Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zimní pneumatika slaví narozeniny. Je jí osmdesát!

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
Před osmi desetiletími vynalezli ve Finsku u firmy Nokian Tyres pneumatiku, určenou pro jízdu osobních vozidel po sněhu a náledí.

První pneumatice, zkonstruované tak, aby zajišťovala osobním automobilům co možná nejlepší jízdní vlastnosti na kluzkém povrchu, předcházelo o dva roky dříve obdobně koncipované obutí Kelirengas pro nákladní auta a autobusy. Sama firma Nokian Tyres uvádí, že v současnosti jezdí v zimních měsících více jak 700 milionů zimních pneumatik.

Hodně hluboký

Smyslem prvních pneumatik pro zimní provoz bylo zajistit vozidlu zejména dostatečnou trakci, a to i při jízdě v hlubším sněhu. Někdejší silnice se totiž neupravovaly protahem a následně posypem, zlepšujícím přilnavost „obutí“. Důležitý proto byl hlavně dostatečně hluboký vzorek. Právě ten zlepšoval záběrové schopnosti pneumatiky.

Časem začalo přicházet na pořad dne ošetřování silnic, takže extrémně hluboký desén začínal ztrácet smysl. Postupem doby se tak vývojáři zaměřili na kompromis mezi dobrým záběrem pneumatiky a zároveň zachováním požadovaných jízdních vlastností na čistém asfaltu. Druhé jmenované mohla původní zimní pneumatika plnit jen se značnými obtížemi.

Od roku 1961 tak existuje alternativa v podobě hrotové pneumatiky pojmenované Kometa-Hakkapelliita. Vzápětí ji proslavili finští soutěžní jezdci, kteří na ní opakovaně vyhráli slavné rallye „sněhu a ledu“ Monte Carlo.

Hroty podle přání

Technika se stále vyvíjí, takže od roku 2014 existuje pneumatika, která umožňuje řidiči si vybrat, zda chce jet s hroty nebo bez nich. Hroty jsou tedy u této pneumatiky výsuvné z běhounu. Zatím je však jen ve stádiu vývoje. Naproti tomu poslední osmá generace sériově vyráběné zimní pneumatiky Hakkapeliitta drží světový rekord v maximální rychlosti na hodnotě 335,713 km/h , kterou vozidlo dosáhlo při jízdě po ledu.

Jak asi tušíte, výraz „hakkapeliitta“ pochází z finštiny a vyjadřuje houževnatost Seveřanů ve snaze zvládnout i ty nejnáročnější podmínky. Slovo údajně vzniklo v 17. století ve švédské armádě. V ní sloužící Finové byli totiž nazýváni hakapelité.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)