Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tazzari Zero: Elektromobil z Imoly startuje

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Malý dvoudveřový elektromobil italského koncernu Tazzari dospěl na začátku roku do sériové výroby. Nyní se rozjíždí za zákazníky v západní Evropě.

Firma z italské Imoly, výrobce sněžných roleb, čerpadel a domíchávačů betonu, se tak zařadila mezi automobilky. Samozřejmě s mírnou nadsázkou, vždyť Zero spadá velikostí někam mezi druhou generaci Smartu a Toyotu iQ. Jeho název je odvozen od množství vypouštěných emisí, zero znamená nula.

Zadní kola vozu pohání třífázový asynchronní elektromotor s výkonem 15 kW a točivým momentem 150 Nm. Dojezd na jedno nabití baterií je až 140 km. Dobíjení lithium-iontových akumulátorů čínské firmy Thunder Sky na plnou kapacitu 13,2 kWh trvá standardně 9 hodin. Systém Superfast 380 V, který je k dispozici na přání, je ovšem schopen baterie dobít na 80 % za pouhých 50 minut. Kromě něj je možné objednat i pomalejší Multifast, který využívá klasické napětí 230 V a má celkem tři rychlosti.

Sekvenční řazení probíhá pomocí dvou zelených tlačítek na přístrojové desce. Čtveřice barevných knoflíků nad nimi slouží k volbě jízdních režimů: Standard, Economy, Rain a Race. Jejich názvy napovídají mnohé o tom, jak fungují. Kinetická energie vzniklá při deceleraci, kterou zajišťuje čtveřice kotoučových brzd, rozhodně nepřijde nazmar, o to se postará regenerační funkce.

Zero je 2880 mm dlouhé, 1560 mm široké a 1425 mm vysoké. Jeho pohotovostní hmotnost včetně Li-Ion baterií činí pouhých 542 kg, podvozek je mimochodem z hliníku. Malé a lehoučké vozítko ovšem postrádá moderní bezpečnostní prvky: ABS, ESP a airbagy byste zde hledali marně. Dvoumístný elektromobil uveze 150 kg a nabídne dva zavazadlové prostory s celkovým objemem 180 litrů (30 + 150 l). Umí se rozjet na 100 km/h a z 0 na 50 km/h akceleruje v rozmezí 5-6 s, oficiální údaj od výrobce bohužel chybí.

Zájemci o Zero mohou volit jeden z dvanácti nabízených laků karoserie, také patnáctipalcová litá kola jsou k mání ve třech barvách. Možnosti individualizace jsou poměrně široké. Zaujmou i bezrámová okna, která jsme zvyklí vídat spíše na sportovně zaměřených vozech. Světelné diody najdeme v zadních světlech včetně brzdového, dále coby ukazatele směru v elektrických zpětných zrcátkách a také uvnitř: na indikátoru stavu baterií.

Veškeré přístroje jsou umístěny uprostřed. V interiéru je dále dvoučlenné posádce k dispozici autorádio s přehrávačem CD i MP3 a připojením externích zdrojů zvuku přes USB. Boční okna ovládají elektromotorky, součástí standardní výbavy jsou rovněž centrální zamykání, imobilizér, sportovní hliníkové pedály a kožený volant. V horkých letních dnech přijde vhod rozměrné otevíratelné střešní okno, které je ale v nabídce extras, stejně jako metalické laky, čalounění v pískové kůži, sportovní sedadla, bílé kryty koncových světel, nebo parkovací senzory.

V Itálii se již Zero vyrábí a prodává od ledna. Svých vozů se dočkali také partneři firmy v několika evropských zemích a dokonce v USA. Ve Francii se oficiálně nabízí od března 2010 a nyní je na řadě Španělsko. Cena sériového vozu byla stanovena na 19.900 eur (zhruba 510.000,- Kč).

Ač je určen převážně do města, jeho nevýhodou je dle prvních zkušeností velký poloměr otáčení. Ani budoucí náklady na údržbu nejsou zrovna malé. Například výdrž baterií je stanovena na 80.000 km a jejich výměna bude stát zhruba 4.000 eur (přes 102 tisíc Kč).

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
30. 5. 2010 12:31
Závaží ve sportovním autě?
Dřív jsem si myslel, že sportovní auta se snaží každý maximálně odlehčit, aby se zlepšila dynamika. Myslel jsem si, že závaží si dávají do aut jen tuzeři na srazech, aby auto sedělo níž i bez stavitelných pružin :-) a nevím o žádném jiném sériovém autě do kterého by bylo nutné cpát nějaká závaží.
Pokud je nutné do Fabie dávat závaží aby nedošlo např. k převrácení auta, konstrukčně asi na ní nebude všechno v pořádku - zřejmě zkusili losí test a ani ESP už to nezvládlo.
Taky absence manuální převodovky zamrzí, DSG je sice kvalitní, ale plná kontrola nad zařazenou rychlostí je vždy lepší.
Celkově mi tato RS verze připadá trochu směšná, něco jako nový Spark. Snaží se hrát na sportovní auto s proporcemi cihly postavené na výšku...
29. 5. 2010 10:37
Re: motor
predpokladam, ze bude vykon/otacky budu regulovane zmenou frekvencie napajacieho napatia. Frekvencny menic je dnes lacna a jednoducha zalezitost. Asynchronny motor (ak bude mat kotvu nakratko) je taktiez konstrukcne nenarocny (ziadne trecie kontakty,alebo kefy) a zivotnost je limitovana zivotnostou lozisk. Pokial je spravne zhotoveny, tak sa nema co rozsypat
28. 5. 2010 18:42
Re: Design
Vzhledem k tomu, ze se bavime o celnim narazu, tak to si myslim, ze volant se stejne hne o tak velikou vzdalenost, ze ani airbag ti nepomuze. Spis te jeste popali patrona...
Avatar - twistedTSD
28. 5. 2010 18:29
Re: Design
nemohl bys to trochu rozepsat? podle tebe je jedno do ceho hlavou narazis?
Avatar - salamoon
28. 5. 2010 17:18
Och
dizajn na to,ze je to krabicka je uchvatny,cena neskutocne premrstena.
ze to nema abs,esp ani pytle by mi nevadilo,na rovnakej skodovke forman som nalietal desattisice km a prezil som.
navyse je to primarne mestske auto,50km/h,komu je tam treba abs ci esp....

ozaj skoda tej ceny,a rovnako slabych baterii....nj cinania...