Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C-Zero: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (24)
Budoucnost je tady. V ulicích velkoměsta jsme se takřka neslyšně pohybovali v elektromobilu a světe div se, líbilo se nám to.

Sice jsme vám před několika dny přinesli první jízdní dojmy z nového Citroenu C4, ve Švédsku jsme ale nejezdili pouze tímto modelem. Měli jsme možnost vyzkoušet v reálném provozu i elektromobil Citroën C-Zero a při krátké městské vyjížďce ověřit jeho schopnosti.

Citroën C-Zero, značková verze vozu Mitsubishi i-MiEV, je poháněn synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, který je umístěn mezi nápravami. Nabízí maximální výkon 49 kW (67 k) mezi 2500 a 8000 min-1 a točivý moment 180 Nm v rozmezí otáček 0-2000 min-1. Ten je distribuován k zadním kolům pomocí jednostupňové převodovky s voličem na podlaze, který vyznává tradiční schéma P-R-N-D, obvyklé u samočinných skříní.

Energii pro pohon dodává lithium-iontová baterie (330 V) složená z 88 50Ah článků s celkovou kapacitou 16 kWh. Z domácí zásuvky rozvodné sítě se bude akumulátor nabíjet šest hodin, s použitím externí rychlonabíječky (125 A, 400 V) se baterie nabije na 80 % během půl hodiny. Automobil dlouhý 3,475 mm je schopen jet maximální rychlostí 130 km/h, akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne 1,1 tuny vážící vůz za 15,9 s. Dojezd se pohybuje kolem 200 km.

Jízda

Většina majitelů automobilů se spalovacím motorem je k elektromobilům skeptická – co když budu potřebovat jet na delší cestu nebo vyrazím na víkend někam do přírody? Jak pak budu nabíjet baterie? Na takovéto konkrétní problémy zatím nikdo nenašel odpověď, řešením by měl být spalovací motor sloužící k dobíjení elektropohonu, jako má například připravovaný Opel Ampera. Pokud ale v rodině klasický automobil (například pro onen případ oněch delších cest) již máte a dojíždíte vy či váš partner denně za prací, začíná být situace zajímavější. Průzkumy z Německa ukazují, že průměrný denní nájezd 80% našich západních sousedů nepřesáhne hranici 50 kilometrů.

My jsme ve švédském Malmö ujeli s C-Zero přibližně 25 kilometrů v plném provozu, testovací trasa vedla i na výpadovku s maximální povolenou rychlostí 90 km/h. Vůz obsazený dvěma cestujícími má sice (díky koncepci) pomalejší rozjezd, v pružném zrychlení se ale zdá být svižnější než většina ostatních malých městských vozidel. Dech elektromobilu začíná docházet až okolo zmiňovaných 90 km/h, avšak chuť dál zrychlovat C-Zero zcela neopouští. Udávané maximální rychlosti 130 km/h tedy po našich zkušenostech nemáme důvod nevěřit.

Co se týče pozice řidiče za volantem nebo použitých materiálů, nevymyká se C-Zero dnešním standardům na poli minivozů. Díky pohonu zadní nápravy se snad jen řízení zdálo o něco málo komunikativnější a citlivější než je tomu běžné, u městského vozidla to ale snad ani nemá smysl zmiňovat. Brzdy (vpředu ventilované kotoučové, vzadu bubnové) mají velmi dobrý účinek, této oblasti inženýři jistě věnovali zvýšenou pozornost – pohotovostní hmotnost vozidla je totiž díky těžkým bateriím oproti konkurentům s běžnou koncepcí pohonu výrazně vyšší. Pro představu: benzinová Panda je o zhruba 150 kilogramů lehčí.

Jízdní vlastnosti i komfort jízdy nevybočují ze standardů, velmi důležitou disciplínu – tlumení příčných nerovností – zvládl Citroen na jedničku, jízda po kostkách také nepřinášela nějaký výrazný dyskomfort. Ačkoliv jsme vůz rozhodně nešetřili, ukazatel paliva...pardon...nabití klesl po 25ti kilometrech o desetinu, což odpovídá dojezdu dokonce nad 200 km.

Zatímco před testovací jízdou jsme se na elektrickou budoucnost dopravy (alespoň ve městech) dívali s jistým odstupem, nyní nemáme před malými elektromobily žádné předsudky. Snad jen otázka náročnosti výroby baterií, jejich životnost, cena a likvidace, či původ elektřiny v našich zásuvkách může i nadále vyvolávat vášnivé diskuze.

Aleš Jungmann
Diskuze (24)
27. 10. 2010 08:03
Re: Jízdní dojmy
Ado, vis, jak se rika lidem, kteri bydli v Praze, pracuji v Brne a ... jako tresnicku na dorte si na dojizdeni koupi mestsky elektromobil C-zero?
Avatar - T613
27. 10. 2010 07:03
hledání..
Okomentovat toto auto, že nepřináší "zábavu" nebo má nízký dojezd, je stejně inteligentní jako přijít do vegetariánské restaurace a objednat si tam tatarský biftek. Ale rozum světem vládne, a tak jsme se i tohoto dočkali...

V každém případě doufám, že se redakce pochlapí a udělá zimní test tohoto bobka nebo Leafa (či jiné e-obludy). Přeci jen chování v zimě je to co tu většinu lidí zajímá.
27. 10. 2010 06:58
Re: ZÁSUVKOVÝ KOVBOJ
A ako to vieš? Veď si ho ešte ani nevidel, nepoznáš špcifikácie, ceny, nič...
Avatar - Righ
27. 10. 2010 01:45
Re: ZÁSUVKOVÝ KOVBOJ
Hadanka rozlousknuta. ;-) I kdyz ted me napada, ze dyzlovej hot-hatch delal a stale dela i Seat v pripade Ibizy a Leonu a podobnej derivat najdeme i u soucasnyho Golfu, takze nase Skoda nezustala osamocena. :-) Ja kazdopadne nemam predsudky vuci prakticky zadnymu typu pohonu v jakymkoliv zpusobu pouziti, zalezi na kvalitch konkretniho motoru a na tom, jak se vyporadava se svym primarnim zamerenim. A ze se dneska i dyzl dokaze chovat sportovne nemuze byt pochyb.
Avatar - Ada je zase tady
27. 10. 2010 00:08
Re: Jízdní dojmy
Přijdu, zatopím, pustím ohřívání sedadel a zadního skla a pojedu do práce do Brna >:D