Tazzari Zero: Elektromobil z Imoly startuje
Firma z italské Imoly, výrobce sněžných roleb, čerpadel a domíchávačů betonu, se tak zařadila mezi automobilky. Samozřejmě s mírnou nadsázkou, vždyť Zero spadá velikostí někam mezi druhou generaci Smartu a Toyotu iQ. Jeho název je odvozen od množství vypouštěných emisí, zero znamená nula.
Zadní kola vozu pohání třífázový asynchronní elektromotor s výkonem 15 kW a točivým momentem 150 Nm. Dojezd na jedno nabití baterií je až 140 km. Dobíjení lithium-iontových akumulátorů čínské firmy Thunder Sky na plnou kapacitu 13,2 kWh trvá standardně 9 hodin. Systém Superfast 380 V, který je k dispozici na přání, je ovšem schopen baterie dobít na 80 % za pouhých 50 minut. Kromě něj je možné objednat i pomalejší Multifast, který využívá klasické napětí 230 V a má celkem tři rychlosti.
Sekvenční řazení probíhá pomocí dvou zelených tlačítek na přístrojové desce. Čtveřice barevných knoflíků nad nimi slouží k volbě jízdních režimů: Standard, Economy, Rain a Race. Jejich názvy napovídají mnohé o tom, jak fungují. Kinetická energie vzniklá při deceleraci, kterou zajišťuje čtveřice kotoučových brzd, rozhodně nepřijde nazmar, o to se postará regenerační funkce.
Zero je 2880 mm dlouhé, 1560 mm široké a 1425 mm vysoké. Jeho pohotovostní hmotnost včetně Li-Ion baterií činí pouhých 542 kg, podvozek je mimochodem z hliníku. Malé a lehoučké vozítko ovšem postrádá moderní bezpečnostní prvky: ABS, ESP a airbagy byste zde hledali marně. Dvoumístný elektromobil uveze 150 kg a nabídne dva zavazadlové prostory s celkovým objemem 180 litrů (30 + 150 l). Umí se rozjet na 100 km/h a z 0 na 50 km/h akceleruje v rozmezí 5-6 s, oficiální údaj od výrobce bohužel chybí.
Zájemci o Zero mohou volit jeden z dvanácti nabízených laků karoserie, také patnáctipalcová litá kola jsou k mání ve třech barvách. Možnosti individualizace jsou poměrně široké. Zaujmou i bezrámová okna, která jsme zvyklí vídat spíše na sportovně zaměřených vozech. Světelné diody najdeme v zadních světlech včetně brzdového, dále coby ukazatele směru v elektrických zpětných zrcátkách a také uvnitř: na indikátoru stavu baterií.
Veškeré přístroje jsou umístěny uprostřed. V interiéru je dále dvoučlenné posádce k dispozici autorádio s přehrávačem CD i MP3 a připojením externích zdrojů zvuku přes USB. Boční okna ovládají elektromotorky, součástí standardní výbavy jsou rovněž centrální zamykání, imobilizér, sportovní hliníkové pedály a kožený volant. V horkých letních dnech přijde vhod rozměrné otevíratelné střešní okno, které je ale v nabídce extras, stejně jako metalické laky, čalounění v pískové kůži, sportovní sedadla, bílé kryty koncových světel, nebo parkovací senzory.
V Itálii se již Zero vyrábí a prodává od ledna. Svých vozů se dočkali také partneři firmy v několika evropských zemích a dokonce v USA. Ve Francii se oficiálně nabízí od března 2010 a nyní je na řadě Španělsko. Cena sériového vozu byla stanovena na 19.900 eur (zhruba 510.000,- Kč).
Ač je určen převážně do města, jeho nevýhodou je dle prvních zkušeností velký poloměr otáčení. Ani budoucí náklady na údržbu nejsou zrovna malé. Například výdrž baterií je stanovena na 80.000 km a jejich výměna bude stát zhruba 4.000 eur (přes 102 tisíc Kč).