Peugeot 308 SW 1,6 HDI – Loučení Sportiem

Peugeot 308 SW 1,6 HDI – Loučení Sportiem

 
 

Ještě než se předfaceliftová 308 odebere na odpočinek, je tu jeden připomínací test.

Na nedávno proběhlém autosalonu v Ženevě Peugeot oficiálně představil facelift třistaosmičky. Krátce před tím však k testu dorazil “předfaceliftový“ model v karosářské verzi SW se žádaným turbodieselem 1,6 HDI pod kapotou.

Je to tedy adept na důkladnou modernizaci nebo má smysl využít aktuální zvýhodnění na končící model?

3 x 1,6

Testovaný Peugeot dorazil na schůzku ve speciálním výbavovém stupni Sportium 2. Ten proti standardní úrovni Premium přidává systémy ESP, ASR, omezovač rychlosti, tempomat a zadní parkovací asistent. V interiéru jsme jako bonus objevili sportovní kožený volant, koženou manžetu řadicí páky s hliníkovou hlavicí, plus hliníkové pedály a prahy dveří. Nic podstatného tedy vozu nechybělo, snad pouze vestavěná navigace. Tu si ale můžete přiobjednat za příplatek 22.000,- Kč.

obrázek [600 x 349]  

Na druhé straně – pro někoho té negativní – si tuto sérii můžete objednat pouze s motory o objemu 1,6 litru. Benzin spalující motory zastupuje 1,6 16V VTi (88 kW), diesely zase 1,6 HDI FAP naladěná na 68 či 82 kW. “Naše“ verze s 80 kW už z ceníku českého importéra zmizela a tak můžete tento test brát jako rozloučení s první generací moderního turbodieselu o objemu 1,6 litru.

Jedna-šestka jako podle pravítka

Ve starších firemních materiálech se dočtete základní fakta – výkon 80 kW ve 4000 min-1, točivý moment 240 Nm dostupný při 1750 min-1, krátkodobě dokonce 260 Nm. Na stokilometrovou rychlost to es-wéčko rozjede za ne právě lichotivých 12,5 sekundy a maximálně může uhánět až 185 km/h. Ani jedním parametrem tato motorizace nevybočuje z průměrů, tvořených podobně velkými turbodiesely konkurence, takže tady problém rozhodně nevidíme.

I při minusových teplotách pohybujících se v okolí čísla deset motor po krátkém žhavení ochotně naskočil. Vydává typické naftové hrubé kadlání, ale to při daných podmínkách nelze brát jako negativum. Důležité je, že po prohřátí se motor zklidní, jeho chod je měkčí, jemně si mechanicky vrní a nijak výrazně posádku neobtěžuje. Navíc i vy zůstanete v klidu, protože do volantu ani do pedálů se nepřenáší žádné vibrace.

obrázek [600 x 393]  

Příjemným překvapení je rozsah použitelných otáček - agregát se bezproblémově sbírá již od 1200 min-1, síla mu vydrží až téměř do 4500 min-1. Kolem 1900 min-1 sice dojde k mírnému skokovému zvýšení hnací síly, ale tento “náhlý příliv“ je opravdu malý a postřehnutelný pouze při soustředění. S klidným svědomím proto můžeme tvrdit, že od 1400 do 4000 min-1 je motor lineární jako podle pravítka. V tomto ohledu u nás vládla velká spokojenost, ovládat tento turbodiesel je snadné. Přesně tak to u aut, která budou mnohdy pilotovat i řidičky, má být.

V nejčastěji používaném pásmu od 1500 do 2500 min-1 je motor celkem tichý, jeho chod bychom dokázali nazvat měkkým, neobtěžuje, takže se s klidem můžete vydat i na dlouhou štreku. Po dosažení mety 3000 min-1 začne hlučet a jeho distingované chování poněkud zhrubne.

Rukavice a nepřesnost

Řazení šestistupňové manuální převodovky diplomaticky řečeno „přesností zrovna neoplývá“ a vyžaduje daleko větší síly, než jsou v dnešní době obvyklé. Nečekaně problematické bylo zejména řazení z pětky na šestku. Nepomohlo ani čekání u neutrálu, ani rychlé přeřazení. V tomto směru je tedy u Peugeotu stále hodně co zlepšovat.

Kovová hlavice řadicí páky vypadá efektně, stylově a mimořádně hodnotně, ale vzhledem k zimnímu období a potřebě větších sil při jejím použití z toho vyplývá jediné – musíte hlavici pevně uchopit pravou rukou. A ta vás i za tu chvíli potřebnou pro přeřazení pořádně zastudí do dlaně. Řešení? Vozit pravou ruku neustále v rukavici – možná je to k pousmání, ale je to tak. A jestli si myslíte, že teplá polovina roku vás uchrání od problémů s řadičkou, tak na to rychle zapomeňte. Hliník velmi rád přijímá teplotu i když je vystaven na slunci, hrozí tedy nepříjemné spálení.

obrázek [300 x 270]  

Při reálné rychlosti 130 km/h motor na šestý převodový stupeň točí 2700 min-1 a vydává tlumené hučení, které nelze nazvat nepříjemným. Více nevole v nás vyvolávat aerodynamický šum, se spotřebou 6,2 l/100 km jsme byli spokojeni. Zpomalení na stokilometrovou rychlost znamená pokles otáček na 2000 min-1 a zmenšení apetitu na sympatických 5,1 l/100 km.

Ve městě jsme s palubního počítače odečetli hodnotu 7,8 litru, takže přes 750 km na jedno natankování ujedete vždy. Ti šikovnější zvládnou i magickou tisícovku.

Výsledkem snažení o ekonomickou jízdu bylo číslo 4,9 l/100 km. Ovšem mrazivé podmínky dělají z tohoto údaje méně vypovídající číslo než by nám bylo milé. Více věrohodnosti může poskytnout 5,8 l/100 km, což byla naše celková spotřeba při ujetí 800 zimních km (50 % dálnice, 35 % mimo město a 15 % město).

Drobnosti, které nepotěší

Zavazadlový prostor, jízdní vlastnosti nebo třeba interiér – vše jsme popsali již ve dřívějších testech. Přesto si neodpustíme připomenout pár nedostatků, které uživatelům ztrpčují život.

V interiéru nejvíce zlobí přední sedadla, která tělo nutí sedět mírně nahrbeně. Pochopitelně záleží na tom, na co jste teď zvyklí, ale v každém případě doporučujeme sedění věnovat zvýšenou pozornost.

Také vysouvací loketní opěrka nemá ideální konstrukci – při vysunuté pozici vpřed a zatažení ruční brzdy si ji nepěkným drcnutím srazíte zpět. Při odbrzdění ji zase musíte ručně vysunout vpřed. Tímto způsobem se s madlem ruční brzdy o opěrku neustále přetahujete.

Výhled šikmo vpřed je horší než u konkurence a málo odkládacích prostor také nepotěší. 1,5 litrovou PET láhev sice do dveří dostanete, ale není tam na ni dost velkorysé vybrání a takže to chce trochu hrubé sily.

Sedmnáctipalcová litá kola vozu sluší, ale ubírají z komfortního pojetí podvozku na krátkých příčných nerovnostech více, než jsme očekávali.

Na stranu pozitiv bychom připsali výborné maskování reálné rychlosti. Vnitřní prostornost snad ani netřeba zmiňovat stejně jako celkovou pohodu na palubě při “plutí“ krajinou či nízko položený práh zavazadlového prostoru při nakládání batožiny.

Závěr

Osvědčený motor 1,6 HDI (80 kW) je z pohledu rodinného využití malý poklad. Na naftový agregát je nadprůměrně kultivovaný, cestující neobtěžuje svými manýry a bez velké námahy dokáže být úsporný i když je instalován v relativně velkém autě. Už nyní se těšíme na test nástupnické verze s 82 kW.

Příplatky za naftové agregáty nebývají nízké a týká se to i Peugeotu. V případě 308 SW je proti benzinové 1,6 VTi 88 kW stanoven na 60 tisíc korun.

Jake.auto.cz: Peugeot 308 (přehled testů a ostatních článků)

obrázek [600 x 416]  

První cena vozu329.900,- (Confort Pack 1,4 16V VTi 72 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací404.900,- (Confort Pack 1,6 HDI 82 kW)*
Základní cena testovaného vozu439.900,- (Sportium 2 1,6 HDI 82 kW)*
Cena testovaného vozu vč. příplatků460.400,- (Sportium 2 1,6 HDI 82 kW)*

* Motorizace již nebyla v době testu v ceníku

Plusy

  • Úsporný a pružný motor s lineární charakteristikou
  • Velkorysá vnitřní prostornost
  • Kvalitní materiály a dobré zpracování interiéru
  • Komfortně naladěný podvozek
  • Šestistupňová převodovka

Mínusy

  • Nepřesné řazení manuální převodovky
  • Špatný výhled šikmo vpřed
  • Sedadla nevhodně podepírající tělo
  • Nedostatečné odkládací prostory
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 308 SW 1,6 HDI

Cena v základní výbavě: 439 900 Kč Cena v testované výbavě: 460 400 Kč

Základní výbava:ABS + elektronicky rozdělovač brzdných sil, podpora brzdění v kritických situacích EVA + samočinná aktivace výstražných světel, airbag řidiče a spolujezdce, přední boční airbagy, výškově nastavitelné bezpečnostní pasy na předních sedadlech s pyrotechnickými předepínači a omezovači přítlaku, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech s omezovači přítlaku, 3 úchyty ISOFIX na zadních samostatných sedadlech, indikace nezapnutých nebo odepnutých bezpečnostních pasů během jízdy, systém kontroly stability ESP + ASR, posilovač řízeni, regulátor a omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, denní světla, impulsní směrová světla, přední mlhové světlomety, elektrická vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Pack VIDITELNOST 1 = Automatické stěrače + automatické světlomety + funkce doprovodného osvětleni, centrální zamykání + dálkové ovládání, automatické uzamčeni vozu při jízdě + signalizace otevřených dveří, elektrické ovládaní předních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnuti, elektrické ovládání zadních oken + elektrická bezpečnostní dětská pojistka, zatmavená boční skla + tónované zadní sklo, vrstvené atermické a akustické čelní sklo, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, 3 samostatná a vyjímatelná sedadla ve 2. řadě + 3 nastavitelné opěrky hlavy, dvouzónová automatická klimatizace, tříramenný volant nastavitelný výškově i osově, sportovní kožený volant + kožená manžeta řadící páky + hliníková hlavice řadicí páky, hliníkové pedály a opěrka nohy v hliníku + hliníkové prahy dveří, přední loketní opěrka, rádio mono CD úroveň 1 + MP3 + 6 reproduktorů + ovládáni pod volantem, palubní počítač, Pack LOOK DYNAMIQUE = Sportovní přední nárazník s chromovanou mřížkou, Pack LOOK STYL = zpětná zrcátka v barvě karoserie + kliky dveří v barvě karoserie, Pack LOOK OCHRANA = boční ochranné lišty v barvě karoserie + ochranné pásy na náraznících v barvě karoserie, podélné střešní nosiče v barvě chromu, prosklená střecha Cielo s elektrickou clonou.

Výbava testovaného vozu:Metalicky lak (+13.000,- Kč), 17” hliníková kola RINJANI (+7.500,- Kč).

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 SW 1,6 HDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.4 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 573 / 1736
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1495 / 580
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1566
d) rozvor (mm): 2708
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Peugeot 308 SW 1,6 HDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,81
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Duel obřích kufrů Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Duel obřích kufrů

Kombíky nižší střední třídy jsou nejprodávanějšími auty…

Za volantem závodního Peugeotu 308 Racing Cup: Zážitek na celý život! (+videa) Za volantem závodního Peugeotu 308 Racing Cup: Zážitek na celý život! (+videa)

Nestává se tak často, abychom si na vlastní kůži okusili…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta druhá viděla stejný houby!

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta…

PŘÍMO Z ITÁLIE | V noci se dlouho jen převalovala, páteční závodní odpoledne jí zase znepříjemnila mlha, která…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…