Ještě, že máš dobře vybraný nick... někdo by si jinak mohl myslet, že ta ironie končí právě u něho... Původní MINI bylo auto, které motorizovalo mladou generaci, co nastupovala svou dráhu životem po Velké válce... Dnešní MINI motorizuje podstatně jinou generaci... Každý z těch vozů se vepíše do dějin. Mimochodem, není moc ikon... proto opatrně s tím světáckým soudem, odborníku...
plést si světácký soudy s možná mylnýma, ale pořád jen osobníma názorama. Světáckej soud je, že výrobcům sežereš každou blbost, GTI. Nový mini, žádnou generaci nemotorizuje.
Na krásné,rychlé, a šíleně drahé auta je sice krásný pohled a musí to být super svezení,ale můj obdiv patří právě takovým geniálně vyřešeným vozítkům,které za minimum výrobních nákladů dokázaly odvést službu daleko větších,dražších a žravějších vozů,přecpaných technikou a jejich majitelé je milovali,čekali na ně dlouhá léta (v případě trabantu) a brali jako člena rodiny...Auta jako Mini,Fiat 500 a 600,Brouk,Trabant,Citroen 2 CV,Renault 4 a jiné lidové vozítka byly pravou revolucí ve smyslu ryzího dopravního prostředku,který uměl spolehlivě a nenáročně sloužit dlouhé roky...Proto jsou pro mě pravými hrdiny automobilového průmyslu právě konstruktéři a designéři těchto aut,protože navrhnout ladné a krásné auto v délce 4,5m a výšce metr dvacet je určitě snažší než vymyslet ladný tvar pro tři metry dlouhé vozítko... :-)
Stou stránko si mi udělal radost, sám mám Fiat 600, a myslím si že na svou dobu byl geniální, některý věci tab sou uplně nadčasový, Mini byl, je a bude muj sen, je pravda že obdivuju aji Mercedes, ale miniauta sou uchvatný, když se podíváš na 600, nebo aji na Mini tak ty tvary sou uplně genialní...
Toho Trabanta bych z tvého seznamu vynechal. Trabant byl komunistickej paskvil (ovšem, jak jsme byli opakováně ujišťováni, šlo o konkurenci BMW...) Trabant byl sice také produktem své doby, jako ti ostatní, na rozdíl od nich však nebyl stvořen ke svobodě, nýbrž k ponížení... ano, píšeš to správně, čekací doba na Trabanta byla v NDR 15 let.
Trabant je vymyslenej dobre, jakej paskvil? Zkus srovnat Trabanta s jinym autem ze 60 let, jsou nepomerne slozitejsi, nepomerne narocnejsi na udrzbu, nepomerne drazsi, a jezdi zhruba stejne. Neplet do toho politiku.
Trabant není auto, to je enderácká komunistická zoufalost. A s jakým autem ze 60 let bys ho chtěl srovnávat? To snad nemůžeš myslet vážně. Víš, co bylo autem roku tuším 1964 v Evropě?... Renault 16. Viděl jsi někdy z té doby Fiat 125? Ano, to byla auta. Trabant byl paskvil.
Myslíš původní Octavii z cca 1956? Jsi padlej? To bylo auto, které ještě drželo krok s Evropou... tedy díky tomu, ža na ní ještě pracovali staří machři z předkomunistické éry. Cabrio z Octavie, tedy Felicia dokonce sbírala mezinárodní ocenění za design... Ostatně je krásná dodnes.
já si myslím že Trabant má své místo mezi geniálními vozítky,i právě proto že to byl komunistický paskvil,který vznikl i přes naprostý nedostatek oceli v NDR a přes tvrdé zákazy a nařízení..myslím, že konstruktéři Trabantu doslova upletli z * bič,nedostatek hlubokotažných plechů vyřešili lisovaným bavlněným odpadem-tato modernost v podstatě ale Trabant brzdila - výroba se vyplácela jenom do cca 100 tisíc ks ročně - poptávka byla ale minimálně dvojnásobná..a myslím že ve srovnání s tím co tehdy vznikalo v NSR (Isseta,Messerschmitt) byl Trabant na úrovni...V roce 1971 byl již připraven Trabant 603 s čtyřtaktem,který byl ovšem příkazem zhora zničen v zárodku a za pár let se začal v NSR vyrábět VW Golf,který byl Trabantu 603 až nápadně podobný... :-! Doporučuju ke shlédnutí dokument o Trabantech, který běžel nedávno na ČT2.... :-)
Jo, jo, GOLF je vlastně takovej převlečenej Trabant 8-s Neblázni, wlkene, už jen ten tvůj názor, že o Trabanta byl velký zájem, je zcela postavený na hlavu... O nic jiného (mimo Wartburgu) jsi v NDR ten zájem ani projevit nemohl. Trabant není auto. Ani uvnitř ani zvenku, zejména jízda za Trabantem, nebo procházka enderáckým městem... to byl opravdu velký čichový zážitek. Skutečnost, co si o Trabantu mysleli řidiči v NDR, vyšla velmi zřetelně najevo po pádu Berlínské zdi... do půl roku tam ty Trabanty naházeli do elektráren, jako podpal pod kotle. Nějakej pošuk ve východním Německu prodává v plechovce smrad z Trabantu... možné je všechno... ale Trabant není auto. Na tom trvám. Velmi živě si pamatuji na předchůdce Trabanta, kterého asi znáš ty... V té době se v Česku vyrábělo auto - "embéčko", tedy ŠKODA MB 1000 a 1100. Tak tohle na svou dobu bylo výborné auto... o Trabantu se jako o kvalitním autu psalo pouze v Rudém právu. Mimochodem také v Rusku vyráběli auta - okopírovali NSU Prinz a mysleli si, že to tam můžou sešroubovávat báby o zimních pauzách, když nebyla práce na polích... Jo, zdálky tohle všechno auta připomínalo... Jenom zdálky...
tvoje argumentace má jeden háček a to je doba morálního vzniku,ne skutečný počátek výroby,natož její konec..takhle se v podmínkách socialistického plánování uvažovat nedá...Trabant 601 není začátek,první byl P50,z roku tuším 1956....to že se Trabant vyráběl do roku 1991 je jiná věc,ale za to myšlenka vozu nemůže..Já tvrdím že Trabant je v podmínkách socialismu a totality velmi chytře vymyšlené auto,můžeš nad spáleným olejem ohrnovat nos jak chceš,ale neznám jiný motor na kterém uděláš GO v kuchyni...A o Škodě 1000MB si myslím svoje,technicky je to kopie Fiatu a Renaultu,dneska se nám MB líbí,ale v roce 1964 byla žábra passé,to co teď tak vyhledáváme bylo tehdy naprosto odsuzováno,nehledě k tomu že do Trabanta Universal člověk nacpal minimálně tolik co do MB a to vše za cenu o deset tisíc menší,při zhruba stejné spotřebě a při daleko nižších provozních nákladech,pohodlí se samozřejmě srovnat nedá,ale jízdní výkony docela i jo... (105km/h vs. 115km/h) Já netvrdím že byl Trabant auto roku,ale že byl chytře vymyšlený,bez zbytečností,byl spolehlivý,na svou dobu úsporný,prostorný a hlavně levný...a navíc designově se mi Trabant prostě líbí,má jednoduchý a hlavně jednotný styl,docela proporčně vyvážený...
Já si nechci dělat výbrus motoru na kuchyňské lince... Trabant a tedy i model před tím, který znáš ty... nyl a je dokonalý paskvil. Škoda 1000 MB byla i v rámci tábora děsu velmi respektovaným vozidlem s motorem vzadu. To ti asi ušlo. Embéčko se vyrábělo i jako GLX, tedy s dvojicí bezrámových dveří a poměrně úspěšně si vedlo i na západních trzích. V NDR mělo embéčko postavení asi jako dnes tady Opel Astra OPC... Myslím, že na techniku a na auta nahlížíš velmi pokřivenou , tedy jaksi tou tvou "kuchyňskou" optikou. Při tomto náhledu, bychom jako jeden z nejpovedenějších supersportů mohli také označit letní mutaci dětského kočárku z Liberty Mělník... jinak též mezi odborníky zvanému - "sporťák". ;-)
já se snažím na techniku nahlížet optikou tehdejšího řidiče,který si doma montpákama vyzouval pneumatiky a seřizoval geometrii pomocí vodovodních trubek...A právě Trabant byl koncipován tak aby šel opravit na koleně,aby šel bez problému vytáhnout motor a i zručnější amatér si mohl provést opravy doma,což zase zlevnilo provoz...A Trabanta bych s embéčkěm nesrovnával,je to auto úplně jiné třídy,o 60 cm delší a o 200 kilo těžší a o téměř 10 tisíc dražší...i když s podobným zavazadlovým prostorem...
Nech Trabanta, kde je mu fajn, v propadlišti dějin. Kouřící smraďoch... nic jiného. Nebezpečné vozidlo pro posádku i pro své okolí... s jízdními vlastnostmi rozzuřeného ježka. Nikdy... nikdy to nebylo ceněné vozidlo. Vždy to byla jen z nouze ctnost... jinak též zoufalost doby.
GTI, zkus se na trabanta podivat jako na strojirensky vyrobek a ne jako vykladni skrin vydobytku socialismu (chapu, je to tezke, kdyz nam to vsem tak dlouho vtloukali do hlavy). A s hodnocenim jizdnich vlastnosti bych byl opatrny - trabant je vitezem mnoha soutezi obratnosti a je povestny vysokou manevrovatelnosti, ale uznavam, ze v rychlostech nad 150 to za moc nestoji :-). Zkus se vzit do role inzenyra, kterymu dali hromadu hnoje a on mel narhnout postup, jak z toho udelat auto. Samozrejme potom takovy vyrobek srovnavat s cimkoliv, co vzniklo za relativniho dostatku, neni mozne. A tim GLX jsi myslel MBX?
P.S.: Smrad mne s* u vsech dvoutaktu. Bohuzel je danej hlavne tim, ze majitel tam nemohl/nechce dat normalni olej.
Andy... nekoukejme na trabanta nostalgickejma očima. Byl to paskvil a s tím nic nenaděláš. V té době jezdil Escort, Kadett a Golf. Z tvého pohledu, tedy z toho pohledu inženýra a kupy hnoje... by to bylo na Zlatej volant :-) ale takhle to prostě na světě nefunguje...
Nekdo proste zvlada optiku politicke ekonomie, boj proti komunismu hubou a rasovou teorii - hodnoti auto podle toho, kdo a kdy ho vyrobil, jaky sklon maji jeho oci a jak blba vlada mu vladla. Nezajima ho, jestli je za tim autem napad nebo ne. Nekdo zase zvedne kapotu a vidi :-) Zivot je slozity, i ve svobodne zemi ziji hovada a i v NDR mohl konstrukter za dane situace vytezit z niceho maximum :yes:
..a mimochodem,v Rusku nedělali jenom Zaporožce ale i auta,třeba žigulíky,sice totálni Ital,ale oproti škodovkám je ta spolehlivost někde jinde,nehledě k tomu že Lada Niva je i po 25 letech vážná konkurence novinkám v tomto segmentu... ;-)Nezlob se,ale malinko u tebe cítím zášť k socialistickým výrobkům... 8-s
Subaru 360 pomohlo vrátit japonsko zpátky na nohy! Bylo to pokrokové řešení (zkrutné tyče vzadu...) a mělo obrovský úspěch, protože bylo levné (nikoliv však jediné jako u trabanta),spolehlivé a pěkné. Schválně, podívej se na dokument ČT - myslím, že se to jmenovalo slavné vynálezy japonska,nebo tak nějak...Subaru 360 je stavěno co do strojírenského významu pro celou zemi do stejné řady jako třeba šinkanzen nebo most Seto-ohaši (obojí též v dokumentu). Subaru 360 si nezaslouží posměch...zaslouží smeknout.
To >:D nepatří ani Subaru, ani BMW a ani VW. Bylo to k myšlence Trabanta jako konkurence BMW... Škoda že tady dnes není Máňa a Radek, rád bych se dozvěděl jak rychle jezdí na dálnici Trabant >:D
Naprostej souhlas, vzdycky me fascinuje, ze nekdo dokaze udelat to same za zlomek ceny daleko jednodussi. Rict dneska, ze trabant je (bylo) genialni vozidlo neni IN, ale je to tak :yes: Jeste bych vzpomenul Jawu Minor, pak Aero Minor :yes:
máš naprostou pravdu,Jawa sice začala jako licence Wandereru (Jawa 700),ale Jawa minor byla již vlastní a hodně pokroková konstrukce,první prototyp měl dokonce motor napříč (v roce 193x!!!),tuto konstrukci zavedl do velkosériové výroby až pan Issigonis u Mini a později trabant... :-)
..který po válce zkonstruoval Lidovku,která zas měla Transaxle,později používané u Porsche a jeho kolega Anderle zase vymyslel Dálníka,koncepci Ekomobilu-auto se dvěma koly...všechno už tu jednou bylo a začasto u nás.... :-!
No jo Češi jsou dobří, všechno vymysleli dávno předtím než se svět stačil probudit... >:D Jak to že jsme si teda všechny ty geniální nápady nechali ukrást???
Virtuálně gratuluju k narozeninám a musím vyzdvihnout genialitu Mini. Dnes se po něm právem nazývá celá třída automobilů. Sir Alec vytvořil novou koncepci - motor vpředu napříč, pohon předních kol, maximální možná velikost interiéru... a zároveň vytvořil nesmrtelnou legendu. Zatím nikdo nevymyslel nic lepšího. Bravo :yes:
povídá se, že při návrhu původního mini nechal posadit na zem 4 největší týpky z továrny na zem (jako do auta), vzal křídu a obtáhl je - tak vznikly proporce vozu...velmi zajímavé! :yes: