Ekonomika
Teda koupit firmu za 7,5 mld, zadluzit se u dodavatelu a pak firmu prodat za tretinu ceny, ocividna ztrata 5 mld Kc, to je kset panecku...
To bolo to prve, co ma pri citani clanku napadlo, naozaj zaujimava ekonomika >😁
Chlapici ze Spykeru to rozhodne nefinancovali z vlastnich zdroju, nad rozlitym mlikem splace nejaka banka. A ourada pres hodnoceni rizik asi dostane padaka.
Obávám se že "klasicky" nejvíc zapláčí (v tomhle případě asi švédští) daňoví poplatníci.. 😐
Proc? Pokud vim, tak svedska vlada se od zachranovani Saabu dusledne odstrihla, coz ocenuju.
Protože první vlnu krachu SAABu přece švédská vláda "zasponzorovala" (a jeho - dle mne NEsmyslné/NEmající šanci - předání SPYKERu "posvětila" 😐
PS: Jinými slovy VEŠKERÉ peníze od prvních problémů firmy do SAABu vynaložené byla "bubost" (popravdě takhle NEsmyslně politici "pomáhali/-jí" i evropským bankám ;-\
PPS: Je tady někdo, kdo čekal že maličká firma Spyker zvládne "oživit" a "do původní formy vrátit" (dlouhodobě podfinancovanou a množstvím manažerských chyb špatným směrem vedenou) firmu SAAB?!? 😉
PS: Jinými slovy VEŠKERÉ peníze od prvních problémů firmy do SAABu vynaložené byla "bubost" (popravdě takhle NEsmyslně politici "pomáhali/-jí" i evropským bankám ;-\
PPS: Je tady někdo, kdo čekal že maličká firma Spyker zvládne "oživit" a "do původní formy vrátit" (dlouhodobě podfinancovanou a množstvím manažerských chyb špatným směrem vedenou) firmu SAAB?!? 😉
Jak svedska vlada zasponzorovala prvni vlnu krachu Saabu? Je klidne mozny, ze to tak bylo a ja to prehlid ci zapomnel - proto bych ti byl vdecny, kdybys nahodila nejaky link na prislusnou zpravu.
Tedy doufám že si to pamatuji dobře (a kdyžtak se po nějakém článku podívám), ale když ZAČALY potíže firmy, tak švédská vláda (místo aby věcem nechala "přirozený průběh" - je to sice větší, nicméně normální soukromá firma) nejdřeíve sice odmítala, ale mám pocit že pak v rámci udržení pracovních míst "pomohla".
PS: No a jak je asi z mých ostatních příspěvků jasné, já jsem PROTI takovýmhle zásahům (existují samozřejmě výjímky, ale i ta mají "svá pravidla"..
[odkaz]
NEjsem si jista, ale Saab pak od někoho (= myslím od švédské vlády) dostal "podporu" poté/při tom když ho převzal Spyker? Mám alespoň pocit..
Tak už nemám jen "pocit" (ten druhý odkaz mi ale nějak nejde), švédská vláda se 10 1/2 miliardami (kč) ZARUČILA za půjčku Spykeru na "znovurozjetí" výroby...
Narozdíl od tohoto zřejmě předek k nezdaru odsouzenému pokusu, bych SAABu v čínských rukou "dávala šanci"
PS: No a jak je asi z mých ostatních příspěvků jasné, já jsem PROTI takovýmhle zásahům (existují samozřejmě výjímky, ale i ta mají "svá pravidla"..
[odkaz]
NEjsem si jista, ale Saab pak od někoho (= myslím od švédské vlády) dostal "podporu" poté/při tom když ho převzal Spyker? Mám alespoň pocit..
Tak už nemám jen "pocit" (ten druhý odkaz mi ale nějak nejde), švédská vláda se 10 1/2 miliardami (kč) ZARUČILA za půjčku Spykeru na "znovurozjetí" výroby...
Narozdíl od tohoto zřejmě předek k nezdaru odsouzenému pokusu, bych SAABu v čínských rukou "dávala šanci"
že by snad světlo na konci tunelu v této zoufalé situaci...mám rád saab a mám rád i volvo...a pokud saab potká osud volva tak 3x hurá...
.. jednání o "oddlužení" Řecka, myslím že by Čína měla rovnou koupit CELOU Evropu (stejně proti nim NEmáme šanci.. 😉
i to tu brzo bude...neboj se nic...
Já spíš trochu bojím- bojím.. 😉
.. oni fungují totiž přesně OBRÁCENĚ než my v Evropě - my chceme za MÁLO práce HODNĚ peněz ... a obráceně si to nějak NEumím v praxi skoro představit.. 8-s
.. oni fungují totiž přesně OBRÁCENĚ než my v Evropě - my chceme za MÁLO práce HODNĚ peněz ... a obráceně si to nějak NEumím v praxi skoro představit.. 8-s
A čo tak predať im len to problémové Grécko? Prípadne predkupné právo aj na Portugalsko a Španielsko... To by na čas odľahčilo EU kasu. >😁
řecko nikdo nechce...=) ani ta čína...nic tam nevyrábí a bydlím tam plno povalečů...možná by nebylo špatné kdyby se řecko znova rozpadlo na svá bývalá království-Athény, Sparta, Mykény, Troja atd...
..kdopak uz se uci cinsky? pripravenym stesti preje!
no a ted vazne: vzdyt uz se to davno deje a vadi to nekomu? Vzpominam si, kdyz Skodovku koupilo VW, tak se povidalo "nemci se vratili", "koupi si nas tu vsechny", "a ted vyzenou oni nas ze Sudet".
..ale pro jistotu, cinsky se uz ucim, zatim co nemcinu pomalu zapominam 😉
no a ted vazne: vzdyt uz se to davno deje a vadi to nekomu? Vzpominam si, kdyz Skodovku koupilo VW, tak se povidalo "nemci se vratili", "koupi si nas tu vsechny", "a ted vyzenou oni nas ze Sudet".
..ale pro jistotu, cinsky se uz ucim, zatim co nemcinu pomalu zapominam 😉
Nepatri to sem, tak jen strucne - bez Evropy a USA by to Cina mohla z fleku zabalit, naopak to ovsem neplati. Proc? Protoze celej cinskej ekonomickej zazrak je postavenej na e😜ortu na Zapad, kdyby jeho nebylo, tak ma prumernej Cinan porad tu misku rejze na den - vsak se podivejte na "silu" jejich domaciho trhu, ten by je neuzivil ani nahodou. Tim samozrejme nerikam, ze extremne hypertrofovanej domaci trh zbesile importujici vse jako je tomu treba v USA je nejakej ideal.
Mimochodem Cina se chce na zachrane Evropy podilet nikoliv z velikasstvi, natoz nejaky altruismu, jde jim jenom o to, aby jejich hlavni odbytiste dal pohlcovalo jedinej motor jejich ekonomiky - e😜ort. Ve zkratce Cinan uvazuje takto: "dam Evropanovi cast toho, co jsem na nem predtim vydelal, abych na nem mohl vydelavat dal, protoze jinak jsem v *".
Mimochodem Cina se chce na zachrane Evropy podilet nikoliv z velikasstvi, natoz nejaky altruismu, jde jim jenom o to, aby jejich hlavni odbytiste dal pohlcovalo jedinej motor jejich ekonomiky - e😜ort. Ve zkratce Cinan uvazuje takto: "dam Evropanovi cast toho, co jsem na nem predtim vydelal, abych na nem mohl vydelavat dal, protoze jinak jsem v *".
Také stručně - ano 😉
PS: Na druhou stranu, když krizi konečně přestanou "řešit" politici (patřím k těm kteří ekonomickou krize považují JEN za "samoozdravný" proces), tak ještě MÁME šanci 😄
PS: Na druhou stranu, když krizi konečně přestanou "řešit" politici (patřím k těm kteří ekonomickou krize považují JEN za "samoozdravný" proces), tak ještě MÁME šanci 😄
Jak se krize dovede sama ozdravit, ukázala třicátá léta... a pak i sedmdesátá... Čím více se svět propojuje, tím horší jsou dopady událostí, které by dříve měly jen lokální význam.
:yes:
Propojení samozřejmě nese (logicky) větší "rozsah nákazy"..
I když s tím asi nebudete souhlasit, tak ano - i dřívější krize ukázaly, že nebýt politiků vše by se asi vyřešilo rychleji a pro lidi asi i "snadněji" - ty pokusy o nějaké "dobré úmysly" narovnání situace spíš oddálí..
PS: Jsem (totiž) DŮSLEDNÁ zastánkyně teorií CARLa MENGERa (a Rakouské ekonomické školy 😉
I když s tím asi nebudete souhlasit, tak ano - i dřívější krize ukázaly, že nebýt politiků vše by se asi vyřešilo rychleji a pro lidi asi i "snadněji" - ty pokusy o nějaké "dobré úmysly" narovnání situace spíš oddálí..
PS: Jsem (totiž) DŮSLEDNÁ zastánkyně teorií CARLa MENGERa (a Rakouské ekonomické školy 😉
No nevím... Nebýt v USA moudrého Roosevelta a jeho New Deal, možná by druhá světová válka vypadala úplně jinak. I zhroucené Německo postavily na nohy státní zásahy a zakázky a ne soukromé iniciativy.
Ekonomické školy mi nic neříkají, neboť v souhrnu jsou to jen teorie... reálný svět je vždycky mimo jejich popisy.
Ekonomické školy mi nic neříkají, neboť v souhrnu jsou to jen teorie... reálný svět je vždycky mimo jejich popisy.
Částečně SOUHLASím 😉
Možná by šlo říci, že všechny "moderní" ekonomické teorie jsou "jen" teorie, nicméně to na co se odkazuji já je MATKA všech ekonomických teorií, vzniklá v předminulém století ve FREUDově Vídni, pracující jak se základními ekonomickými myšlenkami, kombinuje je však s filozofií a právem a pracuje tak jako jedna z mála (dle mne jako jediná) s REALITOU našeho světa a (zřejmě) jí PLNĚ "pokrývá" (nebude náhoda že v posledních letech při krizi se k ní "najednou" vrací/na ní odvolává spousta ekonomů.. 😄
VELMi zjednodušeně - musíme (DŮSLEDNĚ) dodržovat jednoduchá základní pravidla, jakékoli "umělé" zásahy budou mít nakonec (dříve či později) negativní vliv, často ještě VĚTŠí než původní problém, který měly řešit..
Je to prostě takové "doladění" obecně známého a používaného rčení ADAMa SMITHe o "Neviditelné ruce trhu" (která je mnohem "rozumější" a "opatrnější" a přitom "silnější" než vliv/ruka státu..
OMLOUVÁM se za tolik "s auty NEsouvisejícího" textu - ale myslím si/domnívám se, že kdyby obyvatelé téhle planety důsledně žili podle těchto "pravidel", bylo by (všem) možná až VÝRAZNĚ "lépe" 😉
PS: Stavba "hladové zdi", dálnic a dalších státních zakázek HITLERem v Německu apod. "nejsou s dannou teorií v rozporu"!
(současné činy politiků od českého Špidly po tenhle týden Sarkozy(ho) a MERKELové .. stejně jako za velkou louží OBAMY.. bohužel ANO 😐
Možná by šlo říci, že všechny "moderní" ekonomické teorie jsou "jen" teorie, nicméně to na co se odkazuji já je MATKA všech ekonomických teorií, vzniklá v předminulém století ve FREUDově Vídni, pracující jak se základními ekonomickými myšlenkami, kombinuje je však s filozofií a právem a pracuje tak jako jedna z mála (dle mne jako jediná) s REALITOU našeho světa a (zřejmě) jí PLNĚ "pokrývá" (nebude náhoda že v posledních letech při krizi se k ní "najednou" vrací/na ní odvolává spousta ekonomů.. 😄
VELMi zjednodušeně - musíme (DŮSLEDNĚ) dodržovat jednoduchá základní pravidla, jakékoli "umělé" zásahy budou mít nakonec (dříve či později) negativní vliv, často ještě VĚTŠí než původní problém, který měly řešit..
Je to prostě takové "doladění" obecně známého a používaného rčení ADAMa SMITHe o "Neviditelné ruce trhu" (která je mnohem "rozumější" a "opatrnější" a přitom "silnější" než vliv/ruka státu..
OMLOUVÁM se za tolik "s auty NEsouvisejícího" textu - ale myslím si/domnívám se, že kdyby obyvatelé téhle planety důsledně žili podle těchto "pravidel", bylo by (všem) možná až VÝRAZNĚ "lépe" 😉
PS: Stavba "hladové zdi", dálnic a dalších státních zakázek HITLERem v Německu apod. "nejsou s dannou teorií v rozporu"!
(současné činy politiků od českého Špidly po tenhle týden Sarkozy(ho) a MERKELové .. stejně jako za velkou louží OBAMY.. bohužel ANO 😐
implementacia cinskeho dotovaneho kapitalu....raz budeme mat sikmooke vnucata 😒 😒 😒 😒 😒
viac na
www.investovanie.com
viac na
www.investovanie.com
No ... jak bych vám to jen vysvětlila ... na ta vnoučata je potřeba (do)dávka něčeho (dost) JINÉHO, než je kapitál.. 😉
😉 První Čína koupí SAAB,pak Evropu a už je jen krůček k zabrání celého světa. Nebude potřebovat ani válku ani ty čepice. Stupidní kapitalistický nenažraný systém se položí sám. :-!
S velmi pohlednym 9-5 combi maji sanci uspet.
Pokud navic zacnou s vyrobou v Cine o jejich budoucnost se nebojim.
Nicméně když porovnám minulé Volvo S40 2.5 T které jsem měla půjčené a kamarádčino S60 minulé generace, tak je fakt že "spoření na materiálech v interiéru" JE vidět/cítit..
Na druhou stranu, Volvo jako "domácí" automobilka v zemi s počtem obyvatel "Evropa + Amerika krát 2" je "odsouzeno" k(e komerčnímu) ÚSPĚCHU - jeho celkové počty prodaných vozů (skoro určitě jen) POROSTOU 😉
PS: A je docela pravděpodobné, že Saab po desetiletí stagnace a úpadku čeká (zřejmě) osud podobný Volvu, tedy RŮST - a (skoro) nikomu o NIC jiného NEjde..
PS: Prostě tam se za málo peněz HODNĚ pracuje, tady se to dělá právě NAOPAK (to NEmůže "vydržet" navěky, nebo? 😉
(auto mám švédské, s mnoha díly vyrobenými v ČR)
Možnost výběru sice stále existuje, má to ale velké ALE. Takhle vybírat si může "výrazná menšina", naprostá VĚTŠINA musí volit (alespoň zčásti) dle CENY (a v tu chvíli .. ale to je vám jasné..
Už jsem to tu psala v souvislosti s auto. Doba kdy si "normální" člověk celkem "no problem" mohl koupit řekněme "něco s ŠESTIválcem" skončila, auto pro "normální" lidi budou čím dál víc "unifikovaná" (myslím tím "nijaká" - prostě krabice na 4 kolech) a Auta s velkým a budou brzy jen pro "movité a movitější"
PS: Prostě ROZDÍLy mezi "obyčejnými" a BOHATÝMi se ZVĚTŠí
PPS: Jak jsem psala ve vedlejším příspěvku, šanci ještě MÁME.. 😉
NEmusíte mi vysvětlovat "ekonomické toky" (to je moje profese 😄 ) a MŮJ NÁZOR je, že i když postupný přenos veškeré výroby do Číny probíhajjící poslední desetiletí vypadá výhodně, tak v konečném důsledku na něj (my evropané a američané) TVRDĚ doplatíme..
Už teď je nezaměstnanost NEzdravě vysoká, neb práce je (zjednodušeně řečeno) buď pro "ultravysocekvalifikované", nebo pro "pomocné síly" - pro "normální" lidi ne. Evropa a Amerika sice stále mají VELKÝ technologický náskok, to ale ty statisíce a miliony "normálních" přiměřeně inteligentních a schopných lidí asi moc NEzajímá, že ..
Trošičku VÍM co to znamená vyrábět v Evropě a CHCI aby to tak zůstalo, nicméně to o VELKÝCH požadavcích na platy a MENŠí pracovní morálce evropanů - to je prostě FAKT 😐
PS: Téma "brajgl a vyrábí se zbytečně a plýtvání surovinami" je na dlóóóuhou stať, nicméně SOUHLASím - kvalita (všech) výrobků šla výrazně dolů (abychom si týden po záruce mohli koupit to samé znovu..
A s tím brajglem atd. souhlasím - koukám že jsem OMYLem částečně odpovídala na váš i eLzyx(ův) příspěvek současně, tak si ho prosím přečtěte, děkuji 😄
To ze vozy pro evropu budou delat tady je cekem logicke i vyvoj tu jiste zustane. Dela to tak vetsina vyznamnych koncernu, tak proc ne saab.
BTW: to ze v cine vyrabi auta GM, VW, BMW, atd. ti nevadi?
Nebo ze japonci a korejci delaji auta v evrope, Fiat v brazilii, VW v mexiku, s tim taky nemas problem?
S cinou je to slozitejsi, vsechny tam pusobici automobilky si z dlouhodobeho hlediska podrezavaji vetev, to je fakt.
Vzhledem k tomu ze domaci spolecnost musi mit min 50% podil v tamnich vyr. zavodech predavaji automobilky know how cinanum, kteri toho jiste radi vyuziji.
Problem je ale v tom, ze kdo tam v soucasnosti nepusobi podrezava si vetev uz ted. A pripravuje se o tucne zisky. Navic zadny podnik neuvazuje o budoucnosti v horizontu treba 50ti let (viz. nedavne problemy GM vznikle z velke casti hluboko v minulosti), jde jen o co nejvetsi zisk v soucasnosti. Stejne tak ale uvazuji i staty a proto se ted svetova ekonomika nachazi tam kde je.
Už i Ratan Tata zvažuje ukončení výroby Jaguarů a Land roverů v Anglii a přesun do levnější Číny. Volvo k tomu má taky nakročeno (v Číně už staví i vývojové centrum).
K těm GM, VW, BMW - ne to mi nevadí. Proč? Protože je to "náš" evropský kapitál (resp. GM=americký, nicméně jejich styl života je nám přeci jen bližší než čínský). Zisky z těchto fabrik jdou do Evropy, zde se přerozdělují mezi akcionáře, kteří zde tyto získané peníze utrácejí. Utrácejí = zaměstnávají zde další lidi.
A do te doby muzou narust naklady na vyrobu v cine natolik, ze se treba nevyplati evropske zavody zcela rusit.
Uz dnes u slozitejsich textilnich vyrobku zacina byt evropa cine opet konkurenceschopna, protoze predevsim naklady na dopravu zacinaji extremne rust. Jeste pred 5ti lety by se neco takoveho zdalo nemyslytelne a zcela absurdni.
K tomu VW,BMW, aspol co vyrabeji v cine. Zisky jdou do evropy jen z casti, coz je dane tou vlastnickou strukturou, jak sem zminoval. Cinani totiz nejsou blby a umeji v tom chodit.
Si tu v te nasi zkostnatele byrokraticke evrope myslime jak jsme neco vic, ale opak je pravdou a globalni vyznam evropy nezadrzitelne upada. A nebude to trvat dlouho a cinani si to tu stejne vsechno zkoupi (jako v africe).
Už to nějakou dobu "ví" v Americe, dnes to už docela "ve velkém" znát i v Evropě. Je spousta míst na které sháníme lidi, ale zájem o ně mají jen (jedno zda legálně či nelegálně) pracující cizinci a současně roste počet lidí (třeba hned po škole), kteří nemají šanci na "odpovídající" uplatnění..
Prostě "znalostní ekonomika" dobře zní (a SAMOZŘEJMĚ by společnost - třeba v česku - MĚLA jít tím směrem .. což vám při každých volbách zopakuje jeden každý politik, skutek ale utek - reálná kvalita školství v česku ... no to budete vědět sám 😄 ), ale příliš velký přesun výrob do "třetích zemí" je minimálně "téma k diskuzi" - např. pro Čínu bylo JEDNOZNAČNÝM přínosem, pro skupiny ve vyspělých státech PROZATÍM také, pro většinu obyvatelstva těch států ale už začíná být spíš problémem (styl kam jsme došli, tedy že je nutné vyměnit výrobek týden po záruce totiž zřejmě došel ke svými limitům a "optimální" to rozhodně NEní).
Dobrou 😉
On je to po pádu železné opony trend celé Evropy, ale v česku mi to půjčování přišlo až "příkladně" NEsmyslné (placená tříletá mateřská dovolená atd. - to si snad nedovolili ani komunisté 😉
NEchci to "porevoluční" dění v Evropě v žádném případě omlouvat, ale je fakt že se "spojovaly/ekonomicky vyrovnávaly" dvě VELMi rozdílné poloviny kontinentu a to se na "celkovém dění" asi také odrazilo. Osobně zastávám názor volající po SILNÉM OMEZENí pravomocí politiků (to že "vládnou" Evropské centrální bance atd. je skoro "katastrofální") a "on si s tím trh poradí"..
Dobrou 😄
PS: znalostní ekonomika je k prdu, pokud to šikmoočka budou mít možnost beztrestně obšlehnout, nebo zalevno nakoupit.