3.6. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Velký test proklepl adaptivní tempomaty: Lze na ně zcela spoléhat?

 

Adaptivní tempomaty se stávají nedílnou součástí moderních aut. Nejnovější test společnosti ADAC nyní ukazuje, jak spolehlivé ve skutečnosti jsou.

Nedodržení bezpečné vzdálenosti patří mezi časté důvody dopravních nehod, zaviní hned čtvrtinu z nich. Pomocníkem, který má takovým situacím zabránit, je adaptivní tempomat, jenž můžeme znát pod zkratkou ACC (Adaptive Cruise Control). Jde vlastně o pokročilé provedení klasického tempomatu, který udržuje předem zvolenou rychlost, avšak ACC se umí přizpůsobit rychlosti řidiče před vámi. V praxi to znamená, že si od jiného vozu udržujete bezpečnou vzdálenost, jíž navíc lze uzpůsobit v několika stupních.

Na fungování těchto systému si nyní posvítil autoklub ADAC ve spolupráci s ÖAMTC. Zaměřil se na nejnovější adaptivní tempomaty, které dostanete v aktuálních modelových řadách vybraných značek. Všechny tyto systémy čerpají data z kamer a GPS. Celkem se testu zúčastnilo pět automobilů: Audi A4, BMW 7, Ford Galaxy, Mercedes třídy S a konečně Volkswagen Arteon. Jak to celé dopadlo?

Dělají chybky

Už rozpoznávání dopravních značek ukázalo mezery jednotlivých systémů. Drtivou většinu 103 značek na testovaném úseku zvládají detekovat s přehledem, přesto se ale míra nepřesnosti pohybuje okolo deseti procent, což je stále dost. Test se samozřejmě nesoustředil jen na statické dopravní značky, ale i digitální značení či značky s dodatkovou tabulkou.

Tvůrci testu dále upozorňují na odchylky adaptivního tempomatu od skutečné rychlosti. Má-li se takový rychlostní asistent s funkcí nouzového brzdění stát součástí všech nových automobilů, apeluje ADAC na snížení nepřesnosti tachometru. Test připomíná, že dané systémy mají úlohy řidiče usnadnit, ale stále je potřeba jeho plná koncentrace.

Adaptivní tempomat: Jak funguje? A jaké známe druhy?

Fungování adaptivního tempomatu na základě dopravních značek se samozřejmě liší i napříč automobilkami. Zatímco Ford sníží rychlost na tu, kterou uvádí dopravní značení, systémy Audi, Mercedesu a Volkswagenu zohledňují i hustotu provozu v daném místě. ADAC to kvituje, jelikož omezené úseky patří k rizikovým místům a je tedy potřeba dávat mnohem větší pozor. V případě BMW musíte ještě detekovanou rychlost potvrdit, až poté na ni systém zpomalí. Je to sice složitější, ale zase se vám nestane, že vůz sám zpomalí na špatně „přečtenou“ rychlost. Dalším nedostatkem adaptivních tempomatů je snímání dopravních značek za deště či zhoršené viditelnosti, i na tom je ještě potřeba zapracovat.

Plusy a mínusy

Nyní už ale k jednotlivým výrobcům. Rychlostní asistent Audi A4 kombinuje běžný omezovač rychlost a adaptivní tempomat. Systém je vyspělý, takže kromě klasických omezení kalkuluje i se stoupáními či náročností zatáček. Navíc vůz zvládne číst i dodatkové tabulky, takže rychlost uzpůsobí na základě počasí (prostřednictvím dešťových senzorů) či vymezeného času. Na překročení rychlosti je řidič upozorněn blikajícím údajem na head-up displeji i přístrojovce, akustické varování ale chybí. ADAC si postěžoval i na hůře přístupný ovladač.

Jak jsme psali v úvodu, BMW 7 se od ostatních testovaných aut odlišuje tím, že je třeba navrhovanou rychlost potvrdit. K dispozici je i manuálně nastavitelný omezovač rychlosti, avšak mnichovský výrobek neumí kalkulovat s terénem či poloměrem zatáček. Řidiči ale může pomoci funkce, která jej upozorňuje na povinnost dát přednost v jízdě, když se k dané křižovatce nebo kruhovému objezdu blíží příliš velkou rychlostí. Z ACC a omezovače rychlosti vychází i asistent ve Fordu Galaxy. Je sice z testovaných exemplářů nejstarší, paradoxně však funguje nejpřesněji. I Modrý ovál zvládá reagovat na omezení rychlosti se zapnutým omezovačem, ale stačí sešlápnout plynový pedál a navrhována úprava rychlosti se „zruší“.

Brzdy budoucnosti využijí elektrifikace, inspirují se formulí 1, říká Brembo

V Mercedesu třídy S si může řidič vybrat mezi inteligentním ACC a manuálním omezovačem rychlosti. ADAC si pochvaluje, že ovládání je intuitivní a zásahy systému do řízení jemné. Zapnutou směrovku systém vyhodnocuje jako úmysl odbočit a do řízení nezasahuje. A když náhodou zapracuje nevhodně, lze dané omezení stisknutím tlačítka zrušit. Posledním testovaným vozem byl VW Arteon, ve kterém si může řidič vybrat, jestli systém zohlední rychlostní omezení a/nebo konfigurací terénu. Řidič dostává indikace na zásahy prostřednictvím obrazu i nápisu. Test si kromě samotného fungování pochvaloval i přístupnost ovládacích prvků. VW společně s Audi zvládají rozpoznávat pomalá vozidla v levém pruhu, takže systém zabrání předjíždění zprava.

Podrobné informace o jednotlivých systémech všech testovaných exemplářů naleznete v přiložené tabulce…

ADAC - výsledky testu rychlostních asistentů
VýrobceAudiBMWFordMercedesVW
ModelA4řada 7Galaxytřída SArteon
Funkce omezovače a ACC
Zpomalení podle značek (omezovač)neneanonene
Automatiké zpomalení dle značek (ACC)anoneneanoano
Zásahy podle nastavitelné tolerance (km/h)ne±15+10nene
Brzdění při příliš vysoké rychlostianoanoneanoano
Sledování levého pruhu v režimu ACCanoneneanoano
Varování
Optické a akustické varováníneneanoanoano
Přizpůsobení varování (např. hlasitost)neneanoanoano
Přizpůsobení limitů varování (km/h)+15ne+40+30+20
Inteligence
Rychlost se přizpůsobí zatáčkámanoneneanoano
Jízdní režim ovlivní zásahyanoneneanoano
Zohledňuje se blikáníneneneanone
Zásah podle omezení (např. za deště)anoanoanoanoano
Rozpoznání přednosti v jízděneanonenene
Rozpoznání a zásah podle semaforůnenenenene
Zásah v blízkosti křižovatky či kruhového objezduanoneneanoano

Spolupracujeme s TipCars.com
Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018 Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018

Férovost firem a jejich přístup k okolnímu světu…

Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Velký test proklepl adaptivní tempomaty:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 





 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Včera

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o 168 milionů dolarů?

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o…

Svatební den. Bílé šaty. Smoking. Hosté, kteří s námi sdílí radost, a víra, že takhle zalité sluncem s bílými…

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit genitálie, kazily umělecký dojem

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit…

Adam není člověk, kterého chcete potkat po setmění v opuštěném parku. 90 % jeho těla totiž pokrývá tetování -…

 

iSport.cz

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se prohrává, jsem imigrant

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se…

Německý záložník Mesut Özil ukončil reprezentační kariéru. Devětadvacetiletý fotbalista to oznámil krátce poté,…

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly Sparta i Plzeň

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly…

Nová sezona Fortuna ligy je tady - a začala výhrami favoritů. Slavia v neděli vyplenila Olomouc a po výhře 3:0…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…