BMW nechce infotainment, jaký mají i ostatní. Plánuje vlastní systém
Napříč značkami se liší ledacos, infotainmenty nevyjímaje. Sjednotit by to mohl nový systém CarPlay Ultra od společnosti Apple. Proč jej ale BMW odmítá?
Lidé, kteří si pořizují nová auta, stále častěji více než na jízdní vlastnosti a kvalitu podvozku hledí na konektivitu a snadnou obsluhy komunikačního rozhraní. U mnoha nových aut už přes něj a jeho dotykovou obrazovku ovládá většinu funkcí. A těch může být v některých případech hodně. Ostatně stále častěji píšeme, že ještě před časem zcela běžný samostatný panel ovládání klimatizace je stále častěji pouze virtuální v obrazovce.
Typickým důkazem jsou třeba soudobá BMW řady 3 a 4, která panel původně měla, ale v rámci modernizace ovládání ventilační a klimatizační soustavy se přesunul do infotainmentu. Stejně je to u poslední generace již nevyráběného Fordu Focus.
Jeden pro všechny
Ve snaze udělat ovládání infotainmentů jednodušší, nabízí firma Apple v podstatě takový unifikovaný infotainment CarPlay Ultra. Automobilky se tak tímto vydávají stejnou cestou, jakou už před časem letecká a železniční doprava. U moderních letadel a lokomotiv je obrazovek více než u aut a jejich ovládání je také v řadě případů stejné. Minimálně identická jsou různá hlášení a symbolika. Ta musí odpovídat nejen piktogramem (tvarem kontrolky), ale také barevně, neboť jednotlivé barvy v sobě nesou určitou informaci. Třeba pokud něco svítí červeně, znamená to, že to nefunguje. Vše je záležitostí pečlivě vypracovaných mezinárodních norem.
Apple své nové rozhraní v podobě softwaru CarPlay Ultra nabízí automobilkám, ovšem ne všechny o něj mají zájem. Zatím poslední firmou, která Applu řekla ne, je automobilka BMW. Na dotaz specializovaného blogu BMW odpověděl přímo tiskový mluvčí automobilky, že „v současné době není v plánu integrovat systém firmy Apple do nové generace infotainmentů vozů BMW.“
Navíc to není poprvé, kdy BMW Apple odmítlo. Už v roce 2022 Apple svůj software výrobci nabízel, i tehdy jej BMW odmítlo. Bylo to s podivem, jelikož BMW firmu Apple v té době považovalo za budoucího obchodního partnera. Čili se dalo předpokládat, že po prvním odmítnutí před třemi lety již v současné době po přehodnocení strategie tak neučiní.
Místo využití softwaru CarPlay Ultra bude BMW nabízet vlastní operační systém iDrive X. Debut si už odbyl v crossoveru BMW iX3 a v budoucnu jej výrobce hodlá uplatnit i v dalších modelech známých jako Neue Klasse. Jejich charakteristickým znakem bude mimo jiné nový designový směr, typický hlavně na přední části.
iDrive X bude využívat panoramatický displej napříč palubní deskou, který ale nebude dotykový. Ovládací část, tedy dotyková, využívá speciální obrazovku ve tvaru rovnoběžníku.
Nejsou sami
BMW také není jedinou automobilovou značkou, která do budoucna odmítla využít globálně nabízené řešení softwaru pro automobilový infotainment od Applu. Podobné úvahy hlásí také přímá německá konkurence v podobě značek Audi a Mercedes-Benz. A stejně to vidí také švédské Volvo a Polestar.
Jiné značky ale naopak nabídku Applu vítají. Sem patří například Porsche, Hyundai nebo britský Aston Martin. Posledně jmenovaný výrobce prémiových automobilů již CarPlay Ultra využívá v modelu Vanquish Volante pro modelový rok 2026, jak ostatně potvrdil v minulém týdnu.
Proč některé automobilky řešení Applu odmítají a jiné jej vítají? Roli může hrát nějaké národnostní přesvědčení, ale také cena, nebo třeba jen skutečnost, že chtějí nabízet něco navíc (u prémiových německých výrobců to tak klidně může být), avšak Apple jim to neumožňuje. Na druhou stranu Porsche je také německý prémiový výrobce a uvedený systém využívat chce. Jak je tomu ve skutečnosti, vědí jen ti nezasvěcenější lidé ponoření do útrob automobilového průmyslu.
Zdroj: BMW bloq, wikipedia, tiskový portál BMW
Foto BMW