Vozový park jezdící na silnicích v Česku se výrazně mění: je mladší a sází na naftu

Vozový park jezdící na silnicích v Česku se výrazně mění: je mladší a sází na naftu

 

Ze studie pro Ředitelství dálnic a silnic ČR vyplývá, že situace ohledně stáří vozového parku je značně optimističtější než uvádí oficiální statistiky z Centrálního registru vozidel.

Jedná se totiž o měření přímo ze silnic, zaznamenány tak jsou vozidla, která skutečně jezdí. Zaregistrované vraky, které se na dopravním proudu podílejí minimálně či vůbec zde statistické výstupy nezatěžují.

Ze statistik, jež si ŘSD nechalo vypracovat společnostmi ATEM a EDIP s využitím databází Centrálního registru vozidel je zřejmé, že postupující obměna vozového parku na našich silnicích a ve městech má setrvalý trend a pomalu se přibližuje běžným evropským standardům.

Dosud se tvrdilo, že na českých silnicích jezdí velmi staré vozy a jejich podíl je nezanedbatelný. "Podle našich průzkumů ale více než 40 % vozů, které na silnicích u nás lze potkat jsou mladší 5 let," řekl Jan Hoření, mluvčí ŘSD. "Dokonce 8,2 % vozů mělo rok výroby uveden jako 2005. Přitom studie pracuje s údaji pořízenými v roce 2005. Vozidla starší 20 let jsou zastoupeny pouze 2,7 %. Rozdíl mezi Českem a starými státy EU není ve skutečnosti tak propastný jak bylo zatím prezentováno. Zajímavý je u nás ale citelný rozdíl mezi venkovem a městy, zvláště pak Prahou a vozidly sledovanými na dálnicích a rychlostních silnicích oproti nižším třídám komunikací," dodal Hoření. Podobně jako v jiných evropských zemích i zde má osobní auto staré rok asi dvojnásobný proběh oproti vozům starým deset let.

Výraznou obměnou procházejí také vozy z pohledu paliva. U osobních automobilů jezdících po našich silnicích dochází k poměrně výrazným změnám v zastoupení benzinu a nafty. Vzrůstá počet vozů, které mají naftové motory (42,3 % v roce 2005 oproti 24,8% v roce 2000) a naopak klesá počet vozů jezdících na bezolovnatý benzín (50,8 % v roce 2005 oproti 60,2% v roce 2000). Tato změna bude mít přitom vliv i na výpočet produkce emisí v Česku v nadcházejícím období. ŘSD dbá rovněž na to, aby se získaná data průběžně promítala do novelizací jednotlivých výpočtových metodik, například pro výpočet hladin hluku z dopravy nebo pro výpočet emisí jednotlivých škodlivin.

Výzkum také potvrdil prvenství tradiční české značky osobních vozů Škoda na českých silnicích - nejenže vozy Škoda Octavia, Škoda Fabia a Škoda Felicia obsadily první místa, ale celkový podíl značky Škoda na českých silnicích je více než 42 %. Druhé místo obsadila značka Ford, dále Volkswagen, Opel a Renault. V nákladních vozech je nejčastějším vozem stále Avia, následována Mercedesem a Renaultem.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Chtěl bych investovat půl až jeden milion korun maximálně…

 
Zdroj: tisková zpráva ŘSD

Štítky Ford Volkswagen Renault Opel Octavia Fabia Avia

 

Přidat názorDiskuse: Vozový park jezdící na silnicích v Česku…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí, postup slaví Teplice

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí,…

První překvapení nabídlo 3. kolo MOL Cupu, v němž fotbalisté Bohemians prohráli 2:3 po penaltách s druholigovou…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…