Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Představujeme: ESP od Volvo Trucks pro soupravy - Bezpečná jízda

Ivo Semrád
Diskuze (11)
Volvo Trucks uvedlo na trh nový stabilizační systém pro tahač s přívěsem.

Elektronický pomocník zasahující do řídicí jednotky motoru a brzdné soustavy kamionů se v nabídce nachází již delší dobu. Nově zavedená možnost pořízení stabilizačního systému ESP pro tahač s jedním, či dokonce dvěma přívěsy přináší zvýšenou míru bezpečnosti silničního provozu. Ani sebelepší řidič nedokáže to, co zvládne tento elektronický pomocník – v případě počínajícího smyku správná kola soupravy přibrzdit, aby působila točivým momentem proti nechtěnému natáčení vozidla.

Je zřejmé, že ESP nachází uplatnění zejména v oblastech se sněhovou pokrývkou, krizové situace však mohou snadno nastat i na mokré vozovce či za mlhy. Tlak na dopravce týkající se (kromě ceny) rychlosti i spolehlivosti přepravy je v současné době enormní. Zvýšené požadavky se samozřejmě přesouvají na řidiče a pak k rizikovým situacím není daleko.

V roce 2008 Volvo Trucks uvedlo vylepšený systém ESP (elektronický stabilizační program). Na trh uváděná vylepšená verze pomáhá udržovat zvolený směr podvozkům v konfiguraci 4x2 a 6x2 s jedním či více přívěsy. Největším přínos nového ESP tvoří fakt, že je schopna pokrýt většinu typů přepravy. Systém je dostupný pro modely FE, FM a FH.

Návrat investice

Objednání systému ESP do vozidla je vhodnou investicí pro dopravní společnosti. Simulace a testy chování automobilů v krizových situacích s ESP a bez něho prokázaly velký rozdíl, který by se v běžném provozu projevil odvrácením či dokonáním nehody.

Systém ESP řídí počítač, který získává informace z různých čidel, například ABS, příčného zrychlení, řídicího systému a dalších. Po vyhodnocení těchto údajů palubní počítač určí, zda nákladnímu vozidlu hrozí převrácení nebo smyk. Systém ESP přímo určuje, jestli bude brzdit jedním, nebo více koly jízdní soupravy. Při smyku na kluzké vozovce a v situaci hrozícího převrácení soupravy systém ESP sníží otáčky motoru nebo rychlost vozidla tak, aby stabilizoval celou jízdní soupravu.

50 LET BEZPEČNOSTNÍHO PÁSU

Dne 13. srpna 1959 společnost Volvo Trucks představila tříbodový bezpečnostní pás. Převratnou novinku poskytla zdarma k dispozici všem ostatním výrobcům automobilů. Přestože bezpečnostní pás na světě existuje už půl století, jeho používání je mezi řidiči nákladních vozů v některých zemích ještě stále nebezpečně nízké. Následky odmítání pásu zdokumentovalo Volvo Trucks ve vlastním výzkumu. Například z patnácti smrtelných nehod řidičů nákladních vozů na švédských silnicích měl jen jeden šofér zapnutý bezpečnostní pás. První vůz standardně vybavený tříbodovým bezpečnostním pásem – Volvo PV544 – byl dodán dne 13. srpna 1959.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/aiZXU1nDFPw&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Ivo Semrád
Diskuze (11)
Avatar - kolmar
16. 11. 2009 23:17
bezpecnost nasich ciest
Tak jedna a ta ista zakruta, co dokazu po*** cesty a rychla jazda:
[odkaz]

[odkaz]

Z tadialto vystupil sam!!
[odkaz]

Tento uz sam nevystupil - ta ista zakruta:
[odkaz]

hore kopcom!!!!
[odkaz]

Dva zakruty nizsie:

[odkaz]

[odkaz]

kotul cez strechu:

[odkaz]

[odkaz]

brutus bonus:

[odkaz]

[odkaz]

Tak uz viac nedavam, hoci mame toho na rovasi dost vdaka nasej technike:

[odkaz]

PS: videa na youtube este nemam... ale planujem...pri tom Magnume viac traktor stal na zadnych ako na styroch...
Avatar - kolmar
16. 11. 2009 22:27
Re: len tak dalej
Zdravim chalani, dal som ale chrobaka do hlavy co??

Mne taktiez nejde do hlavy, aby tento naves nemal ABS, no ako ste vymenovali tie faktory, tak moze to byt ich mix dohromady.

Tu cestu poznam na spamat, byvam tu, no prave v tomto useku je takmer bez chyby, cize odskok velmi nie je na mieste, zlaknutie vodica tiez vylucujem...hovoril, ze len prudko zabrzdil. Mokro bolo, skor nejake prudke brzdenie+nejaka zahadna porucha niecoho alebo pneu...k tomu sklon vozovky... no aj tak sa mi to zda privela. Ako som vravel, ten naves preletel cca 1,5 metra vzduchom - bokom, cize to nebolo len spadnutie dole z cesty, ale svih ako hovado!!

Neni to prvy ani posledny pripad, no zahada je, ze na rovnej ceste. Raz tak v zakrute pri brzdeni to iste spravil naves a skryzil cestu z protismeru - spratal autobus s detmi iducimi do divadla... Chavala Bohu nikomu nic nebolo... a napr. zabrzdenu Karosu s LKT neni problem odtiahnut. Tento truck na obrazku bol vytiahnuty za 5 min. a 8 sekund :yes: :-)
16. 11. 2009 20:58
Re: len tak dalej
Zás tak neplácáš. Uvažujme o tom nejpravděpodobnějším. Kůň z ABS má na mokru kratší brzdnou dráhu, návěs se zablokuje, má ji delší a začíná tlačit tahač, ale každá i nová vozovka má určitý sklon aby odtékala voda, tudíš navěs uhne po směru sklonu k příkopě. Ale jsou to jen dohady ddyby ABS z nějakého důvodu nešlo, třeba se to seběhlo i jinak...
16. 11. 2009 20:52
Re: len tak dalej
Ano, uvadíš tu důvody které to mohli mít za následek. Nemá to cenu nějak moc řešit. Jen když jsme se bavili o ABS a ESP, tak opravdu ho měl návěs nejspíše z nějakého důvodu nefunkční, protože tento model by ABS měl mít.
Avatar - Special-line
16. 11. 2009 17:51
Re: len tak dalej
nestalo by sa, ze tahac brzdi ako najaty a naves sa tlaci tym padom dopredu bokom!! co vy na to???

Tak možný by to bylo. Buď při blokování kol návěsu - s nějakým bočním impulsem to už sjede ze silnice lehce (zase vliv mokra, pneu tlumičů...)

Nebo když návěs nebrzdí vůbec. Tam už by boční impuls musel být opravdu velký a spíš by se to mělo tendenci lámat do jedničky, než aby to huplo do škarpy.

Ale říkám nejsem na to odborník tak třeba jen plácám.