Český autotrh zažil velmi silný srpen
Měsíc srpen bývá obvykle, spolu s lednem, prodejně velmi slabým měsícem. Letos se však letní propad prodejů zastavil již v červenci. Za posledních deset let jsme zde neměli takový počet nově prodaných vozů v srpnu, takže druhá polovina roku by mohla skončit dlouho očekávaným zvýšením prodejů, ve kterém by se mohla projevit dobrá ekonomická nálada podnikatelů i řady domácností. Zajímavé budou možná reakce trhu na nedávný ropný šok, ale o tom až někdy příště.
Sdružení automobilového průmyslu vytrvale sleduje také český trh s ojetými dováženými vozy, který pořád ještě neplní funkci nahrazování velmi starých vozů novějšími, ale pouze rozšiřuje vozový park v České republice. Výsledkem je skutečnost, že místo snižování průměrného věku automobilů se tento statistický ukazatel pohybuje již několik let kolem 13,5 roku.
V první dnešní tabulce je podrobněji zachycen nárůst prodejů jednotlivých dvaceti nejprodávanějších značek. Všechny z první pětky navýšily meziročně odbyt o jednotky až desítky procent. Zatímco první místa jsou shodná s celoročním žebříčkem dosavadních registrací za osm měsíců roku 2005, na pátém místě v srpnu skončil Hyundai s výrazným zvýšením prodeje a přitom malým podílem lehkých užitkových vozů. Podíl LUV u nichž lze odpočítat DPH je vyjádřen v posledním sloupci první tabulky.
Pořadí prvních registrací dle značek, srpen 2005, OA + LUV | |||||
pořadí | značka | OA+LUV 2005 | OA+LUV 2004 | rozdíl meziročně | podíl LUV |
1. | Škoda | 4698 | 4190 | +508 | 14,3% |
2. | Renault | 1273 | 860 | +413 | 20,3% |
3. | Volkswagen | 1057 | 936 | +121 | 37,7% |
4. | Ford | 896 | 788 | +108 | 51,9% |
5. | Hyundai | 818 | 427 | +391 | 11,0% |
6. | Peugeot | 721 | 761 | -40 | 34,7% |
7. | Citroën | 499 | 447 | +52 | 28,7% |
8. | Opel | 423 | 483 | -60 | 34,8% |
9. | Fiat | 360 | 287 | +73 | 25,6% |
10. | Toyota | 354 | 304 | +50 | 20,1% |
11. | Mercedes-Benz | 311 | 222 | +89 | 55,9% |
12. | Chevrolet | 270 | 267 | +3 | 0,0% |
13. | Kia | 266 | 214 | +52 | 32,7% |
14. | Audi | 251 | 178 | +73 | 27,9% |
15. | Dacia | 237 | 38 | +199 | 0,4% |
16. | Seat | 220 | 215 | +5 | 11,4% |
17. | Honda | 174 | 136 | +38 | 17,8% |
18. | Suzuki | 170 | 86 | +84 | 8,2% |
19. | BMW | 168 | 133 | +35 | 26,2% |
20. | Nissan | 158 | 273 | -115 | 36,7% |
Celkem | 13819 | 11784 | +2035 | 23,8% |
Vylepšené postavení domácího výrobce za období leden-srpen 2005 (viz druhá tabulka), lze do značné míry přičíst novým modelům Octavia a zavedení modelů kombi s odpočtem DPH, které letos tvoří asi desetinu registrací vozů Škoda na českém trhu.
Luxusní značka Mercedes-Benz je letos zatím těsně za první desítkou, několik míst před konkurenty. Nesmíme však zapomínat, že v jeho nabídce figuruje řada lehkých užitkových vozů včetně široké palety dodávek. Ty naopak schází v nabídce Audi i BMW, přesto i tyto prémiové značky u nás prodávají 20 až 30 % vozů s možností odpočtu DPH.
Poslední řádek druhé tabulky ukazuje, že letošní registrace po osmi měsících o osm procent převyšují loňské počty. Tendence růstu podílu užitkových vozidel nadále pokračuje, když v srpnu dosáhla podílu 23,8 % a za osm měsíců roku je to pak 21,1 % LUV.
Pořadí prvních registrací dle značek, leden-srpen 2005, OA + LUV | |||||
poř. | značka | OA+LUV 1-8/2005 | OA+LUV 1-8/2004 | rozdíl meziročně | podíl LUV |
1. | Škoda | 42681 | 40152 | +2529 | 9,8% |
2. | Renault | 8132 | 6208 | +1924 | 21,8% |
3. | Volkswagen | 7687 | 6997 | +690 | 39,1% |
4. | Ford | 7120 | 7251 | -131 | 44,1% |
5. | Peugeot | 5802 | 6396 | -594 | 30,0% |
6. | Hyundai | 5170 | 3662 | +1508 | 12,7% |
7. | Citroën | 4044 | 3939 | +105 | 32,1% |
8. | Opel | 3648 | 3701 | -53 | 26,8% |
9. | Toyota | 3106 | 3044 | +62 | 16,5% |
10. | Fiat | 2648 | 2795 | -147 | 30,2% |
11. | Mercedes-Benz | 1975 | 1925 | +50 | 55,3% |
12. | Kia | 1943 | 1328 | +615 | 36,7% |
13. | Dacia | 1910 | 491 | +1419 | 0,9% |
14. | Seat | 1867 | 2147 | -280 | 13,3% |
15. | Audi | 1762 | 1292 | +470 | 21,1% |
16. | Chevrolet | 1671 | 1852 | -181 | 0,1% |
17. | Nissan | 1612 | 1951 | -339 | 35,9% |
18. | Honda | 1344 | 1101 | 243 | 17,2% |
19. | Mazda | 1309 | 1858 | -549 | 13,5% |
20. | BMW | 1206 | 840 | +366 | 29,8% |
21. | Suzuki | 1153 | 675 | +478 | 12,3% |
22. | Volvo | 700 | 556 | +144 | 50,7% |
23. | Subaru | 477 | 284 | +193 | 46,3% |
24. | Mitsubishi | 457 | 409 | +48 | 19,5% |
25. | Iveco | 287 | 218 | +69 | 100,0% |
26. | Alfa Romeo | 246 | 109 | +137 | 0,0% |
27. | Lada | 128 | 170 | -42 | 8,6% |
28. | Chrysler | 100 | 72 | +28 | 10,0% |
29. | Smart | 88 | 125 | -37 | 0,0% |
30. | Porsche | 84 | 54 | +30 | 50,0% |
Celkem | 111148 | 102374 | 8774 | 21,1% |
Spark je jednoznačným lídrem segementu mini se 115 v srpnu prodanými vozy. Kdybychom sečetli prodej všech kolínských modelů za srpen, umístil by se Kolin-car na čtvrté příčce ve třídě.
Mini vozy (OA+LUV), srpen 2005, Zdroj dat: SDA | |||||
poř. | model | počet registrací | |||
1. | Chevrolet SPARK | 115 | |||
2. | Fiat PANDA | 95 | |||
3. | Kia PICANTO | 91 | |||
4. | Hyundai ATOS | 58 | |||
5. | Peugeot 107 | 38 | |||
6. | Renault TWINGO | 28 | |||
7. | Fiat SEICENTO | 26 | |||
8. | Toyota AYGO | 22 | |||
9. | Ford KA | 20 | |||
10. | Citroën C1 | 15 |
Renault Thalia i Hyundai Getz patří k vozům, které vylepšovaly srpnovou registrační statistiku, protože jejich prodej se proti červenci zvyšoval, ačkoli celý trh očekával spíše další pokles. Nové Polo neusiluje o dobývání pozic masově vyráběných malých vozů-specifická role tohoto modelu je dána postavením příbuzné domácí Škody Fabia. C3, Yaris, Clio i Fusion projdou během podzimu různě důslednými inovacemi, což by mohlo pořadí v následujících měsících výrazně změnit. Cena, resp. poměr ceny a nabízené hodnoty hrají v této třídě veledůležitou roli.
Malé vozy, srpen 2005, Zdroj dat: SDA | ||
poř. | model | počet registrací |
1. | Škoda FABIA | 2846 |
2. | Renault THALIA | 388 |
3. | Hyundai GETZ | 284 |
4. | Peugeot 206 | 226 |
5. | Volkswagen POLO | 193 |
6. | Citroën C3 | 176 |
7. | Toyota YARIS | 141 |
8. | Renault CLIO | 122 |
9. | Ford FUSION | 121 |
10. | Chevrolet KALOS | 100 |
Škoda Octavia si řádově udržela objem červencových registrací také v srpnu, druhý Megane a třetí Accent si však meziměsíčně polepšili. Ford Focus, v červenci ještě na třetím místě ve třídě, si dal na měsíc pauzu, když se v srpnu umístil na sedmé pozici, ale cenová akce ohlášená před několika dny jej velmi pravděpodobně opět vrátí do hry. Situaci využil Volkswagen, který umístil 255 Golfů, což je srpnové čtvrté místo ve třídě.
Nižší střední třída (OA+LUV), srpen 2005, Zdroj dat: SDA | ||
poř. | model | počet registrací |
1. | Škoda OCTAVIA | 1686 |
2. | Renault MEGANE | 403 |
3. | Hyundai ACCENT | 266 |
4. | Volkswagen GOLF | 255 |
5. | Dacia Logan | 236 |
6. | Opel ASTRA | 209 |
7. | Ford FOCUS | 194 |
8. | Peugeot 307 | 178 |
9. | Citroën C4 | 83 |
10. | Toyota COROLLA | 72 |
Střední třídu vede momentálně nedostižný Volkswagen Passat, jehož dominanci upevní právě zaváděné kombi Variant nové generace. Druhé Mondeo a třetí Audi A4 jsou obvyklým obrázkem střední třídy z poslední doby.
Střední třída (OA+LUV), srpen 2005, Zdroj dat: SDA | ||
poř. | model | počet registrací |
1. | Volkswagen PASSAT | 184 |
2. | Ford MONDEO | 99 |
3. | Audi A4 | 78 |
4. | Peugeot 407 | 66 |
5. | Renault LAGUNA | 48 |
6. | BMW 3 | 38 |
7. | Mercedes-Benz C | 35 |
8. | Toyota AVENSIS | 34 |
9. | Citroën C5 | 33 |
Stabilní rozdělení segmentu vyšší střední třídy se ani v neobvyklém srpnu nemění. Superb se jen teoreticky utkává s trojicí Audi A6, BMW 5 a Mercedes-Benz E.
Vyšší střední třída (OA+LUV), srpen 2005, Zdroj dat: SDA | ||
poř. | model | počet registrací |
1. | Škoda SUPERB | 136 |
2. | Audi A6 | 97 |
3. | BMW 5 | 38 |
4. | Mercedes-Benz E | 27 |
5. | Peugeot 607 | 19 |
Drahé a luxusní limuzíny prodávalo léta nejlépe Audi, nyní se vlády drží Mercedes-Benz se "čtyřdveřovým kupé" CLS. V srpnu se již čekalo na novou generaci třídy S, a proto také v jeho řádku figuruje nula.
Luxusní vozy, srpen 2005, Zdroj dat: SDA | ||
poř. | model | počet registrací |
1. | Mercedes-Benz CLS | 12 |
2. | BMW 7 | 11 |
3. | Audi A8 | 4 |
4. | Jaguar XJ | 2 |
5. | Volkswagen PHAETON | 2 |
6. | Mercedes-Benz S | 0 |
Nejžádanějším sportovním vozem letošního srpna bylo Hyundai Coupé (9 ks), následované kupé-kabrioletem Mégane CC (8 ks) a BMW řady 6 (4 ks), resp. Mercedesem SLK (4 ks).
Japonsko-korejskou sestavu první desítky nejprodávanějších terénních vozů jen tu a tam doplňuje některý německý offroad. Známé tváře jako Tucson, SantaFe, Sorento, Sportage nebo CR-V bude výhledově ohrožovat nová Toyota RAV4 nebo nové Suzuki Grand Vitara. Příznivější ceny a čerstvý facelift by mohl pomoci k lepším výsledkům také Foresteru.
Terénní vozy, srpen 2005, Zdroj dat: SDA | ||
poř. | model | počet registrací |
1. | Hyundai TUCSON | 65 |
2. | Honda CR-V | 62 |
3. | Kia SPORTAGE | 51 |
4. | Nissan X-TRAIL | 38 |
5. | Toyota RAV4 | 32 |
6. | Kia SORENTO | 30 |
7. | BMW X 3 | 27 |
8. | Volkswagen TOUAREG | 23 |
9. | Hyundai SANTAFE | 21 |
10. | Subaru FORESTER | 20 |
V srpnu patřil segment MPV zavedeným kompaktním minivanům Mégane Scénic, Touran a Focus C-Max.Krátce po zahájení prodeje se vyhouply vzhůru registrace nového Mercedesu B, na výrazný nástup nové Zafiry se ještě čeká...
MPV, srpen 2005, Zdroj dat: SDA | ||
poř. | model | počet registrací |
1. | Renault MEGANE SCENIC | 53 |
2. | Volkswagen TOURAN | 49 |
3. | Ford Focus C MAX | 39 |
4. | Mercedes-Benz A | 31 |
5. | Citroën XSARA PICASSO | 30 |
6. | Mercedes-Benz B | 30 |
7. | Opel ZAFIRA | 28 |
8. | Renault MODUS | 25 |
9. | Honda FR-V | 19 |
10. | Toyota COROLLA VERSO | 18 |