Audi Roadjet Concept: velký hatchback v Americe
Audi přivezlo do Detroitu neobvykle velký hatchback plný nové elektroniky, který má pod kapotou šestiválec 3.2 FSI (220 kW), sedmistupňovou automatickou převodovku DSG a samozřejmě pohon všech kol. Studie navíc vypadá velmi reálně, takže není vyloučeno, že se s obdobným vozem brzy potkáme i na silnici.
Roadjet Concept představuje zřejmě novou stylistickou podobu vozů Audi, z níž by mohly čerpat všechny nové sériové modely. Nejbližšími očekávanými novinkami jsou řady sportovních kupé a roadsterů TT a nová řada A4, takže se nechme překvapit, které motivy budou použity.
Ale zpět ke konceptu. Jde o neobvykle velký hatchback, s vnějšími rozměry 4,7 x 1,85 x 1,55 m a velkorysým rozvorem 2,85 m! Dovnitř umístili designéři pět samostatných sedadel, ovšem ve druhé řadě jsou pouze dvě z nich a pátý cestující - dítě v dětské sedačce - sedí na samostatném sedadle uprostřed až za druhou řadou. Sedadly lze snadno manipulovat nebo je zcela vyjmout z vozu.
Vpředu podélně uložený šestiválec 3,2 V6 FSI je evolucí již používaného motoru stejného označení. Tato verze dává nejvyšší výkon 220 kW při 7000 ot./min a točivý moment 330 Nm při 4500 ot./min. Hodnoty jsou vylepšeny mj. díky variabilnímu zdvihu ventilů. Motor je spojen s novou dvouspojkovou převodovkou DSG se sedmi stupni, kterou můžeme také brzy čekat v sériových vozech. Tato kombinace umožňuje Roadjetu akceleraci z 0 na 100 kmh za 6,4 s a nejvyšší rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h.
Víceprvkové nápravy mají svůj základ v komponentech z řad A6 a A8, v konceptu jsou však kombinovány s variabilními tlumiči a novým aktivním řízením s proměnným převodem. Tlačítkem v interiéru lze měnit charakteristiky vozu (převodovky, podvozku, řízení, reakce motoru, atd.) mezi třemi stupni "comfort", "dynamic" a "sport".
Blízkou budoucností palubních informačních technologií je komunikační systém, který dovoluje výstavbu sítí mezi okolními automobily a následnou výměnu informací bez centrálního komunikačního střediska. Výrobci se již dohodli na jednotném standardu, takže využití v podobě varování před nehodou v nepřehledné zatáčce, nepříznivou dopravní situací nebo přeplněným parkovištěm u supermarketu nemusí být příliš vzdálenou budoucností.