vrátil jeden z prvních…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…