Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ztráta GM se v roce 2007 vyšplhala na 38,7 miliard dolarů

Dan Vořechovský
Diskuze (12)
Americký koncern General Motors vykázal v uplynulém roce největší ztrátu v historii automobilového průmyslu.

Americký koncern General Motors včera oznámil největší ztrátu v historii automobilového průmyslu, když se propadl do ztráty 38,7 miliard dolarů. Koncern se musel v loňském roce potýkat s pokračujícími ztrátami na domácím trhu, závazky vůči své dřívější divizi Delphi, problémy finanční společnosti GMAC Financial Services, kterou stále částečně vlastní, slabým americkým automobilovým trhem nebo vysokými cenami komodit. General Motors okamžitě po oznámení výsledků zahájil nové kolo programu odstupného, v němž nabízí odchod z automobilky 74 tisícům zaměstnanců (tzn. všem zaměstnancům, kteří jsou sdruženi v odborech UAW). Cílem je opět nahradit stávající zaměstnance novými, s nimiž budou uzavřeny smlouvy na nižší mzdy.

Šéf General Motors Rick Wagorner je přesto s loňským rokem vcelku spokojen. Wagorner připomněl, že koncern dokázal snížit strukturální náklady v Severní Americe, vyjednat novou kolektivní smlouvu s odbory UAW a expandovat na trzích Latinské Ameriky a Asie. Koncern navíc nakonec udržel pozici světového lídra, když prodal o 3 tisíce vozů více než japonský konkurent Toyota. Koncern rovněž dosáhl kromě Severní Ameriky ve všech regionech zisku.

Koncern General Motors v loňském roce utržil 181 miliard dolarů, což je proti roku 2006 pokles o 12,1 %. Koncern prodal celkem 9 369 524 vozů, což je proti roku 2006 nárůst o 3 procenta. Příjmy automobilové divize ale stouply o čtyři procenta na rekordních 178 miliardy dolarů díky poptávce na rozvíjejících se trzích a příznivému vývoji směnných kurzů. V samotném čtvrtém čtvrtletí hospodařila automobilka GM s čistou ztrátou 722 milionů dolarů po zisku 950 milionů před rokem. Čtvrtletní výsledky podle analytiků naznačují, že firma bude nadále čelit tlakům na domácím trhu s automobily, který se potýká se zpomalením růstu ekonomiky, stoupajícími cenami pohonných hmot a obtížnějším podmínkami pro získání úvěrů.

General Motors neočekává, že by se do zisku dostal dříve než v roce 2010. Koncern musí omezit počet svých zaměstnanců, snížit náklady na práci a dokončit převod programu zdravotní péče pro bývalé zaměstnance odešlé do důchodu na trust spravovaný odbory UAW.

Dan Vořechovský
Diskuze (12)
13. 2. 2008 11:39
Ekonomický zázrak?
Tak to by som chcel vedieť, ako firma s takou hyperstratou zhruba 1 bilióna Sk ešte vôbec môže fungovať a ako to v budúcnosti vyrovná.
Avatar - www.skodaoctavia.cz
13. 2. 2008 10:37
cha chá
Amíci motory dělat neumí