Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velký test proklepl adaptivní tempomaty: Lze na ně zcela spoléhat?

Stanislav Kolman
Diskuze (40)
Adaptivní tempomaty se stávají nedílnou součástí moderních aut. Nejnovější test společnosti ADAC nyní ukazuje, jak spolehlivé ve skutečnosti jsou.

Nedodržení bezpečné vzdálenosti patří mezi časté důvody dopravních nehod, zaviní hned čtvrtinu z nich. Pomocníkem, který má takovým situacím zabránit, je adaptivní tempomat, jenž můžeme znát pod zkratkou ACC (Adaptive Cruise Control). Jde vlastně o pokročilé provedení klasického tempomatu, který udržuje předem zvolenou rychlost, avšak ACC se umí přizpůsobit rychlosti řidiče před vámi. V praxi to znamená, že si od jiného vozu udržujete bezpečnou vzdálenost, jíž navíc lze uzpůsobit v několika stupních.

Na fungování těchto systému si nyní posvítil autoklub ADAC ve spolupráci s ÖAMTC. Zaměřil se na nejnovější adaptivní tempomaty, které dostanete v aktuálních modelových řadách vybraných značek. Všechny tyto systémy čerpají data z kamer a GPS. Celkem se testu zúčastnilo pět automobilů: Audi A4, BMW 7, Ford Galaxy, Mercedes třídy S a konečně Volkswagen Arteon. Jak to celé dopadlo?

Dělají chybky

Už rozpoznávání dopravních značek ukázalo mezery jednotlivých systémů. Drtivou většinu 103 značek na testovaném úseku zvládají detekovat s přehledem, přesto se ale míra nepřesnosti pohybuje okolo deseti procent, což je stále dost. Test se samozřejmě nesoustředil jen na statické dopravní značky, ale i digitální značení či značky s dodatkovou tabulkou.

Tvůrci testu dále upozorňují na odchylky adaptivního tempomatu od skutečné rychlosti. Má-li se takový rychlostní asistent s funkcí nouzového brzdění stát součástí všech nových automobilů, apeluje ADAC na snížení nepřesnosti tachometru. Test připomíná, že dané systémy mají úlohy řidiče usnadnit, ale stále je potřeba jeho plná koncentrace.

Fungování adaptivního tempomatu na základě dopravních značek se samozřejmě liší i napříč automobilkami. Zatímco Ford sníží rychlost na tu, kterou uvádí dopravní značení, systémy Audi, Mercedesu a Volkswagenu zohledňují i hustotu provozu v daném místě. ADAC to kvituje, jelikož omezené úseky patří k rizikovým místům a je tedy potřeba dávat mnohem větší pozor. V případě BMW musíte ještě detekovanou rychlost potvrdit, až poté na ni systém zpomalí. Je to sice složitější, ale zase se vám nestane, že vůz sám zpomalí na špatně „přečtenou“ rychlost. Dalším nedostatkem adaptivních tempomatů je snímání dopravních značek za deště či zhoršené viditelnosti, i na tom je ještě potřeba zapracovat.

Plusy a mínusy

Nyní už ale k jednotlivým výrobcům. Rychlostní asistent Audi A4 kombinuje běžný omezovač rychlost a adaptivní tempomat. Systém je vyspělý, takže kromě klasických omezení kalkuluje i se stoupáními či náročností zatáček. Navíc vůz zvládne číst i dodatkové tabulky, takže rychlost uzpůsobí na základě počasí (prostřednictvím dešťových senzorů) či vymezeného času. Na překročení rychlosti je řidič upozorněn blikajícím údajem na head-up displeji i přístrojovce, akustické varování ale chybí. ADAC si postěžoval i na hůře přístupný ovladač.

Jak jsme psali v úvodu, BMW 7 se od ostatních testovaných aut odlišuje tím, že je třeba navrhovanou rychlost potvrdit. K dispozici je i manuálně nastavitelný omezovač rychlosti, avšak mnichovský výrobek neumí kalkulovat s terénem či poloměrem zatáček. Řidiči ale může pomoci funkce, která jej upozorňuje na povinnost dát přednost v jízdě, když se k dané křižovatce nebo kruhovému objezdu blíží příliš velkou rychlostí. Z ACC a omezovače rychlosti vychází i asistent ve Fordu Galaxy. Je sice z testovaných exemplářů nejstarší, paradoxně však funguje nejpřesněji. I Modrý ovál zvládá reagovat na omezení rychlosti se zapnutým omezovačem, ale stačí sešlápnout plynový pedál a navrhována úprava rychlosti se „zruší“.

V Mercedesu třídy S si může řidič vybrat mezi inteligentním ACC a manuálním omezovačem rychlosti. ADAC si pochvaluje, že ovládání je intuitivní a zásahy systému do řízení jemné. Zapnutou směrovku systém vyhodnocuje jako úmysl odbočit a do řízení nezasahuje. A když náhodou zapracuje nevhodně, lze dané omezení stisknutím tlačítka zrušit. Posledním testovaným vozem byl VW Arteon, ve kterém si může řidič vybrat, jestli systém zohlední rychlostní omezení a/nebo konfigurací terénu. Řidič dostává indikace na zásahy prostřednictvím obrazu i nápisu. Test si kromě samotného fungování pochvaloval i přístupnost ovládacích prvků. VW společně s Audi zvládají rozpoznávat pomalá vozidla v levém pruhu, takže systém zabrání předjíždění zprava.

Podrobné informace o jednotlivých systémech všech testovaných exemplářů naleznete v přiložené tabulce…

ADAC - výsledky testu rychlostních asistentů
VýrobceAudiBMWFordMercedesVW
ModelA4řada 7Galaxytřída SArteon
Funkce omezovače a ACC
Zpomalení podle značek (omezovač)neneanonene
Automatiké zpomalení dle značek (ACC)anoneneanoano
Zásahy podle nastavitelné tolerance (km/h)ne±15+10nene
Brzdění při příliš vysoké rychlostianoanoneanoano
Sledování levého pruhu v režimu ACCanoneneanoano
Varování
Optické a akustické varováníneneanoanoano
Přizpůsobení varování (např. hlasitost)neneanoanoano
Přizpůsobení limitů varování (km/h)+15ne+40+30+20
Inteligence
Rychlost se přizpůsobí zatáčkámanoneneanoano
Jízdní režim ovlivní zásahyanoneneanoano
Zohledňuje se blikáníneneneanone
Zásah podle omezení (např. za deště)anoanoanoanoano
Rozpoznání přednosti v jízděneanonenene
Rozpoznání a zásah podle semaforůnenenenene
Zásah v blízkosti křižovatky či kruhového objezduanoneneanoano

Stanislav Kolman
Diskuze (40)
4. 6. 2018 14:18
upravení rychlosti podle značek
když píšete o těch omezovačích, zkusili jste někdy nastavit úpravu rychlosti podle značek? tu možnost asi máme, ale absolutně to nehodlám ani zkoušet :-)
Avatar - fOE
4. 6. 2018 13:28
Re: k ničemu
Ford to taky umi ;-)
4. 6. 2018 12:27
adapt nejlépe na státovkách
mě se nejlíp používá na klasických státovkách, kdy se furt zrychluje, zpomaluje. nastavím si odstup, max rychlost a víc se nestarám, umí až do zastavení.
Avatar - kari.laz
4. 6. 2018 11:36
Re: Semafory
jestli nejsi schopný si hlídat ani barvu na semaforu, tak zkus spíše přemýšlet o taxíku, bude to pro ostatní asi bezpečnější.
Přijde mi, že za chvíli se lidi bez asistentu nedostanou ani do krámu.
Mraky lidí už teď neumí ani řadit, bez asistentů se pomalu neudrží v pruhu a teď ještě hlídat semafory. To už mohou jezdit MHD, když je nebaví řídit.
Avatar - speedfred
4. 6. 2018 11:35
Re: k ničemu


dokáže to aj Ford ,a dokonca 3 režimy :
normál
adaptívny
inteligentný ( nepustí ťa cez momentálnu max povolenú rýchlosť - musí byť s funkciou čítanie značiek)