VW Sharan 1,4 TSI – VWelryba s malým srdcem

VW Sharan 1,4 TSI – VWelryba s malým srdcem

 
 

Do velkého auta patří diesel, to vám dnes řekne skoro každý. Jenže i moderní turbobenzin má co nabídnout. Miniobjemu navzdory!

Když je Touran pro vaši rodinu příliš malý a Multivan příliš drahý, je tady Sharan. Jeho přepravní kapacita je přímo úměrná délce 4.854 mm, ale něco podobného platí bohužel i pro cenu. Více než sto tisíc z cenovky prvního turbodieselu ušetříte, když se rozhodnete pro základní benzinovou motorizaci.

Jestli teď čekáte odpověď, zda tohoto rozhodnutí nebudete brzy po nákupu litovat, tak pro vás máme tento test.

Malý motor ve velkém těle

Objemově skromný čtyřválec 1,4 TSI má papírově dost síly i na těžký a plnoformátový van. 110 kW při 5800 min-1 běžně dávají atmosférické dvoulitry. S točivým momentem 220 Nm už to tak samozřejmé není a když přidáme pásmo 1750 – 4000 min-1, ve kterém je tento moment k dispozici, pak musí klasický benzinový dvoulitr kapitulovat.

obrázek [600 x 326]  

Jiné to není ani v porovnání akustického komfortu. Motor 1,4 TSI je totiž mimořádně kultivovaný při volnoběhu, pod zatížením v nejčastěji používaných středních otáčkách i na konci prakticky využitelného otáčkového pásma – kolem 5000 min-1.

Malý dvojitě přeplňovaný motor v bezmála pětimetrovém autě má ve vínku hrozbu extrémní spotřeby pod zatížením. Ve skutečnosti není problém se Sharanem 1,4 TSI jezdit za 10 l/100 km km, což považujeme za odpovídající hodnotu s ohledem na přepravní kapacitu, velikost auta a komfort, jaký uvnitř je.

Desetilitrový odběr odpovídá dálničním 130 km/h s polovičním vytížením auta, když se vám podaří temperament pilota za volantem zkrotit (což nemusí být u auta s rodinnou na palubě až tak velký problém), lze mimo města a dálnice pohodově cestovat se spotřebou 8 l/100 km.

Při rozjezdu je znát jistá těžkopádnost, ale nástup motoru je plynulý už od 1500 min-1 a mohutný zátah benzinových přeplňovaných newtonmetrů je k dispozici v širokém pásmu 2500 až 5000 min-1. To vše bez náznaku nepříjemných vibrací nebo ucho obtěžujícího hluku.

obrázek [600 x 444]  

Relativně lehký motor v pohotovostní hmotnosti 1650 kg nehraje příliš důležitou roli, alespoň psychologický efekt to však má. Řízení je přiměřeně přesné a dává i určitou zpětnou vazbu. Brzdy fungují zpočátku precizně, snadno lze dávkovat brzdný účinek, ale s rostoucím zatížením (auta i brzd) klesá efektivita brzdění i dobrý pocit z brzdového pedálu. Nejlehčí Sharan za jízdy nezapře své určení, ani příslušnost ke značce VW. Podvozek je i bez adaptivních tlumičů především komfortní, dobře tlumí i větší nerovnosti. Pomáhá mu v tom vysoký profil bálonově vyhlížejících pneumatik 215/60 R16.

Sharan pětimístný

Zbytek příběhu VW Sharan už znáte z prvního testu, a tak jen stručně zrekapitulujeme dříve zveřejněné poznatky.

Sharan patří k největším osobním MPV na trhu a uvnitř je to cítit. Na předních sedadlech je nadbytek místa ve všech směrech, impozantní je zejména vnitřní šířka přes 1,5 m. Výhled z vozu je dobrý všemi směry, bolavým místem je tradičně výhled vpřed přes skloněné A-sloupky. Pracoviště řidiče je klasicky volkswagenovské – nic nemusíte hledat, vše je tam kde v Golfu nebo Passatu, přístroje jsou dobře čitelné, navigační data (máte-li navigaci) se promítají na obrazovku na středové konzole i na přístrojový štít.

obrázek [600 x 443]  

Velké rozměry a jednoprostorová karoserie znamenají, že bez parkovacího asistenta nebo alespoň parkovacích senzorů vpředu i vzadu se neobejdete. Umístit dobře Sharan i na běžné parkovací místo u supermarketu chce trochu cviku. Systém samočinného parkování (Park Assist) se přiblížil výkonům zdatného řidiče, a tak zejména pokud se chystáte svěřit tento vůz do rukou drahé polovičky, je investice 18.900,-Kč do Park Assistu volbou na jistotu.

Ve druhé řadě přístupné velkými posuvnými dveřmi je dost místa pro tři dospělé. Výška sedadel nad podlahou by mohla být větší, ale s ohledem na poměry ve třídě to není úplně nejhorší.

obrázek [300 x 460] Sharany se standardně dodávají v pětimístném uspořádání, dvě místa ve třetí řadě jsou pro vybrané motorizace za příplatek. Pět sedadel v této velrybí jeskyni ponechává zavazadelník pohádkových rozměrů (885 l základ, 2430 l po sklopení). Proti verzím sedmimístným verzím (v pětimístném uspořádání) je objem ještě o něco větší, protože v podlaze nezabírají část objemu složená sedadla.

Počítat můžete s ložnou délkou 1200 až 2100 mm, šířkou 1090 mm a výškou po kryt 620 mm.

Závěr

Základní benzinová motorizace Sharanu dává automobilu identickou dynamiku jako první naftový dvoulitr se 103 kW a 320 Nm. Rozhodování mezi 1,4 TSI (110 kW) a 2,0 TDI (103 kW) je hlavně o penězích. Turbodiesel bere v průměru o 3 l/100 km méně než složitě přeplňovaný benzinový motor, ale cenovka prvního TDI je o tučných 106 tisíc Kč vyšší. Elementární výpočet říká, že musíte najet alespoň 100 tisíc kilometrů, aby se vám TDI vyplatilo. A to nezohledňujeme servisní náklady, náklady na Adblue pro TDI a nutnou údržbu, která bude u naftového motoru dražší.

TEST VW Sharan 2,0 TDI (103 kW) – Galaktická válka

JAKE.AUTO.CZ: VW Sharan (přehled všech testů a dalších článků)

obrázek [600 x 420]  

Plusy

  • Tichý a dostatečně výkonný motor
  • Vzhledem k přepravní kapacitě přiměřená spotřeba
  • Prostorný interiér, velký zavazadelník
  • Špičková kvalita zpracování
  • Komfortní odpružení
  • Dobré jízdní vlastnosti i při plném vytížení

Minusy

  • Nepřehledná karoserie (při parkování a manévrech ve městě)
  • Horší výhled dopředu
  • Subjektivně klesající brzdný účinek při opakovaném použití
  • Ceny některých příplatkových výbav
První cena vozu659.600,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací659.600,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline)
Základní cena testovaného vozu659.600,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků744.100,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline)
Spolupracujeme s TipCars.com

VW Sharan 1,4 TSI

Cena v základní výbavě: 659 600 Kč Cena v testované výbavě: 744 100 Kč

Základní výbava:Čelní airbagy, boční airbagy, hlavové airbagy, kolenní airbag, ESP,elektrická parkovací brzda, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech, klimatizace Climatic, Autorádio s CD a MP3, start-stop systém, měřič tlaku v pneumatikách, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání všech oken, podélný střešní nosič, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Start-Stop systém, rekuperace kinetické energie při brzdění, 4 ocelová kola 6 1/2 J x 16, samozacelující se pneumatiky 205/60 R16, halogenové světlomety s denním svícením, směrová světla v LED technice integrovaná do vnějších zpětných zrcátek, přední okno snižující průnik hluku do vozu, boční okna a zadní okno s tepelnou ochranou skel, loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, tři samostatná sedadla v druhé řadě sedadel, posuvná a sklopná s funkcí "Easy Fold", možnost nastavení sklonu opěradla, odkládací přihrádka ve stropě a středové konzole, odkládací přihrádky ve všech dveřích (držáky na láhve 1,5 l).

Výbava testovaného vozu:Akční paket "Pohodlí" - akustický parkovací systém "Parkpilot", signalizace vzdálenosti dopředu i dozadu, tempomat, palubní počítač "Plus" (+12.700,-Kč), Rádio "RCD510" s barevným dotykovým displejem, výkon 4 x 20 Wattu, 8 reproduktorů, přehrává hudbu i ve formátu MP3, CD menic pro 6CD, Aux-in zdířka, šachta pro SD kartu, funkce dopravního zpravodajství v celkové délce 4 minut (TIM) (+7.600,-Kč), klimatizace "Climatronic" s automatickou regulací, 2zónová teplotní regulace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce (+16.800,-Kč), "Brisbane" - 4 kola z lehkých slitin 6 1/2 J x 16 se zajištěním proti krádeži, samozacelující pneumatiky 215/60 R16 (+15.200,-Kč), metalický lak (+14.600,-Kč), akustický parkovací systém "Parkpilot", signalizace vzdálenosti dopředu i dozadu (+13.100,-Kč), podélný střešní nosič černý, dva příčné nosníky černé (+4.500,-Kč).

ReTWis 5 – nejnovější verze radaru detekující osoby za pevnými překážkami ReTWis 5 – nejnovější verze radaru detekující osoby za pevnými překážkami

Pardubický podnik RETIA je předním českým výrobcem…

V Torontu najel muž s dodávkou do lidí. Devět jich usmrtil,  dalších šestnáct zranil V Torontu najel muž s dodávkou do lidí. Devět jich usmrtil, dalších šestnáct zranil

V Torontu v pondělí najel řidič dodávky do lidí a devět…

Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil

Peníze z fondů Evropské unie by se v příštím desetiletí…

 

Štítky Volkswagen Testy MPV

Technické údaje
Motor VW Sharan 1,4 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6.1 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 885 / 2430
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1648 / 642
Rozměr pneu:215/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4665
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1150
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1070
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení VW Sharan 1,4 TSI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 5
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,69
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

První jízda s Mercedesem Sprinter: Flotilovými manažery milovaný... První jízda s Mercedesem Sprinter: Flotilovými manažery milovaný...

Přichází v sedmnácti stovkách verzí, ale také s úžasnou…

 



Volkswagen Sharan: Nejsilnější diesel nově s pohonem všech kol Volkswagen Sharan: Nejsilnější diesel nově s pohonem všech kol

V českém konfigurátoru Volkswagenu nově najdete Sharan ve…

Volkswagen Sharan 2015: Jízdní dojmy z Německa Volkswagen Sharan 2015: Jízdní dojmy z Německa

V okolí Hannoveru jsme jezdili s faceliftovaným…

 



 
Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Včera

Škoda v Pekingu představila svůj nový SUV model vyvinutý speciálně pro tamní trh Škoda Kamiq. Ten by se měl v příštích letech stát jedním z pilířů čínského růstu prodejů.




Blesk.cz

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají třicítky. Sledujte radar

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají…

Během pondělka přes Česko přechází výrazná studená fronta od západu. Ta s sebou kolem poledne přinesla i bouřky.…

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není dobrá pro duševní zdraví, říká šéf Bohnic Hollý

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není…

Kdo je zdravý a kdo psychicky nemocný? Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina Hollého je hranice…

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický islamismus ohrožuje svobodu, vzniká apartheid naruby

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický…

Situace kolem vzrůstající muslimské komunity ve Francii se stále více vyhrocuje. Naposledy se to projevilo před…