Auto a zima: Zimní pneumatiky - dříve luxus, nyní povinnost

Auto a zima: Zimní pneumatiky - dříve luxus, nyní povinnost

 

Většina motoristů v současnosti považuje rituál přezouvání pneumatik za samozřejmost, ale není to tak dlouho, co se řada z nich dívala na zimní pneumatiku jako na zbytečný luxus.

Díky důkladné mediální masáži má dnešní motorista pocit, že zimní pneumatika je povinná prakticky odjakživa, ale realita je naprosto opačná. Jistá povinnost používání zimních pneumatik u nás totiž platí teprve od roku 2008.

Přesněji od 1.7.2008, kdy byly zavedeny dopravní značky „Zimní výbava“ a „Zimní výbava-konec“. Tyto značky označovaly úseky pozemních komunikací, na kterých byla pro vozidla kategorie M a N povinnost mít z hlediska použitých pneumatik výbavu pro provoz za zimních povětrnostních podmínek. Tam, kde byla v období od 1. listopadu do 30. dubna umístěna dopravní značka „Zimní výbava“ (č. C 15a), museli mít řidiči na svém vozidle, bez ohledu na aktuální počasí nebo stav vozovky, nasazeny zimní pneumatiky.

Změny v používání zimních pneumatik v České republice přišly v letošním roce. Nově jsou zimní pneumatiky povinné od 1. 11. do 31. 3. Tedy v případě, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu a ledu, nebo lze takovou skutečnost předpokládat. Tak hovoří zákon. Navíc zůstávají v platnosti značky „Zimní výbava“ (č. C 15a).

Do roku 2008 tak bylo v České republice prakticky jen na řidičích, jestli přezují na zimní pneumatiky nebo ne. Není bez zajímavosti, že ani ne před deseti lety bylo ještě docela dost řidičů, kteří se nebáli prohlásit, že zimní pneumatiky nemají na bezpečnost provozu vliv a že dobrý řidič zimní pneumatiky vůbec nepotřebuje. Tyto názory přitom zaznívaly v době, kdy účinnost zimních pneumatik prokázaly stovky nezávislých testů a média pravidelně zveřejňovala články s názornými ukázkami brzdných drah na letních a zimních pneumatikách.

Počátky vývoje zimní pneumatiky můžeme zasadit do dvacátých a třicátých let dvacátého století. Například společnost Nokian Tyres uvádí, že první zimní pneumatiku navrhla v roce 1934 a dodává, že do dnešních dnů uvedla mnohem více patentů pro zimní pneumatiky než jakýkoliv jiný výrobce.

Specifické vlastnosti zimních pneumatik

Obutí zimních pneumatik vás sice vždy nezachrání, ale podstatně zvyšuje možnosti ovládání vašeho automobilu na sněhu, nebo na mokru při nízkých teplotách.

Zimní pneumatiky mají na sněhu zhruba o 70 až 80 % lepší záběrové vlastnosti než pneumatiky letní; pokud jedete na zimních pneumatikách, zkrátí se Vám brzdná dráha zhruba o polovinu a auta správně vyzbrojená na zimu mají navíc i výrazně lepší zrychlení. Mluvíme samozřejmě o kvalitních gumách, s čínskými levnými pneumatikami raději neexperimentujte.

Směs použitá na výrobu zimních pneumatik nemůže na rozdíl od letní směsi „zmrznout“ či „ztuhnout“, zimní pláště tedy poskytují vyšší jízdní komfort a větší míru bezpečí. Zimní pneumatiky jsou bezpečnější než letní, jakmile začne teplota pravidelně klesat pod 7 stupňů Celsia. Alespoň tak praví zažité heslo.

Hloubka dezénu by u zimních pneumatik neměla klesnout pod hranici 4 milimetrů. Nová nesjetá zimní pneumatika s hloubkou dezénu okolo osmi milimetrů si dokáže dobře poradit s kluzkou vozovkou, sněhem i extrémním stoupáním a klesáním, se kterými se řidiči při cestování v horách běžně setkávají. Radíme pneumatiku před zimou několik desítek kilometrů opatrně ojíždět, nové pneumatiky mají díky konzervační vrstvičce tendenci klouzat více než pneumatiky zajeté.

Před každou delší cestou by měl řidič zkontrolovat míru nahuštění pneumatik. Správný tlak ovlivňuje nejen životnost pneumatik, ale i jízdní vlastnosti vozu. Příliš nahuštěné pneumatiky ztrácí svojí přilnavost a zmenšuje se styčná plocha mezi samotnou pneumatikou a vozovkou. Naopak při nízkém tlaku klesá ovladatelnost vozu a brzdná dráha se prodlužuje. Optimální hodnotu nahuštění pneu naleznete ve velkém technickém průkazu vozidla a v manuálu vozidla, u některých aut je uvedena také na víčku nádrže. Pozor, tato hodnota se mění s naložením, proto před delší cestou s rodinou pneumatiky dofoukněte na správný tlak.

V zimním období je doporučeno hustit pneumatiky o 0,2 baru více, než předepisuje výrobce automobilu. S klesající teplotou se totiž objem vzduchu zmenšuje a v důsledku toho pneumatika ztrácí svůj předepsaný tlak. Ten je výrobcem stanoven při teplotě 20°C.

Nákladní automobily a zimní pneumatiky

Oblíbené hlavní téma řady českých médií, které se na nás každoročně valí s prvními mrazíky a sněhem. Nezodpovědní řidiči kamionů opět nepřezouvají na zimní pneumatiky a hromadně blokují silnice.

Jak je to ve skutečnosti se zimními pneumatikami pro nákladní vozidla to většinu zuřivých reportérů a spravedlivě nazlobených občanů nezajímá.

Realita je ovšem taková, že pro nákladní automobily se ve většině evropských států v zimě používají pneumatiky s označením M+S (Mud + Snow, což je bláto a sníh). Ty se liší pouze záběrovým dezénem a ne směsí. Navíc se tyto pneumatiky používají pouze pro hnací nápravy a mohou mít hloubku dezénu až 2 cm. Minimální předepsaná hloubka dezénu pro motorová vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg je nejméně 6 mm.

Kola na řídící nápravě jsou u nákladních vozidel i v zimě obuta do pneumatik se směrovým dezénem se třemi až pěti vodícími drážkami pro odvodňování.

Čistě zimní pneumatiky s označením Winter se používají prakticky jen ve Skandinávii. Ve zbytku Evropy jsou tyto pneumatiky díky měkké směsi připravené na skutečně vysoké mrazy nepoužitelné, protože těžký nákladní automobil by celou sadu zničil během jedné jízdy napříč kontinentem a navíc by byl i špatně ovladatelný.

V našich podmínkách jsou tak pro zajištění pohybu kamionu stále nejlepší sněhové řetězy, ale ani jejich použití nemusí vždy zaručit stoprocentní výsledek, protože nejvyšší povolená hmotnost jízdní soupravy je 48 tun a fyzikální zákony se jednoduše ošálit nedají.

Auto a zima - Speciální příloha Auto.cz

Zapomněli jsme na něco? Doplňte nás prosím v diskusi.

Rallye Dakar 2018

Anketa

Jaké zimní pneumatiky používáte?
  • Osvědčenou, dražší značku

    38,1

    Hlasovat

     
  • Levnější, ale značkové typy

    43,4

    Hlasovat

     
  • Koupil jsem levnou čínskou značku

    2,5

    Hlasovat

     
  • Nepřezouvám, mám letní

    4,1

    Hlasovat

     
  • Mám celoroční

    11,9

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Schulzova SPD je blíž velké koalici Schulzova SPD je blíž velké koalici

Schulz chce do koaliční smlouvy s CDU/ /CSU prosadit více…

Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě

Existují čtyři varianty vlády, která by měla více než 101…

Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět! Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět!

České korunovační klenoty jsou nejspíš zakleté. Vrcholné…

Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

 
 

Přidat názorDiskuse: Auto a zima: Zimní pneumatiky - dříve…












Blesk.cz

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn skončil za mřížemi!

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn…

Nikdy si nemysleli, že to může potkat zrovna je. Mirka a Antonín Kubrovi z dokumentárního cyklu Heleny…

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí teprve roční syn!

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí…

Málokdo tuší, že herec Václav Vydra (61) mohl mít staršího bratra. Ale ten krátce po svatbě jeho rodičů Dany…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

PSG bez Neymara padlo s Lyonem, zranil se i Mbappé. Rozhodla Depayova paráda

PSG bez Neymara padlo s Lyonem, zranil se i Mbappé.…

Gólem ve čtvrté minutě nastavení rozhodli fotbalisté Lyonu v 22. kole francouzské ligy o vítězství 2:1 nad…

 

Reflex.cz

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Prezident zahájil na Nově svá čtyři volební vystoupení v novém hávu příjemného a slušného státníka. To se…

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Nespal jsem pořádně dvě noci, nezbývá než se natáhnout přes prázdné sedačky a nechat se unášet sny. Probouzí mě…