UAZ Patriot 2.3 HPI - Široká a tvrdá duše

UAZ Patriot 2.3 HPI - Široká a tvrdá duše

 
 

Ruští inženýři montují do postarmádního offroadu moderní turbodiesel od Iveca. Výsledek sice skřípe, ale naštěstí jen doslova.

Alfou a omegou offroadů vyráběných na východ od Košic je a musí být jednoduchost a aspoň základní spolehlivost – cokoli se porouchá, musí jít opravit pokud možno pouze s nářadím, které se najde v každém statku. Jak to ale udělat ve chvíli, kdy po těchto značně specifických vozech zatouží naftou opilý Západ?

Spolehlivých a odolných turbodieselů není na trhu přebytek, ale něco určitě najdeme… Tak nějak asi vypadala geneze obřího UAZu Patriot, který před námi stojí vyzbrojen prověřeným čtyřválcem 2.3 HPI od Iveca. Evropo, třes se!

Už ve čtyři roky starém testu jsme si paradoxně pochvalovali, že UAZ zcela postrádá cokoli z oblasti stylu, trendů či snad proboha designu. Ono v situacích, kdy prostě potřebujete PROJET a DOJET, je cokoli podobného řidiči platné jako skinovi kulma. Auto, vedle nějž vypadá i Land Rover Defender jako Barbína asi musí bodovat něčím jiným. A taky že ano.

obrázek [600 x 410]  

Základem je rám, bez toho se přežít nedá. Samozřejmostí jsou pevné nápravy, pochopitelně s asymetrickými diferenciály. Pružiny vpředu doplňují zadní listová pera a to celé je osazeno ručně připojitelným pohonem přední nápravy a redukcí. Pokrok se nedá zastavit, takže přední volnoběžky už jsou v současném provedení vozu automatické a původní dvě páky předního pohonu a redukce se sdružily do jedné. Kuriozita v podobě dvou nádrží s otvory na obou stranách karoserie sice zůstala, ale palivo do motoru dodávají obě zároveň a zpod sedadla řidiče tak zmizel přepínací ventil zvící hydrantu.

Do sedla výtahem

Masivní boční nášlapy skutečně nejsou jen na ozdobu – při šplhu do dva metry vysokého vozu poskytnou neocenitelnou službu. Dveře připomínají slavné dvoukřídlo u BVP: otevírají se do pravého úhlu, visí na pantech jak z atomového krytu a cestou do kabiny se musí i běžně rostlý člen posádky trochu přikrčit. Buďme ale spravedliví – po otevření nás čeká překvapivě komfortní, i když poněkud šedý interiér. Látkové čalounění i tvrdé plasty nejsou důležité, ovládání zrcátek a předních oken na středové konzole bychom také přežili, nejvíc ale asi bude vadit skřípot toho všeho při jakkoli rychlé jízdě.

obrázek [300 x 250]  

Poněkolikáté ale máváme rukou – podstatnější je dostatečná výška interiéru a především obsaditelnost až devíti osobami. Gigantický zavazadelník totiž ukrývá dvojici sklopných podélných dvousedaček, které se tváří stejně málo zničitelně jako zbytek auta. Vše korunuje bohaté prosklení, které v kombinaci s rozměrnými zrcátky umožňuje skvělý výhled do všech stran.

Pod kapotu s žebříkem

Původní zážehový motor 2,7 l je možno vyměnit za stejně objemný vznětový agregát Andoria, příplatek ale činí nemalých 234 tisíc Kč. Testovaný vůz ale pohání již zmíněný čtyřválec Iveco 2.3 HPI s výkonem 85 kW a točivým momentem 270 Nm. Nijak oslnivé hodnoty vyvažuje dlouholetá spolehlivost, daná například řetězovým rozvodem. Dlouhé žhavení a hluboké basování zpod kapoty vem čert, podstatnější je fakt, že celý ten kolos se běžném provozu spokojí s devítilitrovou spotřebou. Nasčítaný hluk motoru, pohonu a vzduchu rozráženého masivní karoserií lze snášet přibližně do 120 km/h, pak už jde o to, zda bude mít řidič to srdce trápit motor i vlastní bubínky.

 

Na silnici s umytýma nohama

obrázek [300 x 244] Pozitiva se hledají snadno – účinný posilovač řízení a překvapivě velký rejd usnadňují manévry v městském provozu, velmi silniční pneumatiky s černými hliníkovými ráfky 275/60 R18 přesahují lemy blatníků o hezkých pár centimetrů – na chování takto obutého offroadu jsme tedy velmi zvědaví. Překvapení se ovšem nekoná – na kvalitním povrchu se vůz drží velmi dlouho v neutralitě, i přes trvalý pohon zadních kol pak při zhoršené trakci spíše sklouzne k nedotáčivému smyku. Neopatrné přidání plynu v zatáčce pak vůz, prostý jakýchkoli elektronických asistentů, pošle zádí napřed. Posilovač brzd zastane dost práce, k razantnímu zpomalení je ale potřeba opravdu pevná noha. Neméně býčí sílu vyžaduje spojkový pedál, řazení je stále málo přesné, ale má již alespoň standardní pětistupňovou kulisu.

Konečně bez asfaltu!

Tady má smysl začít číst - UAZ Patriot je totiž především autem do terénu. Autem, které celý život nemusí potkat metr zpevněné silnice, jehož motor musí umět spálit kdejaké pseudonaftové svinstvo a které musí projet skrz strom i soba, vyžaduje-li to přežití.

Příplatkové uzávěry diferenciálů se sice v testovaném autě nevyskytovaly a zmíněné silniční pneumatiky schopnosti vozu také zrovna nenásobily, ale stejně: ručně přiřaditelný pohon přední nápravy znamená v podstatě totéž jako uzávěra mezinápravového diferenciálu a s tím už se v kombinaci s redukcí dá něco podniknout – zeptejte se řidičů Unimogů.

obrázek [600 x 385]  

V čem je Patriot unikátní? Nazvěme to třeba stylem „hlavou proti zdi“. Hýře sebevědomím, hrne se auto blátivou stavbou a i silniční gumy ohazují střechu oranicí. Testování zkřížitelnosti jsme ukončili předčasně – dřív než na dorazy a ztrátu kontaktu kola s podkladem došlo na kontakt těch veselých pneumatik s lemem blatníku. Nezvykle široký rozchod se navíc ukazuje jako výhoda – v bočních náklonech bude UAZ jen těžko hledat konkurenta. A to nejlepší – díry či boule v těžkém terénu přejíždí tenhle mastodont s neuvěřitelným klidem – tam, kde by offroadoví velikáni zarazili posádku do stropu a nápravu do rámu, UAZ jen lehce poposkočí.

Co na tom, že v terénu se změní skřípot interiéru z terrible na horrible, že nepřesné řazení vám v nouzi ubírá cenné desetiny vteřiny a volant s autobusovým sklonem klouže snad i pod koženými rukavicemi. Jinými slovy – zatímco posádka trpí otřesy, zvuky, třesením vrzáním a nepohodlným ovládáním, ta bestie pod nimi jede pořád.

Takže: Pro koho?

Zařadit UAZ Patriot mezi SUV je hodně odvážné – většina konkurentů by se rozsypala už pod totožným nánosem bláta ještě před vyjetím. Po několika stovkách kilometrů za volantem rádi konstatujeme, že před námi stojí jedno z mála aut, které je primárně určeno k trvalému provozu po nezpevněných cestách, přičemž ostudu neudělá ani na asfaltu a tím méně v těžkém terénu. Podstatný je onen primární účel – kdo jej bude respektovat, nebude zklamán a oželí i absenci cenové výhody oproti západní konkurenci. Za téměř 800 tisíc se na čtyřkolkovém trhu dá sehnat i ledacos jiného, máloco ovšem vydrží tolik jako tenhle značkař široké a tvrdé ruské duše.

obrázek [600 x 372]  

První cena vozu562.800,-Kč (2.7i 16V Classic)
První cena vozu s testovanou motorizací682.800,-Kč (2.3 HPI 85 kW Classic)
Základní cena testovaného vozu778.800,-Kč (2.3 HPI 85 kW Comfort + A/C)
Cena testovaného vozu vč. příplatků801.600,-Kč (2.3 HPI 85 kW Comfort + A/C)
Ceny jsou včetně DPH.

Plusy

  • Trvalá jízda mimo zpevněný povrch
  • Robustnost
  • Spolehlivý a úsporný motor
  • Nenáročná údržba
  • Devítimístná karoserie
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Vrzající plasty
  • Nepřesné řízení
  • Nízká úroveň bezpečnosti
  • Hlučnost
Spolupracujeme s TipCars.com

UAZ Patriot 2.3 HPI

Cena v základní výbavě: 778 800 Kč Cena v testované výbavě: 801 600 Kč

Základní výbava:4x tříbodový bezpečnostní pás, vpředu výškově nastavitelný, zvuková kontrola světel, 5 opěrek hlavy, tlumič kmitů řízení, posilovač řízení, kontrolka ukazatele směru přívěsu, odpojovač baterie, vnitřní příčka, odkládací prostor mezi předními sedadly, vyhřívání, stěrač a ostřikovač zadního okna, zapalovač, čtecí lampičky vpředu, stropní madla, schránka spolujezdce s osvětlením, kapsy ve dveřích, antikorozní nástřik dutin a podvozku, výškově stavitelný volant, lakované nárazníky/lemy blatníků v barvě karoserie, Hliníkové disky kol / pneu 235/70R16, plastový kryt rezervního kola v barvě vozu, zámky zadních dveří s dětskou pojistkou, gumová vana v nákladovém prostoru, centrální zamykání, CD/MP3 autorádio, 2x repro, anténa, klimatizace, el. Ovládání předních oken a zrcátek, přední mlhovky

Výbava testovaného vozu:Dvě dvoumístné podélné sklopné lavice v zavazadlovém prostoru (15.600,-), ochranné prahové rámy (+7.200,-)

ŽIVĚ: Zeman se poprvé potkal s Jiřím Havlíčkem ŽIVĚ: Zeman se poprvé potkal s Jiřím Havlíčkem

Co přinese první setkání kandidáta na post ministra…

V České poště se mělo podplácet, dva lidé čelí žalobě V České poště se mělo podplácet, dva lidé čelí žalobě

Pražské vrchní státní zastupitelství podalo obžalobu na…

Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu

Japonská společnost HI-LEX postaví u Mostu továrnu na…

Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent

Koalice KDU-ČSL a STAN by v únoru podle volebního modelu…

 
Technické údaje
Motor UAZ Patriot 2.3 HPI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2287
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 3900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 135
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.7
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):87
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2170 / 600
Rozměr pneu:275/60 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4647
b) šířka (mm): 1953
c) výška (mm): 1900
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1050
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení UAZ Patriot 2.3 HPI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 4
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 5
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 4
Hlučnost v vyšších otáčkách: 2
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 5
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 5
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,12
 

Přidat názorDiskuse: UAZ Patriot 2.3 HPI - Široká a tvrdá duše







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Chytrá peněženka vás upozorní, že vám někdo leze do kapsy

Chytrá peněženka vás upozorní, že vám někdo leze do kapsy

Peněženky se za posledních několik let moc nezměnily a stále slouží k primárnímu účelu - uchovávat vaše finance.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San Marino zaslouží obdiv

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San…

Když Německo porazilo San Marino v kvalifikaci na mistrovství světa 2018 vysoko 8:0, prohlásil útočník Thomas…

 

Reflex.cz

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Když pamětník sleduje diskurs panující ve vedení Evropské unie a její aktuální výstupy, nemůže si nevzpomenout…

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru: Prima si mě nenajala a jsem opravdu nemocný

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…