Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zimní pneumatiky: Víte, kde přezout? Poraďte!

Aleš Jungmann
Diskuze (201)
Už jen několik dní nás dělí od povinnosti mít na svém voze za určitých meteorologických podmínek zimní obutí.

Zima se blíží, teploměr již několikrát ukázal hodnotu nižší než 0 stupňů Celsia a na horách už první sníh přivítali před více než měsícem.

Řidiče zatím přezouvat na zimní pláště nutí pouze vlastní smysl pro odpovědnost, od 1. listopadu se však situace změní. Jak asi víte, v období od 1. listopadu do 31. března bude nutné použít zimní pneumatiky pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Úvahy o plošném zavedení zimního obutí se do zákona nakonec nedostaly. Bez zimních pneumatik nebude možné vyjet jen při skutečně zimních podmínkách. Řidiči se tak nebudou muset obávat pokuty a bodů například v teplém březnovém dni. Pozor však na úseky, které byly dříve označeny značkou zimní výbava (č. C 15a). Její platnost se neruší a zmizet tudíž nemusí.

V případě nerespektování výše zmíněných ustanovení hrozí pokuta ve výši 2.000,- Kč. Časově omezenou výjimku mají některá vozidla ozbrojených sil a požární ochrany. Tato úprava se taktéž nevztahuje na přípojné vozidlo.

Co je M+S?

Řada řidičů bude řešit otázku, jakéže pneumatiky na svůj vůz vlastně pořídit. Často rozšířeným omylem je rovnítko mezi zimní pneumatikou a pneumatikou označenou symbolem „M+S". Není to totiž tak snadné.

Pneumatiky „M+S“, neboli pneumatiky typu bahno a sníh, byly speciálně navrženy ke zlepšení výkonu vašeho auta v blátě a čerstvém nebo tajícím sněhu. Symbol „M+S“ se vztahuje na konstrukci dezénu pneumatiky, který má obecně pevné drážky a/nebo bloky dezénu umístěny dále od sebe, než je tomu u běžných pneumatik. Některé pneumatiky typu „M+S“ se také prodávají jako pneumatiky pro všechna období, vhodné pro použití po celý rok, nicméně jejich výkon není tak vysoký jako u speciálních letních pneumatik za horkého počasí nebo zimních pneumatik za studeného počasí. Ne všechny pneumatiky „bláto a sníh“ bylo testovány jako zimní pneumatiky. Na druhé straně , všechny zimní pneumatiky nesou značku M+S.

Tlak, hloubka dezénu, rychlostní index

Stejně jako je důležitý výběr správné pneumatiky, je také důležité kontrolovat jejich tlak nahuštění, protože ten bude klesat spolu se snižováním okolní teploty.

Výrobci doporučují také výměnu všech 4 pneumatik za zimní pneumatiky proto, abyste měli za ztížených jízdních podmínek maximální kontrolu nad vaším autem.

Rychlostní index je často u zimních pneumatik nižší, proto dodržujte doporučení výrobce pneumatiky.

Zimní pneumatiky mají být nasazeny u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.

Zimní pneumatiky pro osobní automobily musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.

Honička na poslední chvíli

Zatímco ještě před dvěma týdny bylo v pneuservisech ještě veselo, nyní už většina z nich praská ve švech.

Diskuse: Jak jste přezouvání vyřešili vy a jaké pneumatiky jste si nakonec koupili?

Poraďte svým kolegům v diskusi. Když přidáte tip na dobrý pneuservis, kde by ještě v těchto dnech měli volno, určitě vám budou vděční.

Aleš Jungmann
Diskuze (201)
Avatar - Emel
24. 10. 2011 12:02
Re: Hysterie kolem zimních pneu
Sucho + mokro + nad nulou: dá se žít s oběma, pod cca. +7 stupňů se udává, že jsou lepší zimní... ale ty rozdíly budou v rozmezí 1-7 poměrně malé.
Námraza+led+sníh+břečka: s letníma se můžeš jít klouzat, zimní fungují mnohem lépe.
24. 10. 2011 11:14
Re: Kdo nepřezouvá, chová se stejně jako opilec za volantem
Na jakych pneu jezdi jsem se ho radeji ani neptal...

Samozrejme - chces jezdit, musis platit, to je normalni.
23. 10. 2011 22:35
Re: Prezout si zvladne kazdy sam
to se chce vrátit do základní školy a osvěžit si počty. Těch 6000 dáš za pneu, který ti vydrží při trochu svižnější jízdě minimálně 3roky. Což znamená, že když tě chytnou 1x ročně, tak na tom proděláš protože peníze jsou sice na nule, ale člověk se streseju jeslti vůbec dojede a taky myslím že k pokutě jsou nějaký bodíky :-) a hlavně tě nejspíš chytnou vícekrát.

A hlavní je, že až to při horších podmínkách naperete do auta za milión, tak Vám pojištovna ukáže prostředníček a na dveře začně klepat exekutor a potom už budete jenom chodit pěšky.

Chápu, že někdy je cena pneu vyšší než cena auta(nevím jestli to je váš případ), ale podle mě je to VELKÝ RISK!!!
Avatar - white label
23. 10. 2011 21:03
Re: dotaz na šířku
Souhlas... :-)
Avatar - white label
23. 10. 2011 21:02
Re: Hysterie kolem zimních pneu
Jenže praktické testy dokazují, že na úplně suchém asfaltu, a to ani při teplotách kolem +5 st. C, nebo nuly, nezastaví zimní pneu mnohem! rychleji, než letní (které jsou navíc obvykle širší, což je při brždění na suchu výhoda vždy), takže v tomto ohledu přeceňujete rozdíly mezi letními a zimními pneu vlastně oba dva (jen každý jiným směrem)... ;-)