Registrace elektromobilů v ČR za 1. pololetí 2025: Je tu nový král. Tesla bez dotací ostrouhala
Letošní registrace elektrických aut na českém trhu zaznamenávají silný růst i bez přímých dotací ze strany státu. Jestliže loni byla v prvním pololetí jasnou jedničkou Tesla, nyní máme nového krále.
Dá se říci, že boom elektrických aut v Česku nakoplo hned několik věcí. Tou první byly státní dotace ve formě záruky za úvěr ve výši až 200.000 Kč bez DPH, které běžely od poloviny loňského března zhruba do října. Hlavně díky nim se celková čísla za rok 2024 v případě elektromobilů vůbec poprvé překonala desetitisícovou hranici. S 10.933 registracemi si „ukously“ 4,72procentní tržní podíl.
Letos je situace ještě lepší, ačkoliv žádný dotační program neběží. Kvůli přísnějším flotilovým emisním limitům jsou ovšem automobilky výrazně více motivovány k prodeji aut s nízkoemisním pohonem. Místo potenciálních pokut si proto raději sáhnou na marži a elektrická auta zlevní. To je například případ Škody, která u svého SUV Enyaq po modernizaci snížila ceny o několik set tisíc korun. Tím se dostalo na dostřel Tesly Y, loňského nejoblíbenějšího elektrického auta v Česku.
Americká automobilka ovšem zažívá pokles poptávky nejen v Česku, ale i na dalších evropských i mezinárodních trzích včetně toho čínského, který je pro Teslu tím největším. A to navzdory letošní premiéře omlazeného provedení SUV Y, které vedle jiného designu dostalo i komfortnější podvozek a hodnotnější interiér.
Registrace elektromobilů v Česku podle značek za 1. pololetí 2025 | |||
Pořadí | Značka | Počet (ks) | Meziroční rozdíl (ks) |
1. | Škoda | 2426 | 1992 |
2. | Tesla | 1098 | -615 |
3. | Volkswagen | 503 | 318 |
4. | Hyundai | 386 | 75 |
5. | Kia | 311 | 193 |
6. | Mercedes-Benz | 245 | 86 |
7. | BMW | 232 | 20 |
8. | Ford | 226 | 161 |
9. | Volvo | 209 | -123 |
10. | Toyota | 192 | 103 |
Zdroj: SDA |
Nedaří se ani Volvu, které loni vystřelilo díky povedenému a cenově dostupnému crossoveru EX30. To loni za první pololetí zaznamenalo 272 registrací, letos za stejné období to je pouze 117 kusů. Švédská značka kvůli tomu meziročně přišla o 123 zápisů.
Ostatním v nejlepší desítce se naopak výrazně daří. Volkswagen, Ford, Kia a Toyota svá skóre více než zdvojnásobily, Hyundai slaví o 75 registrací více, Mercedes-Benz dokonce o 86. BMW naopak rostlo „pouze“ o 20 vozů, přesto zaznamenalo přes 200 aut.

Mezi modely se nesmírně daří nové Škodě Elroq, která patří mezi nejprodávanější elektromobily v Evropě. Hned za ní najdeme sesterský enyaq, který následuje sourozenecká dvojice od Tesly. Trefou do černého se stala také Kia EV3, překvapí úspěch Volkswagenu ID.7 s karoseriemi liftback a kombi, který výrazně odskočil SUV ID.4/ID.5 s pouhými celkovými 49 vozy. Za zmínku stojí též úspěch Volkswagenu ID. Buzz, který přitom nepatří k nejlevnějším, přičemž jeho akční rádius je ve srovnání s multivanem výrazně menší
Registrace elektromobilů v Česku podle modelů za 1. pololetí 2025 | |||
Pořadí | Model | Počet (ks) | Meziroční rozdíl (ks) |
1. | Škoda Elroq | 1470 | - |
2. | Škoda Enyaq | 956 | 523 |
3. | Tesla Model Y | 794 | -67 |
4. | Tesla Model 3 | 282 | -540 |
5. | Kia EV3 | 226 | - |
6. | Volkswagen ID.7 | 197 | 123 |
7. | Hyundai Kona | 168 | -39 |
8. | Toyota bZ4X | 147 | 96 |
9. | Hyundai Inster | 141 | - |
10. | Volkswagen ID. Buzz | 131 | 98 |
Zdroj: SDA |
Toyotě bZ4X se podařilo zvítězit v obřím tendru na dodávku více než 500 elektromobilů pro českou státní správu, což se začíná projevovat na registracích tohoto elektrického SUV, jež minimálně zpočátku majitele trápilo například příliš krátkým dojezdem v chladnějším počasí.
Celkem za prvních šest letošních měsíců bylo zaregistrováno 6910 elektrických aut, o 66 % více než loni.
Zdroj: SDA a autorský článek, video: auto.cz