Představujeme: ESP od Volvo Trucks pro soupravy - Bezpečná jízda
Elektronický pomocník zasahující do řídicí jednotky motoru a brzdné soustavy kamionů se v nabídce nachází již delší dobu. Nově zavedená možnost pořízení stabilizačního systému ESP pro tahač s jedním, či dokonce dvěma přívěsy přináší zvýšenou míru bezpečnosti silničního provozu. Ani sebelepší řidič nedokáže to, co zvládne tento elektronický pomocník – v případě počínajícího smyku správná kola soupravy přibrzdit, aby působila točivým momentem proti nechtěnému natáčení vozidla.
Je zřejmé, že ESP nachází uplatnění zejména v oblastech se sněhovou pokrývkou, krizové situace však mohou snadno nastat i na mokré vozovce či za mlhy. Tlak na dopravce týkající se (kromě ceny) rychlosti i spolehlivosti přepravy je v současné době enormní. Zvýšené požadavky se samozřejmě přesouvají na řidiče a pak k rizikovým situacím není daleko.
V roce 2008 Volvo Trucks uvedlo vylepšený systém ESP (elektronický stabilizační program). Na trh uváděná vylepšená verze pomáhá udržovat zvolený směr podvozkům v konfiguraci 4x2 a 6x2 s jedním či více přívěsy. Největším přínos nového ESP tvoří fakt, že je schopna pokrýt většinu typů přepravy. Systém je dostupný pro modely FE, FM a FH.
Návrat investice
Objednání systému ESP do vozidla je vhodnou investicí pro dopravní společnosti. Simulace a testy chování automobilů v krizových situacích s ESP a bez něho prokázaly velký rozdíl, který by se v běžném provozu projevil odvrácením či dokonáním nehody.
Systém ESP řídí počítač, který získává informace z různých čidel, například ABS, příčného zrychlení, řídicího systému a dalších. Po vyhodnocení těchto údajů palubní počítač určí, zda nákladnímu vozidlu hrozí převrácení nebo smyk. Systém ESP přímo určuje, jestli bude brzdit jedním, nebo více koly jízdní soupravy. Při smyku na kluzké vozovce a v situaci hrozícího převrácení soupravy systém ESP sníží otáčky motoru nebo rychlost vozidla tak, aby stabilizoval celou jízdní soupravu.
50 LET BEZPEČNOSTNÍHO PÁSU
Dne 13. srpna 1959 společnost Volvo Trucks představila tříbodový bezpečnostní pás. Převratnou novinku poskytla zdarma k dispozici všem ostatním výrobcům automobilů. Přestože bezpečnostní pás na světě existuje už půl století, jeho používání je mezi řidiči nákladních vozů v některých zemích ještě stále nebezpečně nízké. Následky odmítání pásu zdokumentovalo Volvo Trucks ve vlastním výzkumu. Například z patnácti smrtelných nehod řidičů nákladních vozů na švédských silnicích měl jen jeden šofér zapnutý bezpečnostní pás. První vůz standardně vybavený tříbodovým bezpečnostním pásem – Volvo PV544 – byl dodán dne 13. srpna 1959.
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/aiZXU1nDFPw&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}