Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zima už klepe na dveře

Petr Bambas
Diskuze (0)
Meteorologové varují, že ve druhé polovině tohoto týdne bychom se v Čechách měli dočkat prvního sněhu i teplot pod bodem mrazu a to je nejvyšší čas na připomenutí základních pravidel týkajících se obutí vašeho auta…

Meteorologové varují, že ve druhé polovině tohoto týdne bychom se v Čechách měli dočkat prvního sněhu i teplot pod bodem mrazu a to je nejvyšší čas na připomenutí základních pravidel týkajících se obutí vašeho auta…

Laicky řečeno se pneumatiky rozdělují na takzvané letní a zimní – hlavní rozdíl spočívá ve složení a tvrdosti směsi pneumatiky a své dělá také hloubka a tvar dezénu (pneumatiky zimní jsou například konstruovány tak, aby měly lepší záběr i takzvanou samočistící funkci). Mezi českými motoristy je velmi rozšířený mýtus o pneumatikách univerzálních, podle odborníků se však pro naše klimatické podmínky v žádném případě nehodí jeden typ pneumatik už proto, že teploty se v roce pohybují od plus třiceti do mínus dvaceti stupňů Celsia…

Vhodné období pro přezutí letních pneumatik za zimní nastává právě v těchto dnech, kdy se teploty pohybují kolem plus sedmi stupňů Celsia – právě to je hranice, kdy začínají pneumatiky s letní směsí pomalu ztrácet své adhezní vlastnosti.

Pro orientaci uvádím několik čísel udávaných výrobci pneumatik, kterým je však i přesto radno věřit, rozhodně se totiž nejedná o žádný marketingový tah. Zimní pneumatiky mají na sněhu zhruba o 70 – 80% lepší záběrové vlastnosti než pneumatiky letní; pokud jedete na zimních pneumatikách, zkrátí se Vám brzdná dráha zhruba o polovinu a auta správně vyzbrojená na zimu mají navíc i výrazně lepší zrychlení.

Žádné předpisy ani vyhlášky nám motoristům v České republice povinné používání zimních pneumatik nepřikazují, i přesto jejich prodej za poslední pět let vzrostl o 70% a v Evropě na nich v zimním období jezdí více než polovina aut.

Petr Bambas
Diskuze (0)