Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ČT24: Čelní střety patří k nejtragičtějším nehodám

David Bureš
Diskuze (13)
Během letošního roku zemřela skoro každá druhá oběť autonehody po čelním nárazu.

Každý druhý člověk, který letos zemřel během autohavárie, doplatil na čelní střet dvou a více automobilů. Policie vinu klade nejen agresivním a stresovaným řidičům, ale také dopravnímu značení. Na tuto skutečnost upozornila jako první Česká televize.

Podle aktuálních statistik zemřelo během roku 2011 na českých silnicích 327 lidí v osobních autech, což oproti minulému roku činí nárůst takřka o 40 obětí. Právě srážky jedoucích vozidel jsou mezi těmito nehodami nejčastější, stalo se jich přes 17 tisíc, což tvoří zhruba 40 procent všech nehod.

Při srážce dvou a více jedoucích aut v Česku umírá 47 % obětí dopravních kolizí. Následky nehod, během kterých se automobily čelně střetnou, bývají tragické i kvůli tomu, že rychlost obou vozů při střetu násobí následky.

Podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila nemohou policisté zabránit riskantním manévrům hazardujících řidičů. Tyto střety se totiž často stávají na nepřehledných a nebezpečných úsecích, kde podle Tržila ani není možné postavit dopravní hlídky. Pokud to však jde, policisté během dopravně bezpečnostních akcí monitorují tyto úseky pomocí vrtulníku.

Šéf dopravní policie však vidí problém i v nadbytečném užívání varovného vodorovného značení na silnicích. Tržil jako příklad uvádí silnice, kde není dvojitá plná čára tak nutná. Řidiči pak mají tendenci toto značení podceňovat a předjíždějí i tam, kde dvojitá plná čára má své opodstatnění.

Drtivá většina tragických čelních střetů však podle Tržila vzniká kvůli přecenění řidičských schopností a agresivitě šoférů. Řidiči v mnohých případech spěchají a jednají ve stresu, důsledkem čehož jsou tragické nehody, před kterými šoféři jednali zkratkovitě a špatně vyhodnotili dopravní situaci.

Čelní střety si během prvních osmi měsíců letošního roku vyžádaly 109 životů, loni jich bylo o šest méně. Z tohoto pohledu byl nejtragičtější rok 2007, kdy při těchto nehodách od ledna do srpna 2007 zemřelo 153 lidí.

Jak vypadá čelní střet, nedávno zaznamenali městští strážníci z Lázní Bohdaneč. Z dramaticky vypadající nehody jen se štěstím vyvázli všichni účastníci bez zranění.

Jak to vypadá při čelní srážce dvou aut s přesahem při rychlosti 60 km/h ukazuje následující video.

David Bureš
Diskuze (13)
6. 10. 2011 13:47
Re: Statisticky...
Ono to není tak jednoduché. Pokud máš dvě identická auta jedoucí stejnou rychlostí, tak je jejich náraz ekvivalentní s nárazem do zdi. Laicky řečeno, sice máš dvakrát tolik deformačních zón, ale také máš dvakrát takovou energii k pohlcení. Nedá se to přesně formulovat, ale zjednodušeně řečeno se náraz do auta vyplatí vozu s vyšší energií, o něco přesněji se dá mluvit o větším přebytku energie, než jeho vůz dokáže pohltit. Samozřejmě za předpokladu ideálního nárazu. Přesně se to nedá definovat, komu se to vyplatí, protože jde o mnoho proměnných. Ohromnou roli tady hraje rychlost. Můžeš narazit do stejného auta, ale pokud pojedeš 80 a on 150, tak bys ve zdi dopadl určitě lépe.

U stromů je problém relativně malé plochy kontaktu. Působí tam větší tlaky. Do budoucna tady mají ohromnou výhodu lehká auta s dostatečně pevnou karoserií, protože ty se od stromu odrazí (čím méně přímý náraz to bude, tím lépe). Energie nutná ke kritické deformaci karoserie bude větší než kinetická energie vozu v okamžiku nárazu. A nepřímý náraz bude lepší, protože energie nutná k rotaci vozu bude nejspíš menší než energie nutná k jeho zastavení. Nejspíš, protože záleží na několika dalších faktorech.

Je to otázka toho, že své auto si volíš sám, svou rychlost si volíš sám, takže kalkulovaný risk nárazu do pevné překážky pro tebe může být lepší než neznámá v podobě nárazu do auta o neznámé hmotnosti a rychlosti. Proto mi vadí, že nikdo nedělá (ve vyšších rychlostech) testy nárazu do jiných druhů překážek, jako jsou železobetonové stěny (mostní pilíře), železobetonové patníky, stromy, v jaké rychlosti vydrží převrácení na střechu atd. To jsou pro mě důležitější údaje, než že to auto přežije při nárazu do podobného auta jedoucího stejnou rychlostí ve zhruba 50 km/h.
Avatar - Pekelná Micinka
6. 10. 2011 12:55
Re: Make luv 'n' listen to the music
JEZISI SORRY, vidis jak bylo zakladni skolstvi neprakticky a na hov.no.
6. 10. 2011 10:45
Re: Statisticky...
Pořád lepší čelní srážka se srovnatelným autem, než strom případně betonový můstek. A když čelní, tak co největší plochou.
Jinak je určitě lepší najít únik a třeba skončit v kotrmelcích. Ale tam hraje roli mnoho faktorů a náhod.
Rozhodnout se ve zlomku vteřiny kam to namířit, no a pak začne působit fyzika a záleží na tom co aut a kde strefí.
Avatar - Katikakus
6. 10. 2011 01:34
Re: Make luv 'n' listen to the music
NESCITAJI!
5. 10. 2011 23:06
Re: Statisticky...
Mimo jiné jde o to, jak častý daný typ nehody je. Podle mě jsou čelní srážky mnohem častější než boční. Také tipuji, že při čelních srážkách bude průměrná rychlost větší - takovou nehodu si představuji na okresce, zato boční náraz si spíš představím ve městě. Pak se člověk nemůže divit, že čelní střet je statisticky nejčastější příčinou úmrtí na silnicích.