Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW Z4 sDrive30i vs. M40i – Komu stačí čtyřválec

David Bureš Stanislav Kolman
Diskuze (97)

V redakční garáži se nám sešly dvě verze BMW Z4, se čtyřválcem a šestiválcem. Jaké jsou mezi nimi rozdíly a které z nich bychom si vybrali?

Design, interiér


O aktuálním BMW Z4 se popsaly stohy stránek hlavně v souvislosti s tím, že jeho techniku využívá také napjatě očekávaná Toyota Supra páté generace. Jenže i roadster mnichovské značky je sám o sobě zajímavým vozem, který navíc ukazuje, že jeho různé verze dokážou poskytnout různý charakter.

V jednu chvíli se nám totiž v redakční garáži sešly hned dva exempláře „zet-čtyřky.“ Vrcholné šestiválcové Z4 M40i s výkonem 250 kW a čtyřválcové sDrive30i s motorem o výkonu 190 kW. Jak jejich srovnání dopadlo? Je šestiválec opravdu o tolik lepší, nebo si klidně vystačíte se čtyřválcem?

Naživo jsou krásná

V době své premiéry BMW Z4 vzbudilo množství kontroverze, mnozí fanoušci o něm prohlašovali, že jeho design je podivný a z některých stran neforemný. Nic ale nemůže být vzdálenější pravdě, v redakci nás totiž tvary nové Z4 nadchly. Líbí se nám příď s nízkými, ale širokými ledvinkami, jejíž retro nádech lehce evokuje někdejší krásné „Bondovo“ BMW Z8. Zajímavostí jsou světlomety s „andělskýma očima“ nad sebou a ne vedle sebe, což je detail použitý u BMW vůbec poprvé. Naopak záď s úzkými koncovými světly je spíše moderní, celkově se nám ale auto zdá sladěné ze všech stran.

BMW Z4 sDrive30i vs. M40i BMW Z4 sDrive30i vs. M40i

M40i agresivní výraz dále zdůrazňuje upravenou přídí s charakteristickým předním nárazníkem, specifickou maskou chladiče nebo vzadu lichoběžníkovými koncovkami výfuku. A když to zabalíte do příplatkového oranžového laku Frozen Orange testovaného kousku, dostanete opravdu šmrncovně vypadající automobil. On i ten modrý exemplář (lak Misano Blue) vypadá dostatečně sportovně, a to díky provedení M Sport, které se proti výchozí verzi též liší odlišným nárazníkem nebo většími koly.

S délkou 4.324 mm se Z4 mezigeneračně natáhla o 85 mm, zároveň se ale rozvor náprav zkrátil kvůli snaze o větší agilitu o 26 mm. Tomu pomáhá též rozšířený rozchod kol - o 98 mm vpředu a 57 mm vzadu. Zároveň je auto s výškou 1.304 mm o 13 mm vyšší a s šířkou 1.864 mm o neskutečných 74 mm širší. Výsledkem je tak velice agresivní postoj. Z4 vypadá nízké a široké, přesně tak, jak se od roadsteru očekává.

Autu to navíc sluší s nataženou i složenou střechou. Elektricky ovládaná střecha je samozřejmě plátěná, jak je dnes zvykem, a za záda posádky se schová za pouhých 10 sekund. Neukrývá se totiž pod nějaký kryt, ale jen se složí za zadní sedadla. Celý proces přitom může probíhat až do rychlosti 50 km/h.

Uvnitř vše, jak má být. Téměř

Zvenčí se nám nové BMW Z4 moc líbí, ale co uvnitř? Ani tady se bavorští nenechávají zahanbit a nabízejí interiér, který lahodí oku. Většinu ovládacích prvků už dobře známe z jiných bavoráků – multimediální systém, panel pro nastavování teploty či volič samočinné převodovky s otočným ovladačem infotainmentu nejsou pro fandy německé automobilky ničím novým.

Nechybí ani volant se silnějším věncem a digitální přístrojový štít. K němu máme jedinou výtku – snaží se zobrazit co nejvíce informací a na úkor toho působí poněkud nepřehledně. Tachometr navíc číslovkou nezdůrazňuje obligátní limity jako 50 km/h, 90 km/h, 130 km/h. Naopak zmiňovaný otočný ovladač musíme opět pochválit. V době, kdy nás výrobci nutí vyťukávat adresu do navigačního systému ručně na displeji, je tento prvek efektivním zpestřením, které v praxi funguje nejlépe.

BMW Z4 sDrive30i BMW Z4 sDrive30i

Skvělý je také řidičský posez uvnitř. Sedíte opravdu nízko, zároveň ale máte překvapivě hodně místa kolem sebe. Přístrojová deska není tak obří a tvůrcům se podařilo zredukovat také středový tunel, takže ani ten vám při pohodlném rozvalení se nebude nijak bránit. Místo tu tedy je, zároveň jsou ale všechny důležité prvky na dosah ruky. Zkrátka tak, jak to má u auta se sportovním charakterem být.

Pochvalu si zaslouží také sedačky. Nejen jejich opravdu nízké ukotvení, ale i šířka sedáku a opěradla, kterým sekunduje výrazné boční vedení. Jde tedy o ideální kompromis mezi dostatečným prostorem, ale zároveň sportovním charakterem sezení, který vás při ostrém projíždění zatáček podrží.

Z4 je sice čistě dvoumístným vozem, ale místa na drobné předměty tu zůstalo až až. Komu by nestačila velká schránka ve středovém tunelu, ten může další věci uložit do síťky za sedačkami. Je ale poměrně nízká, a tak se vám občas stane, že z ní při prudkém brzdění něco vypadne. Když to bude zrovna nová kabelka vaší přítelkyně, pochvaly za nalezení ideálního brzdného bodu se rozhodně nedočkáte...

A pokud by vám i tohle přišlo málo, přijde vhod zavazadelník. Objem 281 litrů sice na papíře není nijak ohromující, v praxi ale přináší místa dostatek. Minimálně na poměry sporťáků. Je dostatečně dlouhý a na maličkosti můžete také tady využít schránky se síťkami (za podběhy).

Motor, jízdní vlastnosti


Střed, nebo top?

Zatímco sesterskou Toyotu Supra aktuálně pořídíte výhradně se šestiválcem, BMW Z4 je dostupné hned se třemi motory - sDrive20i a sDrive30i jsou dvoulitrové čtyřválce, zatímco vrcholné M40i sází na třílitrový šestiválec. Jak z označení vyplývá, všechno to jsou zadokolky, přičemž všechny jsou spárovány s osmistupňovým automatem. Nicméně fajnšmekři se mohou těšit i na šestistupňový manuál, kterého se již brzy dočká sDrive20.

Testované BMW Z4 sDrive30i sází na přeplňovaný dvoulitr s turbodmychadlem typu twin-scroll, které doplňuje moderní systém přímého vstřikování s tlakem zvýšeným na 350 baru. Kvůli snížení emisních norem motoru naladěnému na 190 kW a 400 N.m pak nechybí filtr pevných částic. Obdobnou techniku najdeme také v BMW Z4 M40i, v tomto případě však mluvíme samozřejmě o řadovém šestiválci o objemu tří litrů. Twin-scroll turbo, přímé vstřikování s tlakem až 350 baru nebo filtr pevných částic má ale také. Výsledkem je v tomto případě 250 kW a 500 N.m.

Hodnocení začněme tím slabším, ale nikoliv pomalým provedením Z4 sDrive30i. Pokud ho totiž vyzkoušíte před M40i, přijde vám všechno, jen ne pomalé. Ostatně parametry zrychlení z 0-100 km/h za 5,4 sekundy a maximální rychlost 250 km/h mluví samy za sebe.

BMW Z4 M40i BMW Z4 M40i

Čtyřválec má síly na rozdávání, může ale trochu chybět výkonová špička, ten šťavnatý moment, k němuž byste chtěli při rychlé jízdě směřovat. Může za to možná i široké pásmo vrcholu točivého momentu, dostupného mezi 1550 až 4400 otáčkami.

Zvuk motoru pak není úplně dech beroucí, líbí se nám ale jeho přirozenost. Čtyřválec si zkrátka nehraje na to, že by byl nějakým čtyřlitrovým osmiválcem, ale stále poskytne zajímavý zvuk. Spíše než bublání od výfuku tak čekejte svist roztočeného turbodmychadla.

To šestiválcové M40i logicky poskytne šťavnatější zvuk, který vám bude kouzlit úsměv na tváři. Bublání při prudkém ubrání plynu, meziplyny, to všechno tady najdete a bude vás to bavit. Zároveň ale není nijak zbytečně hlučný, tóny jsou decentně utlumené, abyste o nich sice věděli, ale zbytečně vás nerušily. Síla motoru je pak neskutečná a umí s roadsterem pořádně zacvičit, a to zvlášť na mokru, kdy umí být Z4 hodně hravá.

Sportovní osmistupňový automat původem od ZF je pak v obou vozech skvělý, řadí rychle a hladce, přece jen nám ale přišlo, že v M40i je odladěn ještě lépe. Ve sportovním režimu prakticky okamžitě reaguje na manuální pokyn, zatímco v sDrive30i se nám zdálo, že se jeho automat lehce trápí při popojíždění v kolonách, kdy občas nevěděl, jaký kvalt tam dát.

Nezklame vás

Ať už sáhnete po jakémkoliv motoru, vždy se můžete těšit na dobře odladěné jízdní vlastnosti. Důležité je to hlavně v případě slabší verze, která je vybavena standardním podvozkem. Ten je příkladně tuhý, ale zároveň snesitelný na tuzemských cestách nevalných kvalit. Až na sérii několika výrazných nerovností začnete pociťovat nekomfortní chování, které vás donutí sundat nohu z plynu a raději zvolnit tempo.

Tohle se snaží eliminovat silnější varianta se šestiválcem, která je vybavena adaptivním M sportovním podvozkem. Ten je v nejostřejším režimu opravdu tvrdý a sportovní, takže skvěle koresponduje s ostatním nastavením vozu. Ale když na to přijde, můžete jeho tuhost utlumit a vsadit spíše na komfortní a pohodovou jízdu. Obě varianty si tak umíme představit používat každý den.

BMW Z4 sDrive30i BMW Z4 sDrive30i

Součástí obou aut jsou M sportovní brzdy, na které je při potřebě okamžitého zastavení spoleh i v nejvyšších rychlostech. Zároveň ale nejsou nikterak přecitlivělé, mají postupný nástup a hodně snadno se na ně zvyká.

BMW se chlubí ideálním rozložením hmotnosti 50:50, což je slušný základ pro ryzí sportovní svezení na českých okreskách. A v případě silnější verze tomu tak opravdu je. Komunikativní řízení s rychlým převodem je návykové, ale určitě se nenechte ošálit pocitem, že máte všechno pod kontrolou. Na mokré vozovce se totiž šestiválcový roadster mění v nervózní hračku, z níž může jít strach, i když necháváte stabilizaci pracovat naplno. Na žádnou velkou divočinu si za deště netroufáme, přesto je patrné, že tohle auto zvládne pobavit i hodně náročného řidiče.

O to větší šok nás čekal při přesednutí do slabší verze. Nemáme totiž ponětí, kam se to ono skvělé řízení podělo, ale čtyřválci zkrátka chybělo. Tady mělo podstatně gumovější charakter a celkově se ke sportovnímu naladění auta vůbec nehodilo. Dvakrát škoda, protože svižnějšímu svezení se nebrání ani karoserie, která je dostatečně tuhá, takže se v zatáčkách skoro nekroutí.

Jízdu si ale nakonec budete užívat, a je jedno, jestli se střechou nahoře, nebo dole. V obou případech však na palubě počítejte se zvýšeným hlukem. Se staženou střechou lze něco takového omluvit, ale ani po jejím nasazení není izolace vnějších jevů zrovna příkladná. Vadit vám to bude zejména v momentě, kdy se chcete naladit na pohodovější notu a svištět po dálnici nějakých 130 km/h. V této rychlosti už je hluk uvnitř dost výrazný. Komfort pak hodně závisí na výšce posádky. Jestliže 176 cm vysoký Standa si na vanutí větru dovnitř nestěžoval, 185 cm vysoký David už diskomfort pociťoval. Boční okénka jsou totiž poměrně krátká, a tak jestliže sedíte daleko od volantu, už vás před okolním větrem neuchrání.

A co na to spotřeba paliva? Více než u jiných aut tady záleží na stylu jízdy. Pokud se budete se čtyřválcem alespoň trochu snažit, není problém apetit stlačit pod osm litrů, spíše ale počítejte s hodnotou zhruba o litr vyšší. Šestiválec si při klidnějším tempu řekne o nějakých devět litrů, častěji se ale budete na palubním počítači setkávat s dvoucifernou hodnotou. V takovém případě určitě přijde vhod palivová nádrž s objemem 52 litrů.

Závěr


Závěr

Srovnání dvou různých verzí BMW Z4 dokazuje, kterak na jednom základě dokážete postavit dva automobily s velice rozdílným charakterem. Verze sDrive30i je vlastně milým roadsterem na víkendové projížďky. Je dostatečně zábavný, více než dostatečně rychlý a použitelný každý den.

Naopak Z4 M40i je takový raubíř. Hned při rozjezdu dává najevo svůj ostřejší charakter. Je pekelně rychlý a s rošťáckou osobností. I na suchu se mu leckdy při prudkém rozjezdu protočí zadní kola a v zatáčkách pohazuje zádí, zvlášť když si omezíte kontrolu trakce. Na druhou stranu jeho motor stále není zbytečně hlučný, v komfortu je příjemně utlumený, a tak i M40i si dovedeme představit každý den. A když za to vezmete, má naprosto neskutečný zvuk.

Případnému použití „zet-čtyřky“ jako auta pro každý den pomáhá i slušný zavazadelník, naopak na dálnici v obou případech počítejte s výraznějším hlukem kvůli nedostatečné hlukové izolaci. Ten šum větru kolem střechy je fakt slyšet. Jako u jiných aktuálních BMW se nám pak nelíbí nepřehledný digitální přístrojový štít a v případě sDrive30i také podivné řízení.

A jakou z těch dvou Z4 bychom doporučili? Se Standou, s nímž jsme se za volantem dvou Z4 střídali, jsme se shodli na tom, že bychom si klidně vystačili i s sDrive30i. Bavili bychom se v ní dostatečně a ve srovnání s M40i bychom navíc ušetřili bezmála půlmilionu korun. Jestli ale těch 1.659.164 korun na šestiválcové M40i máte, neváhejte. Dostanete za něj úžasný stroj!

BMW Z4 sDrive30i

Nejlevnější verze modelu 1.185.038 Kč (Z4 sDrive20i/145 kW)
Základ s testovaným motorem 1.313.364 Kč (Z4 sDrive30i/190 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.510.964 Kč (Z4 sDrive30i/190 kW M Sport)
Testovaný vůz s výbavou 1.734.464 Kč (Z4 sDrive30i/190 kW M Sport)

Plusy

  • Každodenní použitelnost
  • Pořád velice rychlé

Minusy

  • Gumové řízení
  • Šum na dálnici od střechy
  • Nepřehledný tachometr

BMW Z4 M40i

Nejlevnější verze modelu 1.185.028 Kč (Z4 sDrive20i/145 kW)
Základ s testovaným motorem 1.659.164 Kč (Z4 M40i/250 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.659.164 Kč (Z4 M40i/250 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.096.670 Kč (Z4 M40i/250 kW)

Plusy

  • Skvěle řadící automat
  • Parádní motor s lahodným zvukem
  • Hravé jízdní vlastnosti

Minusy

  • Šum na dálnici od střechy
  • Nepřehledný tachometr
  • Vyšší pořizovací cena
Zobrazit celý článek
David Bureš Stanislav Kolman
Diskuze (97)

Doporučujeme

Model BMW Z4 sDrive30i BMW Z4 M40i
Cena základní sestavy 1 510 964 Kč 1 659 164 Kč
Cena testované sestavy 1 734 464 Kč 2 096 670 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998 2998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 5000 250 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1550 - 4400 500 / 1600 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.4 4.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.9 / 6 9.2 / 5.9 / 7.1
Emise CO2: 137 162
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 281 / 0 281 / 0
Objem nádrže (l): 52 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1415 / 325 1535 / 325
Rozměr pneu: 255/35 R19 255/35 R19
BMW Z4 sDrive30i
BMW Z4 M40i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4324 4324
b) šířka (mm): 1864 1864
c) výška (mm): 1304 1304
d) rozvor (mm): 24700 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1609 1594
f) rozchod vzadu (mm): 1616 1589
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100 890 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950 950
délka sedáku vpředu (mm): 490 490
výška opěradla vpředu (mm): 660 660
Avatar - white label
14. 6. 2019 15:14
Re: Mít plnou kasičku...
double
14. 6. 2019 10:24
Re: Mít plnou kasičku...
Ale no tak. Na tom videu jede dobře nebo ne? Něco mi říká, že člověk, který neumí řídit takový čas nezajede.
14. 6. 2019 03:27
Re: Mít plnou kasičku...
OK, zřejmě je to mnou zneuznaná hvězda.
13. 6. 2019 18:42
Re: Mít plnou kasičku...
myslím, že je to točené někdy hodně brzy ráno, aby nikoho nepotkal a nepotká. mám za to, že tenhle druh "svezení se" tady praktikuje třeba Pája... a jeví se mi to poměrně bezpečné. tedy relativně.
13. 6. 2019 18:36
Re: Mít plnou kasičku...
Ok, M135i Norschleife za 8,05 chtěl jsem mrknout na fastestlaps.com za kolik to mají jiní, a... za 8,05

https://www.youtube.com/watch?…

jestli on neumí řídit, tak už nikdo