TEST VW Sharan 2,0 TDI (103 kW) – Galaktická válka
To se to Fordu Galaxy/S-Max vládlo, když v segmentu velkých MPV nasazoval koncern VW letitou dvojici Sharan/Alhambra. Časy míru skončily a do natěšených davů plodných rodin a mejdanových taxikářů vjíždí čerstvý bojovník – od podlahy po střechu nový Volkswagen Sharan. Má dost zbraní?
Popravdě – konkurence to nebude mít jednoduché. Nejviditelnější výhodou jsou zadní posuvné dveře, které mimochodem úspěšně opticky zakrývají rozmáchlý nárůst celkové délky vozu – o 22 cm!
Těží z toho pochopitelně interiér, kam se sedm samostatných sedadel vejde s podstatně menším pocitem stísněnosti a na ta ve třetí řadě lze nastupovat bez kvalifikace hadí ženy. Co je ale nejlepší: šest ze sedmi sedadel (ano, i křeslo spolujezdce) lze pohodlně složit do podlahy a vytvořit tak zcela rovnou přepravní plochu. Vůz s jediným sedadlem a kapacitou 2430 litrů pro zavazadla tady nebyl už dlouho a pamětníci starých jednomístných multikár mohou zatlačit slzu v oku.
U MPV je obvykle kladen důraz na prostor pro posádku a odkládací prostory, komfort je obvykle na druhém místě a je podřízen logické natěsnanosti při plném obsazení. Proč to připomínáme? U Sharanu jsme totiž nalezli kompromisů méně, než by bylo možno čekat. Všechna sedadla (a zdůrazněme opravdu všechna, včetně obvykle popelkovské třetí řady), jsou totiž pohodlná.
Ano, nenajdeme zde obvyklou kombinaci hypertenkého opěradla s designově rovným sedákem, jejichž polstrování si vzalo za vzor žehlicí prkno. Volkswagen zde začíná kvalitním potahem, anatomickým tvarováním sedáku i opěradla a velkým rozsahem podélného posuvu sedadla a sklonu opěradla. Takto napsáno to zní jako banalita, ale kéž by šlo o samozřejmost i u konkurence! Ne že by cestující vzadu po 700 testovacích kilometrech řičeli nadšením a věřte, chválili.
Odkládacími prostory vůz hýří neméně, podle stupně výbavy jich výrobce uvádí přes třicet. Nejen rodiče jistě ocení, že otvory na lahve nebo kelímky se najdou u všech sedadel, v kapsách dveří pak najdou místo i 1,5litrové lahve. Zavazadlový prostor je přístupný velkým a docela těžkým vzhůru výklopným víkem (s příplatkovou možností elektrického ovládání) a stejně jako u Fordu Galaxy je třeba počítat s nepatrným stupněm, který tvoří plochy složených sedadel.
Za volantem nalezne řidič vše v pohodlném dosahu, jistou strohost designu palubní desky vyvažují tradičně kvalitní a na pohled i dotek příjemné materiály. Volant o průměru 37,5 cm se příjemně drží a díky širokému rozsahu jeho nastavení a již zmíněným sedadlům není problém nalézt vhodnou polohu i pro méně standardní postavy.
Pod kapotou buší vozu zřejmě budoucí nejprodávanější motor – dvoulitrový turbodiesel s výkonem 103 kW a maximálním točivým momentem 320 Nm. Průměrně hlučný a potenciálně velmi úsporný agregát odvádí ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou dobrou práci – zvláště na čtvrtý a pátý stupeň si nechá líbit značný rychlostní rozsah a vše korunuje přijatelnou spotřebou. Za celou dobu testu jsme dosáhli spotřeby 6,2 l/100 km, což je vzhledem k velikosti a kapacitě vozu slušná hodnota.
Ale nebojte se – téměř souvislý tok chvály narušíme i u tohoto vozu a nemusíme chodit daleko: stačí se podívat dopředu. Řidič jakékoli postavy nemá absolutně šanci získat přehled o přídi vozu, to lze ale napravit parkovacími senzory. Horší je to s předním sloupkem, jehož šířka a umístění se nám podezřele často dostávaly do konfliktu s potřebou bezpečného výhledu. Ano, někudy ta věc vést musí, ale u většiny aut si jí ani nevšimneme.
Jízda je zdařilou kombinací komfortu a stability, větší důraz je ovšem kladen na to první slovo. Podvozek je tak s to vyžehlit kdejaký výtluk a otravný retardér, malé náklony v sérii zatáček od něj ale nečekejte. Překvapením jsou tak pouze brzdy, které jsou při prvních použitích dostatečně účinné, byť s pozvolným nástupem. Po opakovaném brždění se nám totiž zdál jejich účinek subjektivně menší, nejde ale rozhodně o nic nebezpečného.
Ano, Sharan má šanci uspět podobně jako jeho předchozí generace a spolu s nijak agresivním ceníkem a překvapivě rozumnou cenovou politikou příplatkové výbavy bude jistě zajímavou změnou dlouho stabilního trhu velkých MPV.
Plusy:
- Vnitřní prostor
- Kvalita zpracování
- Skvělá sedadla na všech místech
- Variabilita interiéru
- Úsporný a pružný motor
- Komfortní odpružení
- Relativně malá hlučnost
- Konkurenceschopná cena
- Jistota držení stopy
Minusy
- Boční náklony v zatáčkách
- Horší výhled dopředu
- Subjektivně klesající brzdný účinek při opakovaném použití
- Ceny některých příplatkových výbav
První cena vozu | 659.600,- (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 765.700,- (2.0 TDI 6M 103 kW Trendline) |
Základní cena testovaného vozu | 765.700,- (2.0 TDI 6M 103 kW Trendline) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 895.900,- (2.0 TDI 6M 103 kW Trendline) |