Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Luxusní Renault Safrane je krásný i dnes. Našli jsme kus s unikátní historií

Lukáš Prejzek
Diskuze (24)

Když před třemi desetiletími obsadila pozici vlajkové lodě Renaultu novinka Safrane, zároveň se stala první noblesní limuzínou značky, jež vyrazila dobýt i východoevropské trhy. Mezi hrstkou dodnes provozovaných liftbacků jsme našli kus s unikátní historií.

Dovolte, představím se a převyprávím svůj životní příběh. Jmenuji se Safrane a v roce 1992 mi bylo velkou ctí nahradit na trůnu největší francouzské automobilky legendární Renault 25, na nějž ještě dlouho po sametové revoluci nedalo mnoho českých motoristů dopustit. Vedle moderních krajanů, Peugeotu 605 a Citroënu XM, totiž vypadal trochu staromódně.

Očekávání ode mě byla už od premiéry obrovská, nic menšího než motor o objemu 2,2 litru jste pod mou kapotou tehdy nenašli. Ve vrcholné specifikaci jsem se dokonce chlubil štítkem V6, který dnes v běžné automobilové produkci prakticky nenajdete. Ze tří zážehových motorů jsem v našem konkrétním kusu na jarních fotografiích získal zlatý střed 2.2 Si.

Boháč jen navenek

Na Rujanu v dobách socialismu jistě zavítal nejeden dnešní čtenář auto.cz – ať už jako rodič, nebo zvídavá ratolest. Já jsem se do blízkosti největšího německého ostrova vydal strávit dětství až v roce 1993, kdy tehdejší obyvatelstvo s kořeny v bývalé NDR hledalo nástupce svých letitých trabantů a wartburgů. Mým – údajně přechodným – domovem na cestě od výrobce k nové rodině se stal oficiální prodejce Renaultu, Autohaus Roggermann ve Stralsundu. V automobilce si mě vyžádal přímo tehdejší šéf zdejší firmy a mým hlavním úkolem bylo naparovat se před zákazníky a ukazovat jim, jaký klenot si odsud mohou odvézt domů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Lukáš Prejzek
Diskuze (24)

Doporučujeme

28. 4. 2024 15:51
Co to je? Mimibazar?
Tvl, to je slohovka na úrovni patnáctileté školačky.
Dovolím si trochu feedback pro redakci. Věnujte se prosím autům, ne takovému bizáru, tak nevymýšlejte k*k*tiny. Nesnažte se proboha být inovativní, když na to nemáte. Proste piště pořád dokola články o autech, snažte se aspoň trochu o odbornost. Vaši čtenáři se zajímají o automobilovou techniku, ne o pohádku o autíčku na dobrou noc psanou v první osobě.

To je tak když se b*b snaží něco "ozvlášťňovat".
28. 4. 2024 14:43
Re: Nádherné auto z doby, kdy byl...
To sa poprieť nedá, aj keď nemám až také radikálne názory ako ty.
28. 4. 2024 13:46
Safrane
Safrane ma styl a svoji eleganici postupem casu vubec neztratil. Jiz zde zpominane XM byl taktez stylovy, tedy trochu nekonvencne. Me se vice libily verze XM Break. Vzhledem k tomu, ze XM mela plynokapalinne perovani tak jizdni komfort musel byt na danou cenu spickovy, je otazka spolehlivosti. 605 taktez byla fesna. Zkratka to byla doba kdy se jeste vyrabely auta dle prani zakazniku a vyber motorizaci, prevodovek, karoserii byl o poznani pestrejsi nez dnes. Dnesni nabidka napriklad renaultu je bidna. V osobnich vozech nejvetsi motor 1,6 v Espace (ktery je koncepcne paskvil) nebo same bzucaky. V dodavkach taky snad max 1,6 biturbo. O solidnim motoru nevidno neslysno.......
28. 4. 2024 13:09
Re: Nádherné auto z doby, kdy byl...
Naštěstí auta s manuální převodovkou a mechanickou ruční brzdou, dokonce bez elektrifikace, se dají ještě pořídit. ;-)
Avatar - xxc
28. 4. 2024 12:34
Re: Re: 90s
ano, pozeral som to trochu, moderne jednolitre sa nechytaju, i ked taky 115 kw puretech sa blizi :-)