Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za nepozornost za volantem nemohou jen mobilní telefony

Michal Fokt
Diskuze (36)
Byl hon na telefonování a používání ostatních elektronických zařízení za jízdy zbytečný? Jak je vidět, co průzkum, to jiný výsledek.

Úřady i organizace, věnující se bezpečnosti provozu na celém světě už desítky let bojují proti používání elektroniky v autech, zejména pak mobilních telefonů. Telefonování za jízdy je v mnoha zemích včetně Česka zakázáno, ale kromě strašáka v podobě tučné pokuty jsme varováni, že takto vyvolaná nepozornost nepozornost je jedním z nejčastějších původců havárie, popřípadě smrti. Jenže nejnovější studie z USA ukazuje, že tomu tak není.

Na tomto místě je ovšem předem třeba říci, že rozhodně nelze telefonování za jízdy schvalovat a musíme trvat na tom, že by řidič měl většinu své pozornosti věnovat řízení, což je činnost, která podle údajů organizace AAA Foundation for Traffic Safety vyžaduje na každé míli (1,6 km) učinit v průměru 20 rozhodnutí. Stejně tak je vhodné minimalizovat kratochvíle, jako je listování v palubních systémech nebo audiosystému, jídlo, kouření a tak dále.

Průzkum, zveřejněný Bloombergem, nicméně ukázal, že pouze 10 % smrtelných havárií je způsobeno nepozornou jízdou a používání mobilů se na této nesoustředěnosti podílí pouze 12 %, což jsou překvapivě nízká čísla. Ptáte se tedy, co je hlavním důvodem smrtelných havárií, způsobených nepozorností?

Angličtina pro to má výstižný termín "daydreaming", tedy nepřítomnost duchem, zasnění se, případně trochu příčetněji znějící zamyšlení se. Toto "snění s otevřenýma očima" zaujímá z té zmíněné desetiny všech fatálních nehod podle pojišťovny Erie Insurance Group celých 65 % případů!

Dalšími nebezpečnými činnostmi je podle pojišťovacích ústavů pozorování okolí ("Vy jste se zase kochal, žejo pane doktor"), věnování pozornosti spolujezdcům nebo domácím mazlíčkům, jídlo a přemisťování předmětů ve voze, tentokráte už bez percentuálního upřesnění. Alarmující je také informace pojišťovny State Farm, že téměř polovina řidičů ve věku 18-29 let používá při jízdě internet.

Michal Fokt
Diskuze (36)
11. 4. 2013 12:20
Re: Nesmyslné předpisy a buzerace lidí lidmi
Problém toho alkoholu je však v tom, že právě jsou lidé, co na sobě drobný zbytkáč naprosto nemají šanci poznat a ani nemá vliv na jejich reakce (resp. ne takový, aby z nich udělal potenciálně nebezpečnější řidiče než je průměr). A pak se stane, že aniž by tušili, že se jim třeba kvůli stresu, alkohol nevstřebával jako obvykle, ale třeba násobně pomaleji. Nemají si to jak ověřit. Ani alkohol-tester který není profi, není zárukou, že nenafoukájí.

Jsou pak tedy potrestáni za to, že něco, co nemohli poznat, a co nebylo žádnou reálnou hrozbou, a to je podle mne špatně. U volání za volantem aspoň člověk vědomě ví, zda volá nebo ne. Ale aby člověk sám poznal, že má alkohol, když je ho tak málo, že to necítí, je buzerace. Dokonce jsem slyšel o případech, kdy člověk, co naposledy pil vědomě na Silvestra, pak nafoukal v červenci při kontrole. Pokud si to nevymyslel, a já věřím, že ne, pak je to docela drsné.

Jenže dokud to někdo nezažije sám, nebo nemá dostatek empatie, aby pochopil druhé, pak to může vidět jinak. Mě se to netýká, ale třeba kámoš, co je velmi dobrý řidič, zodpovědný a za volant by úmyslně opilý nesedl, nakonec skončil na rok bez řidičáku - patrně se to nevstřebalo tak, na co byl běžně zvyklý, měl stresy v práci a do toho nějaké zdravotní problémy, a že se pak alkohol může odbourávat neskonale pomaleji, se dověděl až od známých, kdy nechápal, jak k tomu mohlo dojít.... Když vidím, že se stane toto, a pak vidím různá 'prasata', co jezdí vyloženě nebezpečně, arogantně, nepredikovatelně apod. i za střízliva, pak prostě s tímto nemohu souhlasit.

A bohužel ani ten zákon nezamezí tomu, že se někteří ožerou a jedou nalití přímo z hospody. Šance, že zrovna takového chytnou, pokud se nenabourá, je tak malá, že v praxi je to spíše loterie. Mně je taky smutno, že toto musím někomu vysvětlovat. Snad kdyby auta měla zamontované alkohol testery a člověk tam naprosto jistě věděl, zda podle tohoto 'super' zákona jet může nebo ne, pak by to byla trochu jiná situace. Ostatně, kdyby Tobě někdo namíchal proti Tvému vědomí do nápoje alkohol, a Ty jsi vzápětí nadýchal a přišel o papíry, nejsem si jistý, zda bys to tu tak vehementně obhajoval :-(. A to se teoreticky stát může.
Avatar - Bubáq
11. 4. 2013 11:51
Re: Nesmyslné předpisy a buzerace lidí lidmi
No vida, nakonec se docela shodneme (jen jsem použil podstatně méně slov... :-)). A ještě k "buzeraci": chlastat se taky nesmí paušálně (myslím před a během jízdy), a nikdo nemůže protestovat. Byť moje osobní zkušenost prokázala, že pokud se pije "v malých dávkách" každý den, tělo přivykne a při objemu 0,3-0,4 promile funguje jako zcela bez alkoholu (ale chvilku to trvalo, než si zvyklo). Jenže: předpisy musí především chránit a musí fungovat i preventivně. Takže žádné chlastání, žádná tolerance. Takže žádné telefonování a basta. Pro všechny. A bez keců. To totiž není buzerace, ale plnění potřebné role státu (daňových pioplatníků, kteří platí léčení všech těch obětí dopravních nehod z nepozornosti).
Hm, když musím tohle vysvětlovat, je mi smutno. |Blbci by neměli mít volební právo...
10. 4. 2013 13:51
Re: Mě celkem vadí...
V autě kterým jezdím denno denně je již výroby ostrý převod řízení (2,75 otočky) a tedy opravdu problém v tom co umotám rukama není. Uznávám, je to specifikum civica a v ostaních autech toto není.V MPV zas můžu jednou rukou točit jak v Tatrovce >:D Popravdě řečeno, když řídím jednou rukou, tak v závyslosti na situaci mám ruku buď na 12(okresky) nabo mezi 4 a 6(dálnice) Jestli pravou nebo levou, to už je mi jako přeučenému levákovi jedno(i v letadlech motoráky lítám levou, větroně pravou) Ruku na srdce, když už je zapotřebí volantem točit jak šílenec obouma rukama, tak je to stejně v pr.. V rychlostech kolem 90km/h i ten omezený pohyb co každý jednou rukou zvládne spolehlivě auto pošle do smyku, nehledě na to, že chytit volant i druhou rukou zabere kolik 0,5s? během kterých stejně stačí na manévrování 1. Ano, správně mají být na volantu ruce obě, to nerozporuji, ale při běžné jízdě to není nezbytně nutné. Spíš bych viděl problém v tom, jak lidi sedí(leží) Spousta lidí sedí tak, že stejně nejsou schopni obouruč cokoliv s volantem umotat, protože maj poklopený opěradlo a ruce zbytečně natažený.
K vaší otázce: Zvládnu, ale pakliže nejedu "kudlu" tak je tam nejspíše mít nebudu ;-)
10. 4. 2013 13:30
Re: Mě celkem vadí...
Když si odložím pravou, tak levou rychlý úhyb doleva nedám. Jsem pomalejší a rozsah pohybu tam není takový. V porovnání s oběma rukama je to citelný rozdíl. To bych také mohl jezdit na kudlanku. Dokonáš to tím, že si loket levé ruky opřeš. A to vůbec nemluvím o posilovači - ne všichni mají řízení nastavené pro slečinky. Ruce jsou si na volantu protiváhou - když dáš jednu pryč, tak tam tu druhou musíš držet, nebo si ji opřít, popřípadě ji přesunout jinam, kde bude mít ještě omezenější pohyb. Když tě začnou bolet, tak je asi čas si dát pauzu. Nebo začít cvičit, abys v důchodu vůbec vstal z postele.

Záleží tedy, co nazýváš vyhýbacím manévrem. Na některá vyhnutí stačí drobná korekce, na jiná musíš pracovat bleskově. Takže bych tu otázku mohl otočit, to opravdu nezvládnete mít obě ruce na volantu?
9. 4. 2013 14:27
Re: Hulit a volat za jízdy..??
Lidi, co vám hrabe? Nepřeháníte to? Ale možná by na vaše rady měla dát EASA(evropská agentura pro bezpečnost leteckého provozu) a zakázat používání vysílaček v letadlech >:D I ten největší mamlas pilot zvládá řídit(jednou rukou) vyvažovat, komunikovat, přestavovat vrtuli, nastavovat plnění motoru, ovládat vztlakové klapky, sledovat okolní provoz a ještě hlídat budíky, protože chyba se trestá smrtí ;-) Všechny tyto operace je nutné provést (některé i několikrát) během cca poslední minuty před dosednutím. Už jen to, že neohlídání rychlosti o 20km/h ať + či - rovná se konec a přesto toto zvládne žáček po cca 15 hodinách. Pravda, v motorovejch nekouřim, ale to bude těma nádržema v křídlech vedle hlavy, ve větroni ve stoupáku klíďo :-!
PS: Pozor na mě, každý ráno cestou do práce vykouřim 2 cigarety a vypiji šálek kávy >:-[] Jsem nezodpovědný vrah >:D