Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo ve Frankfurtu 2009

Ladislav Čermák
Diskuze (0)
Sportovní odnož koncernu Fiat nadále přežívá krizi s utlumeným přísunem velkých novinek a konceptů.

Alespoň prozatím tak červenou dostal nástupce modelu 166 a některé zcela nové výrobní řady, stejně jako uvedení vysokovýkonných modifikací GTA do celé současné výrobní řady (ještě v Ženevě se ukázal koncept MiTo GTA). Důraz se naopak přesunul k menším modelům s vysokou přidanou hodnotou a zřejmě již za půl roku se můžeme těšit na opožděného nástupce modelu 147 a kabriolet, odvozený od mita. Zatímco během letošního ženevského autosalonu jsem konstatoval malé množství opravdových novinek, z Frankfurtu jsem odjel se stejným dojmem. Na nový model nedošlo vůbec, skutečné novinky se odehrály jen pod kapotou mita. Na stánku, o něco méně než tradičně obleženém vyzývavými modelkami a více věnovaném dětem, životnímu prostředí a životu vůbec, čeká také jedna z posledních příležitostí osahat si u Ferrari kompletně vyráběný model 8C Competizione. Celkem tisíc vyrobených kusů si své zákazníky už dávno našlo a brzy už nebude důvod jej dále vystavovat. Na úplný závěr ovšem chystá Alfa Romeo ke svému jubileu příští rok malé překvapení...

MiTo MultiAir

Absenci nových modelů vynahradila Alfa Romeo více než důstojně – jako první uvede na trh model, vybavený revoluční technikou ventilového rozvodu MultiAir. Protože první MultiAir je zážehová čtrnáctistovka (vyrábí se v závodě Termoli), půjde zatím přirozeně o mito, sdílející podlahovou plošinu s Grande Puntem. Stávající zážehové čtrnáctistovky 1,4 MPI 58 kW a přeplňovaná 1,4T ve dvou výkonových verzích (88 a 114 kW), budou doplněny dalšími třemi MultiAir s výkony 77 kW (atmosféricky plněná), 99 a 125 kW (turbo). Obchodní značení bude MultiAir/MultiAir TBi a výsledkem by měly být nové dimenze úspornosti a šetrnosti, přitom ale také výkonové hmotnosti a sportovního náboje. Novinka totiž zaručuje nárůst výkonu o 10 % a točivého momentu o 15 % při současném snížení spotřeby paliva o 10 %. Pozitivním přínosem je také snížení množství pevných částic a nespálených uhlovodíků ve výfukových plynech o 40 % a snížení emisí NOx až o 60 %. Nezanedbatelnou výhodou pro Alfu také je, že všechny zážehové motory jsou čtrnáctistovky z jediné rodiny, takže sdílejí značné množství dílů a také zástavbové rozměry.

Konstruktéři odstranili přímou mechanickou vazbu mezi vačkovou hřídelí a sacími ventily a nahradili ji elektrohydraulickým aktuátorem se solenoidovým ventilem, schopným otevírat sací ventil do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele a především nezávisle na ostatních válcích. Ventil je totiž vytlačován krátkým vysokotlakým vedením. Výrazně se tak zkvalitňuje a zpřesňuje regulace cirkulace vzduchu a výfukových plynů a zjednodušuje mechanická konstrukce motoru, protože odpadá nutnost druhé vačky a složitého mechanismu variabilního časování, omezuje se i potřeba EGR (Exhaust Gas Recirculation) ventilu, protože systém je schopen značného překrytí otevření výfukových i sacích ventilů a tím nízkoztrátové vnitřní recirkulace v mnohem větší míře, než dovedou nejlepší VVT systémy.

Motor bez přeplňování je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, varianty s turbodmychadlem mají šestistupňovou. Součástí standardní výbavy, která též přispěje k nižší spotřebě paliva, je také systém Start&Stop. Ten je spojen s GSI (Gear Shift Indicator), který informuje řidiče, kdy přeřadit, aby jezdil s co nejnižší spotřebou při maximálním využití točivého momentu.

Přelomový význam nové technologie oslavila automobilka uvedením nového barevného odstínu modrá Tornado, zkrácené řadicí páky a mírně vylepšeného pérování a řízení.

Mito Quadrifoglio Verde

Nejvýkonnější varianta Quadrifoglio Verde je vybavena třístupňově nastavitelným adaptivním podvozkem Dynamic Suspension, který Alfa Romeo vyvinula ve spolupráci s Magnetti Marelli. Ten integruje tlumiče s elektronicky nastavitelnou charakteristikou se způsobem práce ESP, motormanagementu a ostatních snadno ovlivnitelných charakteristik, například účinku elektrického posilovače řízení. Přepínat jej lze do poloh Normal, bezpečné All Weather (maximalizovaný účinek všech bezpečnostních asistentů) a přirozeně i Sport.

Přeplňovaná čtrnáctistovka MultiAir TBi o výkonu 125 kW malé MiTo vystřelí z 0 na 100 km/h za něco málo přes 7 s, je však přitom velmi úsporná, její kombinovaná spotřeba dosahuje jen 6 l/100 km. Důležitou novinkou je první zástupce nových, zásadně vylepšených převodovek konstrukce Fiat, vyráběných v závodě Verrone, šestistupňová skříň C635. Ta by měla, podle výrobce, řadit exaktně, tiše, s konstantní ovládací silou a nižšími třecími odpory.

Součástí výbavy jsou, kromě jiných sportovních doplňků, také exkluzivní 17“, matně titanová kola, kryty zrcátek a rámečky světlometů ve stejné barvě, a také inovativní světlomety s černými parabolami, vyrobenými patentovanou technologií kovové sublimace. Nejvíce se pochopitelně architekti „vyřádili“ v celočerném interiéru, kde nevynechali jediný trik, jak za málo peněz umocnit značně sportovní pocity.


Ladislav Čermák
Diskuze (0)