Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český autotrh zažil velmi silný srpen

Ondřej Láník
Diskuze (51)
Měsíc srpen bývá obvykle, spolu s lednem, prodejně velmi slabým měsícem. Letos se však letní propad prodejů zastavil již v červenci. Jde o posun českého trhu k výrazně vyššímu odbytu ve druhé polovině roku 2005?

Měsíc srpen bývá obvykle, spolu s lednem, prodejně velmi slabým měsícem. Letos se však letní propad prodejů zastavil již v červenci. Za posledních deset let jsme zde neměli takový počet nově prodaných vozů v srpnu, takže druhá polovina roku by mohla skončit dlouho očekávaným zvýšením prodejů, ve kterém by se mohla projevit dobrá ekonomická nálada podnikatelů i řady domácností. Zajímavé budou možná reakce trhu na nedávný ropný šok, ale o tom až někdy příště.

Sdružení automobilového průmyslu vytrvale sleduje také český trh s ojetými dováženými vozy, který pořád ještě neplní funkci nahrazování velmi starých vozů novějšími, ale pouze rozšiřuje vozový park v České republice. Výsledkem je skutečnost, že místo snižování průměrného věku automobilů se tento statistický ukazatel pohybuje již několik let kolem 13,5 roku.

V první dnešní tabulce je podrobněji zachycen nárůst prodejů jednotlivých dvaceti nejprodávanějších značek. Všechny z první pětky navýšily meziročně odbyt o jednotky až desítky procent. Zatímco první místa jsou shodná s celoročním žebříčkem dosavadních registrací za osm měsíců roku 2005, na pátém místě v srpnu skončil Hyundai s výrazným zvýšením prodeje a přitom malým podílem lehkých užitkových vozů. Podíl LUV u nichž lze odpočítat DPH je vyjádřen v posledním sloupci první tabulky.

Pořadí prvních registrací dle značek, srpen 2005, OA + LUV
pořadí značka OA+LUV 2005 OA+LUV 2004 rozdíl meziročně podíl LUV
1. Škoda 4698 4190 +508 14,3%
2. Renault 1273 860 +413 20,3%
3. Volkswagen 1057 936 +121 37,7%
4. Ford 896 788 +108 51,9%
5. Hyundai 818 427 +391 11,0%
6. Peugeot 721 761 -40 34,7%
7. Citroën 499 447 +52 28,7%
8. Opel 423 483 -60 34,8%
9. Fiat 360 287 +73 25,6%
10. Toyota 354 304 +50 20,1%
11. Mercedes-Benz 311 222 +89 55,9%
12. Chevrolet 270 267 +3 0,0%
13. Kia 266 214 +52 32,7%
14. Audi 251 178 +73 27,9%
15. Dacia 237 38 +199 0,4%
16. Seat 220 215 +5 11,4%
17. Honda 174 136 +38 17,8%
18. Suzuki 170 86 +84 8,2%
19. BMW 168 133 +35 26,2%
20. Nissan 158 273 -115 36,7%
  Celkem 13819 11784 +2035 23,8%

Vylepšené postavení domácího výrobce za období leden-srpen 2005 (viz druhá tabulka), lze do značné míry přičíst novým modelům Octavia a zavedení modelů kombi s odpočtem DPH, které letos tvoří asi desetinu registrací vozů Škoda na českém trhu.

Luxusní značka Mercedes-Benz je letos zatím těsně za první desítkou, několik míst před konkurenty. Nesmíme však zapomínat, že v jeho nabídce figuruje řada lehkých užitkových vozů včetně široké palety dodávek. Ty naopak schází v nabídce Audi i BMW, přesto i tyto prémiové značky u nás prodávají 20 až 30 % vozů s možností odpočtu DPH.

Poslední řádek druhé tabulky ukazuje, že letošní registrace po osmi měsících o osm procent převyšují loňské počty. Tendence růstu podílu užitkových vozidel nadále pokračuje, když v srpnu dosáhla podílu 23,8 % a za osm měsíců roku je to pak 21,1 % LUV.

Pořadí prvních registrací dle značek, leden-srpen 2005, OA + LUV
poř. značka OA+LUV 1-8/2005 OA+LUV 1-8/2004 rozdíl meziročně podíl LUV
1. Škoda 42681 40152 +2529 9,8%
2. Renault 8132 6208 +1924 21,8%
3. Volkswagen 7687 6997 +690 39,1%
4. Ford 7120 7251 -131 44,1%
5. Peugeot 5802 6396 -594 30,0%
6. Hyundai 5170 3662 +1508 12,7%
7. Citroën 4044 3939 +105 32,1%
8. Opel 3648 3701 -53 26,8%
9. Toyota 3106 3044 +62 16,5%
10. Fiat 2648 2795 -147 30,2%
11. Mercedes-Benz 1975 1925 +50 55,3%
12. Kia 1943 1328 +615 36,7%
13. Dacia 1910 491 +1419 0,9%
14. Seat 1867 2147 -280 13,3%
15. Audi 1762 1292 +470 21,1%
16. Chevrolet 1671 1852 -181 0,1%
17. Nissan 1612 1951 -339 35,9%
18. Honda 1344 1101 243 17,2%
19. Mazda 1309 1858 -549 13,5%
20. BMW 1206 840 +366 29,8%
21. Suzuki 1153 675 +478 12,3%
22. Volvo 700 556 +144 50,7%
23. Subaru 477 284 +193 46,3%
24. Mitsubishi 457 409 +48 19,5%
25. Iveco 287 218 +69 100,0%
26. Alfa Romeo 246 109 +137 0,0%
27. Lada 128 170 -42 8,6%
28. Chrysler 100 72 +28 10,0%
29. Smart 88 125 -37 0,0%
30. Porsche 84 54 +30 50,0%
  Celkem 111148 102374 8774 21,1%

Spark je jednoznačným lídrem segementu mini se 115 v srpnu prodanými vozy. Kdybychom sečetli prodej všech kolínských modelů za srpen, umístil by se Kolin-car na čtvrté příčce ve třídě.

Mini vozy (OA+LUV), srpen 2005, Zdroj dat: SDA
poř. model počet registrací
1. Chevrolet SPARK 115
2. Fiat PANDA 95
3. Kia PICANTO 91
4. Hyundai ATOS 58
5. Peugeot 107 38
6. Renault TWINGO 28
7. Fiat SEICENTO 26
8. Toyota AYGO 22
9. Ford KA 20
10. Citroën C1 15

Renault Thalia i Hyundai Getz patří k vozům, které vylepšovaly srpnovou registrační statistiku, protože jejich prodej se proti červenci zvyšoval, ačkoli celý trh očekával spíše další pokles. Nové Polo neusiluje o dobývání pozic masově vyráběných malých vozů-specifická role tohoto modelu je dána postavením příbuzné domácí Škody Fabia. C3, Yaris, Clio i Fusion projdou během podzimu různě důslednými inovacemi, což by mohlo pořadí v následujících měsících výrazně změnit. Cena, resp. poměr ceny a nabízené hodnoty hrají v této třídě veledůležitou roli.

Malé vozy, srpen 2005, Zdroj dat: SDA
poř. model počet registrací
1. Škoda FABIA 2846
2. Renault THALIA 388
3. Hyundai GETZ 284
4. Peugeot 206 226
5. Volkswagen POLO 193
6. Citroën C3 176
7. Toyota YARIS 141
8. Renault CLIO 122
9. Ford FUSION 121
10. Chevrolet KALOS 100

Škoda Octavia si řádově udržela objem červencových registrací také v srpnu, druhý Megane a třetí Accent si však meziměsíčně polepšili. Ford Focus, v červenci ještě na třetím místě ve třídě, si dal na měsíc pauzu, když se v srpnu umístil na sedmé pozici, ale cenová akce ohlášená před několika dny jej velmi pravděpodobně opět vrátí do hry. Situaci využil Volkswagen, který umístil 255 Golfů, což je srpnové čtvrté místo ve třídě.

Nižší střední třída (OA+LUV), srpen 2005, Zdroj dat: SDA
poř. model počet registrací
1. Škoda OCTAVIA 1686
2. Renault MEGANE 403
3. Hyundai ACCENT 266
4. Volkswagen GOLF 255
5. Dacia Logan 236
6. Opel ASTRA 209
7. Ford FOCUS 194
8. Peugeot 307 178
9. Citroën C4 83
10. Toyota COROLLA 72

Střední třídu vede momentálně nedostižný Volkswagen Passat, jehož dominanci upevní právě zaváděné kombi Variant nové generace. Druhé Mondeo a třetí Audi A4 jsou obvyklým obrázkem střední třídy z poslední doby.

Střední třída (OA+LUV), srpen 2005, Zdroj dat: SDA
poř. model počet registrací
1. Volkswagen PASSAT 184
2. Ford MONDEO 99
3. Audi A4 78
4. Peugeot 407 66
5. Renault LAGUNA 48
6. BMW 3 38
7. Mercedes-Benz C 35
8. Toyota AVENSIS 34
9. Citroën C5 33

Stabilní rozdělení segmentu vyšší střední třídy se ani v neobvyklém srpnu nemění. Superb se jen teoreticky utkává s trojicí Audi A6, BMW 5 a Mercedes-Benz E.

Vyšší střední třída (OA+LUV), srpen 2005, Zdroj dat: SDA
poř. model počet registrací
1. Škoda SUPERB 136
2. Audi A6 97
3. BMW 5 38
4. Mercedes-Benz E 27
5. Peugeot 607 19

Drahé a luxusní limuzíny prodávalo léta nejlépe Audi, nyní se vlády drží Mercedes-Benz se "čtyřdveřovým kupé" CLS. V srpnu se již čekalo na novou generaci třídy S, a proto také v jeho řádku figuruje nula.

Luxusní vozy, srpen 2005, Zdroj dat: SDA
poř. model počet registrací
1. Mercedes-Benz CLS 12
2. BMW 7 11
3. Audi A8 4
4. Jaguar XJ 2
5. Volkswagen PHAETON 2
6. Mercedes-Benz S 0

Nejžádanějším sportovním vozem letošního srpna bylo Hyundai Coupé (9 ks), následované kupé-kabrioletem Mégane CC (8 ks) a BMW řady 6 (4 ks), resp. Mercedesem SLK (4 ks).

Japonsko-korejskou sestavu první desítky nejprodávanějších terénních vozů jen tu a tam doplňuje některý německý offroad. Známé tváře jako Tucson, SantaFe, Sorento, Sportage nebo CR-V bude výhledově ohrožovat nová Toyota RAV4 nebo nové Suzuki Grand Vitara. Příznivější ceny a čerstvý facelift by mohl pomoci k lepším výsledkům také Foresteru.

Terénní vozy, srpen 2005, Zdroj dat: SDA
poř. model počet registrací
1. Hyundai TUCSON 65
2. Honda CR-V 62
3. Kia SPORTAGE 51
4. Nissan X-TRAIL 38
5. Toyota RAV4 32
6. Kia SORENTO 30
7. BMW X 3 27
8. Volkswagen TOUAREG 23
9. Hyundai SANTAFE 21
10. Subaru FORESTER 20

V srpnu patřil segment MPV zavedeným kompaktním minivanům Mégane Scénic, Touran a Focus C-Max.Krátce po zahájení prodeje se vyhouply vzhůru registrace nového Mercedesu B, na výrazný nástup nové Zafiry se ještě čeká...

MPV, srpen 2005, Zdroj dat: SDA
poř. model počet registrací
1. Renault MEGANE SCENIC 53
2. Volkswagen TOURAN 49
3. Ford Focus C MAX 39
4. Mercedes-Benz A 31
5. Citroën XSARA PICASSO 30
6. Mercedes-Benz B 30
7. Opel ZAFIRA 28
8. Renault MODUS 25
9. Honda FR-V 19
10. Toyota COROLLA VERSO 18
Ondřej Láník
Diskuze (51)