Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Camry Hybrid SiC prototyp: Ve znamení nových polovodičů

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
Toyota představila prototyp nového hybridního vozidla na bázi sedanu Camry. Cílem je mimo jiné testování nových polovodičových součástek.

Cílem vývoje nového hybridního vozidla s palivovými články je podle vyjádření Toyoty snaha zlepšit mechanickou účinnost až o 10 procent. Důležitou součástí této strategie je použití nových polovodičových součástek na bázi karbidu křemíku. Odtud pramení označení SiC (Silicon-Carbide).

Při prototypových jízdních zkouškách se budou sbírat data zejména z výkonové a řídicí jednotky, tedy velikosti proudu a napětí, jakož i údaje o rychlosti vozidla a teplotě. Následně budou technici všechno porovnávat s obdobným systémem pracujícím s konvenčními polovodiči, tedy na bázi pouze křemíku. Pokud se nový typ osvědčí, bude použit v dalším vývoji jakmile to bude možné.

Zmíněné nové polovodiče jsou uplatněny zejména ve výkonové a řídicí jednotce PCU (Power Unit Control). Ta podobně jako u jiných hybridů slouží k řízení hybridního systému pohonu. To znamená velikost proudu z trakčních akumulátorů do elektromotorů, dále dobíjení a samozřejmě rekuperaci energie při brzdění.

Jsou ztrátové

V současné době přinášejí polovodičové součástky zhruba dvacetiprocentní ztráty elektrické energie. Pokud by se jejich účinnost zvýšila, došlo by rovněž k nárůstu celkové mechanické účinnosti hnacího ústrojí hybridních vozidel.

Na nové generaci polovodičů nepracuje Toyota sama, nýbrž je vyvíjí ve spolupráci s partnery. Do projektu jsou zainteresovány kromě Toyoty ještě firma Denso a některé další firmy. Testování prototypů by mělo začít začátkem letošního února a trvat přibližně rok.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)