reklama


Auto a zima: Zimní pneumatiky - dříve luxus, nyní povinnost

Auto a zima: Zimní pneumatiky - dříve luxus, nyní povinnost

 

Většina motoristů v současnosti považuje rituál přezouvání pneumatik za samozřejmost, ale není to tak dlouho, co se řada z nich dívala na zimní pneumatiku jako na zbytečný luxus.

Díky důkladné mediální masáži má dnešní motorista pocit, že zimní pneumatika je povinná prakticky odjakživa, ale realita je naprosto opačná. Jistá povinnost používání zimních pneumatik u nás totiž platí teprve od roku 2008.

Přesněji od 1.7.2008, kdy byly zavedeny dopravní značky „Zimní výbava“ a „Zimní výbava-konec“. Tyto značky označovaly úseky pozemních komunikací, na kterých byla pro vozidla kategorie M a N povinnost mít z hlediska použitých pneumatik výbavu pro provoz za zimních povětrnostních podmínek. Tam, kde byla v období od 1. listopadu do 30. dubna umístěna dopravní značka „Zimní výbava“ (č. C 15a), museli mít řidiči na svém vozidle, bez ohledu na aktuální počasí nebo stav vozovky, nasazeny zimní pneumatiky.

Změny v používání zimních pneumatik v České republice přišly v letošním roce. Nově jsou zimní pneumatiky povinné od 1. 11. do 31. 3. Tedy v případě, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu a ledu, nebo lze takovou skutečnost předpokládat. Tak hovoří zákon. Navíc zůstávají v platnosti značky „Zimní výbava“ (č. C 15a).

Do roku 2008 tak bylo v České republice prakticky jen na řidičích, jestli přezují na zimní pneumatiky nebo ne. Není bez zajímavosti, že ani ne před deseti lety bylo ještě docela dost řidičů, kteří se nebáli prohlásit, že zimní pneumatiky nemají na bezpečnost provozu vliv a že dobrý řidič zimní pneumatiky vůbec nepotřebuje. Tyto názory přitom zaznívaly v době, kdy účinnost zimních pneumatik prokázaly stovky nezávislých testů a média pravidelně zveřejňovala články s názornými ukázkami brzdných drah na letních a zimních pneumatikách.

Počátky vývoje zimní pneumatiky můžeme zasadit do dvacátých a třicátých let dvacátého století. Například společnost Nokian Tyres uvádí, že první zimní pneumatiku navrhla v roce 1934 a dodává, že do dnešních dnů uvedla mnohem více patentů pro zimní pneumatiky než jakýkoliv jiný výrobce.

Specifické vlastnosti zimních pneumatik

Obutí zimních pneumatik vás sice vždy nezachrání, ale podstatně zvyšuje možnosti ovládání vašeho automobilu na sněhu, nebo na mokru při nízkých teplotách.

Zimní pneumatiky mají na sněhu zhruba o 70 až 80 % lepší záběrové vlastnosti než pneumatiky letní; pokud jedete na zimních pneumatikách, zkrátí se Vám brzdná dráha zhruba o polovinu a auta správně vyzbrojená na zimu mají navíc i výrazně lepší zrychlení. Mluvíme samozřejmě o kvalitních gumách, s čínskými levnými pneumatikami raději neexperimentujte.

Směs použitá na výrobu zimních pneumatik nemůže na rozdíl od letní směsi „zmrznout“ či „ztuhnout“, zimní pláště tedy poskytují vyšší jízdní komfort a větší míru bezpečí. Zimní pneumatiky jsou bezpečnější než letní, jakmile začne teplota pravidelně klesat pod 7 stupňů Celsia. Alespoň tak praví zažité heslo.

Hloubka dezénu by u zimních pneumatik neměla klesnout pod hranici 4 milimetrů. Nová nesjetá zimní pneumatika s hloubkou dezénu okolo osmi milimetrů si dokáže dobře poradit s kluzkou vozovkou, sněhem i extrémním stoupáním a klesáním, se kterými se řidiči při cestování v horách běžně setkávají. Radíme pneumatiku před zimou několik desítek kilometrů opatrně ojíždět, nové pneumatiky mají díky konzervační vrstvičce tendenci klouzat více než pneumatiky zajeté.

Před každou delší cestou by měl řidič zkontrolovat míru nahuštění pneumatik. Správný tlak ovlivňuje nejen životnost pneumatik, ale i jízdní vlastnosti vozu. Příliš nahuštěné pneumatiky ztrácí svojí přilnavost a zmenšuje se styčná plocha mezi samotnou pneumatikou a vozovkou. Naopak při nízkém tlaku klesá ovladatelnost vozu a brzdná dráha se prodlužuje. Optimální hodnotu nahuštění pneu naleznete ve velkém technickém průkazu vozidla a v manuálu vozidla, u některých aut je uvedena také na víčku nádrže. Pozor, tato hodnota se mění s naložením, proto před delší cestou s rodinou pneumatiky dofoukněte na správný tlak.

V zimním období je doporučeno hustit pneumatiky o 0,2 baru více, než předepisuje výrobce automobilu. S klesající teplotou se totiž objem vzduchu zmenšuje a v důsledku toho pneumatika ztrácí svůj předepsaný tlak. Ten je výrobcem stanoven při teplotě 20°C.

Nákladní automobily a zimní pneumatiky

Oblíbené hlavní téma řady českých médií, které se na nás každoročně valí s prvními mrazíky a sněhem. Nezodpovědní řidiči kamionů opět nepřezouvají na zimní pneumatiky a hromadně blokují silnice.

Jak je to ve skutečnosti se zimními pneumatikami pro nákladní vozidla to většinu zuřivých reportérů a spravedlivě nazlobených občanů nezajímá.

Realita je ovšem taková, že pro nákladní automobily se ve většině evropských států v zimě používají pneumatiky s označením M+S (Mud + Snow, což je bláto a sníh). Ty se liší pouze záběrovým dezénem a ne směsí. Navíc se tyto pneumatiky používají pouze pro hnací nápravy a mohou mít hloubku dezénu až 2 cm. Minimální předepsaná hloubka dezénu pro motorová vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg je nejméně 6 mm.

Kola na řídící nápravě jsou u nákladních vozidel i v zimě obuta do pneumatik se směrovým dezénem se třemi až pěti vodícími drážkami pro odvodňování.

Čistě zimní pneumatiky s označením Winter se používají prakticky jen ve Skandinávii. Ve zbytku Evropy jsou tyto pneumatiky díky měkké směsi připravené na skutečně vysoké mrazy nepoužitelné, protože těžký nákladní automobil by celou sadu zničil během jedné jízdy napříč kontinentem a navíc by byl i špatně ovladatelný.

V našich podmínkách jsou tak pro zajištění pohybu kamionu stále nejlepší sněhové řetězy, ale ani jejich použití nemusí vždy zaručit stoprocentní výsledek, protože nejvyšší povolená hmotnost jízdní soupravy je 48 tun a fyzikální zákony se jednoduše ošálit nedají.

Auto a zima - Speciální příloha Auto.cz

Zapomněli jsme na něco? Doplňte nás prosím v diskusi.

Anketa

Jaké zimní pneumatiky používáte?
  • Osvědčenou, dražší značku

    38,6

    Hlasovat

     
  • Levnější, ale značkové typy

    43,5

    Hlasovat

     
  • Koupil jsem levnou čínskou značku

    2,4

    Hlasovat

     
  • Nepřezouvám, mám letní

    4,1

    Hlasovat

     
  • Mám celoroční

    11,3

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 

Přidat názorDiskuse: Auto a zima: Zimní pneumatiky - dříve…



reklama






reklama




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama