Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Veksláci dříve a nyní: Zákulisí Bony a klid 2

Svět motorů
Diskuze (2)
Ve čtvrtek 22. května se na scénu vracejí veksláci z kultovního filmu Bony a klid. Jaké automobily u nich vystřídaly legendární bílé „piano“ a trabanta?

Doba se změnila, bývalí překupníci tuzexových korun se dávno vrátili z vězení domů a opět si žijí na úrovni: vysoké společenské postavení, honosné vily, luxusní auta. Vítejte ve filmu Bony a klid 2, který 22. května vstupuje do českých kin.

Největší fandové už děj znají od podzimu, kdy Vít Olmer vydal stejnojmennou knihu. Nás teď ale zajímají hlavně auta, která se na plátně objeví. Literární zpracování prozradilo, že šéf bývalé party Richard jezdí nyní coby starosta menšího města v bílém BMW (v oficiální upoutávce k filmu jej vidíme v černém trojkovém bavoráku minulé generace E90). A co ostatní?

„Celkem jsme k natáčení filmu Bony a klid 2 poskytli auta za více než čtyřicet milionů,“ prozrazuje Lukáš Franěk ze společnosti Advantage Cars. „Ono to naskáče rychle – aventador stojí deset milionů, ferrari osm a půl…,“ usmívá se. Kromě firmou zapůjčených vozů si prohlížíme i Jeep Wragler, z něhož se na nás culí Česká miss 2013 Gabriela Kratochvílová. Ta si mimochodem střihla jednu z klíčových rolí.

Uvidíme však nakonec tyto klenoty opravdu na plátně? Nechme se překvapit. Nad soupisem aut zúčastněných natáčení se společně pokochejme v tabulce.

Automobily z natáčeni
Model Základní cena
Aston Martin DBS 5 750 000 Kč
Bentley Continental GT 6 100 000 Kč
Ferrari California 5 100 000 Kč
Ferrari F12 Berlinetta 8 500 000 Kč
Lamborghini Aventador 9 800 000 Kč
Lexus IS-F 1 450 000 Kč
Mini Cooper 750 000 Kč
Porsche Carrera S Cabrio 3 150 000 Kč
Porsche Cayenne 2 450 000 Kč
Celková cena 43 050 000 Kč
Zdroj: Advantage Cars

Rozhovor: Vít Olmer, režisér obou filmů Bony a klid - Málem mi zapálili káru

Dnes není žádný problém obsadit do filmu luxusní vozy. Jak to bylo v případě prvního dílu za socialismu?

V roce 1987, kdy se natáčel film Bony a klid, bylo těžké sehnat zahraniční auta. Onen legendární vyšperkovaný bílý mercedes nám poskytl, jak jinak, jeden z veksláků. Oni totiž byli tak trochu pyšní, že se o nich točí film.

Tušíte, kam se bílý mercedes dostal po natáčení? Najdeme jej někde ještě dnes?

Tohle auto prý bylo na trhu veteránů velmi ceněné. Ale slyšel jsem, že už dávno skončilo ve šrotu.

Kladli vám tehdejší veksláci při zapůjčení vozu nějaké podmínky?

Po premiéře jsem se, přece jen trochu s obavami, zeptal jednoho z „penězoměnců“, jestli se mu film líbil. „Jo, kdyby ne, zapálili jsme ti káru.“ Ta kára byla tenkrát stará škodovička, jakou si mohl dovolit mladý barrandovský režisér.

Původní snímek příliš automobilových dramat nenabídl, nejsilnější bylo dálniční ujetí VB a rychlá výměna mercedesu za trabanta. Můžeme se u pokračování těšit na nějaké akce?

Český film nemá na to, aby v akčních scénách konkuroval Hollywoodu, to je nabíledni. Přesto v této krimi komedii dvě honičky máme, natáčely se v noci, v dešti.

A koho v těchto napínavých situacích uvidíme?

Nebezpečnou honičku odjel se speciálně upraveným autem pro vozíčkáře sám skvělý Honza Potměšil. Všichni jsme trnuli – vždyť už v době sametové revoluce se stal obětí strašlivé bouračky. Naštěstí to dobře dopadlo.

Jde o klíčovou scénu filmu?

Automobilové honičky nemůžou být silnou stránkou domácí kinematografie – u nás jde spíš o honičky za penězi, aby se vůbec natáčelo…

Tři otázky pro Romana Skamene, představitele Bínyho

V prvním dílu jsme vás viděli za volantem mercedesu i trabanta. Měl jste také v pokračování možnost řídit auto?

Ne, mám smůlu, že na rozdíl od kluků zase hraju chudáka. S malým bytečkem, bez peněz, bez auta. Všichni ostatní mají prachy, luxusní bydlení,

vrcholné funkce i drahá fára.

V soukromí jste vystřídal kolem šedesátky aut. Vyzkoušel jste si řídit některý z luxusních modelů pro Bony a klid 2 mimo kamery?

Všechny luxusní modely při natáčení byly jen na parádu, takže jsem pouze v jednom autu seděl, ovšem ani jediné neřídil.

Vlastnil jste někdy takový model, ve kterém byste si připadal jako typický vekslák?

Před lety jsem koupil od Ivana Mládka oldsmobile. Cestou ke mně ale nedolil vodu a motor zadřel. Já jsem šťastně vyrazil na první cestu a vůz po dvou kilometrech definitivně klekl. Poté stál na zahradě, kde jsem se jen kochal pohledem. Už nevím, zda jsem ho vrátil, nebo prodal. Jinak jsem měl nejvíce mercedesů, jiné vekslácké auto ne.

Auta ve filmu Bony a klid (1987): Čím jezdili tenkrát?

Původní příběh naivního Martina, který přijel do Prahy směnit peníze kamarádů za valuty, ukázal spoustu aut. Modely západních značek však za socialismu obecně používali hlavně záporní hrdinové.

Mercedes-Benz 300 D (W 123)

Z filmu Bony a klid si kromě vynikající hudby skupiny Frankie Goes to Hollywood pamatujeme hlavně bílý mercedes v úpravě Kamei se stříškou na zadním okně.

svetmotoru svetmotoru

Volkswagen Transporter T3

„Dohoda byla jasná – patnáct videí = dvě stě sedmdesát tisíc.“ Zboží přivezla běžná západoněmecká dodávka, u nás však šlo o výjimečné vozidlo.

svetmotoru svetmotoru

Trabant 601

Nic netušícímu majiteli lidového vozítka přistála na zahradě elegantní bílá limuzína a v ruce desetitisíce korun ve stokorunových balíčcích.

svetmotoru svetmotoru

Volha M24

„Jo, kamaráde, tohle je Praha, a ne nějaká zas…“ Taxikář odvezl podvedeného Martina na nádraží. Naoko bezplatně, ale jednu podmínku přece měl...

svetmotoru svetmotoru

Fiat Uno

Ve dvoře, kde Bíny Martinovi doporučuje, ať se do ničeho neplete, stojí uno coby nelegální malá pojízdná prodejna džínsů. Lidé si je zkoušejí na chodníku.

svetmotoru svetmotoru

Škoda 105/120 L

Šéf podsvětí Karel se vozil běžnou stodvacítkou. Ta se ve snímku objevila dokonce také na výrobních pásech – naivní dělník Martin Holec totiž pracoval v AZNP.

svetmotoru svetmotoru

Opel Commodore C

„Maloobchodní prodejci“ elektroniky používali předchůdce omegy. Tehdy už šlo o starý model, ale pro většinu lidí byl stále luxusní.

svetmotoru svetmotoru

Oldsmobile Dynamic 88 Celebrity Sedan

Šéf romských překupníků si užíval pohodlí 5,5 m dlouhé americké limuzíny, která v socialismu spoustu aut přerůstala skoro o dva metry!

svetmotoru svetmotoru

Autor: Lukáš Prejzek, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (2)
23. 5. 2014 09:21
Vekslaci po 20 rokoch...
Toto pokracovanie si so zaujmom pozrem, verim ze nesklame.
Akurat rozmyslam nad tym, ako bude premosteny dej do sucasnosti.
Vychadjuc z publikacii Mafia na Slovensku a Mafia v Bratislave, kde su v kocke interpretovane zivotne osudy aj tej prvej vlny vekslakov, kt sa hned chytili prilezitosti v trhovom hospodarstve by teoreticky ani pokracovanie nemalo vzniknut. ;-\
Ti vekslaci a rulickari, kt sa dostali zaciatkom 90-tych rokov rychlo hore sa fakticky ani dnesnych dni nedozili... ;-)
Avatar - sargis
23. 5. 2014 06:56
hm..
Normalne sa hanbim, ze som nevidel ani jednicku, vyzera to byt sranda film....