Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ZAP Alias: Tříkolka od výrobce A380

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Americký ZAP vyvíjí od roku 2008 elektrickou tříkolku Alias. Výroba má být spuštěna již letos v září.

Firma ZAP sídlí v kalifornském Santa Rosa a věnuje se vývoji a výrobě elektromobilů. Zatím posledním počinem je poměrně futuristická třímístná tříkolka Alias. Jak jinak, s elektrickým pohonem.

Asynchronní elektromotor s permanentním magnetem poskytuje nepřetržitý výkon 60 kW, maximální je ještě o dalších 22 kW vyšší. Pohonnou jednotku napájejí lithium-iontové baterie, které díky kapacitě 32 kWh vystačí na 160 km jízdy. K jejich nabití lze využít sítě s napětím 110-240 V, tedy americkou i evropskou. Celá akce trvá nejméně čtyři, nejvíce osm hodin. O palubní přístroje se starají solární panely, brzdová soustava má taktéž regenerativní funkci, která akumulátory dobíjí.

Alias má hřebenové řízení s elektrickým posilovačem. Základ šasi tvoří kompozitová struktura, podvozek disponuje rozvorem 2769 mm. Na přední poháněné nápravě najdeme nezávislé zavěšení s dvojitými lichoběžníky, nechybí ani příčný zkrutný stabilizátor. Zadní kolo spočívá na výkyvném rameni. Odpružení obstarávají ve všech případech výhradně vinuté pružiny. Trojice kol je sedmnáctipalcová s pneumatikami velikosti 235/35. Alias je primárně určen do města, případně na dálnice, o čemž svědčí nejen nizounká světlost 127 mm, ale také poloměr otáčení 4,8 m.

Tříkolka se základními rozměry 4115 x 1829 x 1702 mm je schopna dosáhnout rychlosti 140 km/h, z klidu na 96 km/h vystřelí za 7,8 s a pružná akcelerace ze 72 na 105 km/h jí trvá 5 s. Prototyp váží nejméně 980 kg. Sériová verze nabídne zákazníkům ve výbavě například centrální zamykání, elektrická okna, GPS navigaci, či audio s prostorovým zvukem.

Společnost ZAP vznikla v roce 1994. Nejdříve vyráběla elektrokola a skútry, později dokonce dovážela do USA malé Smarty, které se elektropohonem pochlubit nemohly. Před pěti lety se objevily osobní i nákladní tříkolky Xebra, kterých se za tři roky prodala téměř tisícovka. Celkem ZAP dosud vyrobil přes 117.000 elektromobilů.

V současnosti spolupracuje s čínským výrobcem Jonway Auto, jehož model A380 přestavuje na ekologičtější pohon. Připomeňme, že malé pětidveřové SUV je prakticky kopií Toyoty RAV4 druhé generace. I nová tříkolka bude vznikat ve společném podniku s čínskou firmou.

Je možné jí dokonce objednávat, základní cena je 38.500 dolarů (635 tisíc korun). Alias má být především cenově dostupným elektromobilem, tedy především v Americe. A ve srovnání s jinými konkurenty jeho cena není až zas tak vysoká.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
27. 4. 2011 10:34
Zavádějící fórek
Trochu zavádějící nadpis, protože označení A380 ve mne evokuje něco trochu jiného, než model čínského výrobce aut. Už jsem se lekl, že Airbus, který má dost vlastních starostí se pustí na ještě více tenký led, než když začínal s A380.