Auto a zima: Kdo nejezdí, měl by auto zazimovat!
Tyto rady se samozřejmě týkají nejenom těch, kteří mají jediný vůz a v nevlídném období jej opravdu nepoužívají. Jsou totiž mezi námi i tací, kteří mají aut více. Majitelé opečovávaných veteránů či mladších youngtimerů většinou vědí, co dělat, aby jejich čtyřkolová láska do sezony vyjela bez problémů. Zazimování je v těchto případech nutností. Ale kdyby ne, snad poradíme něco užitečného.
Ale pro pořádek: vyplatí se takřka stejná péče, jako byste s autem skutečně jezdili. Tedy kontrola a dolití provozních kapalin (nemrznoucí směs do chladiče a ostřikovačů) a ošetření laku a případných chromovaných dílů karoserie. Včetně důkladného umytí a navoskování. Vosk pochopitelně déle vydrží. Péči věnujte i interiéru – vysajte jej, ošetřete čalounění (nejen kožené, ale i textilní) i plasty speciálními přípravky a utěrkami. Týká se to také dřevěných dekorů, pokud je v autě máte, a samozřejmě pryžového těsnění kolem dveří.
Nečinné stání nedělá dobře pneumatikám. Pochopitelně, pří tří- nebo čtyřměsíčním stání v garáži je hloupost přezouvat, existuje ale spousta speciálních sprejů na jejich ošetření. A tlak? Vzduch samozřejmě uniká, takže je dobré je nahustit o něco více a občas stav zkontrolovat. Dle výrobců je dobré jednou měsíčně změnit polohu kola, takže pokud nenecháváte auto takzvaně na špalkách, alespoň kousek s ním popojeďte.
Jak s akumulátorem? Pokud jej chcete nechat na svém místě, dobijte jej na plnou kapacitu. (Polo)prázdná baterie zimu nevydrží a na jaře budete muset kupovat novou. Nebudete-li opravdu s automobilem vůbec jezdit, zdroj pro palubní elektroinstalaci raději vyjměte a uschovejte jej na suchém místě. I tady jej ovšem průběžně dobíjejte, aby jeho kapacita příliš neklesla. Moderní dobíječky umí, díky promyšleným programům dobíjení, udržet akumulátor ve skvělé kondici.
Nádrž určitě natankujte. Palivo z ní vyprchává. Ocelové u starších vozů navíc rezavějí díky vlhkosti obsažené vzduchu. Plastových se to samozřejmě netýká. Důkladnější a pečlivější majitelé dokonce povolují pomocné řemeny, lanovody ruční brzdy (samozřejmě pouze mechanické) a zatlačují pístky v brzdových třmenech. Každopádně nejlepší je při dlouhém stání ruční brzdu nezatahovat a vůz nechat stát bez zařazené rychlosti (zaklínovat).
Doporučují také alespoň několikrát za zimu sednout do vymrzlého vozu a protočit motor, aby se prohřál a promazal. Je ale lepší si počkat na vyšší teploty nad nulou, chvilkové starty motoru v zimě příliš dobře nedělají. Jiní podnikají jednou, dvakrát do měsíce alespoň krátké vyjížďky. Proč ne, lze jedině souhlasit, alespoň se lépe dobije akumulátor a odstraní tenký povlak rzi z kotoučů. Ovšem opět raději pouze za rozumného počasí, kdy teploměr ukazuje plusové hodnoty.
V garáži je dobré zajistit větrání. Ale co ti, kteří garáž nebo suché místo, kde by auto přečkalo, nemají? Hlavně nestát na trávě, vlhkost nebude karoserii dělat dobře. Na trhu existuje spousta autoplachet z umělých tkanin, kterými se dá vůz přikrýt. Nekupujte takové, které zakryjí pouze střechu a skla. Nejde zdaleka jen o to, aby nezamrzala. Díky nepříznivým povětrnostním vlivům dochází k újmě nekrytý lak karoserie - a kdo by chtěl jet na jaře k lakýrníkovi a utratit několik desítek tisíc korun? Klasická vojenská celta vám tady nepomůže, pokud se dostane voda pod ní, je zaděláno na problém. Pokud váš vůz stojí v garáži, můžete jej před prachem, nečistotami ale třeba i před nechtěnými oděrkami chránit bavlněnou plachtou.