Trolejbusy Škoda Electric pro Bulharsko
Škoda Electric letos v září expedovala poslední z celkem padesáti plně nízkopodlažních vozidel typu Škoda 27 Tr, které si dopravní podnik bulharské metropole Sofie objednal.
Projekt dodávek nových trolejbusů pro hlavní město Bulharska je realizován s podporou Operačního programu Regionální rozvoj 2007-2013 spolufinancovaného Evropskou unií prostřednictvím Evropského fondu pro regionální rozvoj.
Aktuální dodávka pro Sofii není prvním kontraktem pro bulharské hlavní město – třicet vozů jiného typu 26 Tr, slouží v hromadné dopravě bulharského hlavního města již od roku 2010. Kromě Sofie dodává v současnosti Škoda Electric celkem sto trolejbusů i do dalších bulharských měst - do Plevenu, Stare Zagory, Varny a Burgasu.
Vozidla typu Škoda 27 Tr představují osmnáctimetrový plně nízkopodlažní čtyřdveřový kloubový trolejbus s celkovou kapacitou 160 cestujících, který je vyvinut a vyráběn ve spolupráci s polskou firmou Solaris.
První trolejbus Škoda 27 Tr Solaris byl vyroben v roce 2009. Škoda Electric dodává veškerou elektrovýzbroj a provádí celkovou montáž tohoto třínápravového vozu. Elektrická výzbroj je uložena v kontejneru na střeše vozidla.
Trolejbus může být navíc vybaven pomocným dieselagregátem, umístěným v zadní části vozu a umožňujícím jízdu i v místech bez trolejového vedení. Asynchronní trakční motor a mikroprocesorově řízený napěťový střídač s možností rekuperace výrazně snižují energetickou náročnost na provoz vozidla a náklady na údržbu.
Škoda Electric je v současnosti největším evropským výrobcem trolejbusů. Aby došlo k pokrytí požadavků na všechny získané zakázky, vyrábí kolem 30 trolejbusů měsíčně. Škodovka navíc investuje do vývoje nových produktů každoročně kolem 200 milionů Kč ročně. Jedná se o vozidla určená pro třetí tisíciletí - například o bateriový elektrobus Škoda Perun (Pure Electric RUNner) nebo hybridní autobus Škoda H12.