Český trh v říjnu 2010: Nejvíce benzinových luxusních sedanů prodává BMW
Celý trh v této malé, ale prestižní kategorii zaznamenal prudký pád. Zatímco před rokem našlo nové majitele 65 luxusních automobilů, letos jich bylo o 29 méně, tedy 36. Tato ztráta logicky znamená -44,6 %.
Pomyslné zlato patří Mercedesu S za rovných 10 přírůstků. Na druhé příčce najdeme BMW 7 s 8 kusy, na třetí pak Audi A8. Vítěz ze dvou předchozích měsíců má na svém kontě 7 aut. Čtvrtá skončila Panamera (5), první pětku uzavírá kupé CL od Mercedesu (3). Pořadí znovu doplňují Jaguar XJ a Volkswagen Phaeton s pouhými dvěma, respektive jedním exemplářem. Lexus LS nebodoval vůbec.
S loňskem můžeme srovnávat čtyři soupeře. Stuttgartská S-Klasse spadla o značných -70,6 %, ztratila 24 aut z 34. Sedmičkových BMW bylo před rokem 18, u něj to znamená rovněž negativní znaménko minus a 55,6 % k tomu (o 10 méně). A8 si jako jediná polepšila (+133,3 %, +4), Panamera ztratila -37,5 %, v říjnu 2009 se jich tedy prodalo osm.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v říjnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2010 | 1-10/2010 | 10/2010 | 1-10/2010 |
1. | Mercedes-Benz S | 10 | 104 | 27,8% | 26,9% |
2. | BMW 7 | 8 | 90 | 22,2% | 23,3% |
3. | Audi A8 | 7 | 86 | 19,4% | 22,2% |
4. | Porsche PANAMERA | 5 | 70 | 13,9% | 18,1% |
5. | Mercedes-Benz CL | 3 | 10 | 8,3% | 2,6% |
6. | Jaguar XJ | 2 | 8 | 5,6% | 2,1% |
7. | Volkswagen PHAETON | 1 | 5 | 2,8% | 1,3% |
- | Ostatní modely | 0 | 14 | 0,0% | 3,6% |
- | CELKEM | 36 | 387 | 100,0% | 100,0% |
Celkový trh v této kategorii za prvních deset měsíců stoupl oproti stejnému období roku 2009 z 277 na 387 registrací, tedy o 39,7 %. Kladný procentní údaj se tak díky říjnové ztrátě poměrně propadl, ale i tak jde stále o velmi dobré číslo.
Králem mezi luxusními koráby českých silnic je i nadále Mercedes-Benz S. Ten se navzdory tomu, že je z celé čtveřice německých konkurentů v této kategorii nejstarší, prodává až na občasné výkyvy dobře. Celkové vedení mu patří díky 104 kusům, jeho podíl je 26,9 %. Bavorská sedmička již ztrácí čtrnáct aut (90, 23,3 %). Audi A8 naopak mohutně dotahuje (86, 22,2 %) a může řadu 7 ještě připravit o celkové stříbro.
Supersportovní Porsche s pěticí dveří se musí spokojit se čtvrtou příčkou, zatím má sedm desítek registrací a 18,1 %. S úctyhodným odstupem následují ostatní čtyři modely, které dosud letos bodovaly. Japonský Lexus LS zůstal na 14, kupé Mercedes CL to dotáhlo na deset kusů, Jaguar XJ má 8 a konečně VW Phaeton 5.
Mercedes S se propadl do mínusu, byť jen malinko: ztratil pouhé procento. Za deset měsíců minulého roku bylo zaregistrováno 105 vozů, letos o jeden méně. BMW řady 7 si meziročně polepšilo o 1,1 % (z 89 kusů také o jediný). Audi A8 má na kontě o 57 aut více, což představuje mohutných +196,6 %. Panamera se sice v žebříčku objevila až v srpnu 2009, lehce ji alespoň zmiňme, má +483,3 %. Lexus LS ani nezískal, ani neztratil.
Mezi vznětovými motory v říjnu zvítězilo opět Audi A8, a to jak co se počtu kusů, tak i podílu týče. Bylo jich nově zaregistrováno 7, v procentech má tedy maximum. BMW 7 vykazuje poměr 4:4, jinak také 50 %. Podíl agregátů CDI u Mercedesu S byl čtyřicetiprocentní (4 kusy). Jaguar XJ měl také přesnou polovinu turbodieselů, u něj to znamená remízu 1:1. Naftu spaluje i jediný Phaeton.
Z tohoto přehledu jsme tradičně vynechali Panameru, u které byste turbodiesel pod kapotou hledali marně. Lexus LS jej také nenabízí, ale ten v měsíčním pořadí zcela chybí. Rovněž tři kupé CL od Mercedesu poháněly výhradně zážehové agregáty.
Podíváme-li se na podíly naftových a benzinových motorů za prvních 10 měsíců zjistíme, že vládcem benzinových luxusních limuzín je BMW. Podle SDA se letos prodalo 55 zážehových sedmiček, ale jen 35 vznětových. U nejprodávanějšího Mercedesu třídy S zvolilo benzin jen 29 zákazníků (naftu 74). U Audi je dominance turbodieselů ještě výraznější (15 benzinů proti 71 turbodieselu).