Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zimní pneumatiky jsou od 1. listopadu na sněhu povinností

Michal Fokt
Diskuze (38)
Začalo období, kdy se po sněhu nedá legálně jezdit na letních pneumatikách. Máte už přezuto?

První listopad je dnem, kdy začínají být v Česku povinné zimní pneumatiky a to až do 31. března následujícího roku, tedy na dlouhých pět měsíců. Jak ovšem víte z našeho loňského zimního speciálu Auto a zima, zejména pak z článku Zimní pneumatiky - dříve luxus, nyní povinnost, toto nařízení neplatí obecně, ale jen za určitých podmínek.

Takže pokud bezmezně toužíte po sáhodlouhých diskuzích s nejistým výsledkem s policisty při silniční kontrole nebo hůř, při dopravní nehodě, pak byste měli vědět, že jsou povinné pouze v případě, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu a ledu, nebo lze takovou skutečnost předpokládat.

A právě ten předpoklad situace bývá kamenem úrazu, protože jak z naší legislativy víme, řidič musí předpokládat skoro vše, počasí je opravdu to nejmenší. Pak je tu ovšem i nekompromisní značka Zimní výbava, která zdobila i dálnici D1, a na úsecích s tímto značením prostě ve výše zmíněném období zimní pneumatiky mít musíte, i kdyby bylo počasí na koupání.

Toto kompromisní řešení mezi zastánci a odpůrci povinného zimních obutí v podmínkách středoevropského mírného podnebného pásu má svůj smysl, protože jak víme, naše zimy nepřinášejí obrovská kvanta sněhu, většinou spíš prší nebo je sucho a teploty se nezřídka pohybují nad 6 stupni Celsia, což je teplota, do které by měly mít vlastnosti zimních dezénů a směsí navrch. Český hydrometeorologický ústav nicméně říká, že průměrná teplota u nás klesá pod 7 stupňů od začátku října do konce března!

Zatímco pokud jde o chování na suchu a mokru, i v zimním období mohou mít za určitých podmínek (tedy zejména při vyšších teplotách) lepší vlastnosti pneumatiky letní, na sněhu, náledí, ale i sněhové břečce se vlastnosti "zimáků" od letních plášťů liší naprosto diametrálně. Jak uvádí ve svém aktuálním zimním bulletinu automobilka Škoda, která aktuálně nabízí nejen kompletní sady zimních kol, ale i příslušenství v podobě řetězů, lopat na sníh nebo nosičů lyží, na sněhu zastaví auto se zimním obutím z padesátky na 35 metrech, s letním ale potřebuje 43 metrů.

Ačkoli se také s oblibou říká, že na ledu je jedno, jaké má auto pneumatiky, není tomu tak. Zastavení z rychlosti 30 km/h zvládnou zimní pneumatiky v průměru na 57 metrech, letní ale potřebují 68 m. A ani za sucha neznamenají v mrazech letní pláště výhodu. Při teplotě 0 stupňů Celsia zastaví auto s letním obutím z rychlosti 60 km/h o 3 m později, při -10 stupních činí rozdíl už 7 metrů a při -20 je to až 12 m.

Dbát bychom ale měli i na hloubku dezénu zimních pneumatik. Nové bychom měli koupit, pokud se dostaneme na 4 mm. S tímto vzorkem se nám na sněhu prodlouží brzdná dráha oproti novému obutí (s 8 mm hloubky) o polovinu a současně nás při naměření pod touto hranicí může čekat od policie pokuta až 2500 korun. Jen pro výstrahu - při 2mm vzorku se dráha prodlužuje až o 70 %, naopak šestimilimetrový vzorek přináší zhoršení oproti nové pneu jen 20 %.

Letos nám také naše starostlivá EU zavedla pro lepší(?) orientaci v nabídce pneumatik takzvané štítkování, které nám na sedmistupňové škále ukazuje valivý odpor pneumatik a tím pádem i spotřebu paliva, přičemž třídy se od sebe liší o přibližně 0,1 l na 100 km. Další sledovanou oblastí je délka brzdné dráhy na mokru. Jednotlivé třídy dělí při brzdění na mokru 3-6 metrů. Výrobci musí také uvádět vnější hluk pneumatik. Takže teď asi budeme při výběru nových pneumatik sledovat nejen výsledky testů, ale i štítky.

Michal Fokt
Diskuze (38)
25. 10. 2013 17:35
Zimáky
Ten zákon je podle mě celkově dost komplikovanej. Člověk přece nemůže vědět dopředu, jestli už třeba zítra ráno nenapadne neočekáváná vrstva sněhu a abych ráno, než pojedu do práce ještě narychlo přezouval? To bych asi nedal. Já už jsem si zimáky objednal jako každej rok z axa-pneu, páč si myslim, že mají nejlepší ceny, a chystám se nejspíš přezouvat co nejdříve, abych pak nebyl zaskočenej tím, že si najednou k autu musím prohrabávat cestičku.
5. 11. 2012 10:11
Re: Ještě je čas
no, tvrdé trochu jsou, jinak by už byly sjeté, ale ... pořád dobře drží a i ve 140 se ještě nerozletí :-) Co se týče km nájezdu to bych musel kouknout do záznamů, ale bude to hodně
2. 11. 2012 16:08
Re: Test rozdílů letné a zimní pneu při mínus teplotách
Díky.
Potvrzuje to mou teorii že po většinu místní zimy ( což je tak 5°nad nulou a mokro) jsou bezpečnější letní gumy.
2. 11. 2012 09:14
Re: Test rozdílů letné a zimní pneu při mínus teplotách
tesne nad nulou

[odkaz]
Re: Ještě je čas
Mám druhý auto jen na tahání nákladního přívěsu a za rok s ním najezdím jen pár km = tak do 15 tisíc. Takže se mi moc nevyplatí ho furt přezouvat sem-tam. Navíc s přívěsem se nedá jezdit víc, jak 100km/h.Takže nějaká zimní guma s menším opotřebením mé celoroční potřeby řeší asi nejlépe.