VW Sharan 1,4 TSI – VWelryba s malým srdcem

VW Sharan 1,4 TSI – VWelryba s malým srdcem

 
 

Do velkého auta patří diesel, to vám dnes řekne skoro každý. Jenže i moderní turbobenzin má co nabídnout. Miniobjemu navzdory!

Když je Touran pro vaši rodinu příliš malý a Multivan příliš drahý, je tady Sharan. Jeho přepravní kapacita je přímo úměrná délce 4.854 mm, ale něco podobného platí bohužel i pro cenu. Více než sto tisíc z cenovky prvního turbodieselu ušetříte, když se rozhodnete pro základní benzinovou motorizaci.

Jestli teď čekáte odpověď, zda tohoto rozhodnutí nebudete brzy po nákupu litovat, tak pro vás máme tento test.

Malý motor ve velkém těle

Objemově skromný čtyřválec 1,4 TSI má papírově dost síly i na těžký a plnoformátový van. 110 kW při 5800 min-1 běžně dávají atmosférické dvoulitry. S točivým momentem 220 Nm už to tak samozřejmé není a když přidáme pásmo 1750 – 4000 min-1, ve kterém je tento moment k dispozici, pak musí klasický benzinový dvoulitr kapitulovat.

obrázek [600 x 326]  

Jiné to není ani v porovnání akustického komfortu. Motor 1,4 TSI je totiž mimořádně kultivovaný při volnoběhu, pod zatížením v nejčastěji používaných středních otáčkách i na konci prakticky využitelného otáčkového pásma – kolem 5000 min-1.

Malý dvojitě přeplňovaný motor v bezmála pětimetrovém autě má ve vínku hrozbu extrémní spotřeby pod zatížením. Ve skutečnosti není problém se Sharanem 1,4 TSI jezdit za 10 l/100 km km, což považujeme za odpovídající hodnotu s ohledem na přepravní kapacitu, velikost auta a komfort, jaký uvnitř je.

Desetilitrový odběr odpovídá dálničním 130 km/h s polovičním vytížením auta, když se vám podaří temperament pilota za volantem zkrotit (což nemusí být u auta s rodinnou na palubě až tak velký problém), lze mimo města a dálnice pohodově cestovat se spotřebou 8 l/100 km.

Při rozjezdu je znát jistá těžkopádnost, ale nástup motoru je plynulý už od 1500 min-1 a mohutný zátah benzinových přeplňovaných newtonmetrů je k dispozici v širokém pásmu 2500 až 5000 min-1. To vše bez náznaku nepříjemných vibrací nebo ucho obtěžujícího hluku.

obrázek [600 x 444]  

Relativně lehký motor v pohotovostní hmotnosti 1650 kg nehraje příliš důležitou roli, alespoň psychologický efekt to však má. Řízení je přiměřeně přesné a dává i určitou zpětnou vazbu. Brzdy fungují zpočátku precizně, snadno lze dávkovat brzdný účinek, ale s rostoucím zatížením (auta i brzd) klesá efektivita brzdění i dobrý pocit z brzdového pedálu. Nejlehčí Sharan za jízdy nezapře své určení, ani příslušnost ke značce VW. Podvozek je i bez adaptivních tlumičů především komfortní, dobře tlumí i větší nerovnosti. Pomáhá mu v tom vysoký profil bálonově vyhlížejících pneumatik 215/60 R16.

Sharan pětimístný

Zbytek příběhu VW Sharan už znáte z prvního testu, a tak jen stručně zrekapitulujeme dříve zveřejněné poznatky.

Sharan patří k největším osobním MPV na trhu a uvnitř je to cítit. Na předních sedadlech je nadbytek místa ve všech směrech, impozantní je zejména vnitřní šířka přes 1,5 m. Výhled z vozu je dobrý všemi směry, bolavým místem je tradičně výhled vpřed přes skloněné A-sloupky. Pracoviště řidiče je klasicky volkswagenovské – nic nemusíte hledat, vše je tam kde v Golfu nebo Passatu, přístroje jsou dobře čitelné, navigační data (máte-li navigaci) se promítají na obrazovku na středové konzole i na přístrojový štít.

obrázek [600 x 443]  

Velké rozměry a jednoprostorová karoserie znamenají, že bez parkovacího asistenta nebo alespoň parkovacích senzorů vpředu i vzadu se neobejdete. Umístit dobře Sharan i na běžné parkovací místo u supermarketu chce trochu cviku. Systém samočinného parkování (Park Assist) se přiblížil výkonům zdatného řidiče, a tak zejména pokud se chystáte svěřit tento vůz do rukou drahé polovičky, je investice 18.900,-Kč do Park Assistu volbou na jistotu.

Ve druhé řadě přístupné velkými posuvnými dveřmi je dost místa pro tři dospělé. Výška sedadel nad podlahou by mohla být větší, ale s ohledem na poměry ve třídě to není úplně nejhorší.

obrázek [300 x 460] Sharany se standardně dodávají v pětimístném uspořádání, dvě místa ve třetí řadě jsou pro vybrané motorizace za příplatek. Pět sedadel v této velrybí jeskyni ponechává zavazadelník pohádkových rozměrů (885 l základ, 2430 l po sklopení). Proti verzím sedmimístným verzím (v pětimístném uspořádání) je objem ještě o něco větší, protože v podlaze nezabírají část objemu složená sedadla.

Počítat můžete s ložnou délkou 1200 až 2100 mm, šířkou 1090 mm a výškou po kryt 620 mm.

Závěr

Základní benzinová motorizace Sharanu dává automobilu identickou dynamiku jako první naftový dvoulitr se 103 kW a 320 Nm. Rozhodování mezi 1,4 TSI (110 kW) a 2,0 TDI (103 kW) je hlavně o penězích. Turbodiesel bere v průměru o 3 l/100 km méně než složitě přeplňovaný benzinový motor, ale cenovka prvního TDI je o tučných 106 tisíc Kč vyšší. Elementární výpočet říká, že musíte najet alespoň 100 tisíc kilometrů, aby se vám TDI vyplatilo. A to nezohledňujeme servisní náklady, náklady na Adblue pro TDI a nutnou údržbu, která bude u naftového motoru dražší.

TEST VW Sharan 2,0 TDI (103 kW) – Galaktická válka

JAKE.AUTO.CZ: VW Sharan (přehled všech testů a dalších článků)

obrázek [600 x 420]  

Plusy

  • Tichý a dostatečně výkonný motor
  • Vzhledem k přepravní kapacitě přiměřená spotřeba
  • Prostorný interiér, velký zavazadelník
  • Špičková kvalita zpracování
  • Komfortní odpružení
  • Dobré jízdní vlastnosti i při plném vytížení

Minusy

  • Nepřehledná karoserie (při parkování a manévrech ve městě)
  • Horší výhled dopředu
  • Subjektivně klesající brzdný účinek při opakovaném použití
  • Ceny některých příplatkových výbav
První cena vozu659.600,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací659.600,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline)
Základní cena testovaného vozu659.600,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků744.100,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline)
Spolupracujeme s TipCars.com

VW Sharan 1,4 TSI

Cena v základní výbavě: 659 600 Kč Cena v testované výbavě: 744 100 Kč

Základní výbava:Čelní airbagy, boční airbagy, hlavové airbagy, kolenní airbag, ESP,elektrická parkovací brzda, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech, klimatizace Climatic, Autorádio s CD a MP3, start-stop systém, měřič tlaku v pneumatikách, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání všech oken, podélný střešní nosič, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Start-Stop systém, rekuperace kinetické energie při brzdění, 4 ocelová kola 6 1/2 J x 16, samozacelující se pneumatiky 205/60 R16, halogenové světlomety s denním svícením, směrová světla v LED technice integrovaná do vnějších zpětných zrcátek, přední okno snižující průnik hluku do vozu, boční okna a zadní okno s tepelnou ochranou skel, loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, tři samostatná sedadla v druhé řadě sedadel, posuvná a sklopná s funkcí "Easy Fold", možnost nastavení sklonu opěradla, odkládací přihrádka ve stropě a středové konzole, odkládací přihrádky ve všech dveřích (držáky na láhve 1,5 l).

Výbava testovaného vozu:Akční paket "Pohodlí" - akustický parkovací systém "Parkpilot", signalizace vzdálenosti dopředu i dozadu, tempomat, palubní počítač "Plus" (+12.700,-Kč), Rádio "RCD510" s barevným dotykovým displejem, výkon 4 x 20 Wattu, 8 reproduktorů, přehrává hudbu i ve formátu MP3, CD menic pro 6CD, Aux-in zdířka, šachta pro SD kartu, funkce dopravního zpravodajství v celkové délce 4 minut (TIM) (+7.600,-Kč), klimatizace "Climatronic" s automatickou regulací, 2zónová teplotní regulace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce (+16.800,-Kč), "Brisbane" - 4 kola z lehkých slitin 6 1/2 J x 16 se zajištěním proti krádeži, samozacelující pneumatiky 215/60 R16 (+15.200,-Kč), metalický lak (+14.600,-Kč), akustický parkovací systém "Parkpilot", signalizace vzdálenosti dopředu i dozadu (+13.100,-Kč), podélný střešní nosič černý, dva příčné nosníky černé (+4.500,-Kč).

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

Vlakem z Prahy do Mnichova za méně jak čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení Vlakem z Prahy do Mnichova za méně jak čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou…

Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu

Nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde…

 

Štítky Volkswagen Testy MPV

Technické údaje
Motor VW Sharan 1,4 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6.1 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 885 / 2430
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1648 / 642
Rozměr pneu:215/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4665
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1150
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1070
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení VW Sharan 1,4 TSI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 5
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,69
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Volkswagen Sharan: Nejsilnější diesel nově s pohonem všech kol Volkswagen Sharan: Nejsilnější diesel nově s pohonem všech kol

V českém konfigurátoru Volkswagenu nově najdete Sharan ve…

Volkswagen Sharan 2015: Jízdní dojmy z Německa Volkswagen Sharan 2015: Jízdní dojmy z Německa

V okolí Hannoveru jsme jezdili s faceliftovaným…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Zvrat v případu brutální smrti Eriky (†28) na dovolené: Zabil ji přítel!

Zvrat v případu brutální smrti Eriky (†28) na…

Osmadvacetiletá Erika odjela na dovolenou snů se svým přítelem, domů už se ale vrátil jen on. Mladá žena byla…

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

 

iSport.cz

Tvář Zlína je úplně jiná, říká Grygera. Líčí na slávisty Ščuka a Van Kessela

Tvář Zlína je úplně jiná, říká Grygera. Líčí na…

Stojí v čele šiku mančaftů, které by mohly konkurovat megafavoritům Spartě, Slavii a Plzni. Přímá účast…

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod pochopím, řekl Piqué

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod…

Zdálo se, že je vyřešeno. Obránce Barcelony Gerard Piqué dal na své sociální sítě fotku se spoluhráčem Neymarem…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…