Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Březen na Veterán.auto.cz: Passat, modely i supersporty

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V březnu 2013 jste si mohli na Veterán.auto.cz přečíst například životopis Volkswagenu Passat a supersportovní Cizety V16T. Nechyběly ani další exkurze do Británie - tentokrát v malém i vetším balení.

Volkswagen Passat znamenal pro automobilku z Wolfsburgu zásadní přelom v koncepci jejích vozů, ze „vše vzadu“ na „vše vpředu“. Pravda, v tomto směru jej předběhl už model K70, ale v jeho případě se nejednalo o vlastní produkt, nýbrž o dědictví po převzaté automobilce NSU. Automobil střední třídy se za čtyři desetiletí razantně zvětšil, ale jeho obliba, obzvláště u firemních zákazníků neustává ani dnes. Pro mnohé Evropany se stal etalonem své kategorie, i když má pochopitelně také spoustu odpůrců. Mnozí mu vytýkají přílišnou obyčejnost. Je rovněž pravdou, že řady B3 a B7 nebyly a nejsou tak docela novými generacemi.

Britská značka Daimler proslula svými velkými luxusními limuzínami. Věnovala se jim i po pohlcení Jaguarem, Tak trochu barokní typ DS420 patří ke klasice, která přežila až do začátku devadesátých let minulého století. Členy královských rodin nevozil pouze za pracovními a státnickými povinnostmi, nýbrž také do hrobu... Víte, které auto z Albionu jako první překonalo rychlost 160 km/h? Vauxhall 30-98. I standardní verze se čtyřmístnou karoserií jela přes 130 km/h, což byla na začátku dvacátých let století benzinu skutečně hodně.

Britové však vyráběli nejen luxusní a sportovní automobily, ale i ty pro široké vrstvy obyvatelstva. Jedním z nich byl Hillman Minx. Řada IIIC se objevila před půlstoletím dokonce na našich silnicích a dodnes je vidět na veteránských srazech. V Albionu se rodily také automobilové zmenšeniny. Pravý boom sběratelství modelů způsobila firma Lesney, respektive její značka Matchbox. Série Models of Yesteryear se stala legendou.

Italská Cizeta byla údajně prvním šestnáctiválcovým supersportem světa. Vznikla prakticky z trucu, Marcello Gandini, kterému sepsul Chrysler jeho návrh nástupce Lamborghini Countach, se logicky rozlítil a pro „býka“ už nenakreslil ani čárku. Své skici uplatnil u firmy Cizeta, dítka Claudia Zampolliho a Giorgia Morodera. Paradoxně se uvádí, že Diablo je právě Gandiniho návrhem. Není to však tak docela pravda. A Cizeta? Moroder dlouho nevydržel, firma po krachu v Itálii přesídlila do USA. Za patnáct let vzniklo jen jedenáct aut včetně prototypu.

Angličáci Matchbox: Výstava modelů v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze

Od prosince 2012 až do konce března je v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze otevřena výstava modelů Matchbox. Značka Matchbox je dodnes fenoménem a znají ji i mladší sběratelé, kteří se narodili v osmdesátých a devadesátých letech minulého století. Je nutné dodat, že nejde a nikdy nešlo o název firmy, ale pouze registrovanou obchodní známku. Pražské Uměleckoprůmyslové...

Celý článek: Angličáci Matchbox: Výstava modelů v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze

Cizeta V16T (1988-2003) – Splněný šestnáctiválcový sen

Cizeta V16T měla původně nést znak býka a stát se nástupcem Countachu. Dnes se jedná o obrovskou vzácnost. Firmu Cizeta Automobili založili v italské Modeně Claudio Zampolli a Giorgio Moroder. Konstruktér a bývalý prodejce vozů Ferrari Zampolli stál za návrhem atmosférického šestnáctiválce, který vznikl spojením dvou motorů V8. Giorgio Moroder, známý...

Celý článek: Cizeta V16T (1988-2003) – Splněný šestnáctiválcový sen

Daimler DS420 – královské svezení

Luxusní limuzíny Daimler DS420 s motorem Jaguar XK vozily pomazané hlavy a sloužily jako svatební, pohřební a hotelové vozy. Britská společnost Daimler Motor Company byla založena už před 120 lety v Coventry. Jméno sice dostala po německém vynálezci Gottliebu Daimlerovi, avšak nikdy neměla obchodní vztahy s německými firmami používajícími stejné jméno. V roce 1960...

Celý článek: Daimler DS420 – královské svezení

Hillman Minx – lidovka po anglicku

Hillman Minx se k nám dovážel v šedesátých letech, jeho historie ale sahá až do roku 1932. Vznikl v řadě verzí a přežil dokonce do úvodu let sedmdesátých. Ševcovský synek William Hillman (1848–1921) zbohatl na výrobě šicích strojů a jízdních kol a v roce 1907 založil, společně se známým konstruktérem Bretaňcem Louisem Coatalenem, firmu Hillman-Coatalen. V anglickém...

Celý článek: Hillman Minx – lidovka po anglicku

Vauxhall 30-98 (1913-1927) – Poprvé přes stovku

Vauxhall je dnes sesterskou značkou Opelu a mimo Velkou Británii se toto jméno nepoužívá. Má však za sebou bohatou historii plnou sportovních úspěchů. Jedním z jejich strůjců byl model 30-98.

Vauxhall 30-98 se začal vyrábět již před první světovou válkou. Byl odvozen od typu C10 přezdívaného Prince Henry podle slavné alpské Jízdy prince Jindřicha. „Céčko“ je mimochodem...

Celý článek: Vauxhall 30-98 (1913-1927) – Poprvé přes stovku

Volkswagen Passat – čtyřicítka na krku (1. část)

Největší evropská automobilka Volkswagen se proslavila lidovými vozy se vzduchem chlazenými motory umístěnými vzadu. Prvním modelem značky s motorem vpředu a pohonem předních kol se stal model Passat vyráběný od roku 1973 až dodnes, tedy 40 let. Těchto oblíbených vozů střední třídy v šesti generacích vzniklo přes 14 milionů a produkce pokračuje současnou sedmou řadou....

Celý článek: Volkswagen Passat – čtyřicítka na krku (1. část)

Volkswagen Passat – čtyřicítka na krku (2. část)

V posledních dvaceti letech uvedl Volkswagen čtyři generace úspěšného modelu Passat. Ta současná je už sedmá v pořadí. Čtvrtá generace vozu střední třídy Volkswagen Passat vycházela ze svého předchůdce B3, přinesla ale technickou revoluci v podobě turbodieselu TDI. V páté generaci dostal passat zdařilou aerodynamickou karoserii a pohon všech kol 4Motion. Šestá řada přišla se...

Celý článek: Volkswagen Passat – čtyřicítka na krku (2. část)

Aleš Dragoun
Diskuze (0)