Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Valašská rallye po 1. etapě: Kopecký s přehledem vede

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Obhájce titulu mistra republiky v automobilových soutěžích Jan Kopecký vede s vozem Škoda Fabia R5 po 1. etapě 36. ročníku Janča Valašská, rallye, úvodního podniku letošního TrueCam mistrovství České republiky v automobilových soutěžích.

Tovární jezdec Škoda Motorsport Jan Kopecký nedal od první rychlostní zkoušky nikomu šanci a s navigátorem Pavlem Dresslerem a vyhráli všech šest rychlostních zkoušek dnešního dne na Valašské rallye.

O druhé místo zatím svádí tuhý loňský vicemistr republiky Jan Černý (Škoda Fabia R5) s Václavem Pechem, jenž poprvé startuje s vozem Ford Fiesta R5. Zatím má navrch o 7,1 sekundy zkušenější Pech.

Soutěž hned v úvodu přišla o řadu favoritů. Hned na úvodní rychlostní zkoušce havaroval Miroslav Jakeš. Kousek před cílem RZ1 skončil se svou fiestou „na boudě“ a musel odstoupit. Posádka vyvázla z nehody bez zranění. Na stejném vyletěl z tratě i Martin Březík a výsledkem byl poškozený chladič. Úvodní sekce se stal osudnou i Jaroslavu Pešlovi (poloosa). Technika nevydržela ani Silvestru Mikuláštíkovi. Motor vystavil stopku Václavu Dunovskému s Peugeotem 208 R2. Ve čtvrté zkoušce rozbil předek své fabie Daniel Landa a také musel odstoupit.

Samotnou kapitolou úvodní části valašské soutěže byly průjezdy retardéry (zpomalovací úseky). Sportovní komisaři udělili za jejich neprojetí či poškození celkem pětadvacet penalizací od v rozsahu pěti do třiceti sekund.

V neděli mají zbývající účastníci před sebou dalších šest rychlostních zkoušek v celkové délce 68,3 kilometrů. První posádky se mají objevit v cíli na náměstí ve Valašském Meziříčí ve 14.40 hodin.

Ohlasy jezdců

Jan Kopecký (Škoda Fabia R5): „Jsme spokojeni, jedeme v pohodě, auto funguje bezchybně. Z naší strany je vše, jak má být. Zatím jsme získávali náskok spíše mimo polygon. Rozumím tomu, že Vašek ještě není úplně zvyklý v rychlých pasážích na fiestu. Pokud člověk v Kopřivnici neudělá zásadní chybu, těžko se dá tady moc najet. Je to úzké, je potřeba dávat pozor na každém metru trati a nějak to tady prokličkovat. V čem je výhoda prvního auta? Má to dva pohledy. Po zimě by to bylo lepší v místech, kde se dá katovat. Ale na Valašce je mnoho míst s protikatovacími zábranami, takže se jede po silnici, která je naopak svým způsobem zaprášená. Takže se to nedá přesně určit.“

Václav Pech (Ford Fiesta R5): „Zatím jedu svoje maximum. Baví mě to, jsem spokojen, jak mám fiestu v ruce, jak se mi ji daří ovládat. Upřímně jsem to tak hned při prvním závodě nečekal. Cítím rezervu v rychlejších pasážích a taky v napsaném rozpisu. Přece jen rok v porsche byl jiný, musel jsem si nechávat nějaký prostor. Zatím ale určitě nebudu zrychlovat, chci poznávat auto a postupně se s ním učit.“

Jan Černý (Škoda Fabia R5): „Jede se nám moc dobře. Na třetí erzětě jsem teď udělal drobnou chybu, ale měli jsme štěstí a jen nám prasknul ráfek. Byl jsem delší na brzdy a škrtnul o zídku. Všechno funguje, i tratě jsou hezké, jen ty retardéry. Člověk přijede, odbrzdí to a modlí se, aby se balík nepohnul, i když je to pomalu a jenom na jedničku. Ale je to tady stejné pro všechny. "

Vojtěch Štajf (Škoda Fabia R5): „Začátek nebyl vůbec podle našich představ. Už to tak beru, že tady asi moc štěstí neuděláme. Vše začalo ráno na tréninku, když jsme trefili betonový schod. Dále nám nestačili připravit pneumatiky, proto jsme museli odjet na měkké směsi, což se ukázalo být strašné trápení. Špatné gumy se projevily už na první zkoušce, kde jsme nedobrzdili v odbočení. Navíc zhasnul motor, nechali jsme tam čas i otáčením. Na Kopřivnici to bylo bez chyby, se snahou pošetřit gumy, ale pak jsme trefili retardér. Opravdu to beru jako úspěch, že jsme fabii někam nezahodili. Určitě za současné situace nepůjdu na prvním letošním závodě do rizika, na druhou stranu se určitě ještě nevzdáváme.“

Jan Dohnal (Ford Focus RS WRC 06): „Po zimě jsme začali pozvolna, v mnoha věcech to zatím bylo nejisté a věřím, že dále můžeme ještě své postavení vylepšit. Tratě jsou rychlé, ale to je dnes běžná věc. K tomu patří i retardéry. Kopřivnice to je masakr, odbočky, retardéry, sudy, tolik jsem toho snad nikdy pohromadě neviděl. Jsem rád, že jsme se zde vůbec nějak zorientovali.“

Martin Vlček (Ford Fiesta R5): „Zase si vybírám 'syndrom domácích závodů'. Na první erzetě jsme měli pomalý defekt, dokonce v místě kde bydlím. Na Hukvaldech jsem to kolo vyvlekl úplně a do cíle jel po defektu. Nechali jsme tam čtyřicet vteřin, možná víc, ale nemělo smysl to měnit na vložce. Pak byly obavy o geometrii a teprve teď jsme se trochu dostávali do tempa. Kopřivnický polygon beru s tím, že je to z nouze ctnost, Valaška přešla do velkého mistráku a musí mít dvojnásobek kilometrů. Pokud se pořadatel dozvěděl na konci roku, že pojede velký mistrák, nemá šanci dát do března dohromady odpovídající trať. V tomhle případě bych to tedy Jaromírovi Tomaštíkovi vůbec nevyčítal, buďme rádi za to, že tady jedeme.“

Roman Odložilík (Ford Fiesta R5): „Není to tak rychlé, jak bychom si přestavovali, nebo jak bych si přál. Jedu na michelinech a auto se chová jinak, než jsem zvyklý, tak tomu úplně nevěřím. Zítra se vrátíme k pirelkám. Zkusíme také ještě něco upravit na nastavení podvozku. Na můj vkus jsou zdejší retardéry hodně utažené. Musíme jet hlavně s rozvahou, příští týden jedeme slovenskou Rožňavu, tak nemůžeme moc tlačit.“

Jaromír Tarabus (Škoda Fabia S2000): „Trochu se zase za volantem S2000 učím, vracím se do tempa. Na třetí erzetě se mi to už líbilo, bohužel jsem nedobrzdil jeden retardér, couvali jsme a ztratili hodně času. Fabia má určitě navíc, takže dál budeme zkoušet. “

Karel Trněný (Škoda Fabia WRC): „Je to strašné. Vím, že jsme nechtěná třída, ale při průjezdu každým retardérem už přemýšlím, jak se vejdu do toho dalšího a člověk se špatně koncentruje na jízdu. Fakt tomu nerozumím. Jinak jsme jeli celkem to, co jsme chtěli a nějak to bezpečně dojeli.“

Karel Trojan (Škoda Fabia R5): „První dva testy se mi líbily, ale na třetím speciálu jsem udělal dvojchybu, ve dvou po sobě následujících retardérech. První se mi povedlo probrzdit, trefit sud, musel jsem couvat, a něco podobného jsme zopakovali i v tom dalším. To jsem si říkal, že přece nebudu měkký na brzdy. Kopřivnický polygon není můj šálek kávy, další klasické testy jsou pěkné.“

Václav Kopáček (Subaru Impreza STi): „Zásadní problém jsme ovšem řešili už před startem, když nám praskly palivové trubky a opravu jsme zvládli v podstatě až v poslední minutě času, kdy jsme museli vyrazit na trať. Zimní pauza byla určitě dlouhá, proto jsme začali opatrně. Valaška je rychlá a tím těžká. Určitě zatím nebudu výrazně zrychlovat, auto je čerstvé, postupně ho vychytáváme.“

Průběžné pořadí (po 6 z 12 RZ): 1. Kopecký, Dresler (Škoda Fabia R5) 48:42,0; 2. Pech, Uhel (Ford Fiesta R5) +37,6; 3. Černý, Černohorský (Škoda Fabia R5) +44,7; 4. Dohnal, Ernst (Ford Focus RS WRC 06) +1:01,6; 5. Odložilík, Tureček (Ford Fiesta R5) +1:53,5; 6. J. a M. Szeja (Pol./Ford Fiesta R5) +2:05,4; 7. Vlček, Žáková (Ford Fiesta R5) +2:26,1; 8. Tarabus, Machů (Škoda Fabia S2000) +2:39,6; 9. Tlusťák, Vybíral (Škoda Fabia R5) +2:41,7; 10. Trojan, Chlup (Škoda Fabia R5) +3:05,6; 11. Štajf, Rajnoha (Škoda Fabia R5) +3:081; 12. Trněný, Pritzl (Škoda Fabia WRC) +3:28,7; 13. Kopáček, Rendlová (Subaru Impreza STi) +4:21,0; 14. Jelínek, Ingr (Mitsubishi Lancer Evo IX) +4:26,4; 15. Rujbr, Římalová (Renault Clio RS R3T) +5:25,4.

Program Valašské rallye – neděle 26. 3. – 9.04 RZ7 Bystřička; 9.37 RZ8 Juřinka; 10.35 RZ9 Kopřivnice Tatra 2; 12.40 RZ10 Kopřivnice Tatra 2; 13.38 RZ11 Bystřička; 14.11 RZ12 Juřinka.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)