Český trh v roce 2011: Vzestupy a pády
Český trh loni zažil řadu vzestupů a pádů. Z následujícího přehledu jsme záměrně vypustili modely, které byly loni bez náhrady staženy z nabídky na českém trhu. A nenajdete v něm ani modely jako Dacia Duster nebo Hyundai ix20, které vstoupily do prodeje až během roku 2010.
Přesto velkou část pořadí vzestupů samozřejmě ovládly nové modely. Dobrým příkladem je hned první BMW řady 6, které s novou generací doslova vystřelilo z jediného na 26 registrovaných kusů.
Násobně rostly po příchodu nové generace i Mercedes CLS, Volskwagen Sharan, BMW X3, Volkswagen Jetta, Lancia Ypsilon, Jeep Grand Cherokee nebo Mercedes SLK. Jeepu Patriot a oběma Range Roverům stačil k úspěchu facelift a uvedení nových motorů.
Volvu řady 60 výrazně pomohlo rozšíření nabídky o novou variantu kombi – V60.
Akční ceny naopak vysvětlují prudký růst registrací u Toyoty Aygo. Růst Fordu Ka není podložen žádnou změnou cen, přičemž z loňských 150 aut bylo celých 89 zaregistrováno v posledních dvou měsících.
Registrace na českém trhu, výsledky za rok 2011 - vzestupy | ||||
- | Období | 1 - 12 / 2011 | 1 - 12 / 2010 | změna |
Poř. | Typ | [ks] | [ks] | [%] |
1. | BMW řada 6 | 27 | 1 | 2600,00% |
2. | Mercedes-Benz CLS | 114 | 8 | 1325,00% |
3. | Ford KA | 150 | 12 | 1150,00% |
4. | Volkswagen SHARAN | 443 | 57 | 677,19% |
5. | BMW X3 | 515 | 71 | 625,35% |
6. | Volkswagen JETTA | 158 | 23 | 586,96% |
7. | Jeep PATRIOT | 35 | 7 | 400,00% |
8. | Volvo S60 / V60 | 331 | 91 | 263,74% |
9. | Lancia Y | 18 | 5 | 260,00% |
10. | RANGE ROVER | 50 | 14 | 257,14% |
11. | Jeep GRAND CHEROKEE | 82 | 23 | 256,52% |
12. | RANGE ROVER SPORT | 84 | 24 | 250,00% |
13. | Mercedes-Benz SLK | 34 | 10 | 240,00% |
14. | Mini COOPER CABRIO | 20 | 8 | 150,00% |
15. | Toyota AYGO | 249 | 109 | 128,44% |
A jak to vypadá na opačném konci tabulky? Největší procentuální pokles zaznamenal Hyundai i10, který spadl z 976 na 138 ks (-86 %). Nejmenší Korejec zřejmě doplatil na vzestup většího modelu i20 nabízeného za jen mírně větší částky.
Dolů šly ale registrace i u dalších mini a malých vozů – stylovek Fiat 500 a Alfa Romeo MiTo, ale také u Mazdy 2 a hybridní Hondy Insight.
Zbytku klesajících modelů je ve většině případů společný vyšší věk, často doplněný očekáváním příchodu nové generace a celkově malými počty registrací, kde se i změna o několik kusů v relativním srovnání projeví velmi výrazně.
Registrace na českém trhu, výsledky za rok 2011 - pády | ||||
- | Období | 1 - 12 / 2011 | 1 - 12 / 2010 | změna |
Poř. | Typ | [ks] | [ks] | [%] |
1. | Hyundai i10 | 138 | 976 | -85,86% |
2. | Mercedes-Benz SL | 2 | 9 | -77,78% |
3. | Toyota URBAN CRUISER | 8 | 34 | -76,47% |
4. | Citroën C6 | 1 | 4 | -75,00% |
5. | Ssangyong REXTON | 1 | 4 | -75,00% |
6. | Fiat 500 | 103 | 397 | -74,06% |
7. | Lada 2170/2171/2172 | 5 | 19 | -73,68% |
8. | Honda INSIGHT | 8 | 29 | -72,41% |
9. | Land Rover DEFENDER | 2 | 7 | -71,43% |
10. | Seat EXEO | 33 | 113 | -70,80% |
11. | Fiat SEDICI | 45 | 154 | -70,78% |
12. | Jeep CHEROKEE | 7 | 23 | -69,57% |
13. | Mazda 2 | 145 | 476 | -69,54% |
14. | Lexus GS | 4 | 12 | -66,67% |
15. | Alfa Romeo MITO | 24 | 71 | -66,20% |