Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 850i (E31): Plné superlativů, ale doba mu nepřála

Tomáš Dusil
Diskuze (20)

Super kupé BMW řady 8 se v roce 1989 stalo nástupcem tehdy 13 let vyráběné řady 6 E24. Označení „řada 8“ namísto tehdy očekávané řady 6 mělo symbolizovat fakt, že novinka míří výše, což dokazoval mimo jiné také pohon, design, výbava a technika, která do té doby téměř neměla obdoby.

V roce 1986 BMW ukázalo, tehdy ještě bez bližšího popisu, svůj motor superlativů, první německý poválečný dvanáctiválec. Vyvíjel se těžce už od 70. let. Jako první jej dostala vrcholná verze druhé generace BMW řady 7 E32 coby model 750i/iL. V portfoliu doplňoval tradiční řadové šestiválce. Hlavním důvodem vzniku V12 byla snaha předstihnout odvěkého rivala Mercedes-Benz, který v té době nabízel „pouze“ osmiválec. O BMW 750i/iL se v roce 1987 mluvilo jako o nejlepším autě na světě.

Jakkoliv je toto tvrzení relativní, z hlediska nabídnuté techniky a s ohledem na relativně velkosériovou produkci s tím asi bylo možné souhlasit. Vždyť Audi v té době vyrábělo pouze model 200 Quattro s přeplňovaným pětiválcem, jehož kořeny sahaly do přelomu 70. a 80. let, a totéž můžeme říci o Mercedesech třídy S W126 a jejich derivátů (kupé SEC) z roku 1979. A rovněž úžasné Porsche 928 mělo už svá léta. Přesto ten absolutní vrchol měl teprve přijít. Stalo se tak na podzim 1989 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se uvedlo zbrusu nové kupé 850i.

Zapomeňte na supersporty

Osmsetpadesátka bylo kupé svého druhu. Ačkoliv jeho design v sobě ukrýval prvky známé ze supersportů, například spící hlavní světlomety, ve skutečnosti se jednalo o zcela jinak pojaté auto, které mělo nabídnout zejména dosud nepoznaný komfort cestování, kombinující rychlost s vynikajícím pohodlím. Ideově vzato, mělo 850i pouze tři konkurenty. Již zmíněné Porsche 928 (v té doby ve verzi S4 a GT), letitý dvanáctiválec Jaguar XJS, hlavně však zbrusu nové Mercedesy SL R129, zejména osmiválec 500, které se uvedly o pouhý půlrok dříve.

O novém kupé, které mělo nahradit stárnoucí řadu 6, se začalo mluvit již v roce 1981. Oficiální start projektu přišel o tři roky později. Pokročilejší práce na připravované novince pak začaly v roce 1986. Jedním z důvodů malého zpoždění bylo čekání na vyspělejší programy podporující počítačové konstruování (CAD), které bylo v té době teprve na začátku. Šlo zejména o karoserii, která je sice rozměrná, ale kupodivu lehčí než u předchůdce. A to má řada 8 oproti šestce o osm procent zvětšenou půdorysnou plochu. Tuhost samonosného skeletu v krutu i v ohybu vzrostla přibližně o 30 procent. Coby testovací mula se uplatnilo výrazně upravené starší kupé řady 6. Zástavba šasi budoucí řady 8 stejně jako dvanáctiválce si vynutila výrazné rozšíření předních i zadních blatníků, což neměla ani vrcholná verze M 635 CSi.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Tomáš Dusil
Diskuze (20)

Doporučujeme

4. 8. 2023 15:25
Re: Moc pěkný článek.
Souhlas. Mám 840 s 5ti st automatem a jezdi to standardne za 11, okrsky souralem pod 10. Peklo je mesto, to je tak 17. Ale nejsme taxikari a neni to daily. Blby sou dily ale SOU. SOU. sou drahy ale bmw má i novovýrobu. Ne všeho a ne pořád, ale má. Jak je to na countach nebo f40, to se bojím pomyslet:-)
3. 8. 2023 18:33
Pres 30 tis kusu
Produkce pres 30 tis kusu me prekvapila.
To auto bylo ve sve dobe nehorazne drahe. Aby se ho v te dobe za ty penize prodalo pres 30 tisic, to musite udelat legendarni auto.

A tahle osmicka je proste legendarni, nenadelas nic.
V Anglii je vidam parkrat do roka, vetsina je pekna zachovala, majitele do toho investuji a nenici to nejakym tuningem … no a ten design je proste parada.
Avatar - Barrichello
3. 8. 2023 15:22
Re: Moc pěkný článek.
Přesně tak, pokud se s tím projdedš 1x za 14 dní, asi tě to finančně nerzruinuje . Navíc u těhle auta bývaj náklady za palivo to nejmenší.
3. 8. 2023 14:08
Re: BMW
Díky za poučení, měl jsem za to, že byla uložena pružně a natáčela se pasivně.

Díky :yes:
Avatar - del42sa
3. 8. 2023 13:35
Re: BMW
https://www.youtube.com/watch?…

"The Integral Rear Axle is always reacting to what just happened – not what is happening. In order to minimize the delay to the rear-wheel steering and to maximize its efficiency, the chain of actions must be shortened. Therefore BMW equipped the Integral Rear Axle with a computer-controlled electrohydraulic actuator unit which can actively steer the rear wheels – the Active Rear Axle Kinematics. By using the steering input and vehicle speed the computer logic can steer the rear wheels even before the lateral forces build up and at a greater angle than the passive Integral Rear Axle"