Ano, tohle uz vypada velmi rozumne. Vsechno je resitelne, rychlovymena baterii robotem jako na pumpe a muze se jezdit prakticky neomezene. I kdyz se nepodari v nejblizsich letech prulom v kapacite baterii, tohle uz je pouzitelne.
Emise vychazeji nizsi i nasem energetickem mixu a hlavne, elektrina se da a bude vyrabet ruzne. Potrebujeme jadro a nejlepe fuzni reakotor.
Ted prijdou chytre site. Elektromobily napojene do zasuvek budou vycucavat spicky z vetrniku a ty nabite naopak pokryvat spicky odberu. S ruztem ceny ropy a poklesem ceny baterii to zacne byt zajimave.
Toxicita baterii je nizka a recyklovatelnost materialu > 95% (pokud vim).
S tou rychlovymenou bych to nevidel nijak ruzove, sice uz je v tomto ohledu podnikana rada projektu (viz [odkaz] [odkaz] ), ale nez se skutecne normalizuje nejakej standard pro baterie vsech elektromobilu a ekonomicky i technicky funkcni system jejich vymen, plus vybudovani potrebny infrastruktury, uplyne nekolik stoleti. Pokud tedy k tomu vubec kdy dojde. Co vidim jako podstatne realnejsi, je spojeni vyrobcu a distributoru elektriny s automobilkama a vybudovani site samoobsluznych dobijecich stojanu se 400V zasuvkama, u kterych za nejakych 5 - 10 minut dobijes podstatnou cast kapacity baterii, zaplatis a jedes. Nakonec na tomhle poli existuje jeste podstatne vetsi aktivita nez u vymennych stanic, a to i v Evrope. Stojany jsou uz ve Strasburgu ([odkaz] ) nebo Mnichove ([odkaz] ), jeden je dokonce i v Brne ([odkaz] ). Podstatne ambicioznejsi projekt pak bezi ve Statech ([odkaz] ).
Jak pises, emise elektromobilu vychazi slusne i dneska, a to u spalovacich motoru nezohlednujem emise pri tezbe, transportu a zpracovani ropy nebo obtizne vycislitelny rizika souvisejici s tim, odkud se vetsina ropy dovazi. To, ze energeticky mix CR je katastrofa, to je bohuzel fakt, kterej se bude zlepsovat jenom pozvolna. Na fuzni reaktor bych pritom moc nesazel, to je opet hudba vzdaleny budoucnosti, spis bych to videl na vetsi rozvoj obnovitelnejch zdroju, modernizaci uhelnejch elektraren (i zde lze udelat orhomny pokrok, staci se podivat na ocekavany snizeni emisi u Prunerova po modernizaci, a to i bez top technologii), eventualne dostavba Temelina.
S dostupnosti lithia ([odkaz] ) ani s jeho recyklaci ([odkaz] [odkaz] ) bych si nedelal prilis hlavu, spis je otazka, jakym tempem se bude snizovat kapacita baterii (velke celky treba v Leafu a soucasna baterka Priusu jsou dosti odlisny veci) a jak budou reagovat na extremne nizky teploty (CR neni Kalifornie, ze).
Ide to, ale zatim pouze u vozidel velikosti popisovanyho Citroenu a podobnych, o kterych temer nikdo neuvazuje jako o jedinym autu do rodiny. Jakmile se nekdo vrhne na stavbu cistokrevnych elektromobilu o rozmerech rodinnyho vozu, jako treba Nissan s Leafem, pousti se v soucasnosti na velmi tenkej led. Aby zajistil aspon castecne prijatelnej dojezd, musi pouzit extra velky baterky, ktery vyzenou cenu na stejnou uroven, jako u ocekavanych plug-in hybridu. Ty pritom nabidnou na kratky useky rovnez vyhradne elektrickej pohon, ale spalovaci motor v roli generatoru ti zaroven umozni vyrazit na sluzebku, vylet, dovolenou atd.
Tenhle mrnous je ale pro elektropohon pri soucasnym stavu techniky jako stvorenej, snad se podari ve vetsich vyrobnich poctech rozpustit naklady a cena se tak v prepoctu dostane na nejakych pul milionu. To je suma, za kterou je imho podobny auto slusne prodejny. Nikoliv samozrejme pro pomer cena/obdrzena hodnota, ale jako vizionarskej produkt lakajici na image a technickou pokrokovost. V realite velkomesta pro nej "navic" rada rodin s vice vozy urcite nalezne skutecne prakticky vyuziti.
Vim, z ceho C-zero vychazi a hlavni zasluhu Mitsu urcite neupiram. Je kazdopadne dobre, ze do tohodle vlaku naskocily aspon nektery evropsky automobilky a aspon timto zpusobem. Lepsi nez "upravovat" Outlandery. Nakonec zanedlouho by melo PSA prijit s vlastnim hybridem kombinujicim elektromotor s dyzlem, tak uvidime, jestli se Frantici neco naucili.
Prostornost C-zera jsem zatim nemel prilezitost vyzkouset, az budu mit moznost, urcite si to nenecham ujit. Bohuzel mne nesedi design, kterej se na muj vkus prilis vehementne hlasi k netradicni konstrukci a zvlast zepredu pusobi jako japonska hracka pro deti do 5ti let. Mne by se libilo mit podobnej pohon v klasickym miniaute, jako je treba Panda, pripadne v nejaky evropsky navrzeny stylovce typu F500 nebo Kacka.
Protože pokud má motor maximální moment mezi 0-2000ot, ale je schopný točit až do 8000ot, tak by bylo příjemné mít 2-3 stupňovou převodovku aby se využil maximální moment. Jde o to, jaká by byla na převodovce ztráta.
Takhle si představuju ideální auto těch, co tu píší, že vůz mají jen jako prostředek k jízdě A do Bé. Ti musí dokonale jásat. Šofér asi těžko. Jdeme do doby, kdy se společnost velmi výrazně odliší na ty z A do Bé a na šoféry, kteří holt ví, co je to za rozkoš zatnout někomu tipec v dlouhým táhlým, co je to dlouhá levá na plnou pět a co je to... devadesát osmička.
Tak pamatuj, není nic příjemnějšího než se ráno ve svým sedmičkovým bávu rozvalit na židli, pustit si parádní muziku a elegantně se poflakovat od semaforu k semaforu. Neboť jak známo, pokud se někdo domnívá, že auto je tu proto, abys byl někde brzy, či dokonce, že autem se má spěchat, neví o tom nic. Ten ať si koupí horní veverku a snaží se dohnat delvitu před zavírací dobou. Ti ostatní budou prohánět svá eresa, geteička, estéčka či carrery do umdlení. Maj recht.
Strilis vedle, tohle neni clanek o Fiskeru Karma, ale o malym mestskym prckovi. Autu, ktery si zpusobem vyuziti bere na musku jiny maly mestsky prcky typu Pandy nebo i10ky. Uprimne receno nevim, jaky to je rozvalit se ve Foxu na zidli a poflakovat se od semaforu k semaforu, ale nerekl bych, ze to bude nejaka extaze. Spis bych rek, ze se clovek bude snazit presunout z A do B. Nakonec nikdo zatim nevymyslel zpusob, jak se dostat do B pohodlnejc, nez autem. I kdyz je maly.
A co se tyce elektroalternativ k tem STIckum, RSum a podobne, kterych veru moc neni (pry snad Tesla, ale tu tady stezi nekdo videl na vlastni oci, a pak dlouze pripravovanej Fisker), cert vi, jak se s tim bude jezdit. Treba se bude nekomu tahle jizda libit, predstava plnyho kroutaku dostupnyho od "volnobehu" se nezda nezajimava. Nakonec proc si u jezdcu premie vydobyly dyzly takovou popularitu? Kvuli zvuku a charakteru motoru nebo lasce k nafte to asi nebude. A pritom je dneska clovek casto vidi i v ryze sportovnich karach typu 3er kupe nebo A5ky. Neni to tak dlouho a jeden vyrobce nabizel dokonce i dyzlovej hot-hatch.
Hadanka rozlousknuta. ;-) I kdyz ted me napada, ze dyzlovej hot-hatch delal a stale dela i Seat v pripade Ibizy a Leonu a podobnej derivat najdeme i u soucasnyho Golfu, takze nase Skoda nezustala osamocena. :-) Ja kazdopadne nemam predsudky vuci prakticky zadnymu typu pohonu v jakymkoliv zpusobu pouziti, zalezi na kvalitch konkretniho motoru a na tom, jak se vyporadava se svym primarnim zamerenim. A ze se dneska i dyzl dokaze chovat sportovne nemuze byt pochyb.
Mohl jsem ti to nahoře napsat i jinak, závěr by byl ovšem stejný. Nikam vedle nestřílím, jsou šoféři, ti cestu prožívají (jak v benzínu tak v naftě) a pak jsou ti co "jen" jedou z A do Bé.
Co se týká nafty v těch sportovnějších autech (BMW...) pak musíš pochopit, že to "sportovno" je u těch aut jen jednou z charakteristických vlastností, neb vedle toho , např. BMW5 či 7 jsou dokonalé silniční sedany. Ne každý šofér má na to, ne každý šofér chce využívat sportovního potenciálu na 100%, užívá ten zbytek a proto nemusí být tak náročný na motor. Ovšem pozor, asi nemáš zkušenost s aktuální prémiovou naftou, to nemá nic společného se Zetorem z letní brigády na chmelu...
Tedy je (bude) to stále stejné - šoféři, co jezdí s radostí a z radosti, ti budou dále nepochybně sedlat naftu či benzín, co to půjde, a pak jsou tu ti "přesunovači" a těm je jedno, lépe řečeno, jedno jim to být jaksi možná i musí, v čem jedeou. Třeba v horní veverce.
Jak to bude vypadat ve městech za dva roky a dalších deset let to ti již brzy představí Volkswagen, do té doby vydrž, aby ses nemusel v té veverce třást u kandelábru a toužebně valit bulvy na dokonalá městská auta od VW.
Mam pocit, ze tvoje reakce je na trochu jiny prispevek, nez byl ten muj. Pro jistotu polopaticky zrekapituluju 2 zakladni pointy, ktery jsem se snazil vystihnout.
1) Citroen C-Zero a jemu podobny auta (Fox, Panda etc.) jsou posunovadla z podstaty veci, lhostejno zda jedou na benzin, naftu ci elektrinu a nikdo od nich neceka dechberouci jizdni zazitky, at uz pro jejich vykon, komfort nebo image. Sorry, ale predhazovat tomuhle Citroenu Carreru a mluvit o rozdeleni ridicu na ty, co si jizdu uzivaj a na "presunovace" je zkratka mimo.
2) I mezi elektromobily mohou vznikat sportovni auta orientovany na zazitky z jizdy, ktery maji teoreticky co nabidnout (viz neomezena dostupnost kroutaku), ale tezko se o tom dneska relevantne bavit, neb jsme s nimi ani my, ani temer nikdo dalsi nemeli moznost se svezt. Pripada mi nicmene zbytecny se vuci nim vymezovat a priori negativne. V tyhle souvilosti jsem pripomnel dyzl, nad kterym jeste 10 let zpatky kazdej v souvislosti s tim nejlepsim na silnici leda ohrnoval nos, a dneska je nejoblibenejsi motorizaci tech nejluxusnejsich limuzin (kdyz pominu exklusiv segment) a bezne ho vidame i ve "sportacich". Treba ja proti tomu nic nemam, protoze vim, jak se dnesni spickovej dyzl chova a jaky jsou jeho prednosti. Rovnez verim, ze se Zetorem to nema nic spolecnyho, byt zde mi primy porovnani chybi. :-)
Mimochodem netusim, proc mi tuhle "veverku" tak vehementne predhazujes, sam jsem se k jejimu designu pomerne jednoznacne vyjadril vyse. Na mestsky elektroauto od VW se tesim, koneckoncu jednoho koncernovyho sourozence sedlam a zatim jsem s nim maximalne spokojenej.
Tak se konečně elektromobily začínají rozšiřovat! Jak se píše v článku, tak je to ideální auto pro každodenní dojíždění do práce, každý nepotřebuje řezat zatáčky a spěchat hlava nehlava, aby stihl nakoupit v Delvitě před zavírací dobou...
Akorát je tu otázka, auto má sice nulové emise, ale co výroba a likvidace baterií, neškodí to životnímu prostředí? Ale hlavně toto auto zatím není pro obyčejné lidi, protože auto bude drahé a pronájem baterií nevím kolik stojí. Jinak majitelé by si mohli pořídit solární panely na střechu garáže a větrnou elektrárnu na výrobu "ekologické" elektrické energie >:-[]
Jinak auto nemá interiér? Jediná fotka jsou budíky a kufr. tato fotogalerie už tu byla, jenom přibyly ty fotky s novou C4. :no:
Kdy už příjde reálný test kde se dozvím jak daleko ujedu po tom co auto stojí celou noc venku v -5°C, já příjdu rozsvítím, zapnu topení na max a pustím si rádio?
Okomentovat toto auto, že nepřináší "zábavu" nebo má nízký dojezd, je stejně inteligentní jako přijít do vegetariánské restaurace a objednat si tam tatarský biftek. Ale rozum světem vládne, a tak jsme se i tohoto dočkali...
V každém případě doufám, že se redakce pochlapí a udělá zimní test tohoto bobka nebo Leafa (či jiné e-obludy). Přeci jen chování v zimě je to co tu většinu lidí zajímá.