Za nepozornost za volantem nemohou jen mobilní telefony
Úřady i organizace, věnující se bezpečnosti provozu na celém světě už desítky let bojují proti používání elektroniky v autech, zejména pak mobilních telefonů. Telefonování za jízdy je v mnoha zemích včetně Česka zakázáno, ale kromě strašáka v podobě tučné pokuty jsme varováni, že takto vyvolaná nepozornost nepozornost je jedním z nejčastějších původců havárie, popřípadě smrti. Jenže nejnovější studie z USA ukazuje, že tomu tak není.
Na tomto místě je ovšem předem třeba říci, že rozhodně nelze telefonování za jízdy schvalovat a musíme trvat na tom, že by řidič měl většinu své pozornosti věnovat řízení, což je činnost, která podle údajů organizace AAA Foundation for Traffic Safety vyžaduje na každé míli (1,6 km) učinit v průměru 20 rozhodnutí. Stejně tak je vhodné minimalizovat kratochvíle, jako je listování v palubních systémech nebo audiosystému, jídlo, kouření a tak dále.
Průzkum, zveřejněný Bloombergem, nicméně ukázal, že pouze 10 % smrtelných havárií je způsobeno nepozornou jízdou a používání mobilů se na této nesoustředěnosti podílí pouze 12 %, což jsou překvapivě nízká čísla. Ptáte se tedy, co je hlavním důvodem smrtelných havárií, způsobených nepozorností?
Angličtina pro to má výstižný termín "daydreaming", tedy nepřítomnost duchem, zasnění se, případně trochu příčetněji znějící zamyšlení se. Toto "snění s otevřenýma očima" zaujímá z té zmíněné desetiny všech fatálních nehod podle pojišťovny Erie Insurance Group celých 65 % případů!
Dalšími nebezpečnými činnostmi je podle pojišťovacích ústavů pozorování okolí ("Vy jste se zase kochal, žejo pane doktor"), věnování pozornosti spolujezdcům nebo domácím mazlíčkům, jídlo a přemisťování předmětů ve voze, tentokráte už bez percentuálního upřesnění. Alarmující je také informace pojišťovny State Farm, že téměř polovina řidičů ve věku 18-29 let používá při jízdě internet.