Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2012: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Kdo by si vsadil, že v prvním měsíci roku 2012 bude lídrem velkých terénních aut na českém trhu Volkswagen Touareg, prohrál by. Nevyhrál ani nikdo od BMW.

Trh největších SUV a offroadů meziročně posílil o 10,6 %, z 265 na 293 kusů (+28). Nepokračuje tedy v sestupné tendenci (2010: 271). Číslům z ledna 2009, kdy se prodalo 349 aut, se ovšem zatím nepřiblížil.

V Top 5 aktuálně najdeme velmi nestandardní pořadí. Pomyslné zlato patří Volvu XC90 díky 34 registracím a podílu v segmentu 11,6 %. Ano, toto číslo je nízké, čeká nás tedy vyrovnaný ročník? Uvidíme. Druhý je Mercedes-Benz ML, který nedávno nastoupil v nové generaci (31 vozů, 10,6 %). Mnichovská automobilka BMW má své první želízko v ohni, konkrétně X5, až na bronzu (30, 10,2 %). Pro Volkswagen Touareg se rozhodlo celkem 29 zákazníků (9,9 %). Rozdíly mezi prvními čtyřmi tak byly velmi malé. Sportovnější model s modrou vrtulí ve znaku (X6) již ztrácí více, má na kontě o další desítku registrací méně (19, 6,5 %).

Pořadí ale není nijak zvláštní. Volvo XC90 totiž zvítězilo i loni před BMW X5, Audi Q7, BMW X6 a Mercedesem M. Žebříček se ustálil až během roku, což očekáváme i letos. Mezi nejlepšími chybí například Hyundai ix55 (šestý) nebo Audi Q7 (až deváté). Mezi nimi se nacházejí dvě překvapení: Land Rover Discovery a Mercedes G. Nesmrtelného nezmara s trojcípou hvězdou vytáhla nahoru zřejmě dodávka firemnímu zákazníkovi, neboť všech patnáct nových registrací najdeme mezi užitkovými auty.

V meziročním srovnání si Volvo XC90 polepšilo o 6,3 %, respektive o dvě auta. Postup o 6 vozů, tedy o 24 % zaznamenal emkový Mercedes. X5 naopak spadla o 3,2 % (loni 31 aut, letos -1). Registrace Touaregu vylétly dokonce o 70,6 % (ze 17 o 12). Na titul šplhouna to ale v kusech ani procentně nestačí. BMW X6 ztratil 29,6 %, u něj toto číslo představuje -8 aut z 27.

Titul Skokan roku přiřkněme hranatému terénnímu klasikovi třídy G, který se zvedl z jediné registrace na již vzpomínaných patnáct (+1.400 %). Počty kusů velkých terénních vozů přece jen nedosahují takové výše jako malých, takže údaj považujme za relevantní. Navíc +14 aut je také nejvíce ze všech, takže tady je vše jasné. Trojciferné nárůsty najdeme i u dalších modelů, jen telegraficky: Jeep Grand Cherokee má o 550 % více, Pajero +333,3 %, Lexus RX +300 % a Infiniti FX dvojnásobek loňských údajů.

Opačného borce najdeme v Audi Q7, které si pohoršilo o 48,1 % (z 27 na 14). Nissan Murano sice spadl o tři čtvrtiny a Range Rover Sport o polovinu, u nich se ale jedná o kusové záležitosti, Murano dokonce chybí v Top 20. Také základní Range Rover vykazuje -42,9 %.

Jak to vypadalo v lednu v žebříčku nejprodávanějších turbodieselů? I zde vyhrálo Volvo XC90 se stoprocentním podílem a logicky 34 vozy. U ML jeden poháněl zážehový motor, vznětových tedy bylo rovných 30 (96,8 %) BMW X5 i Volkswagen Touareg mají na kontě 29 kusů. U BMW je podíl 96,7 %, benzin spaloval jediný, Touareg vykazuje plný počet. Totéž platí i v případě vrtulky X6, všech devatenáct má na zádi malé d.

Terénní pickupy

Už v uplynulém roce dokázal Volkswagen Amarok pořádně potrápit japonskou konkurenci a nesmíme zapomenout ani na Ford Ranger. Toyota Hilux se musela o své celkové vítězství obávat. Tentokrát Hilux porazil, připsal si na konto rovných 20 aut, zatímco Hilux dosáhl jen na třináctku. Třetí skončil Ford Ranger se šesti kusy. Bodovali ještě zástupci Mitsubishi a Nissanu, jinak nikdo další. Volkswagenu tedy patří po prvním měsíci takřka polovina segmentu. Hilux okupuje 31 % a Ranger necelých 15 %.

Terénní pracanti se ovšem propadli v meziročním srovnání z 51 na 42 registrací (-17,6 %). Toyota Hilux ztratila 13 aut, tedy polovinu, Mitsubishi L200 dokonce tři čtvrtiny, ale jen šestici aut. Ford Ranger má -14,3 % (-1). Postup v pořadí žádný nehledejme, Amarok před rokem ještě nebodoval , jen Nissan NP300 má stejně jako loni.

Doufejme, že v dalších měsících se tento velmi specifický segment trochu rozhýbe. Určitě se do pořadí vrátí Nissan Navara a Isuzu D-Max, možná i Mazda BT a čínský Gonow GA200. Možná přijde i SsangYong, jeho modernizovaný pickup už se nejmenuje Actyon Sports ani SUT-1, ale pro změnu Korando Sports.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v lednu 2012
KategorieOA+LUVTržní podíl ve tř.
Období1/20121/2012
Volvo XC903411,6%
Mercedes-Benz ML3110,6%
BMW X53010,2%
Volkswagen TOUAREG299,9%
BMW X6196,5%
Hyundai ix55165,5%
Land Rover DISCOVERY155,1%
Mercedes-Benz G155,1%
Audi Q7144,8%
Jeep GRAND CHEROKEE134,4%
Mitsubishi PAJERO134,4%
Mercedes-Benz GL124,1%
Toyota LAND CRUISER103,4%
Lexus RX82,7%
Infiniti FX62,0%
Porsche CAYENNE62,0%
Jeep WRANGLER51,7%
Land Rover DEFENDER51,7%
RANGE ROVER41,4%
RANGE ROVER SPORT41,4%
Ostatní modely41,4%
CELKEM293100,0%

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v lednu 2012
KategorieOA+LUVTržní podíl ve tř.
Období1/20121/2012
Volkswagen AMAROK2047,6%
Toyota HILUX1331,0%
Ford RANGER614,3%
Mitsubishi L20024,8%
Nissan NP30012,4%
CELKEM42100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
5. 3. 2012 13:49
Kupa XC90
Som cerstvy majitel XC90 D5. Hladal som auto pre 5 ludi na dlhe cesty plus sedenie v kufri. Chcel som automat , pohon vsetkych kolies a priechodnost v snehu a kopcoch.Povodne som chcel kupit Sharan skoncil som na cene 43k a mohol som mat bud automat alebo 4x4. Nakoniec som sa nahodou odviezol v XC90 a bolo rozhodnute. Vysledna cena nizsia ako Sharan, priestor dostacujuci, auto je tiche, zaruka 4 r., a to ze je to stare SUV vydrzim. Vzhladom na cenu som sa na ML alebo X5 ani nebol pozriet. X3 sa mi paci predtym som pouzival 320d xdrive a bol som spokojny, zial je to pre 5 ludi male.
5. 3. 2012 13:30
Re: VOLVO
co můžu porovnávat, tak stáří modelu XC90 nejlépe dokládá jeho chování na slinici.... oproti ostatním současným větším SUV je to opravdu znatelné
Avatar - jazva
5. 3. 2012 13:01
Re: VOLVO
že by bolo vidieť aký "náročný" sú kupci v tejto cenovej kategórii? >:D
Avatar - white label
5. 3. 2012 12:21
Re: VOLVO
Absolutně (logicky) ano, ale poměrem ceny a toho co za ni nabízí je naopak z větších/luxusnějších SUV vlastně nejdražší... ;-)
5. 3. 2012 11:51
Re: VOLVO
Taky si myslím, že jinak než cenou, volvo není schopné konkurovat. XC90 je z mého pohledu nejhorší SUV (korejce nepočítám), které toho moc nabídnout neumí.