Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2010: Nejvíce benzinových luxusních sedanů prodává BMW

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
Mercedes-Benz třídy S je v čele kategorie luxusních aut v měsíčním i ročním pořadí. V říjnu se jeho dva největší konkurenti seřadili hned za ním.

Celý trh v této malé, ale prestižní kategorii zaznamenal prudký pád. Zatímco před rokem našlo nové majitele 65 luxusních automobilů, letos jich bylo o 29 méně, tedy 36. Tato ztráta logicky znamená -44,6 %.

Pomyslné zlato patří Mercedesu S za rovných 10 přírůstků. Na druhé příčce najdeme BMW 7 s 8 kusy, na třetí pak Audi A8. Vítěz ze dvou předchozích měsíců má na svém kontě 7 aut. Čtvrtá skončila Panamera (5), první pětku uzavírá kupé CL od Mercedesu (3). Pořadí znovu doplňují Jaguar XJ a Volkswagen Phaeton s pouhými dvěma, respektive jedním exemplářem. Lexus LS nebodoval vůbec.

S loňskem můžeme srovnávat čtyři soupeře. Stuttgartská S-Klasse spadla o značných -70,6 %, ztratila 24 aut z 34. Sedmičkových BMW bylo před rokem 18, u něj to znamená rovněž negativní znaménko minus a 55,6 % k tomu (o 10 méně). A8 si jako jediná polepšila (+133,3 %, +4), Panamera ztratila -37,5 %, v říjnu 2009 se jich tedy prodalo osm.

Luxusní třída, registrace na českém trhu v říjnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20101-10/201010/20101-10/2010
1.Mercedes-Benz S1010427,8%26,9%
2.BMW 789022,2%23,3%
3.Audi A878619,4%22,2%
4.Porsche PANAMERA57013,9%18,1%
5.Mercedes-Benz CL3108,3%2,6%
6.Jaguar XJ285,6%2,1%
7.Volkswagen PHAETON152,8%1,3%
-Ostatní modely0140,0%3,6%
-CELKEM36387100,0%100,0%

Celkový trh v této kategorii za prvních deset měsíců stoupl oproti stejnému období roku 2009 z 277 na 387 registrací, tedy o 39,7 %. Kladný procentní údaj se tak díky říjnové ztrátě poměrně propadl, ale i tak jde stále o velmi dobré číslo.

Králem mezi luxusními koráby českých silnic je i nadále Mercedes-Benz S. Ten se navzdory tomu, že je z celé čtveřice německých konkurentů v této kategorii nejstarší, prodává až na občasné výkyvy dobře. Celkové vedení mu patří díky 104 kusům, jeho podíl je 26,9 %. Bavorská sedmička již ztrácí čtrnáct aut (90, 23,3 %). Audi A8 naopak mohutně dotahuje (86, 22,2 %) a může řadu 7 ještě připravit o celkové stříbro.

Supersportovní Porsche s pěticí dveří se musí spokojit se čtvrtou příčkou, zatím má sedm desítek registrací a 18,1 %. S úctyhodným odstupem následují ostatní čtyři modely, které dosud letos bodovaly. Japonský Lexus LS zůstal na 14, kupé Mercedes CL to dotáhlo na deset kusů, Jaguar XJ má 8 a konečně VW Phaeton 5.

Mercedes S se propadl do mínusu, byť jen malinko: ztratil pouhé procento. Za deset měsíců minulého roku bylo zaregistrováno 105 vozů, letos o jeden méně. BMW řady 7 si meziročně polepšilo o 1,1 % (z 89 kusů také o jediný). Audi A8 má na kontě o 57 aut více, což představuje mohutných +196,6 %. Panamera se sice v žebříčku objevila až v srpnu 2009, lehce ji alespoň zmiňme, má +483,3 %. Lexus LS ani nezískal, ani neztratil.

Mezi vznětovými motory v říjnu zvítězilo opět Audi A8, a to jak co se počtu kusů, tak i podílu týče. Bylo jich nově zaregistrováno 7, v procentech má tedy maximum. BMW 7 vykazuje poměr 4:4, jinak také 50 %. Podíl agregátů CDI u Mercedesu S byl čtyřicetiprocentní (4 kusy). Jaguar XJ měl také přesnou polovinu turbodieselů, u něj to znamená remízu 1:1. Naftu spaluje i jediný Phaeton.

Z tohoto přehledu jsme tradičně vynechali Panameru, u které byste turbodiesel pod kapotou hledali marně. Lexus LS jej také nenabízí, ale ten v měsíčním pořadí zcela chybí. Rovněž tři kupé CL od Mercedesu poháněly výhradně zážehové agregáty.

Podíváme-li se na podíly naftových a benzinových motorů za prvních 10 měsíců zjistíme, že vládcem benzinových luxusních limuzín je BMW. Podle SDA se letos prodalo 55 zážehových sedmiček, ale jen 35 vznětových. U nejprodávanějšího Mercedesu třídy S zvolilo benzin jen 29 zákazníků (naftu 74). U Audi je dominance turbodieselů ještě výraznější (15 benzinů proti 71 turbodieselu).

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
Avatar - PlumJelinek
28. 11. 2010 11:01
Re: Baworská ošklivka
nová pětka jo, ale zbytek je fuj
Avatar - twistedTSD
28. 11. 2010 00:54
Re: Baworská ošklivka
taky nemůžu říct, že by mě design BMW nějak moc zaujal...to spíš M-B, Lexus, Infiniti...
Avatar - Krispos
27. 11. 2010 23:44
Re: Baworská ošklivka
Tak novej petkovej sedan od BMW je hodne pekna kara :yes:
27. 11. 2010 21:31
Re: Co myslíte?
>:D
27. 11. 2010 21:30
Re: Co myslíte?
Prosím? Nejdřív mi dáš za pravdu a pak mě označíš za jednoho z nich (protože opravdu žiju v ČR)? O nižších třídách nepadlo ani slovo, mluvil jsem o tom, že veksláci, vylepanci a kolotočáři zatím v těchto vozech moc nejezdí.